Έντμουντ Χούσερλ: διατύπωσε τις βασικές αρχές της Φαινομενολογίας

by Times Newsroom
Ο Έντμουντ Χούσερλ (Edmund Husserl, 8 Απριλίου 1859 – 27 Απριλίου 1938) ήταν Γερμανός φιλόσοφος που εγκαθίδρυσε τη σχολή της Φαινομενολογίας. Αντιτάχθηκε στον θετικιστικό προσανατολισμό της επιστήμης και της φιλοσοφίας της εποχής του. Εκπόνησε κριτικές στις επιδράσεις του ιστορικισμού και του ψυχολογισμού στη λογική. Χωρίς να περιορίζεται στον εμπειρισμό, αλλά θεωρώντας ότι η εμπειρία είναι η πηγή όλης της γνώσης, επεξεργάστηκε μια μέθοδο φαινομενολογικής αναγωγής, μέσω της οποίας το υποκείμενο είναι δυνατόν να αποκτήσει έμμεση γνώση της ουσίας.
 
Αν και γεννήθηκε σε εβραϊκή οικογένεια Ασκενάζι, ο Χούσερλ βαπτίστηκε Λουθηρανός το 1886. Μελέτησε μαθηματικά με τον Καρλ Βάιερστρας και τον Λήο Κενινγκσμπέργκερ και φιλοσοφία με τους Φραντς Μπρεντάνο και Καρλ Στουμπφ. Ο ίδιος δίδαξε φιλοσοφία αρχικά στο Πανεπιστήμιο Χάλε-Βίτενμπεργκ από το 1887, και κατόπιν στο πανεπιστήμιο του Γκέτινγκεν από το 1901 και στο Πανεπιστήμιο του Φράιμπουργκ από το 1916 έως τη συνταξιοδότησή του το 1928. Έδωσε δύο σημαντικές διαλέξεις: στο Παρίσι το 1929 και στην Πράγα το 1935. Η διαβόητη φυλετική πολιτική των Ναζί στάθηκε η αιτία γα την αφαίρεση της πανεπιστημιακής του ιδιότητας και των σχετικών προνομίων. Πέθανε στο Φράιμπουργκ το 1938.
******************
Η φαινομενολογία είναι φιλοσοφικό κίνημα το οποίο βασίζεται στην διερεύνηση των φαινομένων, δηλαδή των πραγμάτων που γίνονται αντιληπτά ενσυνείδητα μέσω των αισθήσεων, και όχι στην ύπαρξη οποιουδήποτε πράγματος «αυτού καθ’ εαυτό», ευρισκόμενου πέρα από τα όρια της ανθρώπινης συνειδητότητας.
Με σημείο εκκίνησης την εμπειρία των φαινομένων (αυτό που αποτυπώνεται ως συνειδητή εμπειρία), επιχειρεί να εξαγάγει τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά της αντιληπτικής διαδικασίας και την οντότητα των εμπειριών μας. Έλκει την καταγωγή του απο τη Σχολή του Μπρεντανό, και το έργο του φιλόσοφου του 20ού αιώνα Έντμουντ Χούσερλ. H φαινομενολογική σκέψη έπαιξε καθοριστική σημασία στην ανάπτυξη του υπαρξισμού στη Γαλλία και τη Γερμανία, όπως είναι φανερό στο έργο του Ζαν-Πολ Σαρτρ, του Μορίς Μερλό-Ποντί και του Μάρτιν Χάιντεγκερ.

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή