Ζορζ Μελιές: Συνέβαλε στην μετεξέλιξη του σινεμά από τεχνική σε μία νέα μορφή τέχνης

by Times Newsroom

Ο Ζορζ Μελιές [Maries-Georges-Jean Méliès, 8 Δεκεμβρίου 1861 – 21 Ιανουαρίου] ήταν Γάλλος κινηματογραφιστής, γνωστός για τις τεχνικές καινοτομίες που εισήγαγε. Θεωρείται ένας από τους πρώτους σκηνοθέτες στην ιστορία του κινηματογράφου και συνέβαλε σημαντικά στην μετεξέλιξη του από τεχνική σε μία νέα μορφή τέχνης.

Γεννήθηκε στο Παρίσι, όπου η οικογένειά του διατηρούσε υποδηματοποιείο. Πριν την ενασχόλησή του με τον κινηματογράφο, ήταν θαυματοποιός και ταχυδακτυλουργός στο Θέατρο Ρομπέρ Χουντίν, πραγματοποιώντας εμφανίσεις επί σκηνής. Το ενδιαφέρον του για τον κινηματογράφο ξεκίνησε με την προβολή ταινιών από τους αδελφούς Λιμιέρ, το 1895. Ένα χρόνο αργότερα άρχισε να σκηνοθετεί ο ίδιος ταινίες, παρουσιάζοντας σε πολλές από αυτές ταχυδακτυλουργικά θεάματα. Εκτιμάται ότι συνολικά σκηνοθέτησε 531 ταινίες από το 1896 μέχρι το 1914, διάρκειας από ένα έως σαράντα λεπτά.

Χαρακτηριστική σκηνή από την ταινία Ταξίδι στη Σελήνη (1902)

Η πιο δημοφιλής ταινία του Μελιές είναι το Ταξίδι στη Σελήνη (Le voyage dans la lune), του 1902, όπου περιγράφεται κινηματογραφικά για πρώτη φορά ένα διαστημικό ταξίδι, αποτελώντας μία πρώτη μορφή ταινίας επιστημονικής φαντασίας. Ο Μελιέ φέρεται επίσης ως ο δημιουργός της πρώτης ταινίας τρόμου, Το Κάστρο του Διαβόλου (Le Manoir du Diable) το 1896, καθώς και των πρώτων έγχρωμων ταινιών, τις οποίες κατάφερε να δημιουργήσει χρωματίζοντας τα κινηματογραφικά καρέ με το χέρι.

Το 1897 σκηνοθέτησε και γύρισε ταινίες μικρού μήκους με θέμα την Ελλάδα,[2] όπως η Ναυμαχία στην Ελλάδα και Σφαγές στην Κρήτη.

Το 1913, η κινηματογραφική εταιρεία που είχε ιδρύσει πτώχευσε, γεγονός που τον απομάκρυνε από τον χώρο του κινηματογράφου ενώ μεγάλο μέρος των έργων του καταστράφηκε. Η συνεισφορά του επανεκτιμήθηκε αργότερα από την ομάδα των υπερρεαλιστών ενώ το 1931 του απονεμήθηκε το Βραβείο της Λεγεώνας της Τιμής. Πέθανε το 1938 στο Παρίσι.

Από το 1946 έχει θεσμοθετηθεί στη Γαλλία η ετήσια απονομή του Βραβείου Μελιές για την καλύτερη γαλλική κινηματογραφική παραγωγή.

Επιλεγμένες ταινίες

  • Escamotage d’une dame chez Robert-Houdin (1896)
  • Le Manoir du Diable (1896)
  • Massacres en Crète (1897)
  • La guerre en Grèce (1897)
  • Combat naval en Grèce (1897)
  • Un homme de têtes (1898)
  • Illusioniste fin de siècle (1899)
  • Cinderella (1899)
  • L’Affaire Dreyfus (1899)
  • Cléopâtre
  • Nouvelles luttes extravagantes (1900)
  • L’homme-orchestre (1900)
  • L’homme à la tête de caoutchouc (1901)
  • Barbe bleu (1901)
  • Le Voyage dans la Lune (1902)
  • Le mélomane (1903)
  • Le chaudron infernal (1903)
  • Le Cake-walk infernal (1903)
  • La Flamme merveilleuse (1903)
  • Le Royaume des Fées (1903)
  • Le Monstre (1903)
  • Le Mélomane (1903)
  • L’Auberge du Bon Repos (1903)
  • La Lanterne magicue (1903)
  • La Rêve du Maître de Ballet (1903)
  • Le Damnation de Faust (1903)
  • Les cartes vivantes (1904)
  • Le thaumaturge chinois (1904)
  • Le Bourreau turc (1904)
  • Le Roi du Maquillage (1904)
  • Le Voyage à travers l’Impossible (1904)
  • Le tripot clandestin (1905)
  • Les affiches en goguette (1905)
  • Le Palais des Mille et Une Nuits (1905)
  • Le Raid Paris-Monte Carlo en 2 heures (1905)
  • Les 400 Farces du Diable (1906)
  • L’Alchimiste Parafaragamus ou la Cornue infernale (1906)
  • Le tunnel sous la manche ou Le cauchemar (1907)
  • L’Éclipse du soleil en pleine lune (1907)
  • Le Rêve d’un fumeur d’opium (1907)
  • Le locataire diabolique (1909)
  • Le secret du Médécin (1910)
  • Les Hallucinations du Baron de Münchausen (1910)
  • À la Conquète du Pôle (1910)

Παραπομπές

  1. Στο βιβλίο “Οι τρεις ταφές του Χασάν Ταχσίν Πασά” του Χρ. Χριστοδούλου υπάρχει η εξής αναφορά στη σελ. 114: “…ο Ζωρζ Μελιές… ήταν “μακρινής ελληνικής καταγωγής” από Σμυρνιούς πρόγονους, όπως ισχυρίζεται ο ιστορικός της 7ης Τέχνης George Sandull” στο βιβλίο του “La vie de Georges Melies, Paris 1966
  2. Φενέκ Μικελίδης, 100 χρόνια Ελληνικές ταινίες από το 1897 μέχρι σήμερα, Εκδόσεις Μανιατέα 1997

Εξωτερικοί σύνδεσμοι

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή