Πανελλήνιες εξετάσεις: Μία κρίσιμη δοκιμασία στη ζωή του νέου ανθρώπου, εφόσον από την απόδοσή του στο πλαίσιο των εξετάσεων αυτών θα καθοριστεί το είδος του επαγγέλματος που θα ασκήσει κατά τη διάρκεια της ζωής του. Παρά το γεγονός ότι ένα σημαντικό εύρος επαγγελμάτων μπορεί να ανταποκριθεί σήμερα στις ανάγκες και τα ταλέντα του νέου ανθρώπου, η απόλυτη επαγγελματική ικανοποίηση συχνά είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το επάγγελμα πρώτης επιλογής. Η εισαγωγή σε σχολή πρώτης επιλογής μέσα από την βελτιστοποίηση της απόδοσης κατά τις πανελλήνιες εξετάσεις έχει κομβικό ρόλο για την επίτευξη του στόχου αυτού.  Η βελτιστοποίηση της απόδοσης προϋποθέτει διάβασμα και σωστή προετοιμασία, αλλά και  τη βέλτιστη σωματική και ψυχική «φόρμα» κατά τη διάρκεια της εξέτασης ώστε ο υποψήφιος να συγκεντρωθεί και να αποδώσει άριστα, κινητοποιώντας στο μέγιστο βαθμό την κρίση, τη μνήμη, τη φαντασία. Η λήψη γενικών μέτρων κατά την καθημερινότητα του εξεταζόμενου έχει ως στόχο τόσο τη φυσική τόνωση του οργανισμού, όσο και την πρόληψη παθολογικών προβλημάτων που είναι ιδιαίτερα συχνά κατά την εξεταστική περίοδο.

Ορισμένοι απλοί κανόνες σε αγαστή συνεργασία με τη σωστή προετοιμασία θα βοηθήσουν εσάς τους μαθητές και τους γονείς σας να μεγιστοποιήσετε το επίπεδο της ενεργειακής σας εφεδρείας ώστε να ανταποκριθείτε άριστα στη δοκιμασία των εξετάσεων:

  1. Αποφύγετε την επίπονη σωματική άσκηση κατά την εξεταστική περίοδο, αλλά και την καθιστική ζωή. Κατά τη διάρκεια μιας άσκησης υψηλής έντασης, οι μυϊκές ίνες παράγουν μεγάλη ποσότητα γαλακτικού οξέος που διαχέεται στο αίμα. Αυτό σε συνδυασμό με μικροσκοπικές θλάσεις κατά την καταπόνηση μπορεί να μειώσει την εγκεφαλική σας απόδοση. Ωστόσο, η ήπια καθημερινή  άσκηση έχει ευεργετικά αποτελέσματα. Σαράντα πέντε λεπτά  καθημερινή βάδιση βελτιστοποιούν την κυκλοφορία αίματος, οξυγόνου και ζωτικών συστατικών σε κάθε κύτταρο του σώματος.
  2. Μεριμνήστε για την επάρκεια του ύπνου σας. Περπατήστε υπό το φως του ήλιου το πρωί. Η έκθεση στο πρωινό ηλιακό φως  ομαλοποιεί την έκκριση ορμονών και μελατονίνης και βελτιστοποιεί τη λειτουργία του βηματοδότη του ύπνου. Τηρήστε σταθερό ωράριο κατάκλισης, αφύπνισης και μεριμνήστε για την επαρκή απομάκρυνση πηγών θορύβου και φώτων από το υπνοδωμάτιο. Υιοθετήστε χαλαρωτική ρουτίνα ύπνου κατά το δίωρο που προηγείται του ύπνου (π.χ. χαλαρωτικό μπάνιο, ευχάριστο ανάγνωσμα).
  3. Δώστε έμφαση στη διαχείριση του άγχους σας.  Η υιοθέτηση καθημερινής ρουτίνας που να περιλαμβάνει ασκήσεις ενδυνάμωσης, υγιή αλληλεπίδραση με φίλους ή μέλη της οικογένειας, ακρόαση μουσικής, φιλοσοφική ή θρησκευτική ενατένιση της ζωής συνιστώνται.
  4. Προσοχή κατά τη χρήση του διαδικτύου, των υπολογιστών, της τηλεόρασης, των smartphones. Αποφύγετέ τα οπωσδήποτε κατά το δίωρο που προηγείται του ύπνου. Εάν σας είναι εύκολο, αποφύγετέ τα διά παντός κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας σας και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Η γρήγορη εναλλαγή εικόνας, λόγου, εφέ και ήχου ενδέχεται να μειώσει την λειτουργία ορισμένων εγκεφαλικών κέντρων που συνδέονται με τη μνήμη, την κρίση και τον γραπτό λόγο.
  5. Η παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή έχει ως βάση τα μη επεξεργασμένα φυτικά προϊόντα της Μεσογείου, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια, τα πλήρη δημητριακά, το ψωμί ολικής άλεσης, το extra παρθένο ελαιόλαδο.  Επιστημονικές μελέτες αναδεικνύουν την ανωτερότητα της παραδοσιακής μεσογειακής διατροφής συγκρινόμενης με άλλα διατροφικά πρότυπα όσον αφορά τη διατήρηση και την ενίσχυση της πνευματικής απόδοσης.
  6. Αποφύγετε την εύκολη λύση του fast food. Τα συντηρητικά, οι πρόσθετες ουσίες, τα κακής ποιότητας έλαια κινδυνεύουν να προκαλέσουν κόπωση στα ακμαία οργανικά σας συστήματα.
  7. Συνηθίστε να τρώτε οπωσδήποτε τρία γεύματα την ημέρα. Μην αμελείτε το πρωινό γεύμα.  Μεριμνάτε για την επαρκή λήψη νερού. Αποφύγετε τα βαριά  γεύματα τη νύχτα. Τα γεύματα πρέπει να μαγειρεύονται επαρκώς χωρίς προσθήκη υπερβολικών μπαχαρικών ή τσιγάρισμα. Τα φρούτα και οι σαλάτες πρέπει να πλένονται καλά. Ο πνευματικά εργαζόμενος πρέπει να πλένει καλά τα χέρια του πριν τα γεύματα, να μην τρώει γρήγορα και ακατάστατα, να μην υποβάλλεται σε δίαιτες με δραστική περικοπή θερμίδων, να μην λαμβάνει άσκοπα φάρμακα.
  8. Καλό είναι να κοιμάστε μία- δύο ώρες μετά το δείπνο και όχι αμέσως μετά, για να μην παρακωλύεται η διαδικασία της πέψης.
  9. Πείτε όχι στο κάπνισμα, στο αλκοόλ και στην κατάχρηση καφέ. Ο  καπνός περιέχει νικοτίνη, καρκινογόνες ουσίες και τοξίνες. Μέσω του αίματος, οι τοξικές ουσίες μεταφέρονται σε όλο το σώμα. Το κάπνισμα μειώνει έτσι τις ενεργειακές εφεδρείες όλων των κυττάρων του νευρικού σας συστήματος.
  10. Δώστε έμφαση στην κατανάλωση λειτουργικών τροφίμων. Εφόσον δεν έχετε παθήσεις που να καθιστούν απαγορευτική τη συστηματική τους κατανάλωση, επιχειρήστε κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας σας και των εξετάσεων:
  • Να καταναλώνετε μια δόση βασιλικού πολτού την ημέρα.
  • Να τρώτε καθημερινά ένα- δύο αυγά.
  • Να τρώτε δύο φλιτζάνια καλά πλυμένα ωμά λαχανικά ημερησίως και δύο φρούτα εποχής
  • Να τρώτε καθημερινά  ένα- δύο κεσεδάκια γιαούρτι.
  • Να τρώτε καθημερινά μερικές ελιές χαμηλής περιεκτικότητας σε αλάτι.
  • Να τρώτε μια χούφτα ανάλατους ξηρούς καρπούς σε καθημερινή βάση.
  • Ένα κουταλάκι γλυκού κακάο καθημερινά
  • Μισή δόση καφέ και ένα πράσινο τσάι το πρωί
  • Να τρώτε τρεις φορές την εβδομάδα ψάρι και μανιτάρια.
πηγή: iatronet.gr