Alexis Michalik: «Έντμοντ: ένας απρόβλεπτος συγγραφέας» («Edmond») // Κριτική κινηματογράφου

by Γιάννης Φραγκούλης
  • Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

ΕΝΤΜΟΝΤ: ΕΝΑΣ ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

EDMOND

ΣΥΝΟΨΗ

Δεκέμβριος 1897, Παρίσι. Ο Έντμοντ Ροστάν δεν έχει κλείσει ακόμα τα τριάντα, έχει όμως ήδη δύο παιδιά και πολλά άγχη. Δεν έχει γράψει τίποτα εδώ και δύο χρόνια. Καθώς βρίσκεται σε απελπισία, προτείνει στο μεγάλο ηθοποιό του θεάτρου Κονστάντ Κοκλέν τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε ένα νέο έργο και συγκεκριμένα μία ηρωική κωμωδία. Υπάρχει μόνο ένα πρόβλημα: το έργο αυτό δεν έχει γραφτεί ακόμα. Παραβλέποντας τις ιδιοτροπίες των ηθοποιών, τις απαιτήσεις των παραγωγών, τη ζήλια της συζύγου του, τις πικάντικες ιστορίες του καλύτερού του φίλου και την έλλειψη ενθουσιασμού όλων των γύρω του, ο Έντμοντ αρχίζει να γράφει το έργο που κανείς δεν πιστεύει. Προς το παρόν, έχει μόνο τον τίτλο: Σιρανό ντε Μπερζεράκ.

Edmond on stage

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ

Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Alexis Michalik έχει με όμορφο τρόπο σχεδιάσει την ταινία «Έντμοντ: ένας απρόβλεπτος συγγραφέας» («Edmond»), 2018, κάνει μία γλαφυρή αφήγηση που αφορά στο πολύ γνωστό θεατρικό έργο, το «Σιρανό ντε Μπερζεράκ». Ο Έντμοντ Ροστάν βιάζεται, παλεύει με το χρόνο και ενάντια στις αμφιβολίες των ανθρώπων που τον περιτριγυρίζουν. Ο σκηνοθέτης έχει επηρεαστεί από το «Shakespeare in love» και χρησιμοποιεί παρόμοια αφηγηματικά μοτίβα. Το κοινό γνωρίζει ήδη το έργο και είναι με αυτό εξοικειωμένο. Είναι σίγουρο ότι δεν το ενδιαφέρει να δει ή να «διαβάσει» το ίδιο κείμενο ξανά, αλλά να του προσφερθεί μία νέα εκδοχή αυτού του έργου, όπως έκανε ο Steve Martin στο «Roxanne», το 1987.

Η ταινία αυτή αναφέρεται στη νύχτα πρεμιέρας του έργου που έγινε το 1895. Ο νεαρός Ροστάν, ο Thomas Soliveres τον ενσαρκώνει, παίζει ήδη σε ένα άλλο έργο, είναι ερωτευμένος με τη ζηλιάρα σύζυγό του, τη Ροζμόντ, η Alice de Lencquesaing την υποδύεται, και έχει με αυτή κάνει τα παιδιά του. Προς το παρόν αναλώνεται σε συζητήσεις που έχουν να κάνουν με το μέλλον του θεάτρου, σε σχέση με τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο, είμαστε στη χρονιά που αυτές οι τρεις τέχνες πρόκειται να συνυπάρξουν να ανταγωνιστούν η μία την άλλη.

Αποτέλεσμα εικόνας για Alexis Michalik EDMOND

Εδώ και δύο χρόνια δεν έχει γράψει τίποτε, αλλά ο Κονστάν Κοκελέν, στον οποίο αρέσουν οι στίχοι που κάποιοι άλλοι τους βρίσκουν ξεπερασμένους, τον προτρέπει να γράψει ένα επικό ποίημα και να κάνει με αυτό μία κωμωδία. Από την άλλη, αυτοί που τον υποστηρίζουν είναι ανυπόμονοι, περιμένουν να δουν κάτι δικό του. Υπάρχει το επιτελείο των ηθοποιών, οι οποίοι, μέσα από τα άγχη τους, δε βοηθούν καθόλου. Χρειάζονται ένα βοήθημα αφού έχουν διακόψει τη συνεργασία τους με την Comedie Francaise, κάτι που τους στοιχίζει τον αποκλεισμό τους από όλα τα θέατρα του Παρισιού.

Αποτέλεσμα εικόνας για Alexis Michalik EDMOND

Στις συζητήσεις αυτές συμμετάσχει και ο Λέο Βολνί, ο Tom Leeb σε αυτό το ρόλο, ο οποίος είναι ένα γοητευτικός νέος και ελπίζει να τραβήξει την προσοχή της Ζαν, η Lucie Boujenah την υποδύεται, η οποία είναι έξυπνη, όμορφη και ικανή σχεδιάστρια κοστουμιών που, αυτή τη στιγμή, συνεργάζεται με το Φεϊντό. Ο Έντμοντ ακούει το διάλογό τους, κρυμμένος, ντρέπεται για αυτές τις ενέργειες και εκεί του έρχεται η έμπνευση για την πρώτη σκηνή του έργου του. Ο καιρός πλησιάζει και στον Έντμοντ που είναι πλέον πιεσμένος έρχονται και άλλες εμπνεύσεις, μέσα από την επαφή άλλων διάσημων συγγραφέων.

Αποτέλεσμα εικόνας για Alexis Michalik EDMOND

Έχουμε να κάνουμε με μία κωμωδία, στην οποία υπάρχουν και τραγικά στοιχεία, ως αντίστιξη, η οποία, μοιραία θα συγκριθεί με άλλες όπως αυτή του Woody Allen «Midnight in Paris». Στοιχεία της Μπελ Επόκ, τα μπαλέτα, το Μουλέν Ρουζ, αλλά και γνωστές ιστορικές προσωπικότητες, ο Μπερνάρ, ο Φεϊντό, ο Μελιές, παρουσιάζονται σε αυτή την παραγωγή όπου η φάρσα κυριαρχεί. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το ψευδοερωτικό τρίγωνο, Έντμοντ-Λεό-Ζαν, η τελευταία είναι η μούσα του, σε αντιπαράθεση με τη σύζυγο του Έντμοντ. Με αυτές τις μικροπαρεξηγήσεις η κωμωδία αναπτύσσεται.

Alexis Michalik

Alexis Michalik

Ο σκηνοθέτης είναι γνωστός από τη θεατρική του σκηνοθεσία, αισθάνεται μάλλον αμήχανα με την κάμερα. Ο Jean-Michel Martial, ως κ. Ονορέ, δίνει μία ξεχωριστή νότα και ανεβάζει την ταινία. Αυτό το θεατρικό έργο έχει αναπαρασταθεί και άλλες φορές στον κινηματογράφο, εδώ έχουμε μία κάπως άτολμη αναπαράσταση που καταφέρνει να μας διασκεδάσει, χωρίς, πάντως να έχουμε πολλές απαιτήσεις.

Αποτέλεσμα εικόνας για Alexis Michalik EDMOND

  • ΕΝΤΜΟΝΤ: ΕΝΑΣ ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
  • (EDMOND)
  • Σκηνοθεσία: Alexis Michalik
  • Σενάριο: Alexis Michalik
  • Φωτογραφία: Giovanni Fiore Coltellacci
  • Μοντάζ: Anny Danché, Marie Silvi
  • Μουσική: Romain Trouillet
  • Ήχος: Tristan Loubat, Pierre Picq, Antoine Deflandre
  • Παραγωγοί: Benjamin Bellecour, Serge de Poucques, Vanessa Djian, Sidonie Dumas, Sylvain Goldberg, Alain Goldman, Cédric Iland, Nadia Khamlichi, Adrian Politowski, Gilles Waterkeyn
  • Παίζουν: Thomas Solivérès (Έντμοντ), Olivier Gourmet (Κονστάν Κοκελέν), Mathilde Seigner (Μαρία Λεγκό), Tom Leeb (Λεό Βολνί), Lucie Boujenah (Ζαν), Alice de Lencquesaing (Ροζμόντ), Clémentine Célarié (Σάρα), Igor Gotesman (Ζαν Κοκελέν), Dominique Pinon (Λισιέν), Simon Abkarian (Άνζ), Marc Andréoni (Μαρσέλ Φλουρί), Jean-Michel Martial (κ. Ονορέ)
  • Χώρα παραγωγής: Γαλλία, Βέλγιο
  • Γλώσσα: γαλλικά, ρώσικα
  • Είδος: κωμωδία
  • Έτος παραγωγής: 2018
  • Διάρκεια: 110΄
  • Ημερομηνία πρώτης προβολής: 15/8/2019
  • Εταιρεία διανομής: Odeon.

Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά: διαβάστε εδώ.

The following two tabs change content below.
Γιάννης Φραγκούλης
Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960. Σπούδασε χημεία και φωτογραφία στην ΑΚΤΟ. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές κινηματογράφου. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποίο ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ κ.ά. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV. Ήταν υπεύθυνος για διαδικτυακούς τόπους Ίδρυσε και διευθύνει τους διαδικτυακούς τόπους www.filmandtheater.gr και το www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου κ.ά. Είναι ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ «Στιγμή απολιθωμένη».

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή