Αντρέα Απιάνι (1754 – 1817) Ιταλός νεοκλασικός ζωγράφος.

Στο πομπώδη, εμφατικό και ταραγμένο χαρακτήρα του Μπαρόκ και στην ελαφρότητα και παραδοξότητα του Ροκοκό αντιπαρατάσσεται από τον Απιάνι το πρότυπο των ιδεωδών της κλασικής Αρχαιότητας

by Times Newsroom

Ο Αντρέα Απιάνι (Andrea Appiani, Μιλάνο 23 Μαϊου 1754 – 8 Νοεμβρίου 1817) ήταν Ιταλός νεοκλασικός ζωγράφος.

Θέματα ελληνικής μυθολογίας

Πορτρέτο της Μαντάμ Αμελέν (Madame Hamelin)1798)

Η εκλογή του Ηρακλή ανάμεσα στην Αρετή και την Κακία

Η αρχαία μυθολογία δεν χρησιμοποιούνταν πλέον ως μέσο για την έκφραση των μυστηρίων της φύσης και της ζωής. Επιβιώνει όμως ως μύθος, θεατρικό στοιχείο και διακόσμηση· πολλές φορές ξεπέφτει στην κοινοτοπία, την αλλοίωση ή την παρωδία, όπως απεικόνισε τα σχετικά μυθολογικά θέματά του ο Ζαν Ραού (Jean Raoux) φιλοτεχνώντας προσωπογραφίες γνωστών τότε ηθοποιών ως Βακχίδων π.χ. στα έργα του «Ορφέας και Ευρυδίκη», (1720), Πυγμαλίων, Εστιάδα, κ.α.

Στο πομπώδη, εμφατικό και ταραγμένο χαρακτήρα του Μπαρόκ και στην ελαφρότητα και παραδοξότητα του Ροκοκό αντιπαρατάσσεται από τον Απιάνι το πρότυπο των ιδεωδών της κλασικής Αρχαιότητας, που θεωρείται αχρονικό αναδεικνύοντας με απλότητα και σαφήνεια στους πίνακές του την αναζήτηση των ακρωτηριασμένων αξιών, όπως ο Ηρακλής στο σταυροδρόμι (Hercules at the crossroads), ο θάνατος του Υάκινθου, Ζεύς, Ερμής, Φιλήμων και Βάκχος, Όλυμπος, κεφαλή Λαοκόοντος κ.α.

Βιβλιογραφία

  • Ιστορία της τέχνης Larousse, 1990 ΒΙΒΛΙΟΡΑΜΑ, τόμ.3, σελ. 185-234

Σχετικά Άρθρα

Leave a Comment

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή