Υπαπαντή, 1460, Βερολίνο, Πινακοθήκη
Ο Αντρέα Μαντένια (Andrea Mantegna, 1431 – 13 Σεπτεμβρίου 1506) ήταν Ιταλός χαράκτης, ζωγράφος και σχεδιαστής. Ο Μαντένια μαθήτευσε κοντά στον Σκουαρτσόνε στην Πάδοβα, από τον οποίο μυήθηκε στη ρωμαϊκή αρχαιολογία και ιστορία. Η παραμονή του Ντονατέλλο στην Πάδοβα μεταξύ του 1446 και του 1453 ήταν αποφασιστικής σημασίας για τον Μαντένια, ο οποίος δέχθηκε την επίδρασή του και την αφομοίωσε δημιουργικά.
Στις περίφημες τοιχογραφίες του που εξιστορούσαν τη ζωή του Αγίου Ιακώβου, στον ναό Ερεμιτάνι της Πάδοβας, οι οποίες καταστράφηκαν στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο (το 1944), ο Μαντένια ανέπτυξε σκληρό και σταθερό ύφος με απαράμιλλη δύναμη. Το 1457 ζωγράφισε μεγάλο θωράκιο για τον ναό του Αγίου Ζήνωνα στη Βερόνα («Η Παρθένος στον θρόνο»). Αργότερα δημιούργησε μία σειρά από θαυμάσιες τοιχογραφίες στο δουκικό ανάκτορο της Μάντοβας.
Τα χρώματα του Μαντένια είναι ψυχρά και προς το τέλος της σταδιοδρομίας του προτιμούσε τη μονοχρωμία, όπως στον «Θρίαμβο του Καίσαρα». Το αυστηρό ζωγραφικό του ύφος διαδόθηκε σε ολόκληρη την Ιταλία, κυρίως με τη χαρακτική, και είχε πανεθνική απήχηση.
-
Η Κοίμηση της Θεοτόκου, 1461, Μαδρίτη, Μουσείο του Πράδο
-
Άγιος Σεβαστιανός, 1456-59, Βιέννη, Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης
-
Τρίπτυχο του Ουφίτσι : Η Προσκύνηση των Μάγων, 1461, Φλωρεντία, Ουφίτσι
-
Ο Χριστός νεκρός, 1480, Μιλάνο, Πινακοθήκη Μπρέρα
-
Η Παρθένος των χερουβείμ, 1485, Μιλάνο, Πινακοθήκη Μπρέρα
-
Ο Παρνασσός, 1497, Παρίσι, Μουσείο του Λούβρου
Βιβλιογραφία
- Giorgio Vasari, Le vite de’ più eccellenti pittori, scultori, e architettori, 1550 (Τζόρτζιο Βαζάρι, Οι βίοι των εξοχοτέρων ζωγράφων, γλυπτών και αρχιτεκτόνων -αποσπασματική ελληνική μετάφραση από τον Στέλιο Λυδάκη, “Κανάκης”, 1995)