Site icon Times News

Αργυρώ Μαντόγλου: «Η Ειλικρίνεια, συχνά αδιαφορεί για τα αισθήματα των άλλων…»

Βιβλιοκριτικές, μεταφράσεις, μυθιστορήματα, διηγήματα, ποιητικές συλλογές είναι το «φορτίο» που κουβαλά η Αργυρώ Μαντόγλου. Και όπως δείχνουν πλέον τα έργα της έχει στραφεί αποκλειστικά στην πεζογραφία. Κι αν αποφασίσει ο αναγνώστης να συμπεριλάβει τα έργα της στις αναγνωστικές προτιμήσεις του, θα καταλάβει ότι η Αργυρώ ανανεώνει την νεοελληνική πεζογραφία και την μπολιάζει με φρέσκο αίμα. Η γραφή της δείχνει μαστοριά και ωριμότητα, ενώ η θεματολογία της δείχνει ότι βρίσκεται σε εγρήγορση και ζει στην κοινωνία που ζούμε κι εμείς… Εκείνο που έχω να σημειώσω είναι ότι τα έργα της προσφέρουν τη χαρά του διαβάσματος, κάτι δηλαδή που δύσκολα βρίσκει ο σημερινός αναγνώστης στα δεκάδες βιβλία που κυκλοφορούν καθημερινά… Γνωστή η θεματολογία των ερωτήσεών μας, αλλά άκρως ενδιαφέρουσες οι απαντήσεις της Αργυρώς. Ιδού:

Την ανεμελιά της εφηβείας σε διάφορες ηλικίες

Είναι απαραίτητα για να συνεχίσω να ονειρεύομαι προορισμούς, κυρίως πριν ταξιδέψω.

Αυτό που έχω τον χρόνο να το προετοιμάσω

Αγαπώ τα μέρη με αρχαιότητες. Τα ελληνικά νησιά αλλά και τον Ιταλικό νότο, Νάπολη, Πομπηία, Σικελία -μέρη με ελληνικές αποικίες.

Η Ειλικρίνεια, συχνά αδιαφορεί για τα αισθήματα των άλλων. 

Η αδυναμία να εργαστούμε συλλογικά για να βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας.

Δεν γίνεται να μην σ’ ενδιαφέρει η πολιτική ειδικά σήμερα καθώς παίζει καθοριστικό ρόλο στην καθημερινότητα σου.

Δεν είναι όλοι το ίδιο. Για κάθε πολιτικό έχω διαφορετική γνώμη, όπως για κάθε συγγραφέα, για κάθε ιατρό, για κάθε επιστήμονα.

Στις μέρες μας και σε κάθε δύσκολη εποχή, η τέχνη είχε μια επιπλέον αποστολή: Την «παρηγορητική». Βοηθάει το πνεύμα να μη μαραθεί και προσφέρει ελπίδες, μέσα από την αισθητική απόλαυση.

Όχι, άλλη η λειτουργία του βιβλίου και άλλη του κινηματογράφου, το βιβλίο «γυμνάζει» τη φαντασία, την ικανότητα να δημιουργείς εσύ την εικόνα, να συμμετέχεις ενεργά.

Δεν γράφω πλέον κριτικές παρά μόνο όταν με ενδιαφέρει ιδιαίτερα το βιβλίο, κυρίως γράφω πια για κλασικά έργα.

Αν αυτό που αναζητάς είναι λογικές εξηγήσεις, ναι είναι.

Η σχέση με τους άλλους, σε μορφή προσφοράς. Νόημα δίνεται όταν είσαι σε θέση να προσφέρεις.

Να μην είναι κέντρο του κόσμου ο εαυτός σου και τα συμφέροντά σου, αλλά το κοινό καλό.

Η λέξη αντίδωρο. Δεν την εξηγώ γιατί όλοι έχουμε λάβει πρώτα απ’ όλα το δώρο της ζωής.

Αυτό είναι θέμα γενικότερης παιδείας, κατανόησης,   ευαισθητοποίησης και κυρίως συνείδησης πως περιβάλλον δεν είναι κάτι έξω από εμάς, το περιβάλλον είμαστε και εμείς, είμαστε μέρος του.

Υπάρχουν όμορφα σημεία και προσπαθώ να περιφέρομαι εκεί γύρω. Νομίζω, όμως, πως υπάρχει ομορφιά παντού, ίσως όχι έτσι όπως ορίζεται, με πράσινο και καλαίσθητα  κτίρια, αλλά μια ομορφιά που έχει να κάνει με τους ανθρώπους και την ιστορία της κάθε περιοχής. Η καλλιέργεια του βλέμματος παίζει σημαντικό ρόλο στο να μπορέσεις να την εντοπίσεις.

Όλοι σε κάποια φάση της ζωής μας υπήρξαμε μετανάστες. Κινδυνεύουμε περισσότερο από τους φόβους μας και όχι από τους ξένους.

Εργάζομαι όλες τις ώρες του εικοσιτετραώρου, δεν έχει ωράριο η δουλειά του συγγραφέα.

Από τα θέματα που με απασχολούν την εκάστοτε περίοδο, προσπαθώ να βρω ιστορίες που αποτυπώνουν μια κατάσταση που «βράζει».

Δεν έχει αρνητικό πρόσημο στη λέξη μοναξιά, και δεν την έχω νιώσει, καθώς πάντα υπάρχει κάτι / κάποιος στο μυαλό μου που επιβάλλεται με την παρουσία του. Θα έλεγα πως είναι προϋπόθεση της δημιουργικότητας.

Εξαρτάται από τον ορισμό που δίνει κανείς στη λέξη, αν ρομαντικός ταυτίζεται με τον άνθρωπο που πιστεύει στις ουτοπίες, ναι είμαι.

Τη φύση.

Να μην είσαι σε θέση να απολαύσεις αυτά που σου παρέχονται δωρεάν.

Ναι επειδή υπάρχουν πολλά που έχω να κάνω ακόμα.

Δεν είναι φιλανθρωπία να βοηθάς τους έχοντες ανάγκη, είναι υποχρέωση.

Ένας όρος που έχει κακοποιηθεί, ναι πιστεύω στην παγκοσμιοποίηση στην τέχνη, στις ιδέες, στην ελεύθερη διακίνηση ιδεών και ανθρώπων, δεν πιστεύω στην παγκοσμιοποίηση της φτώχιας και του τρόμου.

Η αισιοδοξία μου.

Η καλλιέργεια της αυτάρκειας. 

Μια ερώτηση που μπορεί να απαντηθεί μόνο με άλλη ερώτηση: τι περιμένουμε από τη ζωή;

Το καινούργιο μου βιβλίο θα κυκλοφορήσει στις 20 Μαρτίου από τις εκδόσεις Μεταίχμιο με τίτλο «Σώμα στη βιτρίνα» και έχει ως θέμα τους «ρομαντικούς» μετανάστες, αυτούς που αλλάζουν πατρίδα και γίνονται πολίτες του κόσμου από μια βαθύτερη υπαρξιακή ανησυχία, όπως και τόσοι και τόσοι Έλληνες του εξωτερικού, όπως ο διδάσκαλος του γένους Αδαμάντιος Κοραής.

Βιογραφικό

Η Αργυρώ Μαντόγλου σπούδασε Αγγλική Λογοτεχνία, Φιλοσοφία (BA), μεταπτυχιακές σπουδές στην Κριτική Θεωρία στο University of North London. Έχει εκδώσει ποιήματα και πεζά και ασχολείται συστηματικά με τη μετάφραση. Κείμενά της και κριτικά σημειώματα έχουν δημοσιευθεί σε λογοτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες. Υπήρξε τακτικός συνεργάτης του ένθετου “Βιβλιοθήκη” της “Ελευθεροτυπίας” από το 1999, έχει, επίσης, δημοσιεύσει επισταμένως κριτικές και θεωρητικά άρθρα για θέματα λογοτεχνίας στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο.
Έχει επίσης μεταφράσει έργα των Τζορτζ Έλιοτ, Βιρτζίνια Γουλφ, Χένρι Τζέιμς, Άντζελα Κάρτερ, Τζιν Ρις, Τζανέτ Γουίντερσον, Τζόις Κάρολ Οουτς, Άλι Ζμιθ, Ζέιντι Σμιθ, Πίτερ Κάρεϊ και άλλα σπουδαία ονόματα της σύγχρονης αγγλόφωνης πεζογραφίας. Έχει διδάξει δημιουργική γραφή στο ΕΚΕΒΙ (2010-11) και από το 2006 συντονίζει μια λέσχη ανάγνωσης στο “Πολυχώρο Μεταίχμιο” με τίτλο “Γυναικείες Συγγραφείς του 20ού αιώνα”. Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων, διατέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου τα έτη 2007-2009 και μέλος της Επιτροπής για τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνικής Μετάφρασης (2002-2006) και (2011-2012).

 

Τίτλοι στη βάση Βιβλιονέτ

Συμμετοχή σε συλλογικά έργα

The following two tabs change content below.
Ο Νίκος Λαγκαδινός είναι δημοσιογράφος [ΕΣΗΕΑ]. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Θεατρολογία στο 8ο Πανεπιστήμιο του Παρισιού. Έχει εργαστεί ως συντάκτης και αρχισυντάκτης στην ΕΡΤ [τηλεόραση και ραδιόφωνο], στις εφημερίδες Ελεύθερη Γνώμη, Νίκη, Ενημέρωση, Βραδυνή, Ακρόπολις, Αθηναϊκή. Διηύθυνε την εφημερίδα ΕΞΟΡΜΗΣΗ.
Exit mobile version