Αρτίρ ντε Γκομπινό, Γάλλος διπλωμάτης και συγγραφέας, θεωρούμενος ως ο πατέρας της άποψης περί ανωτερότητας της Αρείας φυλής

by Times Newsroom

Ο Αρτίρ ντε Γκομπινό (Arthur de Gobineau, 1816-82) ήταν Γάλλος διπλωμάτης και συγγραφέας, θεωρούμενος ως ο πατέρας της άποψης περί ανωτερότητας της Αρείας φυλής, την οποία εκφράζει στο βιβλίο του An Essay on the Inequality of the Human Races (Δοκίμιο περί της ανισότητας των ανθρωπίνων φυλών, 1853–1855). Θεωρείται ο πατέρας των σύγχρονων αντιλήψεων περί φυλετικών διακρίσεων.

Ο ντε Γκομπινό γεννήθηκε στις 14 Ιουλίου 1816 στο Βιλ-ντ’Αβρί (Ville-d’Avray) του νομού Ο-ντε-Σεν (Hauts-de-Seine). Ο πατέρας του ήταν κυβερνητικός αξιωματούχος και φανατικός βασιλόφρων και η μητέρα του, Ανν-Λουίζ Μαγκντελέν ντε Γκερσί (Anne-Louise Magdeleine de Gercy) ήταν θυγατέρα βασιλικού φοροεισπράκτορα. Εν τούτοις, δεν ήταν ευγενείς και ο Γκομπινό προσέθεσε μόνος του τον τίτλο του κόμητος στο όνομά του.

Κατά τα τελευταία έτη της Μοναρχίας ο Γκομπινό αποζούσε από την συγγραφή μυθιστοριών σε συνέχειες (ρομάντσα και επιφυλλίδες) και συνεργαζόταν με πολιτικά αντιδραστικά περιοδικά. Έγινε φίλος και αντάλλαξε ογκώδη αλληλογραφία με τον Αλεξίς ντε Τοκβίλ, ο οποίος και τον έφερε στο υπουργείο εξωτερικών ενώ διατελούσε υπουργός εξωτερικών κατά τη Δεύτερη Γαλλική Δημοκρατία.

Ο Γκομπινό υπήρξε επιτυχημένος διπλωμάτης για τη Δεύτερη Γαλλική Αυτοκρατορία. Αρχικά απεστάλη στην Περσία και στη συνέχεια στη Βραζιλία και άλλες χώρες. Οι “περιπλανήσεις” του αυτές τον οδήγησαν να διαμορφώσει την αντίληψη ότι η φυλή είναι αυτή που δημιουργεί τον πολιτισμό, διατυπώνοντας την άποψη ότι οι τρεις ανθρώπινες φυλές (“μαύρη”, “λευκή” και “κίτρινη”) αποτελούσαν φυσικούς φραγμούς και ότι η “ανάμιξη των φυλών” έθραυε αυτούς τους φραγμούς, οδηγώντας στο χάος. Χαρακτήριζε την Νότια και την Ανατολική Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, την κεντρική Ασία και τη βόρεια Αφρική ως περιοχές φυλετικά συμφυρματικές.

Ο Γκομπινό εξέφρασε επίσης την άποψη ότι η μαύρη και η κίτρινη φυλή ανήκουν στην ίδια “οικογένεια” φυλών με τη λευκή και έχουν κοινό πρόγονο. Μη έχοντας σπουδάσει ούτε θεολογία ούτε φυσικές επιστήμες και συγγράφοντας πριν την ευρεία διάδοση της εξελικτικής θεωρίας, ο Γκομπινό θεώρησε τα αναγραφόμενα στη Βίβλο ως την πραγματική αφήγηση της ανθρώπινης Ιστορίας και στο σχετικό του δοκίμιο περί ανισότητας των φυλών αποδέχεται ως κοινούς προγόνους της ανθρωπότητας τον Αδάμ και την Εύα. Ωστόσο, πέραν αυτού στη χριστιανική διδασκαλία της Εκκλησίας δεν υπάρχει καμία άλλη ένδειξη που να υποδεικνύει ότι οι “έγχρωμες” φυλές είχαν κοινούς με τη λευκή φυλή προγόνους τους Αδάμ και Εύα, καθώς “… τίποτε δεν αποδεικνύει ότι στα αρχικά στάδια του γενεαλογικού δένδρου οι έγχρωμες φυλές μπορούν να θεωρηθούν ως τμήμα του ανθρώπινου είδους”.

Ο Γκομπινό θεωρούσε ότι η λευκή φυλή υπερτερεί έναντι των άλλων φυλών στη δημιουργία πολιτισμικής κουλτούρας και στη διατήρηση διακυβέρνησης σε τάξη. Ωστόσο, πίστευε επίσης ότι η ανάπτυξη του πολιτισμού σε άλλες περιόδους ήταν διαφορετική από αυτήν της εποχής του και είκαζε ότι οι άλλες φυλές ίσως είχαν μεγαλύτερες δυνατότητες σε εκείνες τις περιόδους κατά τις οποίες υπερτερούσαν σε σχέση με τη σύγχρονή του. Θεωρούσε, επίσης, ότι ο ευρωπαϊκός πολιτισμός ήταν ό,τι καλύτερο είχε επιζήσει από τους αρχαίους πολιτισμούς και διέθετε τα πλέον σημαντικά τους χαρακτηριστικά, που του προσέδιδαν την ικανότητα να συνεχίσει να υφίσταται. Η θεμελιώδης του θέση σχετικά με αυτή τη θεωρία ήταν ότι η ευρωπαϊκή πολιτιστική άνθηση από την Ελλάδα στη Ρώμη και τη γερμανική κουλτούρα που εξελίχθηκαν στον σύγχρονό του πολιτισμό προήλθαν από και αντιστοιχούσαν στην αρχαία Ινδοευρωπαϊκή κουλτούρα, γνωστή και ως “άρεια”. Ο Γκομπινό έγραψε αυτές τις θέσεις με δεδομένη την τροχιά του πολιτιστικού παρελθόντος της Ευρώπης, ενώ η ανάμιξη των φυλών ήταν αναπόφευκτη και θα οδηγούσε σε ολοένα αυξανόμενο χάος. Θεωρούσε ως κύρια αιτία της οικονομικής αναταραχής της εποχής του στη Γαλλία τη φυλετική “μόλυνση”. Αργότερα, όταν άρχισαν να διαδίδονται τα πολιτιστικά στοιχεία από τη Βρετανία και τις ΗΠΑ και άρχισε να αναπτύσσεται και η Γερμανία, αναθεώρησε γράφοντας ότι “η λευκή φυλή είχε ακόμη τη δυνατότητα να διασωθεί”.

Όλως παραδόξως, αν και ο Γκομπινό διείδε ελπίδες με την επέκταση της ευρωπαϊκής ισχύος, δεν υποστήριξε τη δημιουργία οικονομικών αυτοκρατοριών, με το πολυπολιτισμικό τους περιβάλλον, συμπεραίνοντας ότι η ανάπτυξη παρόμοιων αυτοκρατοριών θα αποδεικνυόταν καταστροφική για τις “ανώτερες φυλές” που τις είχαν δημιουργήσει, καθώς αναπόφευκτα οδηγούσαν στην ανάμιξη των διακριτών φυλών. Αντίθετα, θεωρούσε την τελευταία περίοδο του 19ου αιώνα και την ανάπτυξη του ιμπεριαλισμού ως διαδικασία αποσύνθεσης του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Για να υποστηρίξει το συμπέρασμά του, αναφερόταν συνεχώς στις παρελθούσες ευρωπαϊκές αυτοκρατορίες και τις συνακόλουθες μετακινήσεις πληθυσμών που δεν ανήκαν στη λευκή φυλή για να εξηγήσει την εθνογραφική σύνθεση των ευρωπαϊκών εθνών. Σύμφωνα με τις θεωρίες του, οι μικτοί πληθυσμοί της Ισπανίας, το μεγαλύτερο τμήμα της Γαλλίας και της Ιταλίας, η νότια Γερμανία, το μεγαλύτερο μέρος της Αυστρίας και της Ελβετίας και τμήματα της Βρετανίας, προέκυψαν από την ιστορική εξέλιξη των πολιτισμών των Ελλήνων, των Ρωμαίων και των Οθωμανών, που “άνοιξαν” την Ευρώπη σε μη-άρειους πληθυσμούς, όπως οι λαοί της βόρειας Αφρικής. Επίσης, το νότιο και δυτικό Ιράν, η νότια Ισπανία και η νότια Ιταλία αποτελούνται, εθνολογικά, από μια εκφυλισμένη φυλή που προέκυψε από επιμειξίες. Ολόκληρη η βόρεια Ινδία, επίσης, αποτελούνταν πληθυσμιακά από άτομα της κίτρινης φυλής.

Ο Χίτλερ και οι ναζί δανείστηκαν πολλά από την ιδεολογία του Γκομπινό, αν και ο ίδιος δεν ήταν αντισημίτης, θα μπορούσε μάλιστα να χαρακτηριστεί το ακριβώς αντίθετο. Ο Γκομπινό εκφράστηκε θετικά για τους Εβραίους, περιγράφοντάς τους, στο δοκίμιό του για την ανισότητα των φυλών, ως “ελεύθερο, ισχυρό και ευφυή λαό, ο οποίος πρόκοψε, παρά τις αντιξοότητες στη Γη του Ισραήλ”. Όταν οι ναζί υιοθέτησαν τις θεωρίες του Γκομπινό, υποχρεώθηκαν να κάνουν εκτεταμένη λογοκρισία στα κείμενά του, ώστε να τα προσαρμόσουν με τις απόψεις τους, όπως άλλωστε είχαν κάνει και με αυτά του Νίτσε.

Βιβλιογραφία

  • Ι.Α.Σκούρτης, «Ο Gabineu για την ανισότητα των ανθρώπινων φυλών», Ελληνική Ιστορική Εταιρεία, Δ’ Πανελλήνιο Ιστορικό Συνέδριο-Πρακτικά, Αθήνα, 1983, σελ.71-78
  • Ι.Α.Σκούρτης,«Οι αντιλήψεις του διπλωμάτη-λογοτέχνη Γκομπινώ για το Κρητικό ζήτημα (1864-1868)», Ελληνική Ιστορική Εταιρεία, Ε’ Πανελλήνιο Ιστορικό Συνέδριο-Πρακτικά, Αθήνα, 1984, σελ.41-48
  • Jean A. Skourtis, «Gabineu philhelene et hellenophobe», Ελληνική Ιστορική Εταιρεία, Ζ’ Πανελλήνιο Ιστορικό Συνέδριο-Πρακτικά, Αθήνα, 1986, σελ.73-82
  • Κωνσταντίνος Δημαράς, «Γκομπινώ». ― εφ. Eλεύθερον Bήμα, 28 Δεκεμβρίου 1936.

ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή