Είναι ένοχοι οι αρχαίοι Ελληνες;

by Times Newsroom 1

Η Σχολή των Αθηνών του Ραφαήλ. Μια καταγραφή των ενόχων που ευθύνονται για την υπεροχή του δυτικού πολιτισμού.

Ο Ιωάννης Συκουτρής υποστήριζε πως οι «κλασικές σπουδές» πρέπει να απευθύνονται στην ελίτ των φοιτητών. Είναι γνωστό πως γοητεύθηκε από τον γερμανικό εθνικοσοσιαλισμό. Ευτυχώς, πρόλαβε να απογοητευθεί μετά ένα ταξίδι του στη Γερμανία, μερικούς μήνες πριν από την αυτοκτονία του.

Η άποψή του, όσο και αν ακούγεται «αντιδημοκρατική», αντανακλούσε την πραγματικότητα της ημετέρας παιδείας ώς τη δεκαετία του ενενήντα περίπου, αν δεν κάνω λάθος. Στην κατ’ ευφημισμόν «Φιλοσοφική», Φιλολογική στην πραγματικότητα, περνούσαν όσοι υποψήφιοι είχαν διαπρέψει στη Μέση Εκπαίδευση. Ησαν, αν μη τι άλλο, αυτοί που αγαπούσαν το διάβασμα. Δεν είναι η περίπτωση σήμερα. Δεν ξέρω ποια είναι η βάση εισαγωγής, όμως έχω συναντήσει απόφοιτο Φιλοσοφικής που ομολόγησε ότι δεν έχει διαβάσει ολόκληρο ένα διάλογο του Πλάτωνα. Διόλου περίεργο. Εδώ ηθοποιοί των οποίων ο ρόλος φτάνει ώς τη δεύτερη πράξη δεν ενδιαφέρονται να μάθουν ποιος απέμεινε ζωντανός ώς το τέλος της πέμπτης.

⇒ Διαβάστε επίσης: Ο «εξοστρακισμός» των κλασικών σπουδών

Ο Βρετανός ελληνιστής Ρόμπερτ Νοξ διατυπώνει μια διαφορετική εκδοχή της θέσης περί ελίτ. Εγραψε πως έως τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο οι κλασικές σπουδές ήταν το απαραίτητο διαβατήριο για τα ανώτερα κλιμάκια της δημόσιας διοίκησης στην Αγγλία. Τα κόκκινα λεωφορεία στο Λονδίνο είχαν αφίσες με φράσεις του Θουκυδίδη για να ενθαρρύνουν τους επίστρατους στον Α΄ Παγκόσμιο. Το χρονικό όριο είναι σχετικό, όπως και η χώρα. Ο Ζορζ Πομπιντού έκανε λογοπαίγνια στα λατινικά, ο Βαλερί Ζισκάρ ντ’ Εστέν είχε ελληνική παιδεία. Ναι, οι κλασικές σπουδές ήσαν οι πυλώνες που στήριξαν το οικοδόμημα της Δύσης. Για καλό και για κακό που λένε.

Το καλό είναι ότι ο δυτικός πολιτισμός είναι ο πρώτος που αναγνώρισε την ύπαρξη άλλων πολιτισμών εκτός των ορίων του, χάρη στον Ηρόδοτο εκτός των άλλων. Είναι ο πολιτισμός που ενσωμάτωσε στις αξίες του τη φυλετική ισότητα και την ανεξιθρησκία. Το κακό είναι ότι για να φτάσει ώς εκεί πέρασε από τους αιώνες της αποικιοκρατίας, φέρθηκε αλαζονικά σε πληθυσμούς που δεν αντιλαμβάνονταν ό,τι ο ίδιος θεωρούσε ως υπεροχή του. Βρώμικο πράγμα η Ιστορία, γεμάτο λάσπη, αίμα και ιδρώτα. Είναι δυνατόν να διδάσκεις στον νέο του 21ου αιώνα τον πολεμόχαρο ιμπεριαλιστή Ιούλιο Καίσαρα; Ή το εγκώμιο του Περικλή στον αθηναϊκό «ιμπεριαλισμό» που μεταφέρει ο Θουκυδίδης στον Επιτάφιο;

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή