Επιπλέον λεπτά διασημότητας…!

by Πέτρος Γαργάνης
Share this
  • Γράφει ο Πέτρος Γαργάνης

Στους μοντέρνους καιρούς όπου είδηση και εικόνα ταυτίζονται πριν παραδοθούν ακατέργαστες στην κρίση του διαδικτύου, η ολιγωρία του εκτιθέμενου να παρέμβει στον τρέχοντα χρόνο, τον καθιστά μοιραία σε παθητικό θεατή της βίαιης αποκαθήλωσής του. Δεν τιμωρείται όμως απλά και μόνο για τη νωθρότητα των αντανακλαστικών του.

Υπόλογος στην πραγματικότητα για τη σφοδρή του επιθυμία να προκαλέσει, διαμορφώνει ιδανικά, ποιητική θαρρώ αδεία, το φαίνεσθαι της παρουσίας του, σε μια προσπάθεια να κερδίσει περισσότερα απ’ τα δεκαπέντε λεπτά δημοσιότητας που κάποτε του αναλογούσαν. Κατά συνέπεια κρίνεται και για τη ματαιοδοξία του.

Αμφισβητείται, ενίοτε δε απαξιώνεται ως εικονική η πραγματικότητα των social media, αν και δεν απέχει σαν έννοια απ’ τον εξωραϊσμό που εντέλλονταν οι ζωγράφοι της Αναγέννησης για τα πορτραίτα που φιλοτεχνούσαν. Ή οι γλύπτες των κλασσικών χρόνων που έκρυβαν με πληθωρικούς μανδύες τα πλαδαρά κορμιά των φιλοσόφων, καλύπτοντας ακόμα και το ασύμμετρο κρανίο του Περικλή με μια ύποπτη περικεφαλαία, άνευ σημασίας αν ο ίδιος έδωσε την εντολή ή αυτοβούλως ενήργησαν οι image makers της εποχής. Κατά τα λοιπά της αρχαιότητας, ο πατέρας και μέγας influencer της ιστορίας Ηρόδοτος, υπήρξε πάνω απ’ όλα ένας ευφάνταστος παραμυθάς που γλαφυρά κολάκευε το κοινό του, συνειδητά αδιάφορος για την αντικειμενικότητα που εφήρμοσε κατόπιν ο Θουκυδίδης στα βασανιστικά του κείμενα. Γι’ αυτό και λιγότερο δημοφιλής!

Υπήρξαν όμως διαφορετικοί στην απόδοση τους οι κανόνες αισθητικής πριν εξελιχθούν χάριν της πληθώρας των μέσων απεικόνισης αλλά και των απεριόριστων δυνατοτήτων προβολής, διαμορφώνοντας την ανάλογη ηθική. Κάτι το οποίο στα καθ’ ημάς κατέστη ήδη όρατο απ’ τα ‘80s με τα ολόφρεσκα τότε έντυπα του life style, μετέπειτα και όλως συντόμως, την ιδιωτική, ελεύθερη τηλεόραση!

Ως εξέλιξη των media, το διαδίκτυο επιτρέπει περισσότερα παραχωρώντας γενναιόδωρα ζωτικό, εξατομικευμένο χώρο, τηρώντας τις υποσχέσεις του. Δίχως όμως να προφυλάσσει, αποφεύγοντας συνάμα να εξαιρεί. Στην πραγματικότητα εκθέτει αφαιρώντας τα όσα λίγα μένουν να τροφοδοτήσουν τη φαντασία, ρετουσάροντας με τόνους φωτογραφικών φίλτρων ακόμα και αυτόν τον ελάχιστο σαν φλερτ υπαινιγμό. Κυρίως όταν ο αυτοπροβαλλόμενος αρνείται να συμβιβαστεί με την κατώτερη των περιστάσεων φωτογένεια ή ουσία του λόγου του, είτε μιλάμε για διακριτικά επιτήδειους στη διαχείριση της εικόνας, πιο συχνά όμως θύματα της ανασφάλειας που προκαλείται απ’ το κενό της ανωνυμίας. Έτσι, όταν αναπόφευκτα κρίνονται, στερούνται υπεράσπισης, πληρώνοντας το κόστος της αδέξιας απόπειρας να αποτυπώσουν το περίγραμμα τους στην οθόνη της επικαιρότητας, ανεπαρκείς για ρόλους αξιώσεων, αμέριμνοι για τις συνέπειες.

Δεν είναι ανώνυμα του πλήθους πρόσωπα, πολιτικοί, δημοσιολόγοι ή καλλιτέχνες. Όσοι πολλοί εν πάση περιπτώσει πρόθυμα επιχειρούν να εκθέσουν την πραμάτεια του φιλάρεσκου εαυτό τους. Μπορεί να μην στερούνται δεξιοτήτων και ταλέντου, όμως προ πολλού τους αφαιρέθηκε η ισχύς που θα απέτρεπε τον έλεγχο βεβαιώνοντας άμεσα πλέον τις πλημμέλειες. Ενδεχομένως θα ‘πρεπε να φιλάν τα νώτα τους με προσοχή και ενδελεχή φροντίδα. Όχι με υπεροψία. Γιατί περισσότερο απ’ όλα ενοχλεί η αλαζονεία. Επικοινωνιακή έπαρση μακιγιαρισμένη από κοινωνικές ευαισθησίες και ηθικά πλεονεκτήματα, ή φιλοπατρία και υπευθυνότητα, ρευστοποιημένες φούσκες στο χρηματιστήριο των media. Έτσι, όταν αποκαλύπτεται ή τέλος πάντων χλιαρά επισημαίνεται η υποκρισία του διδακτισμού, αυτό το ίδιο, ανερμάτιστο και άνισο κοινό του διαδικτύου, τιμωρεί και εκδικείται εξίσου με τον τρόπο που αποδίδει τιμές. Δικαιούται άλλωστε και καταφέρνει να ελέγχει περισσότερο απ’ όσο μπορεί να ελεγχθεί.

Share this
The following two tabs change content below.
Πέτρος Γαργάνης
Ο Πέτρος Γαργάνης, γεννημένος και μεγαλωμένος στην Θεσσαλονίκη καταγόμενος από την Φλώρινα, με μουσικές κατά βάση σπουδές στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, ασχολήθηκε με την λογοτεχνία, την λογοκριτική και την αρθρογραφία συνεργαζόμενος με διάφορα έντυπα και εφημερίδες. Συγγραφέας της νουβέλας Μια γειτονιά είμαστε από τις εκδόσεις του Παρατηρητή.
Πέτρος Γαργάνης

Τελευταία άρθρα απόΠέτρος Γαργάνης (δείτε τα όλα μαζί)

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή