Φεστιβάλ Δράμας – 44η διοργάνωση – έναρξη

Μέχρι 18 Σεπτεμβρίου 2021. Σε υβριδική μορφή. Σε φυσικούς χώρους και online

by Γιάννης Φραγκούλης
  • Γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Την Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου 2021 πραγματοποιήθηκε η τελετή έναρξης του 44ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Ακούει και στο DISFF. Αφού το Φεστιβάλ προσπαθεί να εκμοντερνιστεί και αλλάζει όνομα και συνήθειες. Θα δούμε πώς. Το βίντεο της τελετής έναρξης μπορείτε να το δείτε εδώ.

Σε κλίμα αισιοδοξίας, λοιπόν, και σε πείσμα της συνεχιζόμενης πανδημίας, πραγματοποιήθηκε η έναρξη του 44ο Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Στο αμφιθέατρο «Αντώνης Παπαδόπουλος». Στο Δημοτικό Ωδείο Δράμας. Παρουσία του υφυπουργού του υπουργείου πολιτισμού, κ. Νικόλα Γιατρομανωλάκη.

Το φεστιβάλ θα διεξαχθεί και φέτος, στις 12-18 Σεπτεμβρίου 2021. Σε υβριδική μορφή. Σε φυσικούς χώρους και online.

Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΚΑΡΙΔΗΣ

O καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Δράμας Γιάννης Σακαρίδης καλωσόρισε τους προσκεκλημένους του 44ου DISFF. Ευχαρίστησε θερμά τους εργαζόμενους και τους συνεργάτες του Φεστιβάλ για τη νεανική πνοή και φρεσκάδα που προσέδωσαν στη φετινή διοργάνωση. Υπογράμμισε πως μαζί με τον πρόεδρο του Φεστιβάλ, Γιώργο Δεμερτζή, «Προσπαθήσαμε να πάμε κόντρα στο αρνητικό κλίμα. Να ανανεώσουμε το Φεστιβάλ. Παρουσιάσαμε τη νέα οπτική του ταυτότητα. Ενδυναμώσαμε το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα. Εγκαινιάσαμε νέα διαγωνιστικά τμήματα, όπως το Short and Green, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την παγκόσμια κλιματική αλλαγή. Αλλά και το φιλόδοξο τμήμα Animation σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, την ASIFA HELLAS και το Φεστιβάλ ANIMASYROS. Ταυτόχρονα ανανεώσαμε το Εθνικό Διαγωνιστικό. Σε αυτό για πρώτη φορά οι γυναίκες είναι περισσότερες από τους άνδρες συναδέλφους τους. Εντάξαμε το Cinematherapy ως μόνιμη ενότητα στο Φεστιβάλ».

Ο Γιάννης Σακαρίδης τόνισε πως οι Έλληνες μικρομηκάδες βρίσκονται σήμερα στην κορυφή της παγκόσμιας κινηματογραφίας. Γεγονός που φανερώνουν οι διακρίσεις τους στα μεγαλύτερα διεθνή φεστιβάλ. Ευχαρίστησε τον πρόεδρο του Φεστιβάλ αλλά και το Δήμαρχο Χριστόδουλο Μαμσάκο «που έκαναν τις υποσχέσεις τους πράξεις». Επίσης το υπουργείο πολιτισμού και τον υφυπουργό Νικόλα Γιατρομανωλάκη. Την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Τους χορηγούς και χορηγούς επικοινωνίας του Φεστιβάλ. Κλείνοντας, έπαιξε μία συγκινητική ταινία με το Μίκη Θεοδωράκη. Ο συνθέτης τραγουδά «Χιονίζει μέσα στη νύχτα», ένα απόσπασμα από την ταινία του Αστέρη Κούτουλα «Dance, fight, love, die». Σε αυτή συνεργάστηκε με το σκηνοθέτη ως παραγωγός.

Φεστιβάλ Δράμας-44η διοργάνωση έναρξη

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ

Ο Δήμαρχος Δράμας Χριστόδουλος Μαμσάκος υποδέχτηκε το κοινό στη φιλόξενη Δράμα. «Στη μεγάλη γιορτή του κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Δράμας. Ανανεωμένο σε εικόνα και περιεχόμενο, ατενίζει την επόμενη μέρα με νέο πρόσωπο και νέα διάθεση. Παρά τη συνεχιζόμενα δύσκολη συγκυρία παγκοσμίως. Η ίδρυση Σχολής Κινηματογράφου βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο. Είμαστε κοντά στην δημιουργία της. Το brand name της Δράμας είναι πολύ δυνατό. Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από πολλούς νέους δημιουργούς».

«Το Φεστιβάλ Δράμας», προσέθεσε ο κ. Μαμσάκος, «δίνει τη δική του απάντηση σε κοινωνικά προβλήματα των ημερών μας. Αυτά που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει».

Αφού ευχαρίστησε την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και το Χρήστο Μέτιο για την σημαντική οικονομική στήριξη του θεσμού, το Γιώργο Δεμερτζή, το ΔΣ, τον καλλιτεχνικό διευθυντή και τους προκατόχους του, απευθύνθηκε στο κοινό: «Σας υποδεχόμαστε στην  πόλη των Νερών και του Πολιτισμού!».

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

Παίρνοντας τον λόγο, ο υφυπουργός του υπουργείου πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης, είπε πως είναι ιδιαίτερα χαρούμενος που βρίσκεται στη Δράμα για τρίτη χρονιά. «Σε αυτά τα τρία χρόνια άλλαξαν πολλά. Αποχαιρετήσαμε τον Αντώνη Παπαδόπουλο. Υποδεχτήκαμε το Γιάννη Σακαρίδη. Είδαμε νέα, καινοτόμα προγράμματα. Η υβριδική μορφή του Φεστιβάλ πέρυσι, εν μέσω πανδημίας, όχι απλώς δεν το υποβάθμισε αλλά το ενδυνάμωσε».

«Εμείς», προσέθεσε, «πιστεύουμε πολύ σε αυτό το Φεστιβάλ. Αλλά και στον ελληνικό κινηματογράφο. Πρέπει να στηρίξουμε τις ελληνικές ταινίες. Και πρέπει να πούμε ότι η Ελλάδα ήταν μία από τις λίγες χώρες που ενέταξε στο Ταμείο Ανάκαμψης πρόγραμμα ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ για το σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό. Υπό σχεδιασμό είναι ένα νέο πρόγραμμα από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Αλλά και μία σχολή κινηματογράφου, ένα αίτημα ετών, όχι θεωρητικής κατεύθυνσης. Αλλά μια σχολή η οποία θα βγάζει επαγγελματίες του κινηματογράφου. Σε μια εποχή που η ανάγκη και η ζήτηση για έμπειρους επαγγελματίες ολοένα και αυξάνεται. Και αυτό το πρότζεκτ έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης».

Ως προς το Φεστιβάλ Δράμας: «Αυτό που συζητάμε με την τοπική κοινωνία είναι το πώς μπορεί να δημιουργηθεί ένα ευρύτερο «οικοσύστημα». Όχι μόνο με εκπαιδευτικές δράσεις αλλά και με startups. Γυρίσματα, επαγγελματίες και φυσικά το ίδιο το φεστιβάλ ως επίκεντρο όλων αυτών. Θα στηρίξουμε εμφατικά το Φεστιβάλ Δράμας, που είναι ένα από τα τρία σημαντικότερα αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη».

Φεστιβάλ Δράμας-44η διοργάνωση έναρξη

ΚΑΠΟΙΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

Θα πρέπει να πούμε ότι πολλά από αυτά που είπαν τα έχουμε ακούσει ξανά. Ο Δήμαρχος και ο υφυπουργός επανέλαβαν αυτά που είχαν πει και πέρυσι. Το πρόβλημα όμως είναι ότι το Φεστιβάλ μεγαλώνει μόνο προς μία κατεύθυνση. Παίρνει ύψος. Η βάση του παραμένει ίδια. Όταν λέμε για βάση εννοούμε τις υποδομές. Αυτές δεν έχουν αλλάξει εδώ και πολλά χρόνια.

Μία εξαγγελία επί Δημάρχου Μαργαρίτη Τζήμα ήταν η μεταφορά των γραφείων του Φεστιβάλ στην καπναποθήκη Πορτοκάλογλου. Τα σημερινά γραφεία ενός μεγάλου Φεστιβάλ δεν μπορεί να είναι δύο δωμάτια. Όπως είναι σήμερα. Αυτή η καπναποθήκη ποτέ δε διαμορφώθηκε. Το σχέδιο προέβλεπε να υπάρχουν σε αυτή γραφεία του Φεστιβάλ και αίθουσα προβολής. Το σχέδιο όμως αυτό έχει μείνει στα χαρτιά.

Δεν ξέρουμε αν είναι το τρίτο φεστιβάλ στην Ευρώπη, στην ταινία μικρού μήκους. Αυτοί οι χαρακτηρισμοί είναι λίγο ύποπτοι. Θέλουμε να υπερτιμήσουμε το θεσμό για να κρύψουμε κάτω από το χαλί τα προβλήματα. Ένα μεγάλο φεστιβάλ, σαν αυτό της Δράμας, θα πρέπει να έχει και τις ανάλογες υποδομές. Αν δεν τις έχει δεν είναι μεγάλο. Είναι ένας γίγαντας με πήλινα πόδια. Έτοιμος να σωριαστεί κάτω. Από τον υφυπουργό πολιτισμού έχουμε ακούσει και τις περασμένες φορές υπερφίαλες κουβέντες. Δεν είναι η πρώτη φορά. Μεταφέρει τα ίδια λόγια από χρονιά σε χρονιά.

ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ

Το λόγο πήρε στη συνέχεια ο Γιώργος Παπαδόπουλος, αντιπεριφερειάρχης Δράμας. Ευχήθηκε η Δράμα να γίνει πολιτιστικός προορισμός, με νέες θέσεις εργασίας.

Χαιρετισμούς απηύθυναν ο βουλευτής Δράμας της ΝΔ Κωνσταντίνος Μπλούχος. Αναφέρθηκε στη «δημιουργική ανοσία» που επιτυγχάνουν οι καλλιτέχνες, ταξιδεύοντάς μας μακριά από το νοσηρό κλίμα της πανδημίας.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Θεόφιλος Ξανθόπουλος, ο οποίος υπογράμμισε την ανάγκη δημιουργίας νέου χώρου για το Φεστιβάλ στην καπναποθήκη Πορτοκάλογλου. Η Χαρά Κεφαλίδου, βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, δεν ήταν δυνατόν να παρευρεθεί και έστειλε θερμό χαιρετισμό στην έναρξη του Φεστιβάλ.

Η ΕΝΑΡΞΗ

Κήρυξε την έναρξη του Φεστιβάλ, ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, Γιώργος Δεμερτζής. Ευχαρίστησε θερμά τους εργαζόμενους της διοργάνωσης. Υπογράμμισε: «Η πανδημία μπορεί να κυριάρχησε στη ζωή μας, όμως η ζωή ξαναμπαίνει σιγά-σιγά στους κανονικούς της ρυθμούς. Αφήνουμε πίσω τον εφιάλτη που ζήσαμε. Μέσω μιας διαγωνιστικής διαδικασίας και με διαφάνεια γεννήθηκε η νέα οπτική ταυτότητα του Φεστιβάλ.

Οι χώροι μας ανανεώθηκαν. Δημιουργήθηκε μία νέα πλατφόρμα. Το ΕΚΚ, ο ΕΚΟΜΕ, η RAYCAP, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το Φεστιβάλ Animasyros και η ASIFA HELLAS προσφέρουν σημαντική βοήθεια στο θεσμό. Ευχαριστώ από καρδιάς το υπουργείο πολιτισμού και τον κ. Γιατρομανωλάκη, την Περιφέρεια και τον κ. Μέτιο, και φυσικά τον κ. Μαμσάκο και τον κ. Σακαρίδη. Για δεύτερη χρονιά βαδίζουμε μαζί στα εύκολα και στα δύσκολα. Κλείνω με τους αληθινούς πρωταγωνιστές του Φεστιβάλ, τους διαγωνιζόμενους σκηνοθέτες Τους εύχομαι το δημιουργικό τους ταξίδι, που περνάει από τη Δράμα, να είναι μακρύ και εύρωστο».

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Η Βαρβάρα Δούκα, επικεφαλής του εκπαιδευτικού προγράμματος του Φεστιβάλ, μίλησε για τις ανανεωμένες δράσεις του προγράμματος που πλέον απλώνεται όλον τον χρόνο. Ο στόχος είναι τα ελληνικά σενάρια να γίνουν πιο ανταγωνιστικά. Να καλυφθούν εκπαιδευτικά κενά όπως είναι η υποκριτική μπροστά στην κάμερα.

Ο Σπύρος Σιάκας, επικεφαλής του προγράμματος ANIMATION, καθώς και ο Βασίλης Καραμητσάνης, πρόεδρος του Animasyros και μέλος της κριτικής επιτροπής του νέου τμήματος, εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την αναβάθμιση του Animation στο Φεστιβάλ. Ο Βασίλης Τερζόπουλος, υπεύθυνος του νέου προγράμματος Short and Green μίλησε για τις μεγάλες περιβαλλοντικές προκλήσεις της εποχής μας. Ευχήθηκε το νέο αυτό πρόγραμμα να βάλει ένα λιθαράκι στην αντιμετώπισή τους.

Ο επικεφαλής του Σπουδαστικού Προγράμματος, Θανάσης Νεοφώτιστος, αναφέρθηκε στον  τριπλασιασμό των αιτήσεων συμμετοχής σε σχέση με πέρυσι. Τόνισε πως «οι σπουδαστικές ταινίες θέλουν ιδιαίτερη αγάπη και φροντίδα». Βέβαια, παραμένει το ερώτημα: Γιατί στη Δράμα έχει αποκλειστεί το σύνολο των ελληνικών σπουδαστικών ταινιών; Αυτές έβρισκαν, σε αυτό το Φεστιβάλ, ένα βήμα προβολής. Αν, τέλος, θυμηθούμε ότι ο Θανάσης Νεοφώτιστος στο Σπουδαστικό Τμήμα είχε βραβευτεί, ενώ αυτό δέχτηκε να καταργηθεί, καταλαβαίνουμε ότι αυτή η λογική είναι περίεργη.

ΟΙ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ

Η τελετή έναρξης έκλεισε με την παρουσίαση των κριτικών επιτροπών του 44ου DISFF. Ο σκηνοθέτης Μενέλαος Καραμαγγιώλης, μέλος της κριτικής επιτροπής του Εθνικού Προγράμματος, δήλωσε: «Βλέπω μία δυναμική στο φεστιβάλ. Με νέους ανθρώπους σε σημαντικά πόστα, που παλιότερα θα χρειάζονταν δεκαετίες για να αναλάβουν τέτοιες θέσεις. Ως προς τους σκηνοθέτες, πιο ουσιαστική και από τα βραβεία είναι η ίδια η συμμετοχή στο Φεστιβάλ Δράμας.».

Πηγή: www.filmandtheater.gr

The following two tabs change content below.
Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960. Σπούδασε χημεία και φωτογραφία στην ΑΚΤΟ. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές κινηματογράφου. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποίο ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ κ.ά. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV. Ήταν υπεύθυνος για διαδικτυακούς τόπους Ίδρυσε και διευθύνει τους διαδικτυακούς τόπους www.filmandtheater.gr και το www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου κ.ά. Είναι ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ «Στιγμή απολιθωμένη».

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή