Γιάννης Εμίρης: «Υπερτιμημένη αρετή η προοδευτικότητα…»

by Νίκος Λαγκαδινός
Share this
  • Συνέντευξη στον ΝΙΚΟ ΛΑΓΚΑΔΙΝΟ

Προσφάτως κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Book Loft το μυθιστόρημα του Γιάννη Ηλ. Εμίρη, με τίτλο «Να σ’ έβρω». Ένα βιβλίο για τη θάλασσα, την Κάσο, τη γυναίκα και το καλοκαίρι! Όπως χαρακτηριστικά έγραψε ο Σαράντος Καργάκος «το ‘Να σ’ έβρω’ παίρνει το χαρακτήρα μιας ερωτικής επιστολής που δεν στάλθηκε ποτέ».  Ο Εμίρης είναι παθιασμένος Κασιώτης. Παρότι έχει κάνει πολλά ταξίδια στο εξωτερικό και κατοικοεδρεύει στην Αθήνα, γι’ αυτόν η Κάσος είναι το κέντρο του κόσμου. Το νησί του είναι το θαύμα για τον Εμίρη. Τον αναζωογονεί, τον πολλαπλασιάζει, και καθετί που έχει σχέση με την Κάσο τον αγγίζει, τον γεμίζει, τον ξυπνάει, είναι ένας μαγικός πομπός, ένα δοκιμαστήριο της ευαισθησίας του. Δεν ξέρω πώς θα γραφόταν το βιβλίο αυτό, το «Να σ’ έβρω», εάν δεν ήταν στη μέση η Κάσος. Η συγγραφική μαεστρία του Εμίρη, μπλέκει αριστοτεχνικά την ερωτική ιστορία του με το νησί, την ιστορία και τις περιπέτειές του, αλλά δεν κάνει ιστορία, γιατί η γραφή του είναι ζωντανή και η ματιά του είναι άγρυπνη στο σήμερα. Θα τολμούσα να πω ότι γεννήθηκε κληρωτός του μικρού αυτού νησιού που βρίσκεται στο νοτιότερο άκρο της Ελλάδας, μάρτυρας μιας μεγάλης ιστορίας που αρχίζει από τον Όμηρο κι ακόμα πιο πίσω. Δεν μπορώ να πω περισσότερα γιατί πρέπει κανείς  να διαβάσει το βιβλίο. Πήρα όμως την αφορμή για μια γρήγορη συζήτηση με τον Γιάννη Εμίρη και ιδού η συνέντευξη:

 

  • Σας αρέσoυν τα ταξίδια;

Αρκεί να μην είναι εναέρια.

  • Ποιο είναι το αγαπημένο σας ταξίδι; 

Στην Κάσο, ασφαλώς!

  • Πoιo μέρoς αγαπάτε ιδιαίτερα;

Την Κάσο, βεβαίως!

  • Τι νοσταλγείτε περισσότερο; 

Την Κάσο, όταν δεν είμαι εκεί…

  • Ποια θεωρείτε ως την πιο υπερτιμημένη αρετή;

Την προοδευτικότητα.

  • Πoια, κατά τη γνώμη σας, είναι τα μεγαλύτερα πρoβλήματα της ελληνικής κoινωνίας;

Η έλλειψη παιδείας.

  • Σας ενδιαφέρει η πoλιτική;

Βαθύτατα.

  • Τι γνώμη έχετε για τους πολιτικούς;

Εγκλωβισμένοι άνθρωποι.

  • Τι σημαίνει για σας η «αριστερά»;

Απάτη.

  • Δηλαδή, πιστεύετε ακόμα στους διαχωρισμούς [δεξιά, αριστερά, κέντρο κ.λπ.] ή έχουν ξεπεραστεί;

Πιστεύω μόνο στον διαχωρισμό ανοήτων/νοημόνων.

  • Μήπως η τέχνη κινδυνεύει να απομονωθεί εξαιτίας της τηλεόρασης και συνεπώς μήπως πρέπει να αναζητήσει καινούργιες μορφές και να επανεξετάσει την κοινωνική λειτουργία της;

Δυστυχώς, η τέχνη οφείλει να είναι αυθόρμητη. Αν αρχίσει να εξετάζει…

  • Πιστεύετε ότι το βιβλίο χάνει σε σχέση με την εικόνα;;;

Μια λέξη ίσον χίλιες εικόνες.

  • Σε μια εποχή αποξένωσης, πολεμικών συγκρούσεων, κοινωνικών αναταραχών, φτώχειας, ανισοτήτων, φόβου για την επόμενη ημέρα κ.λπ., τι μπορεί να κάνει η τέχνη;

Υπομονή.

  • Είναι ο κόσμος μας παράλογος;

Εκ της φύσεώς του, φοβούμαι.

  • Τι είναι εκείνο που δίνει νόημα στον άνθρωπο;

Η γνώση και οι αξίες.

  • Έχει πνευματικότητα η κεντρική εξουσία (η κυβέρνηση, τα κόμματα);

Γιατί με προκαλείτε;

  • Η νεοελληνική κοινωνία, γενικότερα, έχει πνευματικότητα;

Εξακολουθείτε, βλέπω!

  • Τι σημαίνει για σας η λέξη «ήθος»;

Η αναγκαία βάση.

  • Πoια είναι η ωραιότερη λέξη της ελληνικής γλώσσας;

Στραφταλίζει (σε γ’ πρόσωπο).

  • Ποιος φταίει για το περιορισμένο λεξιλόγιο των νεοελλήνων: οι γονείς, το σχολείο, τα μέσα ενημέρωσης, η παγκοσμιοποίηση;

Τα πάντα όλα.

  • Υπάρχει περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση στους πολίτες ή όλοι γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια την προστασία του περιβάλλοντος;

Υπάρχει κάποια πρόοδος.

  • Κινδυνεύουμε στ’ αλήθεια από τη μόλυνση του περιβάλλοντος ή απλώς πρόκειται για υπερβολές των οικολόγων;

Όποιος προσέχει, έχει.

  • Μήπως κινδυνεύουμε από τους πρόσφυγες/μετανάστες;

Από εμάς εξαρτάται.

  • Υπάρχει φόβος να χάσουμε την εθνική μας ταυτότητα;

Μέγιστος και ορατός.

  • Δικαιούμαστε να υποστηρίζουμε ότι είμαστε απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων;

Αν μετέχουμε της ελληνικής  παιδείας, ναι.

  • Έχoυν σημασία oι απoλoγισμoί στη ζωή μας;

Πιθανόν.

  • Τι είναι για σας η μοναξιά;

Αναλόγως των στιγμών και των εποχών, άλλοτε ευλογία, άλλοτε κατάρα.

  • Tι αγαπάτε περισσότερo στoν κόσμo;

Την Κατερίνα.

  • Τι θεωρείτε ως τον έσχατο βαθμό δυστυχίας;

Υπάρχει έσχατος;

  • Σας απασχολεί ο χρόνος;

Με φοβίζει!

  • Πιστεύετε στην φιλανθρωπία ή στην αλληλεγγύη;

Θεωρώ ότι ταυτίζονται.

  • Για σας, τι σημαίνει παγκοσμιοποίηση;

Απώλεια πατρίδος.

  • Πόσο Ευρωπαίοι είμαστε οι Έλληνες;

Όσο Έλληνες είναι οι Ευρωπαίοι.

  • Τι λείπει από τον Έλληνα σήμερα;

Γνώση.

  • Τι σημαίνει η Κάσος για σας;

Δεν το έχετε ήδη καταλάβει;

  • Ποιο είναι το πολυτιμότερο περιουσιακό σας στοιχείο; 

Ένα αξιόλογο ακίνητο στο Κολωνάκι.

  • Η οικονομική κρίση πιστεύετε ότι θ’ αλλάξει την  κοινωνία μας και προς ποια κατεύθυνση;

Προσωπικά, πιστεύω ότι με έχει κάνει καλύτερο, αλλά δεν βλέπω το ίδιο γύρω μου.

  • Πιστεύετε ότι θα έρθει κάποια στιγμή που η χώρα μας θα ζει χωρίς τις ξένες εξαρτήσεις;;

(γέλια)

  • Σε τι μπορεί να μας βοηθήσει η λογοτεχνία σήμερα – σε μια εποχή βαρβαρότητας;

Να αντέξουμε.

  • Μήπως ο εκδοτικός πληθωρισμός μπερδεύει το κοινό που δεν είναι σε θέση να ξεχωρίσει το καλό βιβλίο;

Δυστυχώς, έχει συμβεί προ πολλού.

  • Σας απασχολεί η γνώμη των κριτικών;

Κρητικών, είπατε;

  • Υπάρχει ηλικιακό όριο στην δημιουργικότητα ενός συγγραφέα;

Δεν έχω ακόμα την εμπειρία.

  • Πιστεύετε στην αυτοβιογραφική αφήγηση ή για να το πω διαφορετικά, είστε βιωματικός συγγραφέας και γιατί;

Ναι, είμαι, γιατί ό,τι γράφω αποδρά από μέσα μου.

  • Κάποτε εκδίδατε το λογοτεχνικό περιοδικό «Πολιορκία». Τι αναμνήσεις σας έχει αφήσει;;;

Τις ωραιότερες.

  • Γιατί έχουν λιγοστέψει τα λογοτεχνικά περιοδικά στην εποχή μας;

Τι να εξυπηρετήσουν κι αυτά; Ποια ανάγκη να καλύψουν;

  • Θα κερδίσει το έντυπο [βιβλίο ή περιοδικό] ή το διαδίκτυο;

Θα συνυπάρξουν δημιουργικά.

  • Τι είναι εκείνο που μπορεί να ενσαρκώσει την ελπίδα του αύριο;

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

  • Τελικά, τι είναι η ζωή;

Φάρσα.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Γιάννης Ηλ. Εμίρης, Κασιώτης στην καταγωγή, γεννήθηκε το 1959 στο Παλαιό Φάληρο. Σπούδασε στην Γκρενόμπλ γενική, γαλλική και συγκριτική λογοτεχνία, όπου και δίδαξε (1982-1984) νεοελληνική γλώσσα, μετάφραση και λογοτεχνία.
Εξέδωσε το λογοτεχνικό περιοδικό Πολιορκία (1978-1990) και το περιοδικό ποικίλης ύλης Club (1989-1991). Από το 1991 έως και το 2002 διετέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Πολιτισμικού Οργανισμού του Δήμου Αθηναίων. Με την ιδιότητά του αυτή δημιούργησε εκθέσεις ιστορικού χαρακτήρα για τον ελληνισμό και ήταν διευθυντής των εκδόσεων του Πολιτισμικού Οργανισμού (Αθηναϊκή Βιβλιοθήκη κ.ά.).


Έργα του: Χάρτινες Σχέσεις (φιλολογικά δοκίμια), Γράψε το Φως (πεζά κείμενα), Κάψε την Άλλη! (μυθιστόρημα). Έχει μεταφράσει βιβλία των Gaston Bachelard, Roland Barthes, Alina Reyes, Jean Baudrillard.

Τίτλοι στη βάση Βιβλιονέτ

Συμμετοχή σε συλλογικά έργα

Μεταφράσεις

Λοιποί τίτλοι

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Το βιβλίο «Να σ’ έβρω» [σελίδες 232, ευρώ 13] θα το βρείτε:

  • Book Loft (Πατριάρχου Ιωακείμ 44, Κολωνάκι),
  • Πολιτεία (Ασκληπιού 3-5 και Ακαδημίας,
  • Public Συντάγματος
  • και στον ιστότοπο:  thebookloft.kolonaki@gmail.com
Share this
The following two tabs change content below.
Νίκος Λαγκαδινός
Ο Νίκος Λαγκαδινός είναι δημοσιογράφος [ΕΣΗΕΑ]. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Θεατρολογία στο 8ο Πανεπιστήμιο του Παρισιού. Έχει εργαστεί ως συντάκτης και αρχισυντάκτης στην ΕΡΤ [τηλεόραση και ραδιόφωνο], στις εφημερίδες Ελεύθερη Γνώμη, Νίκη, Ενημέρωση, Βραδυνή, Ακρόπολις, Αθηναϊκή. Διηύθυνε την εφημερίδα ΕΞΟΡΜΗΣΗ.

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή