Η αναπαλαίωση της Κεραμέως.

by ΜΑΡΙΑ ΑΝΘΗ

Η υπουργός παιδείας Νίκη Κεραμέως, δεν έχει αντιληφθεί τίποτα από τις κοσμογονικές αλλαγές που συντελούνται στο χώρο της παραγωγής, της εργασίας και της διαμεσολάβησης ενώ το κύμα ανεργίας που έρχεται, θα κλονίσει μια σειρά υπουργείων όχι μόνο το δικό της. Η εκπαίδευση είναι ο μόνος τομέας που πρέπει να διαφυλαχθεί πετώντας ότι παλιό και απαρχαιωμένο έχει, διότι οι νέοι είναι το μέλλον αυτού του τόπου.

Κατάργηση του γηρασμένου συστήματος των πανελλαδικών, άνοιγμα των κατά κατά τόπους σχολών και προσλήψεις καθηγητών.

Το πρόσφατο νομοσχέδιο για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθιερώνει ένα σύστημα βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια που ούτε λίγο ούτε πολύ, αποτέλεσμα έχουν τον προσδιορισμό διαφορετικών βάσεων ανά σχολή. Ο μέσος όρος μπορεί λογαριαστεί με ένα εύρος της τάξης του 80%-120% όπως είπε η υπουργός κα Νίκη Κεραμέως. Η ανακοίνωση των συντελεστών από τα πανεπιστημιακά τμήματα αναμένεται να γίνει μέχρι τον ερχόμενο Μάιο, ενώ θα ισχύσουν για πρώτη φορά στις Πανελλαδικές του 2022. Στο δε, μηχανογραφικό θα περιλαμβάνονται λιγότερα τμήματα.

Η κα Κεραμέως σαν να θέλει να επιδιορθώσει το παλιό σύστημα το οποίο δεν παίρνει επιδιορθώσεις πια, πάει για κατεδάφιση. Αναπαλαίωση θέλει να κάνει στο γηρασμένο σύστημα των πανελλαδικών και κατ’ επέκταση της εκπαίδευσης, χωρίς να αντιλαμβάνεται τη μεγάλη καταστροφή που γίνεται στην οικονομία σχεδόν ένα χρόνο τώρα, λόγω COVID-19 και πιο πριν από την καταλήστευση των μνημονίων που δυστυχώς με τα επιπρόσθετα μνημόνια του 2015 εντάχθηκε και η παιδεία μέσα.

Αν ψάξει κανείς να βρει σε αυτό το νομοσχέδιο που ανακοίνωσε η υπουργός της ΝΔ, κάποια μεταρρύθμιση θα κουραστεί πολύ, διότι απλώς δεν υπάρχει. Έχει ήδη παρατηρηθεί ότι από τη μια πλευρά εκτοξεύονται οι βάσεις κι από την άλλη στενεύουν τα όρια με το μηχανογραφικό του 2021 που θα περιλαμβάνονται λιγότερα τμήματα. Κι όταν δυσκολεύουν τα πράγματα συνήθως η λύση βρίσκεται στην ιδιωτική εκπαίδευση. Η δωρεάν παιδεία πάει περίπατο…

Τα όσα ανακοίνωσε ήταν μια δοκιμασμένη συνταγή κι από άλλους υπουργούς χρόνια τώρα, με ανακατατάξεις και αναταραχές σκοπιμότητας και μικροκομματισμού που κυρίως είδαμε να ξεπέρασαν τα όρια από όταν θεσπίστηκε το σύστημα των πανελλαδικών. Ένα σύστημα που κανείς υπουργός δεν θέλει να καταργήσει κι ούτε να αφουγκραστεί, ότι οι εποχές άλλαξαν πια και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας, ούτε ανταποκρίνεται στη σημερινή πραγματικότητα.

Αντιδράσεις για το σύστημα των πανελλαδικών υπήρχαν και στο παρελθόν και κρίθηκε ως αναξιόπιστο από κάποιους που ήξεραν τις αγκυλώσεις του, λόγω έλλειψης επαγγελματικού προσανατολισμού και πολλών άλλων παραμέτρων.

Όταν κάποτε ήταν υπουργός Παιδείας ο Γιώργος Παπανδρέου επί ΠΑΣΟΚ κυβέρνησης Ανδρέα Παπανδρέου, είχε γίνει ζήτημα πάλι το θέμα των Πανελλαδικών και ήταν αμφισβητούμενο για πολλούς. Τότε βγήκε και δήλωσε ότι εξασφαλίζουν το αδιάβλητο των εξετάσεων.

Ποιο αδιάβλητο, δηλαδή οι άλλες εξετάσεις τι είναι; Ένας φοιτητής συντηρεί φροντιστήρια μέχρι να αποφοιτήσει και κάποια άλλη οικογένεια στην επαρχία που θα νοικιάζει για να μείνει το λιγότερο τέσσερα χρόνια σε μια περιοχή. Κάποιους βολεύει αυτή η κατάσταση χρόνια τώρα. Η παιδεία όμως δεν μπορεί να βασίζεται σε τέτοια μικροπολιτική και στενομυαλιά. Παιδεία δεν γίνεται με άξονες της μικροοικονομίας και της ψηφοθηρίας.

Η διαδικασία λοιπόν είναι επίπονη, κι όσοι αρνούνται να μπουν σε αυτή τη διαδικασία, πάνε στο εξωτερικό, αλλά πόσοι πια έχουν τις οικονομικές ανέσεις για σπουδές στην Αγγλία ή στη Γαλλία. Ελάχιστοι!

Και είναι να αναρωτιέται κανείς για την κα Κεραμέως, δεν έχει αντιληφθεί τίποτα για τα όσα συμβαίνουν στο χώρο της παιδείας που μια ματιά να ρίξεις εν τάχει θα δεις σχολές να κλείνουν, γονείς να μην έχουν πια εκείνη τη μισθωτή εργασία που είχαν, μια δουλεύουν, μια δεν δουλεύουν τουτέστιν αδυνατούν κάποιοι να στείλουν από τα Γιάννενα στη Ρόδο να σπουδάσουν τα παιδιά τους και η τραγική ειρωνεία είναι να έχουν π.χ τη σχολή στο νομό τους αλλά αυτοί να πέρασαν στη σχολή της Ρόδου. Αυτό σημαίνει το περίφημο – περιορισμένα τμήματα στο μηχανογραφικό- λιγότερες επιλογές.

Τελείωσε προ πολλού εκείνο το μοντέλο πτυχίο και μετά πρόσληψη διότι απλώς τώρα ότι και να κατέχει κανείς στην αγορά εργασίας όπου η ζήτηση είναι μειωμένη και η προσφορά αυξημένη η τύχη δύσκολα θα χαμογελάσει. Εκατομμύρια αποφοιτούν κάθε χρόνο από σχολές και μόνο κάποιες χιλιάδες βρίσκουν εργασία. Και πολλούς λέω…

Μια άλλη παράμετρος που δεν έχει θιγεί από κανέναν ποτέ είναι ότι τα νοικοκυριά έχουν εξαθλιωθεί, οι φτωχοί αυξήθηκαν κατά πολύ την τελευταία δεκαετία και ιδιαιτέρως μετά την κρίση. Μια ματιά ας έριχνε σε έκθεση του ΙΟΒΕ η κα Κεραμέως να έβλεπε τις ελλείψεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επομένως η πρόσληψη των 250 καθηγητών που ανακοίνωσε αυτές τις μέρες, είναι σταγόνα στον ωκεανό για το τοπίο καταστροφής που άφησαν, η κρίση μνημονίων και ο κορονοϊός.

Δεν έχει αντιληφθεί τίποτα από τις κοσμογονικές αλλαγές γύρω της, στο χώρο της παραγωγής και της εργασίας η κα Κεραμέως; Γιατί άραγε πολλοί μαθητές που πέρασαν πέρυσι σε σχολές δεν πήγαν να φοιτήσουν; άραγε έμαθε ποτέ η ίδια ή τα αγνοεί αυτά και άλλα πολλά που καθηγητές σε πολλές σχολές δεν έχουν πια φοιτητές.

Αλήθεια ασχολήθηκε καθόλου με τους χιλιάδες πτυχιούχους που έφυγαν στο εξωτερικό να δώσει κίνητρα σε συνεργασία και με άλλους υπουργούς ώστε να τους περιμένει μια θέση για επιστροφή στην πατρίδα τους; Προφανώς όχι, γιατί δεν είναι της αρμοδιότητάς της…

Αν δεν αντιληφθεί ότι περάσαμε από τη Β΄ βιομηχανική περίοδο στη Γ΄ βιομηχανική περίοδο, στην εποχή των νέων τεχνολογιών του διαδικτύου και με ένα προλεταριάτο που κατασκευάζει η ίδια η παγκοσμιοποίηση, τότε τα δεδομένα δεν θα αλλάξουν ούτε μπορούν να αλλάξουν με αυτή τη κυβέρνηση της ΝΔ, που εκατοντάδες νοικοκυριά έχουν ένα μόνιμο άγχος, για το τι θα απογίνουν τα παιδιά τους. Είναι απάνθρωπο να ασκείται τέτοια μορφή βίας στον πολίτη όπου αυτή τη στιγμή βάλλεται από παντού όντας εξαθλιωμένος.

Τούτη τη στιγμή με την ιθύνουσα κατάσταση που επικρατεί, αν η υπουργός ήθελε πραγματικά να κάνει τη ριζοσπαστική αλλαγή, την καθοριστική τομή που κρίνεται αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε, θα έπρεπε να ανοίξει τις κατά τόπους σχολές για τη φοιτητική νεολαία να μπει με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής χωρίς συντελεστές και “τρικλοποδιές” διάφορες κι αν δεν μπορεί κανείς να συνεχίσει, δεν είναι ικανός δηλαδή για τη φοίτηση, αυτό θα φανεί. Δεν θα προχωρήσει.. Δεν θα το δείξουν αυτό οι πανελλαδικές που σε ανύποπτο χρόνο στέλνουν το μαθητή να σπουδάσει κάτι που ουσιαστικά ο ίδιος δεν επέλεξε.

Έπρεπε να δοθεί ένα τέλος στη διασπορά των φοιτητών που στενάζει κυριολεκτικά η κάθε οικογένεια με το παιδί π.χ στη Θράκη ενώ σχολή υπήρχε και κοντινότερα να πάει. Αλλά πώς θα πάρει μια οικονομική ανάσα η περιφέρεια;

Ανοιγμα σχολών και προσλήψεις θέλει το σύστημα για αναδιάρθρωση και όχι την αναπαλαίωση. Κανείς πρέπει να έχει το ζύγι της δικαιοσύνης όταν είναι στη θέση του υπουργού και όταν αποφασίζει, να αποφασίζει με πολλή περίσκεψη.

Άλλωστε θα φανούν όλα εδώ, έπεται και συνέχεια, η παιδεία ήταν πάντοτε ένας ευαίσθητος τομέας που πέρασαν πολλοί και βρέθηκαν αντιμέτωποι με σθεναρή αντίσταση από νέους ανθρώπους που δεν αρέσκονται σε αγκυλώσεις τύπου συντήρησης του συστήματος.

The following two tabs change content below.
ΜΑΡΙΑ ΑΝΘΗ

ΜΑΡΙΑ ΑΝΘΗ

Η Μαρία Σ. Άνθη γεννήθηκε στη Βόννη της Γερμανίας. Διδάχθηκε τα Ελληνικά και τα Γερμανικά στα σχολεία του Hagen και του Gevelsberg, στο κρατίδιο της Δυτικής Ρηνανίας. Είναι δημοσιογράφος και Μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Ελλάδος (Ε.Σ.Η.Ε.Α). Είναι απόφοιτη του Εργαστηρίου Επαγγελματικής Δημοσιογραφίας και της Σχολής ΝΕΛΕ. Επιπλέον - Φοίτηση στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, Διοίκηση Επιχειρήσεων και Οργανισμών. Διδάσκει εμπορική επικοινωνία και Δημοσιογραφία. Βιβλία: Η κόρη της Κίρκης (2019), Ως δια μαγείας... και κατά γράμμα (2019), Απωστικές δυνάμεις ιπτάμενων δίσκων (2018), Λουίζα και Αντώνιος (2016), Ο αιθέρας Θεός (2015), Η ζωή ξανά (2014), Η επανάληψη... το άνοιγμα των πυλών (2013).

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή