Η ενσάρκωση του λόγου

by ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΑΚΤΙΚΟΣ

«Και ο λόγος σαρξ εγένετο και σκήνωσεν εν υμίν»

  • Γράφει ο Βασίλης Τακτικός

Στο αναστάσιμο μήνυμα κεντρική θέση έχει το Ευαγγέλιο του Ιωάννη το οποίο ως γνωστόν αναφέρει: «Εν αρχή είναι ο Λόγος. και ο Λόγος ην προς τον Θεόν, και Θεός ην ο Λόγος. Ούτος ην εν αρχή προς τον Θεόν. πάντα δι’ αυτού εγένετο, και χωρίς αυτού εγένετο ουδέ εν ό γέγονεν……. αλλ΄ ίνα μαρτυρήση περί του φωτός……. Και ο Λόγος σαρξ εγένετο και εσκήνωσεν εν ημίν».

Κατά τούτο η ενσάρκωση του λόγου είναι το πέρασμα του λόγου και της αλήθειας στους ανθρώπους. «Η ουσία της σάρκας που κατοικείται από τον Θεό». Με όρους της επιστήμης της επικοινωνίας, το σημαίνον εδώ είναι το πρόσωπο του Χριστού και των μαθητών του και το σημαινόμενο το ίδιο το περιεχόμενο της διδασκαλίας του. Οι εικόνες είναι ο καθρέπτης της ύλης, στιγμιότυπα της ιστορίας και ο λόγος είναι άυλος διαχρονικός προς την αλήθεια.

Αυτό δηλαδή που λέει η θεολογία για την καταλυτική σημασία του λόγου, το αποδέχεται σήμερα η επιστήμη της επικοινωνίας, για την οποία επίσης η αρχή είναι ό λόγος.

Συνακόλουθα, η ενσάρκωση του λόγου είναι προϋπόθεση για να καρποφορήσει ο λόγος στο βίωμα των ανθρώπων. Ο λόγος της αγάπης, της κοινωνικής δικαιοσύνης της ειρήνης και της μη βίας. Αυτός ο κατά άλλα γήινος λόγος (αφού έχει ενσαρκωθεί) είναι προϋπόθεση για το πέρασμα στη βασιλεία των ουρανών.

Το βασικό κριτήριο στην «επί του όρους ομιλία» δεν είναι ατομικιστική σχέση προς το Θεό, τα τελετουργικά καθήκοντα, τα αφιερώματα στο ναό και στις ιεραρχίες, αλλά η στάση προς τον πάσχοντα αδύναμο πλησίον, το φτωχό και τον κατατρεγμένο, που χρειάζεται βοήθεια, μέριμνα και ευσπλαχνία.

Ο λόγος αυτός ήταν η έμπνευση για την μεγαλύτερη ανατροπή εκ των έσω στην ιστορία του αρχαίου κόσμου και της Παγανιστικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας που στήριζε την ηγεμονία της στη βία και τη δύναμη των λεγεώνων. Προβάλλοντας ο Χριστιανισμός ηθικά και ιδεολογικά την δύναμη των πολλών φτωχών και αδυνάτων.

Το μήνυμα αυτό βέβαια ατόνησε όταν αργότερα ο Χριστιανισμός ταυτίστηκε με τη κρατική εξουσία και με τα ξεχωριστά συμφέροντα της Ιεραρχίας από τους λαούς. Ωστόσο ποτέ δεν χάθηκε από προσώπου γης το αυθεντικό μήνυμα για να εμπνέει νέα ουμανιστικά κινήματα. Ο ευθύς και ηθικός λόγος έναντι του υποκριτικού λόγου (γραμματέων και Φαρισαίων). Ο λόγος που συνέβαλε στην πολιτιστική και πολιτισμική κουλτούρα των ανθρώπινων δικαιωμάτων και της ανεκτικότητας.

Ο λόγος για τους απλούς ανθρώπους να μοιράζονται αγαθά, λύπες και χαρές και ένα αισιόδοξο μήνυμα για τη ζωή. Το αναστάσιμο μήνυμα.

The following two tabs change content below.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΑΚΤΙΚΟΣ

Ο Βασίλης Τακτικός είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας. Παράλληλα, είναι συντονιστής του Πανελλήνιου Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Οικονομίας και εργάζεται ως εμπειρογνώμων σύμβουλος σε σχετικά προγράμματα Τοπικής Ανάπτυξης. Αναφορικά με την Τοπική Αυτοδιοίκηση προωθεί το μοντέλο των «Κοινωνικών Αναπτυξιακών Συμπράξεων» σε συνεργασία με τις Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών με έμφαση στους τομείς της κοινωνικά υποστηριζόμενης Γεωργίας και κοινωνικών αγροκτημάτων – την αυτονομημένη ενέργεια, τους κοινωνικούς συνεταιρισμούς υγείας, τον βιοτουρισμό – αγροτουρισμό, την πράσινη ανάπτυξη και το περιβάλλον. Διευθύνει την επιστημονική ομάδα Μελετών για την Κοινωνική Οικονομία. Έχει γράψει τα βιβλία: «Θεσμοί και εφαρμογές Κοινωνικής Οικονομίας», «Κοινωνική Οικονομία και Αυτοδιαχείριση. Τοπικές αναπτυξιακές συμπράξεις».

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή