Η σωματική και ψυχική εξουθένωση των επαγγελματιών οδηγών

Τρόποι για να την αντιμετωπίσετε

by Times Newsroom 1

Έχετε αναλογιστεί ποτέ ότι η εργασία των επαγγελματιών οδηγών είναι περισσότερο δύσκολη και υπεύθυνη από όσο νομίζετε; Έχετε προσπαθήσει ποτέ να μπείτε στη θέση αυτών των ανθρώπων ή μήπως ανήκετε σε εκείνη την κατηγορία ατόμων που απλά αναπαράγουν στερεότυπα ή ακόμη χειρότερα προσάπτουν και κοσμητικά επίθετα σε αυτούς; Το εν λόγω άρθρο αφιερώνεται στους επαγγελματίες οδηγούς, και αποσκοπεί στην ενημέρωση για τον μεγαλύτερο κίνδυνο, ο οποίος πολλές φορές υποτιμάται ή δεν είναι εύκολο να εντοπιστεί, τη σωματική και ψυχική εξουθένωση.

Ας ξεκινήσουμε με το επάγγελμα του οδηγού ταξί. Θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο και απαιτητικό επάγγελμα, καθώς οι ώρες εργασίας είναι πολλές και κάποιες φορές με καθόλου διάλειμμα ή πολύ μικρά διαλείμματα. Ο χώρος στην καμπίνα του αυτοκινήτου είναι ασφυκτικά περιορισμένος και το αίσθημα εγκλωβισμού επιτείνεται από τις ατελείωτες ώρες παραμονής σε αυτόν και οι κινήσεις του σώματος είναι επαναλαμβανόμενες και εστιασμένες και εκτελούνται με μηχανικό τρόπο στην πολύ περιορισμένη θέση του οδηγού, όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα για να σηκώνεται ο άνθρωπος και να ξεπιάνεται, σε αντίθεση με οποιαδήποτε άλλη καθιστική εργασία, όπως λόγου χάρη υπάλληλος γραφείου.

Τα γεύματα συνήθως είναι πρόχειρα και η εύρεση τουαλέτας όχι πάντα εύκολη σε πόλεις όπου οι δημόσιες τουαλέτες σπανίζουν και που οι ήδη υπάρχουσες είναι πολλές φορές βρώμικες, με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην μπορεί να εκτελέσει τις φυσικές ανάγκες του. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την συμφόρηση στους δρόμους και την αγένεια των πελατών, μπορεί να οδηγήσουν σε κακή σωματική και ψυχολογική κατάσταση, να προκληθούν ακόμη και ατυχήματα και τελικά ο οδηγός να αντιμετωπίσει σοβαρά συμπτώματα χρόνιας κόπωσης.  Η ψυχολογική και σωματική κόπωση επηρεάζει την οδηγητική τους απόδοση.

Ο οδηγός του φορτηγού αντιμετωπίζει παρόμοια προβλήματα με εκείνα του οδηγού ταξί, αλλά ακόμη και πιο δύσκολα καθώς μπορεί να απουσιάζει μέρες ή και εβδομάδες από την οικογένειά του, να κινδυνεύει να πέσει θύμα ληστείας αν θα καθίσει στην άκρη κάποιου δρόμου για να κοιμηθεί και να έχει και το άγχος ότι θα πρέπει να παραδώσει το συντομότερο δυνατό τα εμπορεύματα. Καθώς περνάει ο καιρός το επάγγελμα γίνεται τρόπος ζωής και μάλιστα μια μερίδα επαγγελματιών οδηγών μπορεί να αισθανθεί ενοχές όταν δεν είναι στη δουλειά. Αυτό το αίσθημα μπορεί να αποβεί επικίνδυνο όταν δεν εκτιμηθεί σωστά η ανάγκη ξεκούρασης από τον οδηγό και θελήσει να οδηγήσει πριν λάβει την ξεκούραση που χρειάζεται.

Αν είστε επαγγελματίας οδηγός και νιώθετε κουρασμένος στο τέλος της βάρδιας, τότε αυτό είναι κάτι φυσιολογικό. Αν όμως νιώθετε ότι είστε κουρασμένος πριν ακόμη ξεκινήσετε τη βάρδια, τότε θα πρέπει να προβληματιστείτε, καθώς αυτό είναι το πρώτο σημάδι της εξάντλησης. Ένα δεύτερο σημάδι είναι το αν τελευταία έχετε αποκτήσει κυνισμό για την εργασία σας και έχετε αποστασιοποιηθεί από αυτήν. Δηλαδή, αν παλιότερα θεωρούσατε ότι έχετε μια καλή εργασία και πλέον έχετε πάψει να πιστεύετε κάτι τέτοιο και δεν βρίσκετε νόημα σε αυτό που κάνετε. Επίσης, αν πιάνετε τον εαυτό σας να λέει: «θέλω απλά να παραιτηθώ». Το τρίτο σημάδι είναι όταν έχετε χάσει την εμπιστοσύνη στις δεξιότητες και τις ικανότητές σας. Όταν αισθάνεστε ότι έχει μειωθεί η αποτελεσματικότητά σας. Κάποτε νιώθατε ότι κάνατε μια σημαντική εργασία κι ότι ήσασταν καλοί σε αυτή, αλλά πλέον με την εξάντληση έχετε αρχίσει να αμφιβάλλετε για το αν η δουλειά σας είναι σημαντική ή για το κατά πόσο είστε καλοί σε αυτήν. Θα πρέπει να έχετε υπόψη ότι ο συνδυασμός εξάντλησης, κυνισμού και έλλειψης αποτελεσματικότητας, καθορίζουν την σωματική και ψυχική εξουθένωση (burnout).

Σημάδια που φανερώνουν σωματική και ψυχική εξουθένωση

  • Αίσθημα κούρασης και εξάντλησης τις περισσότερες φορές
  • Χαμηλό ανοσοποιητικό με συχνά κρυολογήματα
  • Συχνοί πονοκέφαλοι και μυϊκοί πόνοι
  • Αλλαγή στην όρεξη και στον ύπνο
  • Αίσθημα αποτυχίας και αυτό – αμφισβήτηση
  • Αίσθημα αβοήθητου, παγίδευσης και ήττας
  • Απόσπαση προσοχής
  • Αίσθημα ότι είστε μόνος στον κόσμο
  • Απώλεια κινήτρων
  • Διαρκώς αυξανόμενη κυνική και αρνητική προοπτική
  • Μειωμένη ικανοποίηση και αίσθηση ολοκλήρωσης
  • Απόσυρση από ευθύνες
  • Απομόνωση από τους άλλους
  • Αναβλητικότητα
  • Καταφυγή σε φαγητό, ναρκωτικά ή αλκοόλ για να αντεπεξέλθετε
  • Ξέσπασμα της απογοήτευσής σας σε άλλους
  • Απουσίες από την εργασία ή αργοπορία προσέλευσης και νωρίτερα το σχόλασμα

Πώς μπορεί κάποιος επαγγελματίας οδηγός να αποφύγει το Burnout;

Εάν έχετε ένα ή περισσότερα από τα παραπάνω σημάδια, μην τα αγνοήσετε. Αν είστε οδηγός ταξί ή οδηγός φορτηγού, θα μπορούσατε ίσως κάποιες φορές να πάρετε μαζί σας, στο διπλανό κάθισμα έναν φίλο ή ένα μέλος της οικογένειάς σας. Έτσι, θα νιώθατε λιγότερη μοναξιά και οι διαδρομές σας θα ήταν πιο απολαυστικές. Είτε αυτό είναι εφικτό, είτε όχι, προσπαθήστε να βρείτε μια ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική και στην προσωπική σας ζωή. Φροντίστε να πάρετε άδεια τις ίδιες ημέρες με την σύντροφό σας και πηγαίντε μαζί διακοπές. Αν κι αυτό δεν είναι εφικτό, τότε προσπαθήστε να βρείτε περισσότερο χρόνο για να περνάτε μαζί με τα αγαπημένα σας πρόσωπα. Προσπαθήστε να κάνετε περισσότερα διαλείμματα στις διαδρομές σας. Να μην ξεχνάτε ότι η προσωπική σας ασφάλεια είναι σημαντικότερη από τα κέρδη του διευθυντή σας και τα διαλείμματα βοηθούν οπωσδήποτε στην αποφυγή ατυχήματος. Επίσης, να γεμίζετε τις μπαταρίες σας, ώστε να βρίσκετε ξανά την ενέργειά σας για να συνεχίσετε με πιο ενισχυμένη σωματική και ψυχική δύναμη.

Πηγές:

__________________________________________________________________

  • Κουραβάνας Νικόλαος, Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγος, MSc.

Αναρτήθηκε από Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπεύτρια, MSc 

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή