Μιχάλης Κατρίνης: Οι πολίτες δεν μας έστειλαν στη βουλή για να ψηφίζουμε αντιαναπτυξιακούς και αντικοινωνικούς προϋπολογισμούς

by Times Newsroom 1

Ομιλία του ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΤΡΙΝΗ ειδκού αγορητή του Κινηματος Αλλαγής κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του 2020

Kυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας καλλιέργησε πολλές προσδοκίες στον ελληνικό λαό που είχε κουραστεί από την αλλοπρόσαλλη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και αναζητούσε διέξοδο.

Τώρα όμως που έχει έρθει η ώρα του ταμείου, τόσο με τη συζήτηση του προϋπολογισμού, όσο και με όλα τα κορυφαία θέματα για τη χώρα, έχουμε αρχίσει να μετράμε πόσα κεράσια έχουν απομείνει στο καλάθι.

Όλη η προσπάθεια του επικοινωνιακού επιτελείου της Νέας Δημοκρατίας είχε επικεντρωθεί στο σύνθημα της επιστροφής στην κανονικότητα.

Για να στηρίξει αυτό το σύνθημα, η κυβέρνηση Μητσοτάκη χρησιμοποιεί συνεχώς ανάλογα επιχειρήματα με αυτά που χρησιμοποιούσε και η κυβέρνηση Τσίπρα, με έναν κοινό όμως στόχο:

Την κατασκευή μιας εικονικής πραγματικότητας.

Για παράδειγμα, η κυβέρνηση επικαλείται τους δείκτες βελτίωσης του οικονομικού κλίματος.

Με τη διαφορά, βέβαια, ότι η βελτίωση αυτή δεν είναι ορατή από τους πολίτες στην καθημερινότητά τους. Ωστόσο,

Η επιστροφή στην κανονικότητα δε συνδυάζεται με την Ελλάδα να είναι πρώτη στο δείκτη της ανεργίας, ανάμεσα σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τις νέες θέσεις εργασίας να αφορούν κυρίως σε μερική απασχόληση και χαμηλούς μισθούς.

Επιστροφή στην κανονικότητα δε νοείται όταν στους πρώτους 3 μήνες ισχύος της ρύθμισης για τις ασφαλιστικές εισφορές τέθηκαν ήδη εκτός της ρύθμισης  των 120 δόσεων, 22.389 οφειλέτες, οι οποίοι δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν.

Και δε συνιστά επιστροφή στην κανονικότητα το γεγονός ότι στη ρύθμιση των 120 δόσεων για τις οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία , ρυθμίστηκαν μόλις 4,5 δισ. σε σύνολο οφειλών 35, 5 δις ευρώ.

Επιστροφή στην κανονικότητα δεν υπάρχει όσο αυτή η κυβέρνηση, όπως και η προηγούμενη, αποδέχονται τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα που ουσιαστικά στερούν πόρους από την πραγματική οικονομία.

Επιστροφή στην κανονικότητα δεν υφίσταται όταν η πραγματική απορρόφηση των ενταγμένων προγραμμάτων στο ΕΣΠΑ κινείται μεταξύ 25-27%, τη στιγμή που το ζητούμενο είναι η ανάπτυξη και η ρευστότητα.

Επιστροφή στην κανονικότητα δεν προκύπτει όταν η προστασία της πρώτης κατοικίας είναι πλέον στον αέρα και οδηγούμαστε σε ακραίες καταστάσεις, που η κυβέρνηση θα τις βρει μπροστά της.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Αυτό που δεν κατάλαβε ούτε η προηγούμενη κυβέρνηση, που μετέτρεψε την Ελλάδα σε παγκόσμια πρωταθλήτρια στη φορολογία το 2016 σύμφωνα με τον  ΟΟΣΑ, αλλά ούτε και η σημερινή,  είναι ότι υπάρχει μια αμφίδρομη γραμμική σχέση ανάμεσα στα πρωτογενή πλεονάσματα, στην υπερφορολόγηση και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των πολιτών.

Για τη διετία 2016-2018 η ανάγκη δημιουργίας και υπέρβασης αυτών των πλεονασμάτων, σήμαινε 14 δισεκατομμύρια ευρώ που προήλθαν από την υπερφορολόγηση και την υποεκτέλεση δαπανών.

Το ίδιο χρονικό διάστημα, αυξήθηκαν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των πολιτών προς την Εφορία κατά 18,1 δισεκατομμύρια ευρώ.

Άρα, βλέπουμε πού οδηγεί η αποδοχή των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων των 7 δις ευρώ, με πρόκληση τεχνητής συγκράτησης δαπανών και θύμα τις δημόσιες επενδύσεις και την ανάπτυξη.

Θύμα των πρωτογενών πλεονασμάτων και ο τομέας της εθνικής άμυνας, σε μια πολύ κρίσιμη συγκυρία για τη χώρα, με την Τουρκική επιθετικότητα να κλιμακώνεται ασυνήθιστα.

Με δεδομένη την ανάγκη για ενίσχυση της στρατιωτικής ισχύος της χώρας, προκαλεί απορία η μείωση των δαπανών στο Υπουργείο Άμυνας κατά 141 εκατ. ευρώ συνολικά, τόσο στον τακτικό προϋπολογισμό όσο και στο ΠΔΕ.

Νομίζω ότι θα πρέπει επιτέλους να συμφωνήσουμε στην αναγκαιότητα αύξησης των δαπανών για την άμυνα και τη θωράκιση της χώρας, με προϋποθέσεις και όρους διαφάνειας.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Ο προϋπολογισμός που κατέθεσε η κυβέρνηση είναι υπεραισιόδοξος, ως προς τις εκτιμήσεις του, σε σχέση με την ανάπτυξη.

Ανάπτυξη που, δυστυχώς, για τους συμπατριώτες μου στην Ηλεία θα αργήσει και άλλο, αφού η σημερινή κυβέρνηση συνεχίζει τις καθυστερήσεις και τις παλινωδίες της προηγούμενης σχετικά με το δρόμο ‘’Πάτρα-Πύργος’’, με τις όποιες αποφάσεις να μετατίθενται για το τέλος του 1ου εξαμήνου του 2020, (την ίδια στιγμή που ο πρωθυπουργός σκέπτεται να χρηματοδοτήσει το βόρειο οδικό άξονα Κρήτης από τα έσοδα από τα ANFA’S και τα SMPs.)

Ο ίδιος ο στόχος της ανάπτυξης- ή πιο σωστά μεγέθυνσης- 2,8% για το 2020 τίθεται  υπό αμφισβήτηση, τη στιγμή μάλιστα που υπάρχει τάση επιβράδυνσης για τις μεγάλες οικονομίες της ευρωζώνης αλλά και την παγκόσμια οικονομία.

Ο στόχος αυτός, που το ίδιο το Δημοσιονομικό Συμβούλιο χαρακτηρίζει φιλόδοξο αμφισβητείται, όχι από εμάς, αλλά:

Από την Τράπεζα της Ελλάδος, που στις 22/11/2019 έκανε λόγο για ρυθμό ανάπτυξης 2,4%

Από το ΙΟΒΕ, που  στις 25/10/2019 προέβλεψε ρυθμό ανάπτυξης 2,3-2,5%.

Από τον ΟΟΣΑ που στις 21/11/2019 κάνει λόγο για ανάπτυξη 2,1%.

Από το ΔΝΤ που προβλέπει στις 16/10/2019 ρυθμό ανάπτυξης 2,2 %

Από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης που στις 7/11/2019 κάνει λόγο για ρυθμό ανάπτυξης 2,4%

Ενώ ακόμα και η Citigroup χθες προέβλεψε 2,1% ανάπτυξη και πρόσφατα η Fitch 2,2% και η Bank of America 2%. Θέλετε και άλλους;

Θα μου πείτε, όλοι αμφισβητούν τις προβλέψεις της κυβέρνησης;

Μόνο ο κ. Σκυλακάκης προέβλεψε πριν λίγες ημέρες ότι θα ξεπεράσουμε αυτό το στόχο για το 2020!

Η νέα γραμμή άμυνας της κυβέρνησης είναι ότι σε κάθε περίπτωση θα έχουμε αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης σε σχέση με το 2019. ‘Ελα, όμως, που αυτές οι αποκλίσεις από το 2,8% είναι πολύ σημαντικές, αφού στην αύξηση του ΑΕΠ έχετε στηρίξει τη στρατηγική και τη ρητορική σας για ενδεχόμενη μείωση του στόχου του 3,5% στα πρωτογενή πλεονάσματα.

Μόλις χθες, παραμονή της σημερινής συζήτησης του προϋπολογισμού ο κ. Μητσοτάκης έθιξε το ζήτημα της μείωσης των πλεονασμάτων, την ίδια στιγμή που διαγκωνίζεται με τον κ. Τσίπρα για το ποιος διανέμει τα περισσότερα από το φετινό πλεόνασμα.

Μεγέθυνση του ΑΕΠ που βασίζεται στην αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης, την αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών κατά 5,1%, την ίδια στιγμή που το 2020 οι εισαγωγές αγαθών θα υπερτερούν των εξαγωγών, με το βέβαιο BREXIT μετά και τις προχθεσινές εκλογές να επιδεινώνει περαιτέρω το εμπορικό έλλειμμα.

Μόνο που τη φετινή χρονιά η ιδιωτική κατανάλωση μειώθηκε (παρά την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος), οι εξαγωγές μειώθηκαν και οι οφειλέτες αυξάνονται. Αυτή είναι η βάση συζήτησης και εκτίμησης των δεδομένων.

Πώς μπορεί να επιτύχει η χώρα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, όταν δεν είναι σε θέση να αξιοποιήσει χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το ΕΣΠΑ, η απορροφητικότητα του οποίου κινείται σε χαμηλά επίπεδα περίπου 25%; Όταν δεν υπάρχει σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας;

Είναι χαρακτηριστικό ότι η υλοποίηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων  περιορίζεται στο 38,5% με τα στοιχεία που υπάρχουν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, με το υπουργείο Οικονομικών να παραδέχεται υστέρηση 811 εκατ. ευρώ, μόλις 2 εβδομάδες πριν.

Ο ίδιος ο Υπουργός Ανάπτυξης , ο κ. Γεωργιάδης στις 9 Οκτωβρίου, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στη ΜΟΔ, έκανε λόγο για σχέδιο έκτακτης ανάγκης για την απορρόφηση όσο το δυνατόν περισσότερων πόρων του ΕΣΠΑ. Το περιμένουμε ακόμα.

Σήμερα, υπάρχει μεγάλο έλλειμμα έργων που μπορούν να χαρακτηριστούν ώριμα, ενώ απουσιάζουν προγράμματα για τις μικρομεσαίες μεταποιητικές επιχειρήσεις, με τον τομέα της μεταποίησης να αντιστοιχεί μόλις στο 9,4% του ΑΕΠ (μελέτη του ΙΟΒΕ) και την Ελλάδα στην προτελευταία θέση της ΕΕ.

Το πρόγραμμα ‘’Επιχειρηματικότητα- Ανταγωνιστικότητα- Καινοτομία’’, που  στοχεύει στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, παρουσιάζει απορρόφηση πόρων σε ποσοστό μόλις 17,85%.

Σημαντικά προγράμματα δεν έχουν προκηρυχθεί, τα έργα που σχετίζονται με τη διαχείριση απορριμμάτων καταγράφουν χαμηλή απορροφητικότητα, ενώ υποτονικά εξελίσσονται οι στρατηγικές και μεγάλες επενδύσεις που τόσο διαφημίστηκαν. Οι πληρωμές των δικαιούχων που έχουν ενταχθεί στα προγράμματα γίνονται με πολύ αργούς ρυθμούς, γεγονός που στερεί ρευστότητα από την  αγορά.

Όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που θα έπρεπε να έχει ήδη σχεδιαστεί πρόταση για την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ, αφού κάθε χώρα, μέσα από αυτή την αναθεώρηση, σχεδιάζει ποια έργα πρέπει να απενταχθούν, πώς πρέπει να γίνει η ανακατανομή πόρων, αλλά και τα έργα με υψηλό δείκτη ωρίμανσης που πρέπει να τρέξουν.

Εδώ όμως δεν έχουμε καμία πληροφόρηση

Ανασχετικός παράγοντας, ως προς την επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης, είναι και το γεγονός ότι η Ελλάδα, παρά τη μικρή βελτίωση που παρουσίασε τα τελευταία 6 χρόνια στον τομέα των άμεσων ξένων επενδύσεων, παραμένει στη 17η θέση μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, η Ελλάδα παραμένει ουραγός στις επενδύσεις, οι οποίες αντιπροσωπεύουν μόλις το 11,1 % του ΑΕΠ, με το επενδυτικό κενό στη χώρα μας να κυμαίνεται μεταξύ 77 και 100 δις ευρώ.

Ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος, βέβαια, στην τελευταία έρευνά του, ζητά από την κυβέρνηση να συνεχίσει τις ‘’τολμηρές μεταρρυθμίσεις’’, προτείνοντας περαιτέρω μείωση του μισθολογικού κόστους!

Ανάπτυξη λοιπόν με μικρό μερίδιο για τους εργαζόμενους και την κοινωνία, είναι αυτό που χρειάζεται η χώρα; Εμείς διαφωνούμε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η κυβέρνηση αναφέρεται διαρκώς στη μείωση των φόρων. Διαφημίζει μάλιστα τη μείωση του ΕΝΦΙΑ.

Στον προϋπολογισμό του 2020 οι φόροι ακίνητης περιουσίας εμφανίζονται αυξημένοι κατά 84 εκατ. Ευρώ, ενώ υπολογίζεται ότι θα υπάρχουν έσοδα 142 εκατομμυρίων από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών.

Στην πραγματικότητα η κυβέρνηση κρύβει ότι η φορολογική επιβάρυνση για τους πολίτες θα είναι μεγαλύτερη από τον επαναπροσδιορισμό των αντικειμενικών αξιών, κάτι που ακυρώνει όλο το αφήγημα της για μείωση των φόρων στα ακίνητα.

Πάνω από 4.000 περιοχές που στην πλειοψηφία τους περιλαμβάνουν αγροτεμάχια και εκτός σχεδίου ακίνητα, θα ‘’δουν’’ αυξήσεις, μη εξαιρουμένων και αρκετών ‘’λαϊκών’’ περιοχών.

Κυρίως, όμως, η κυβέρνηση δεν απαντά στο ερώτημα για το τι θα κάνει με 18 άλλους φόρους που συνδέονται με τα ακίνητα και θα αυξηθούν, όπως π.χ. ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων, το τέλος ακίνητης περιουσίας και οι φόροι διανομής, κληρονομιάς, γονικών παροχών κ.α .

Η κυβέρνηση μιλάει για μείωση των φόρων, αλλά στον προϋπολογισμό που κατέθεσε προβλέπεται αύξηση των συνολικών φορολογικών εσόδων κατά 602 εκατ. ευρώ, ενώ διατηρείται σε πολύ υψηλό επίπεδο η δυσαναλογία των έμμεσων προς τους άμεσους φόρους, εις βάρος των μεσαίων και φτωχώτερων στρωμάτων.

Οι Έλληνες φορολογούμενοι θα επιβαρυνθούν με πρόσθετα 638 εκατ. ευρώ ΦΠΑ, θα πληρώσουν  επιπλέον φόρους εισοδήματος 323 εκατ. ευρώ, παρά τις μειώσεις φορολογίας που ψηφίστηκαν και τη συμβολική μείωση της προκράτησης του φόρου κατά 5%, μείωση που θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερη για τους συνεπείς φορολογούμενους.

4,5 εκατομμύρια μικρομεσαίοι και συνταξιούχοι μένουν εκτός ουσιαστικών ελαφρύνσεων, ενώ αποτελούν τους σταθερούς αιμοδότες της εφορίας. Φοροαπαλλαγές για τις επιχειρήσεις μεν, χωρίς όμως σύνδεση με τις άμεσες επενδύσεις και την απασχόληση.

Καμία πρόβλεψη στον προϋπολογισμό για το αφορολόγητο των ενισχύσεων και των αποζημιώσεων των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα, κανένα κίνητρο για τις ομάδες παραγωγών, καμία μέριμνα για την ελάφρυνση της φορολογίας στους αγρότες και τους κτηνοτρόφους.

Σε σχέση με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, να θυμίσω στον κ. Σταϊκούρα αυτά που ο ίδιος είχε υποσχεθεί, παρουσιάζοντας την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας.

Μείωση των χρεώσεων των τραπεζικών συναλλαγών, ακατάσχετο για τον επαγγελματικό λογαριασμό και επιστροφή του αναλογούντος ΦΠΑ για ηλεκτρονικές συναλλαγές, σε τομείς που ανθεί η φοροδιαφυγή.

Τελικά το μόνο που έκανε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ήταν να δώσει φοροεισπρακτικό χαρακτήρα στις ηλεκτρονικές συναλλαγές με έσοδα 557 εκατ. ευρώ,  αφού  οι πολίτες θα υποχρεωθούν να καλύπτουν με ηλεκτρονικές αγορές το 30% του εισοδήματός τους, διαφορετικά θα έχουν πρόστιμο και απώλεια του αφορολόγητου ορίου.

Ηλεκτρονικές συναλλαγές που συνοδεύονται σε πολλές περιπτώσεις από τις καταχρηστικές χρεώσεις των τραπεζών για τις οποίες χρεώσεις δεν ακούμε τίποτα, ενώ στην πραγματικότητα δεν άλλαξε τίποτα.

Ηλεκτρονικές συναλλαγές των οποίων η αύξηση κατά 300% την τελευταία πενταετία συνέβαλε σε μέση ετήσια αύξηση μόλις 1,8% των εσόδων από ΦΠΑ, με περιορισμένα οφέλη στη φορολογία φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων, σύμφωνα με πολύ πρόσφατη ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας.

Για τις Τράπεζες, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η κυβέρνηση βλέπει βελτίωση των συνθηκών ρευστότητας και αντιστροφή της πιστωτικής συρρίκνωσης.

Το μόνο που δεν βλέπει, είναι την αδυναμία του τραπεζικού συστήματος να χρηματοδοτήσει την οικονομία αλλά και τα υψηλά επιτόκια για τα ελάχιστα δάνεια που χορηγούνται, επιτόκια που κινούνται περίπου στο 5,15% και 3,99% αντίστοιχα για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Η κυβέρνηση μιλάει για το σχέδιο ‘’Ηρακλής’’, που ακόμα και αν πετύχει τους στόχους του, θα εξακολουθήσουν να παραμένουν στις τράπεζες 40 δισεκατομμύρια ευρώ κόκκινων δανείων επιχειρήσεων και νοικοκυριών.

Για αυτό δε λέει τίποτα όπως και για τους δανειολήπτες και τις κοινωνικές επιπτώσεις της διαχείρισης των δανείων, αφού σε 4 μήνες από τώρα θα υπάρχει κενό στην προστασία της πρώτης κατοικίας.

Σήμερα, σε σύνολο 35500 αιτήσεων στη σχετική πλατφόρμα του νόμου4605 του ΣΥΡΙΖΑ έχουν γίνει όλες κι όλες 50 ρυθμίσεις. Κατά τ’ άλλα, χθες ο υπουργός Οικονομικών έκανε έκκληση στους πολίτες να εκμεταλλευθούν την πλατφόρμα για να προστατεύσουν την πρώτη κατοικία τους!

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Ο προϋπολογισμός δεν είναι σε καμία περίπτωση αναπτυξιακός.

Με υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα δεν μπορούν να υπάρχουν βιώσιμοι ρυθμοί ανάπτυξης, αλλά μόνο υψηλοί φόροι μαζί με περικοπή κοινωνικών και αναπτυξιακών πόρων.

Και δυστυχώς από τους αριθμούς, που και αμείλικτοι είναι και δεν ευημερούν, φαίνεται ότι βαδίζετε, κύριοι της κυβέρνησης, στον ίδιο δρόμο με την κυβέρνηση Τσίπρα.

Έναν δρόμο που παρατείνει τα αδιέξοδα της χώρας και δε δίνει ελπίδα και προοπτική στους νέους ανθρώπους. Με παρόμοια δείγματα αλαζονείας. Με ωραία λόγια περί αξιοκρατίας, αλλά με εφαρμογή πελατειακών σχέσεων παλαιού τύπου.

Με τον ισχυρισμό ότι ενδιαφέρεστε για τους πολλούς και τους αδύναμους, αλλά τελικά με πράξεις που εξυπηρετούν τους λίγους, τους ισχυρούς και τους πλιατσικολόγους της κρίσης.   Σαν να μην διδαχτήκαμε τίποτα ως χώρα και ως πολιτικό σύστημα από την κρίση τόσα χρόνια.

Οι πολίτες δεν μας έστειλαν στη βουλή το 2019 για να ψηφίζουμε αντιαναπτυξιακούς και αντικοινωνικούς προϋπολογισμούς. Δεν μας έστειλαν για να υπερψηφίσουμε μια πολιτική που αποδοκιμάστηκε στις τελευταίες εκλογές από τον ελληνικό λαό, αλλά συνεχίζεται σε μεγάλο βαθμό και από τη νέα κυβέρνηση.

Η χώρα χρειάζεται, αξίζει και μπορεί να έχει μια πραγματικά προοδευτική πρόταση διακυβέρνησης, με κοινωνικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα.

Γι αυτό κι εμείς, ως Κίνημα Αλλαγής, καταψηφίζουμε τον προϋπολογισμό της κυβέρνησης.

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή