Μπορεί η κ. Κεραμέως να λειτουργεί ως Υπουργός Παιδείας χωρίς κανένα πρόβλημα;

by Νίκος Τσούλιας
  • Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΤΣΟΥΛΙΑΣ

Η δήλωση της Υπουργού Παιδείας κ. Κεραμέως για την 28η Οκτωβρίου είναι σημείο παραχάραξης της ιστορικής βάσης της επετείου – γιατί δεν μπορεί η ερμηνεία ενός ιστορικού γεγονότος να αναιρεί το ίδιο το περιεχόμενό του – και προφανώς αποτελεί και «αντιπαιδαγωγικό παράδειγμα» με όλο το πολιτικό φορτίο που θέτει ο κορυφαίος εκπαιδευτικός θεσμός που υπηρετεί.

Μπορεί να είναι απόρροια άγνοιας το «τι συνέβη» στο έπος του 1940 εκ μέρους της Υπουργού; Δεν μπορεί ούτε καν να διατυπωθεί θεωρητικά μια τέτοια εκδοχή – απλά και μόνο γιατί θα τρόμαζε μια τέτοια θεώρηση.

Μπορεί να είναι προϊόν πολιτικής σκοπιμότητας, προκειμένου να πληγεί η ερμηνεία των κομματικών αντιπάλων σε μια περίοδο που η συντηρητική και νεοφιλελεύθερη πολιτική επικράτησε σε σχέση με την προηγούμενη λαϊκίστικη (και κατ’ επίφαση αριστερή) κυβερνητική πολιτική; Μια τέτοια κυνική εκδοχή προκαλεί βάναυσα κάθε λογική.

Macedonia, 1951 - Dimitris Harisiadis

Μπορεί να είναι στόχος η αποδόμηση της ίδιας της ιστορίας, όταν δεν αναφέρεται καν ότι η αντίσταση του λαού μας ήταν κατά του φασισμού και του ναζισμού, ότι ήταν αγώνας για την ειρήνη, την ελευθερία και την ανεξαρτησία της χώρας μας; Κάτι τέτοιο θα ήταν και βεβήλωση της ίδιας της μνήμης των ηρωικών αγωνιστών και του ελληνικού λαού.

Επιπρόσθετα, είναι και ανορθολογική και οπισθοδρομική η θεώρηση της Υπουργού, όταν ισχυρίζεται ότι «η έμφυτη τάση του λαού μας να αντιμετωπίζει θαρραλέα τις δυνάμεις, που τον απειλούν, συνιστά επαναλαμβανόμενο μοτίβο στην μακραίωνη ιστορία μας». Γιατί είναι αντιεπιστημονική κάθε προσέγγιση που ερμηνεύει τα πολιτισμικά στοιχεία του λαού μας (και των λαών γενικότερα) στην «έμφυτη τάση» δηλαδή στο γενετικό υπόστρωμα και στη βιολογική ταυτότητα του ανθρώπου αναιρώντας ουσιαστικά την κοινωνική και ιστορική ταυτότητά του.

Είναι προφανές ότι η δήλωση είχε ως βασικό περιεχόμενο μια πρωτόγνωρη κομματική αντίληψη, που δεν είχε ποτέ εμφανιστεί από το συντηρητικό χώρο όλα τα χρόνια της μεταπολίτευσης. Και αυτό είναι πολύ ανησυχητικό.

Λόλα, να ένα άλλο: Σχολικές αναμνήσεις σε ξεθωριασμένες σχολικές τάξεις...

Η Υπουργός όμως θα μπορούσε να μετριάσει την απαράδεκτη δήλωση – στρέβλωση. Μπορούσε να αντιληφθεί – με βάση τις απόλυτα τεκμηριωμένες αντιδράσεις – το λάθος της ή την αποτυχία του στόχου της και να επανέλθει με νέα διορθωτική παρέμβασή της. Και αυτό δεν απαιτούσε καμιά πολιτική γενναιότητα αλλά θα ήταν μια απλή πράξη αναγνώρισης της ίδιας της ιστορίας.

Υπάρχει δε και το εξής πρόβλημα. Αν σε μια επίσκεψή της σε σχολείο, τη ρωτήσει ένας μαθητής «τι έγινε την 28η Οκτωβρίου το 1940», θα απαντήσει με στοιχεία της δήλωσής της, που παρερμηνεύουν την ουσία του γεγονότος; Τότε βέβαια οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την ιστορία, θα έχουν να αντιμετωπίσουν και ένα άλλο πρωτόγνωρο πρόβλημα…

Το ερώτημα είναι απλό. Μετά από αυτή τη συνολική στάση της (της δήλωσης και της μη διορθωτικής κίνησης) η κ. Κεραμέως μπορεί να λειτουργεί ως Υπουργός Παιδείας χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει πρόβλημα;

anthologio.wordpress.com

The following two tabs change content below.
Νίκος Τσούλιας
Ο Νίκος Τσούλιας κατάγεται από την Αυγή Αμαλιάδας. Είναι εκπαιδευτικός στο 3ο Γενικό Λύκειο Ζωγράφου. Έχει εκλεγεί πρόεδρος της ΟΛΜΕ τέσσερις φορές (1996 – 2003) και έχει εκπονήσει διδακτορική διατριβή στην Ειδική Αγωγή. Έχει εκδώσει δύο βιβλία εκπαιδευτικού περιεχομένου τα: “Σε πρώτο πρόσωπο” και “Παιδείας εγκώμιον“. Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες «Μεσημβρινή» (1980 – 1986) και «Εξόρμηση» (1988 – 1996).Τα τελευταία χρόνια αρθρογραφεί σε εκπαιδευτικά περιοδικά, στην εφημερίδα “Το Άρθρο” και στις εφημερίδες της Ηλείας, “Η Αυγή” και “Η Ενημέρωση”.
Νίκος Τσούλιας

Τελευταία άρθρα απόΝίκος Τσούλιας (δείτε τα όλα μαζί)

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή