Νάντια Παλαιολόγου: «…όλα έχουν θέση κάτω από την ομπρέλα της τέχνης»

by Times Newsroom
  • Συνέντευξη της ΝΑΝΤΙΑΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ στην ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΓΚΑΔΙΝΟΥ

«Εκτιμώ το έργο πολλών καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων είναι ο Δημήτρης Παπαιωάννου, η Pina Bausch, Sasha Waltz, DV8 και από τους πιο σύγχρονους λατρεύω την δουλειά της  Marlene Monteiro Freitas. Σίγουρα ασυνείδητα με έχουν επηρεάσει δουλείες που έχω δει, άλλα όταν είμαι σε φάση δημιουργίας νιώθω ότι μπορεί να παίξουν καθοριστικό ρόλο τα πάντα που συμβαίνουν γύρω μου.» υποστηρίζει η Νάντια Παλαιολόγου που σκηνοθετεί την παράσταση χορού «Four no reason» στο Θέατρο Άλφα.Ιδέα.

Η Νάντια Παλαιολόγου είναι απόφοιτος της επαγγελματικής σχολής Δέσποινας Γρηγοριάδου, καθώς και ιδιοκτήτρια σχολής χορού.  Έχει χορογραφήσει και σκηνοθετήσει χορευτικές και θεατρικές παραστάσεις. Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων και μαθημάτων στην Ελλαδα και στο εξωτερικό.

Φωτογραφία από την παράσταση χορού «Four no reason»

 

  • Τι ακριβώς είναι το δρώμενο που παρουσιάζετε;

To «four no reason» αρχικά ξεκίνησε ως μια έρευνα πάνω στη ζωή και στο έργο του Βέλγου ζωγράφου Rene Magritte. Για να καταλήξουμε,  να πάρουμε το έργο του ως αφορμή  και να δημιουργήσουμε μια «ιστορία» μεταξύ των τεσσάρων ερμηνευτών, όπου ο θεατής  βλέπει να δημιουργούνται καταστάσεις  εγκλωβιστικές, τραγικές, κωμικές, όπως ακριβώς και στην καθημερινή  μας  ζωή μέσα όμως σε ένα πλαίσιο ονειρικό και συχνά απόκοσμο, διατηρώντας πάντα έντονα το σουρεαλιστικο στοιχείο.

  • Τι είναι αυτό που θέλετε να δώσετε στο κοινό;

Επιθυμούμε να μοιραστούμε με το κοινό ένα εικαστικό δρώμενο επηρεασμένο από την συγκεκριμένη αισθητική του Μαγκρίτ. Κυρίως, με ενδιαφέρει να νιώσει αυτόν τον κόσμο που έχουμε δημιουργήσει  και να του δημιουργηθούν συναισθήματα μέσα από μια συνειρμική διεργασία χωρίς περιορισμούς .

  • Πρέπει το κοινό σας  να είναι εκπαιδευμένο για να παρακολουθήσει ένα τέτοιο εικαστικό χοροθεατρικό δρώμενο;

Πρώτα απ’όλα δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζει το έργο του ζωγράφου,γιατί όπως είπαμε έχει καταλήξει να ναι η αφορμή για να δημιουργηθούν αυτές  οι εικόνες, όπου οι τέσσερις ερμηνευτές αλληλοσχετίζονται ποικιλοτρόπως. Τώρα αν εννοείται αν πρέπει να ‘ναι εκπαιδευμένο στο να βλέπει πιο εικαστικές  δουλειές, δεν το πιστεύω, γιατί θεωρώ κάθε νους με το κατάλληλο ερέθισμα μπαίνει σε μια συνειρμική διαδικασία και αυτό είναι που με ενδιαφέρει  από κάθε θεατή.Άρα νομίζω είναι καθαρά θέμα διάθεσης του έκαστου θεατή πως θα το αντιληφθεί.

  • Είναι σταθερή η ομάδα χορευτών με τους οποίους συνεργάζεστε-πρέπει να είναι σταθερή για να έχετε ένα σωστό αποτέλεσμα στη δουλειά σας;

Η σύνθεση της ομάδας είναι τελείως διαφορετική από αυτή που ξεκίνησε. Δεν πιστεύω ότι είναι απαραίτητο να δουλεύει κανείς πάντα με τους ίδιους ανθρώπους. Εμάς η σύσταση της ομάδας άλλαξε για προσωπικούς λόγους, πράγμα που σίγουρα έφερε μια προσωρινή αναστάτωση, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν θα άφηνα να επηρεάσει το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς. Εξάλλου, πάντα προσπαθώ να επιλέγω ανθρώπους που νιώθω ότι μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτό που θέλω να βγάλω προς τα έξω. Διαφορετικά η συνεργασία δεν μπορεί να προχωρήσει.

  • Τι είναι για σας ο χορός;

Ο χορός μου ‘χει προσφέρει πολλά στην ζωή μου και δεν σταματάει να μου δίνει. Είναι ο χώρος που μπορώ να εκφράζομαι, να δημιουργώ και κυρίως να διοχετεύω την διαφορετικότητα που έχω ως άνθρωπος. Κάνοντας χορό από την παιδική μου ηλικία έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση της προσωπικοτητάς μου. Τελικά, το ότι υπάρχει ο χορός στην ζωή μου, με βοηθάει να αντιμετωπίζω καλύτερα την καθημερινότητά μου.

  • Μετανιώσατε ποτέ για την επιλογή σας;

Μέχρι τώρα όχι.

  • Είχατε κάποια πρότυπα στην καριέρα σας και εάν ναι,πόσο σας επηρέασαν;

Εκτιμώ το έργο πολλών καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων είναι ο Δημήτρης Παπαιωάννου, η Pina Bausch, Sasha Waltz, DV8 και από τους πιο σύγχρονους λατρεύω την δουλειά της  Marlene Monteiro Freitas. Σίγουρα ασυνείδητα με έχουν επηρεάσει δουλείες που έχω δει, άλλα όταν είμαι σε φάση δημιουργίας νιώθω ότι μπορεί να παίξουν καθοριστικό ρόλο τα πάντα που συμβαίνουν γύρω μου.

  • Τι προτιμάτε; χορογράφος, χορευτής ή δασκάλα χορού;

Αν και είναι δύσκολο να πω, γιατί όλα έχουν μια βαρύτητα μέσα μου, νομίζω ότι αν έπρεπε να τα βάλω σε μια σειρά θα έλεγα πρώτα χορογράφος, μετά δασκάλα και τελευταία θα έβαζα το ρόλο της χορεύτριας, ίσως γιατί αρχίζω να συμβιβάζομαι με την ιδέα ότι είναι μία ιδιότητα με ημερομηνία λήξης.

  • Και η σκηνοθεσία;

Μία μεγάλη πρόκληση για μένα.

  • Πώς βλέπετε την θέση του χορού στο θέατρο;

Είμαι από τους ανθρώπους που πιστεύω ότι πρώτα υπάρχει η τέχνη και μετά τα παρακλάδια της που είναι η μουσική, ο χορός, το θέατρο κ.τ.λ. Άρα σε γενικές γραμμές δεν θέλω να μιλήσω για τον χορό στο θέατρο ή και αντίστροφα, γιατί πιστεύω ότι όλα έχουν θέση κάτω από την ομπρέλα της τέχνης.

  • Τι λέτε στους νέους ανθρώπους που έρχονται και σας  λένε ότι θέλουν ν’ασχοληθούν με το χορό;

Να μην σταματάνε να πλουτίζουν τις γνώσεις του. Πολλές φορές εγκλωβίζονται στην φόρμα και στην τεχνική που είναι επιθυμητή βέβαια, άλλα δεν σταματάω να λέω ότι πρέπει να διευρύνουν συνεχώς τους ορίζοντές τους, να διαβάζουν, να κάνουν σεμινάρια, να μαθαίνουν συνεχώς πράγματα για την τέχνη γενικότερα, να ανοίγουν το μυαλό τους και σε άλλους τομείς εκτός του χορού… και φυσικά αφού τελειώσουν τις σπουδές τους, να ταξιδέψουν, όσο περισσότερο μπορούν!

  • Πώς κρίνετε γενικώς τα πράγματα στο χορό στη χώρα μας;

Πιστεύω ότι οι γνώσεις που αποκτούν τα παιδιά από τις επαγγελματικές σχολές είναι υψηλού επιπέδου  και οι περισσότερες σχολές έχουν αξιόλογους καθηγητές. Απλά, θεωρώ τις γνώσεις περιορισμένες. Εννοώ η τέχνη του χορού έχει ανοίξει τόσο πολύ, που για μένα είναι  π.χ. απαράδεκτο να μην υπάρχει μάθημα υποκριτικής στις σχόλες χορού (αντίθετα στις δραματικές σχολές διδάσκονται κίνηση οι μελλοντικοί ηθοποιοί). Πιστεύω θα πρέπει σταδιακά να μπουν και αλλά μαθήματα στις σχολές, ώστε ο σπουδαστής να βγαίνει με μια πιο ολοκληρωμένη αντίληψη των παραστατικών τεχνών και πως αυτές οι τέχνες πλέον συνδυάζονται μεταξύ τους.

  • Πώς είναι η συνεργασία σας με το θέατρο Αλφα.Ιδέα;

Παρακολουθώ το θέατρο Άλφα.Ιδέα με ενθουσιασμό από την πρώτη μέρα που πέρασε στα χέρια της ομάδας Ιδέα. Ο Κώστας Γάκης, ο Κωνσταντίνος Μπιμπής και η Αθηνά Μουστάκα είναι 3 άνθρωποι που θαυμάζω και κυρίως εκτιμώ τόσο καλλιτεχνικά όσο και ανθρώπινα. Από την πρώτη στιγμή που το θέατρο πέρασε στα χέρια τους έβαλαν πολύ μπροστά το κομμάτι της γνώσης και ξεκίνησαν σεμινάρια υποκριτικής και αυτοσχεδιασμού. Υπέροχα σεμινάρια που έφτιαξαν σπουδαίες παραστάσεις. Έτσι και εγώ θέλησα να κάνω το ίδιο. Να βρεθώ δηλαδή εκεί σε αυτό το θέατρο και να κάνω και εγώ ένα αντίστοιχο σεμινάριο σύγχρονου χορού. Η συνεργασία μας είναι άψογη και ιδιαίτερη και για μένα αυτό το σεμινάριο αποτελεί μια σπουδαία και ξεχωριστή εμπειρία. Γύρω από το Άλφα.Ιδέα έχει στρέψει το νου του ένας κόσμος με ανοιχτά μυαλά, δεκτικός, έτοιμος να δοκιμάσει πράγματα. Μόνο εκεί θα μπορούσα να είμαι λοιπόν. Και έχω την τύχη το μάθημα μου να έχει πλαισιωθεί από υπέροχους, ανοιχτόμυαλους και ιδιαίτερα δεκτικούς ανθρώπους και έχουν γίνει σπουδαία πράγματα. Όπως σε όλα τα σεμινάρια γίνονται ωραία πράγματα. Και για αυτό είναι επιθυμία μας του χρόνου το σεμινάριο αυτό να συνεχίσει στη σκηνή του Άλφα.Ιδέα.

  • Την παράστασή σας πρόκειται να την παρουσιάσετε και σε άλλες πόλεις;

Σκοπεύουμε στο εξής να στείλουμε συμμετοχές σε διάφορα φεστιβάλ του εξωτερικού και της Ελλάδας.

  • Η ενασχόλησή σας με το χορό, σας έχει επηρεάσει ως προσωπικότητα;

‘Όπως είπα και παραπάνω, ο χορός είναι σαν δεύτερη φύση μου. Ξεκίνησα από τριών ετών, όπως ξεκινάνε πολλά παιδιά μια δραστηριότητα σε αυτή την ηλικία και από τότε δεν έχω κάνει καμία παύση. Οπότε σίγουρα αν δεν υπήρχε ο χορός στην ζωή μου, θα λειτουργούσα τελείως διαφορετικά ως άνθρωπος.

 


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή