Ο έρωτας δυο ρομαντικών ποιητών

Η ερωτική ιστορία της Ελίζαμπεθ Μπάρετ και το Ρόμπερτ Μπράουνινγκ, εξακολουθεί να κεντρίζει και σήμερα τη φαντασία, όπως αποδεικνύει μια βιογραφία τους

by Times Newsroom 1

ΟΤΑΝ η Ελίζαμπεθ Μπάρετ Μπράουνινγκ πέθανε το 1861 ήταν πολύ διασημότερη ποιήτρια από τον σύζυγό της Ρόμπερτ Μπράουνινγκ. Πίστευε όμως ότι στο μέλλον η φήμη του άντρα της θα γινόταν μεγαλύτερη από τη δική της, όπως και συνέβη. Πέρα από τη συμβολή όμως του καθενός στην ποίηση, αυτό που ανεξίτηλο μένει από αυτούς είναι η ερωτική τους ιστορία που αρκετές φορές μέχρι τώρα έχει εξιστορηθεί σε βιβλίο κι έχει μεταφερθεί στο θέατρο και στον κινηματογράφο (“Οι Μπάρετ της οδού Ουίμπολ”, 1930).

Ότι είναι μια ιστορία που εξακολουθεί και σήμερα να κεντρίζει τη φαντασία υπενθυμίζει τώρα και μια προσθήκη στη βιβλιογραφία. Το βιβλίο της Τζούλια Μάρκους “Ο γάμος της Ελίζαμπεθ και του Ρόμπερτ Μπράουνινγκ” (Julia Marcus, Dared and Done: The Marriage of Elizabeth Barrett and Robert Browning, Bloomsbury, 400 σελίδες).

Μάγος έρως

Η Ελίζαμπεθ Μπάρετ και ο Ρόμπερτ Μπράουνινγκ, ήταν ποιητές που έζησαν σε εξαιρετικούς καιρούς και που δίνοντάς τους έκφραση κατέκτησαν τη θέση του ο καθένας στο ποιητικό πάνθεο της αγγλικής γλώσσας. Όπως γράφει η Financial Times” η Τζούλια Μάρκους προσφέρει μια έγκυρη εκδοχή της σχέσης τους και της δίνει τις σωστές της διαστάσεις. Ζωγραφίζει τις σκοτεινές πλευρές πλάι στις φωτεινές, αυτό που τονίζει όμως είναι το σθένος των δυο αυτών ανθρώπων που τους φέρνει σχεδόν στη σύγχρονη εποχή.

Η Μπάρετ και ο Μπράουνινγκ ερωτεύθηκαν ο ένας τον άλλο μέσα από την αλληλογραφία τους, πριν να συναντηθούν προσωπικά. Έκείνη ήταν 39 ετών και ανάπηρη από πέσιμο από άλογο όταν ήταν 15 ετών. Είχε χρόνια να βγει από το δωμάτιό της. Κατά γενική παραδοχή ήταν και η σημαντικότερη Αγγλίδα ποιήτρια της εποχής της και αυτός ήταν ο λόγος που ο Μπράουνινγκ της έγραψε για πρώτη φορά. Ο ίδιος ήταν 34 ετών και σχεδόν άγνωστος έξω από ένα μικρό κύκλο ανθρώπων που θαύμαζαν την ποίησή του. Αλληλογράφησαν για αρκετό διάστημα πριν του επιτρέψει να την επισκεφθεί, αφού όμως την επισκέφθηκε πολύ γρήγορα αποφάσισαν να παντρευτούν. Το ένα εμπόδιο ήταν η κλινήρης κατάσταση της Ελίζαμπεθ και το άλλο η κατηγορηματική άρνηση του πατέρα της. Το πρώτο ξεπεράστηκε με τη μαζική σχεδόν, θεαματική βελτίωση της Μπάρετ που λίγο μετά το ξεκίνημα της ερωτικής τους σχέσης σηκώθηκε από το κρεβάτι, κατέβηκε τις σκάλες, στη συνέχεια άρχισε να πηγαίνει περίπατο στο πάρκο και τελικά μπόρεσε να αποκτήσει φυσιολογική συμπεριφορά. Το δεύτερο προσπελάσθηκε με γάμο μυστικό και αναχώρηση του ζεύγους στην Ευρώπη.

Όλο τον έγγαμο βίο τους οι Μπράουνινγκ τον πέρασαν στη Φλωρεντία, κατοικώντας στην Κάζα Γκουίντι, που η Ελίζαμπεθ απαθανάτισε στο ποίημά της “Τα παράθυρα της Κάζα Γκουίνι” (Casa Guidi Windows), απέναντι από το Παλάτσο Πίτι απ’ όπου παρακολούθησαν όλα τα σημαντικά γεγονότα του Risorgimento, του αγώνα της ανεξαρτησίας της Ιταλίας. Ποιήτριά του έγινε η Μπάρετ που η Ιταλία πένθησε περισσότερο το θάνατό της απ’ ό,τι η πατρίδα της Αγγλία. Εκεί στις αρχές της τέταρτης δεκαετίας της ζωής της βρήκε τη δύναμη, έπειτα από τέσσερις αποβολές, να γεννήσει τον μοναδικό της γιο. Στη διάρκεια της ζωής της η Ελίζαμπεθ Μπάρετ ήταν διασημότερη από τον Ρόμπερτ Μπράουνινγκ, πράγμα που, όπως έχει καταγράψει η βιογράφος του Μπέτι Μίλερ, του δημιούργησε κάποια πικρία και αίσθημα μειονεξίας, αισθήματα όμως όχι ικανά να διαλύσουν τον γάμο.

Το δίτομό του “Άνδρες και γυναίκες” δεν είχε θετική ανταπόκριση από τους κριτικούς παρ’ ότι εκεί περιλαμβάνονται μερικά από τα γνωστότερα σήμερα ποιήματά του, όπως το “Φρα Λίπο Λίπι” (Fra Lippo Lippi), η “Ευπρέπεια” και το “Τελευταίο ταξίδι”, ενώ το δικό της μυθιστόρημα σε ελεύθερο στίχο “Ωρόρα Λι” (Aurora Leigh) είχε μεγάλη επιτυχία σε Αγγλία και Αμερική. Αυτά όμως τελικά δεν κλόνισαν τη σχέση τους, όπως δεν την κλόνισαν και η οπιομανία της Ελίζαμπεθ και το πάθος της με τον πνευματισμό που ο Μπράουνινγκ θεωρούσε απάτη. Στις συναντήσεις με φημισμένα μέντιουμ, η Ελίζαμπεθ πίστευε πως θα ερχόταν σε επαφή με τον αγαπημένο της αδελφό, που είχε πεθάνει από πνιγμό. Το πλεονέκτημα του βιβλίου της Τζούλια Μάρκους είναι, όπως σημειώνεται, ότι αφηγείται την ιστορία μέσα από την αλληλογραφία και την ποίηση των δυο ηρώων. Ένας περίπατος στο πάρκο, ένας νυχτερινός καλπασμός στη Ρουέν, τα μεγάλα πολιτικά γεγονότα ιδωμένα από το Παλάτσο Πίτι, και πολλές άλλες λεπτομέρειες έρχονται στο φως από το παρατηρητικό βλέμμα της Ελίζαμπεθ Μπάρετ και η προσεκτική επιλογή της Μάρκους από την αλληλογραφία της αποκαλύπτει τον ενδότερο ψυχικό χώρο μιας αληθινής σχέσης.

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή