Ο Κοινόκτητος χώρος της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

by Times Newsroom 1
Share this
  • Της Μαρίας Άνθη

Διάλογος με τον Βασίλη Τακτικό

Διάλεξη Β.Τακτικού, Συγγραφέα-Επικοινωνιολόγου στο Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο Χίου | ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΝΕΑ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΧΙΟΣ

Ο Βασίλης Τακτικός, πρόσφατα περιέγραψε το φαινόμενο της βιομηχανίας της διασκέδασης που απορροφά σχεδόν το ένα τρίτο του μισθού των νέων, την ίδια στιγμή που οι διάφοροι πολιτιστικοί φορείς και οργανισμοί, προσφέρουν ψυχαγωγία σχεδόν δωρεάν. Επιπλέον το διαδίκτυο προσφέρει πρόσβαση στον πολιτισμό σχεδόν δωρεάν. Ένας διάλογος μαζί του μας δίνει απαντήσεις σε αυτό το θέμα όπως στο τι είναι αυτό που κάνει ιδιαίτερα τους νέους ανθρώπους να προτιμούν την εμπορευματοποιημένη βιομηχανική διασκέδαση και όχι εκείνη που λαμβάνει μια κλασική και διαχρονική αξία. Οι ανάγκες τις κοινωνίας, οι τάσεις και ο τρόπος ζωής δημιουργούνται όχι μόνο από τις εξελίξεις και τι είναι εκείνες που κάθε φορά επιτάσσουν αλλά και από την παρακίνηση της ίδιας της πολιτείας στην σφαίρα ενός κύκλου προσφοράς ζήτησης, σύνθεσης και ανασύνθεσης του ανθρώπινου βίου και του πολιτισμού του.

 

– Κε Τακτικέ, τι είναι αυτό που κάνει τους νέους να προτιμούν την διασκέδαση που είναι αποτέλεσμα μιας σειράς καταναλωτικών προϊόντων που συστηματικά διατίθενται, θα λέγαμε ως must στην εποχή μας, ενώ μια άλλη πιο ποιοτική παραμένει ως η επιλογή των λίγων;

Οι νέοι καταρχήν θέλουν διασκεδάζοντας να επικοινωνούν με τους άλλους. Να ξεφαντώσουν, να χορέψουν και να συνάψουν σχέσεις, φιλίες και γνωριμίες. Κατευθύνονται λοιπόν, εκεί που προσφέρονται ανάλογες ευκαιρίες. Οι επιχειρηματίες της διασκέδασης γνωρίζουν τις τάσεις της μόδας και προσφέρουν, με κάθε τρόπο και πολλές εναλλακτικές στους νέους για να διασκεδάσουν. Η μουσική, το περιβάλλον και το ποτό είναι εκείνα τα μέσα που φέρνουν πιο κοντά τα άτομα στην επικοινωνία. Η δυνατή μουσική σταματάει κάθε άλλη συζήτηση και ανεβάζει την αδρεναλίνη. Η διαφορά ποιοτικής και εμπορευματοποιημένης, διασκέδασης είναι ότι η μεν πρώτη απελευθερώνει τις εγκεφαλικές ορμόνες η δε, δεύτερη απελευθερώνει αδρεναλίνη, όπως όλα τα σπορ που ανεβάζουν την αδρεναλίνη π.χ. ταχύτητα, τρέξιμο, άλματα κ.λ.π πολύ δε περισσότερο τα εξτρίμ σπορ.

– Αυτή η βασική διάκριση που μας περιγράφεται δεν είναι ορατή, όμως πώς μπορεί να γίνει αντιληπτή;

Στο ζήτημα της κουλτούρας το θέμα είναι ποιο είναι το υποκείμενο που την κατευθύνει. Εάν είναι οι βιομηχανίες της διασκέδασης θα την κατευθύνουν στην υψηλή αδρεναλίνη. Αν είναι οι οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών, δηλαδή οι πολιτιστικοί φορείς τότε μπορούν να την κατευθύνουν στην ουσιαστική ψυχαγωγία. Είναι θέμα καλλιέργειας της κοινωνίας και πόσο αυτή διαμορφώνει τον κοινόκτητο χώρο του πολιτισμού. Τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της ανθρωπότητας στη λογοτεχνία, στη μουσική, στην αρχιτεκτονική κ.τ.λ είναι παρελθόντων αιώνων και ανήκουν στην πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας.

Η κοινωνικοποίηση όλου αυτού του πολιτιστικού αποθέματος είναι μια διαδικασία, η οποία μπορεί να ενεργοποιηθεί από το Δήμο, τη κοινότητα και τους φορείς της Κοινωνίας Πολιτών, όπως Φεστιβάλ, πανηγύρια, τοπικές εκδηλώσεις, θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, συναυλίες. Χρειάζεται να γίνονται με μεγαλύτερη συχνότητα. Ασφαλώς και η προϋπόθεση για να γίνονται με μεγαλύτερη συχνότητα είναι η διάθεση πόρων για τις οργανώσεις της Κοινωνίας Πολιτών, ώστε να κάνουν περισσότερες τέτοιες εκδηλώσεις.

Έχουμε για παράδειγμα από το κράτος διάφορα πολιτιστικά γεγονότα όπως θέατρο Επιδαύρου, θέατρο Ηρώδου του Αττικού και άλλα Δημοτικά περιφερειακά. Ακόμη έχουμε σε μεγάλο μέρος παραστάσεις από πολιτιστικές μη κερδοσκοπικές εταιρίες και από πολιτιστικούς φορείς. Η διαδικασία συγκέντρωσης πόρων από την κοινωνία μπορεί να γίνεται με συνδρομές όπως κάνουν χιλιάδες πολιτιστικοί φορείς στη χώρα που διατηρούν ήθη και έθιμα. Από τη μια μεριά το κράτος και οι Δήμοι πρέπει να επιχορηγήσουν, σε μεγάλο βαθμό τους πολιτιστικούς φορείς, αφού εν τέλει αυτό συγκεντρώνει αυτούς τους φόρους και τα δημοτικά τέλη.

– Κε Τακτικέ, τι θεωρείτε ότι είναι εκείνο που μπορεί να αλλάξει την κουλτούρα μας;

Αυτό που θα αλλάξει την κουλτούρα μας, είναι η συνειδητοποίηση του κοινόκτητου χώρου του πολιτισμού και η αξιοποίηση περαιτέρω του διαδικτύου στην επικοινωνία. Αυτό είναι που θα αλλάξει τα δεδομένα.

– Το βιβλίο είναι ένα βασικό στοιχείο που παίζει ρόλο στην ποιοτική ψυχαγωγία. Γιατί σήμερα οι νέοι δεν διαβάζουν αρκετά λογοτεχνικά βιβλία ή και γενικότερα κάποια βιβλία;

Η Μαζική ψυχαγωγία είναι κάτι που δεν κουράζεσαι, ούτε χαλάς φαιά ουσία. Το βιβλίο είναι μια κουραστική διαδικασία, αν δεν έχεις συνηθίσει στην πνευματική καλλιέργεια. Η ποιοτική ψυχαγωγία χρειάζεται μια μικρή μύηση και αυτό σημαίνει ταυτοχρόνως, λειτουργία διαλόγου και κοινότητας. Έτσι χρειάζεται να υπάρξει ένας κύκλος δραστηριοτήτων διαδραστικής επικοινωνίας κοινά ενδιαφέροντα κ.τ.λ.

Εκείνο που χαρακτήρισε τον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό, που τον πυροδότησε που τον προκάλεσε, ήταν η έννοια του δημοσίου κοινόκτητου χώρου. Η Αθήνα, ήταν ένα ανοιχτό θέατρο τέχνης και διαλόγου. Οι πόλεις ήταν το σχολείο, μια διαρκής ανταλλαγή σκέψης. Αυτό είναι ένα από τα πρότυπα, της ποιοτικής μαζικής κουλτούρας, ένας κοινόκτητος χώρος. Ένας άλλος πολιτισμός που κυρίως δεν μπορεί κανείς να ιδιωτικοποιηθεί είναι η γλώσσα. Όλος ο χώρος του πολιτισμού ανήκει σε όλους. Η γλώσσα π.χ είναι κοινωνία δεν την έφτιαξε κάποια εξουσία, είναι συλλογική δημιουργία.

Share this

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή