Ο παραλογισμός και η συνθετότητα του κόσμου μας

Είμαστε καταδικασμένοι ως ανθρώπινο είδος να εξελιχθούμε και ως ανθρωπότητα να συνυπάρχουμε με τις αντιθέσεις μας.

by Times Newsroom

 

 

 

Πέρασαν 77 χρόνια από την ρίψη της ατομικής βόμβας στην Χιροσίμα… Το έγκλημα κατά της ανθρωπότητας φαίνεται πως δεν συνέτισε τους ταγούς του κόσμου..

☆☆☆ Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η όξυνση των σχέσεων Κίνας-ΗΠΑ θέτουν σε δοκιμασία τον ορθολογισμό των ανθρώπων, αλλά και την ικανότητά τους να διαχειρίζονται ειρηνικά τις αντιθέσεις τους.
☆☆☆☆ Η επιστήμη, ως φορέας του ορθολογισμού,βάλλεται πανταχοθεν και αμφισβητείται ο ρόλος της στον αναπροσανατολισμό της σκέψης του ανθρώπου. Δεν λείπουν και εκείνοι που μέμφονται την επιστήμη και την Γνώση γενικότερα ως τις βασικές αιτίες της ηθικής κατάπτωσης του ανθρώπου..
● Αποτελεί παραδοξότητα στην εποχή του τηλεσκοπίου Webb να εκτοξεύονται απειλές για πυρηνικό πόλεμο και να κυριαρχούν ως ήχος οι υλακές πολέμου με πρόσχημα τους πολυποίκιλους αναθεωρητισμούς.
■ Το μέγεθος της παραδοξότητας εντείνεται στο βαθμό που ενώ η επιστήμη αναζητά το στοιχείο ή το φυσικό φαινόμενο που πυροδότησε την δημιουργία του κόσμου, την ίδια στιγμή κάποιοι ηγετίσκοι απεργαζονται την καταστροφή του κόσμου με την απειλή ενός νέου πυρηνικού πολέμου.
● Η ουδετερότητα της επιστήμης δεν πείθει και όλοι αναθεματίζουν την εξίσωση του Αϊνστάιν Ε=m.c² Αυτή φταίει για την βόμβα του 1945, 6 Αυγούστου… Στην πυρά η επιστήμη.
■ Ο πολυπολικός κόσμος μας αντί να αναδείξει την αναγκαιότητα της συνεργασίας και της ανεκτικότητας επωάζει την δυσπιστία στην διαφορετικότητα και τον Φόβο-μίσος στον “άλλο”.
■ Αδυνατούμε ως παγκόσμια κοινότητα να συνειδητοποιήσουμε την κοινήν μας ρίζα και να αποδεχτούμε το αβέβαιον της ύπαρξής μας. Η “γήινη” ταυτότητά μας τροφοδοτεί την πλεονεξία και τον ναρκισσισμό μας αντί να τρέφει την ταπεινότητα και την μετριοφροσύνη.
● Ο νόμος της δύναμης φαίνεται πως υπερισχύει έναντι του δικαίου και της ηθικής. Το έσω τέρας νικά κράτος κάθε αξία και ιδανικό που εξυψώνουν τον άνθρωπο.
■ Ο διάλογος Αθηναίων-Μηλίων δεν καταφάσκει υποχρεωτικά υπέρ της “Ηθικής της Δύναμης“. Ο Θουκυδίδης στον ιστορικό αυτόν διάλογο καταγράφει την διαπιστωμένη ιστορική πραγματικότητα και δεν μιλά “δεοντολογικά” (Το δέον γενέσθαι). Ό,τι καταγράφεται ως ιστορική πρακτική από μέρους των δυνατών δεν σημαίνει πως συνιστά και πρόταση για την χρήση δύναμης (“Οι δυνατοί πράττουν όσα τους επιτρέπει η δύναμή τους και οι αδύναμοι υποχωρούν).
● Η θεωρία του Νίτσε για “Δύναμη” παρερμηνεύθηκε και στην εφαρμογή της γέννησε πολιτικά τέρατα και ανθρωποκτόνες συμπεριφορές.Αυτές οι τερατογενέσεις συνιστούν το όνειδος του ανθρώπου ως έλλογου όντος και του ηθικού πολιτισμού του.
■ Στο άμεσο μέλλον οι κοινωνίες θα αντιμετωπίσουν το κυρίαρχο πρόβλημα της πολυπολιτισμικότητας. Ο Γ. Παπανδρέου ως υπουργός Παιδείας είχε επισημάνει χαρακτηριστικά:
●”Πηγαίνουμε προς μια διεθνή πολυπολιτισμική πραγματικότητα ή περιχαρακωνόμαστε σε μια μονοεθνοτική αντίληψη που η ακραία της μορφή προωθεί ου-τοπία της εθνικής καθαρότητας;”.
■ Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα -που συνιστά και μία μορφή εθνικής αυτογνωσίας- θα διευκολύνει ή θα δυσκολέψει τον διεθνή διάλογο,τον σεβασμό στην διαφορά, την δημοκρατία, τον πλουραλισμό,την ελευθερία έκφρασης και την διεθνή ειρήνη.
■ Το μέλλον του ανθρώπου εδράζεται στην βούληση της ανθρωπότητας να σκέπτεται και να δρα με στόχο την προσωπική ανέλιξη και την κοινωνική πρόοδο.
● Είμαστε καταδικασμένοι ως ανθρώπινο ως ανθρώπινο είδος να εξελιχθούμε και ως ανθρωπότητα να συνυπάρχουμε με τις αντιθέσεις μας.
● Η κοσμογονική αρχή της “Παλιντόνου Αρμονίας” μπορεί να μάς διδάξει πολλά.Ο Ηράκλειτο ς είναι πάντα επίκαιρος.
● Διαβάστε στο blog μου ΙΔΕΟπολις τα σχετικά άρθρα: 1 “Γιατί σκοτώνει ο άνθρωπος;”, 2. “Περί Πολέμου: Ερωτήματα χωρίς απαντήσεις ” και το βιβλίο μου “Ουκρανικός πόλεμος.. “

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή