Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών: Η φεμινιστική γιορτή του σινεμά στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας

Με τη βραβευμένη ελληνική ταινία «Πίσω από τις θυμωνιές» της Ασημίνας Προέδρου άνοιξε τις πύλες του το 6ο Φεστιβάλ Wift.gr. Φετινό μήνυμα της διοργάνωσης είναι «50/50 ισότητα στον κινηματογράφο: my body my rightς».

by Times Newsroom
Το Women in Film and Television Greece (Γυναίκες στον Κινηματογράφο και στην Τηλεόραση – Ελλάδα), σε συνδιοργάνωση με την Ταινιοθήκη της Ελλάδας δημιούργησαν ένα τετραήμερο από τις 24 ώες τις 27 Νοεμβρίου, με θέμα τα σεξουαλικά και αναπαραγωγικά δικαιώματα των γυναικών.
Μετά από τις δύο προηγούμενες διοργανώσεις που εστίασαν σε ταινίες ενάντια στην έμφυλη βία, τώρα στρέφει την προσοχή του και παρουσιάζει κινηματογραφικές παραγωγές αλλά και συζητήσεις που μιλούν και ρίχνουν φως στο δικαίωμα για την άμβλωση, την αντισύλληψη, τα ζητήματα υποβοηθούμενης αναπαραγωγής και την παρένθετη μητρότητα.

Δώδεκα ταινίες με γυναικεία υπογραφή και με ελεύθερη είσοδο

Περισσότερες από 12 ταινίες θα προβληθούν στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, με ελεύθερη είσοδο και με σκοπό την προβολή των αγώνων των γυναικών ανά την υφήλιο και ανά διαφορετικές ιστορικές περιόδους. Όλες οι ταινίες με την υπογραφή αποκλειστικά γυναικών δημιουργών που έχουν ξεχωρίσει για τη διεισδυτική τους ματιά και το αιχμηρό πολιτικό σχόλιό τους σε καιρούς πονηρούς και σίγουρα εχθρικούς απέναντι στα γυναικεία δικαιώματα.
 

Η εναρκτήρια εκδήλωση

Οι εκδηλώσεις ξεκίνησαν την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, με παρουσιάστριες τη Ζέτα Δούκα και την Δώρα Χρυσικού.  Η Πρόεδρος του WIFT GR Κατερίνα Κασκανιώτη καλωσόρισε τους προσκεκλημένους και ευχαρίστησε τα μέλη του ΔΣ για την διοργάνωση του Φεστιβάλ αλλά και το έργο τους, τις κκ. Αντιπρόεδρο Λένα Ράμμου, Γ.Γραμματέα Μαργαρίτα Μυτιληναίου, Ταμία Ολγα Μαλέα και τα μέλη Μιρέλλα Λεγάκη, Μαρία Λούκα και Ευτυχία Γιαννάκη.
 
Παράλληλα χαιρετισμό απηύθυνε ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού Αττικής Χάρης Ρώμας, ο οποίος αναφέρθηκε στη σημασία του διεθνούς δικτύου γυναικών στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση για την υπεράσπιση των γυναικείων δικαιωμάτων στον οπτικοακουστικό χώρο. Παρούσα επίσης η Ρένα Δούρου, εκπρόσωπος σε θέματα Φύλου στο Κογκρέσο του Συμβουλίου της Ευρώπης.
 
Ακολούθησε ξενάγηση στο Μουσείο Κινηματογράφου από την Πρόεδρο της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Μαρία Κομνηνού και την Αντιπρόεδρο γλύπτρια Αφροδίτη Λίτη.
Μετά το διάλειμμα, πραγματοποιήθηκε η προβολή της πολυβραβευμένης -στο πρόσφατο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης- ταινίας της Ασημίνας Προέδρου «Πίσω Από Τις Θημωνιές», την οποία προλόγισε η Πρόεδρος της Ταινιοθήκης και χαιρετισμό από την Ινδία έστειλε η δημιουργός της καθώς και η πρωταγωνίστρια Ευγενία Λάβδα.

Το πρόγραμμα

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 25 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022

18:00

Το πορτρέτο μιας γυναίκας που φλέγεται / Portrait de la jeune fille en feu / Portrait of a Lady on Fire

Μυθοπλασία, Γαλλία, 2019, 119’ | DCP, Έγχρ., με ήχο | Σκηνοθεσία: Céline Sciamma | Σενάριο: Céline Sciamma | Παραγωγή: Lilies Films | Διανομή: Spentzos Film

Βρετάνη, 1770. Η Μαριάν, μια ζωγράφος αναλαμβάνει το γαμήλιο πορτρέτο της Ελοΐζ, μίας νέας γυναίκας που μόλις άφησε το Μοναστήρι. Η Ελοΐζ αρνείται να παντρευτεί και η Μαριάν θα πρέπει να τη ζωγραφίσει χωρίς η ίδια να το γνωρίζει. Καθημερινά την παρατηρεί διακριτικά ώστε να την ζωγραφίσει μυστικά.

Η σκηνοθεσία δημιουργεί μια ατμόσφαιρα γυναικείας ιδιωτικότητας, απαλλαγμένη από το αντρικό βλέμμα και τους κανόνες του, απελευθερώνοντας σταδιακά την πηγαία σεξουαλικότητα και τους κώδικες έκφρασης και επικοινωνίας.

Το αποτέλεσμα είναι οι γυναικείοι χαρακτήρες να συναντηθούν ελεύθεροι μπροστά στον έρωτα, να δημιουργήσουν ισχυρούς αλληλέγγυους δεσμούς και να μοιραστούν δυνατά βιώματα και συγκινήσεις, όπως η σκηνή έκτρωσης της νεαρής υπηρέτριας του σπιτιού. Η απουσία ανδρών και η φυσικότητα με την οποία επιλέγεται να παρουσιαστεί η έκτρωση μέσα σε ένα οικείο σπιτικό περιβάλλον αποτελούμενο από γυναίκες, σχολιάζει με απλότητα τη διαχρονικότητα της αυτοδιάθεσης του γυναικείου σώματος.

20:10

Το γεγονός / L’événement / Happening

Μυθοπλασία, Γαλλία, 2021,  100’| DCP, Έγχρ., με ήχο | Σκηνοθεσία: Audrey Diwan | Σενάριο: Marcia Romano, Audrey Diwan | Παραγωγή: Édouard Weil, Alice Girard –  Rectangle Productions | Διανομή: Rosebud

Γαλλία, 1963. Η Άννα, φοιτήτρια φιλολογίας, μένει έγκυος σε μια εποχή που η αντισύλληψη και η άμβλωση είναι παράνομες. Καθώς δυσκολεύεται να βρει βοήθεια από φίλους καταφεύγει σε γιατρό, ο οποίος  αποφασίζει για εκείνη συνταγογραφώντας παρά τη θέλησή της φάρμακα ενίσχυσης της κύησης. Παράλληλα, η ίδια παραμελεί τις σπουδές της ελπίζοντας μάταια να αποβάλλει. Κάποια στιγμή ο φίλος της Ζαν τη φέρνει σε επαφή με τη Λετίσια, που έχει κάνει έκτρωση παράνομα έναντι αμοιβής.

Η Άννα συγκεντρώνει τα χρήματα και προχωράει στο «γεγονός» με κίνδυνο τη ζωή της. Μια προσαρμογή του ομώνυμου μυθιστορήματος της Ανί Ερνό, που ανατρέχει στην εμπειρία της με την άμβλωση στη Γαλλία της δεκαετίας του 1960. Μια συντηρητική κοινωνία που θεωρεί ταμπού την άμβλωση και ρίχνει το βάρος της ανάληψης ευθυνών μετά το σεξ αποκλειστικά στις γυναίκες. Η ταινία αποτελεί ένα ισχυρό σχόλιο για την ανδροκεντρική ιατρική, όχι μόνο της δεκαετίας του 1960, αλλά και της σημερινής εποχής που τα αναπαραγωγικά δικαιώματα των γυναικών παραμένουν ζητούμενο ή τίθενται σε αναστολή.

22:00

24 Εβδομάδες / 24 Wochen / 24 Weeks

Μυθοπλασία, Γαλλία, 2021, 103’| DCP, Έγχρ., με ήχο | Σκηνοθεσία: Anne Zohra Berrach | Σενάριο: Carl Gerber, Anne Zohra Berrached | Παραγωγή: Zero One Film, Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF), Filmakademie Baden-Württemberg | Διανομή: Feelgood Entertainment

Eυτυχισµένη σύζυγος και µητέρα ενός 8χρονου αγοριού, η Άστριντ ανακαλύπτει πως είναι ξανά έγκυος. Γεµάτη χαρά ξαναζεί την καινούργια της εγκυµοσύνη ώσπου στον έκτο µήνα κύησης έρχεται αντιµέτωπη µε µια σκληρή πραγµατικότητα. Κατά τη διάρκεια ενός ελέγχου ρουτίνας, ανακαλύπτουν ότι το παιδί τους είναι βαριά άρρωστο. Η Άστριντ είναι αντιµέτωπη µε ένα φοβερό δίληµµα που σύµφωνα µε τον γερµανικό νόµο είναι δική της ευθύνη η τελική επιλογή. Μια κινηματογραφική πρόταση που αναδεικνύει τις εύθραυστες διαστάσεις ανάμεσα στην ιατρική και τη μητρότητα.

ΣΑΒΒΑΤΟ 26 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022

17:30

Επιλογή μικρού μήκους ταινιών σε επιμέλεια της HFProductions.

Frimas, 19’, USA, 2021 | Σκηνοθεσία: Marianne Farley,

Η έκτρωση έχει γίνει και πάλι ποινικό αδίκημα, η Κάρα έρχεται αντιμέτωπη με μια ζοφερή πραγματικότητα. Παρόλο που υπάρχουν προφανείς κίνδυνοι, αναζητά τις υπηρεσίες μιας παράνομης κινητής κλινικής αμβλώσεων.

Crotchstories, Ντοκιμαντέρ, 30’, Βέλγιο, 2021 | Σκηνοθεσία: Myleine Guiard-Schmid

Μια ευχάριστη ταινία κινουμένων σχεδίων στην οποία η Myleine Guiard-Schmid ρωτά αν η γέννα μπορεί επίσης να είναι ευχάριστη και λαμβάνει απαντήσεις τόσο από μητέρες όσο και από μαίες.

Memoir of a Veering Storm,Μυθοπλασία, 14’, Ελλάδα, 2022 | Σκηνοθεσία – Σενάριο: Γεωργοβασίλη Σοφία

Η Άννα βγαίνει κρυφά από το σχολείο με τον φίλο της για να πραγματοποιήσει την απόφασή της για έκτρωση.

My Grandmother Is an Egg, 8’, Ταιβάν, 2021 | Σκηνοθεσία: Wu-Ching Chang

Η κινηματογραφίστρια Wu-Ching Chang δημιουργεί ένα συγκλονιστικό φόρο τιμής στη γιαγιά της, η οποία, ως T’ung-yang-hsi πουλήθηκε σε άλλη οικογένεια και μεγάλωσε ως δική τους μέλλουσα νύφη.

If it ain’t broke, 24’, Ισραήλ, 2021 | Σκηνοθεσία: Elinor Nechemya

Σαν χαμένα κορίτσια μια χειμωνιάτικη μέρα, η Alona και η Hagar περιπλανώνται στους δρόμους της Χάιφα. Η μία δραπετεύει από τη ζωή της, η άλλη το μέλλον της.

You’reFit, Κινούμενο Σχέδιο, 2’25, UK, 2019 | Σκηνοθεσία: Lydia Reid

Μπλε καυτό παντελόνι, αλμυρός ιδρώτας και πολλή αγάπη. Το You’re Fit εξερευνά τι πραγματικά συμβαίνει στο γυμναστήριο με χιουμοριστικό και αυθάδικο τρόπο.

19:30ΠΑΝΕΛ με θέμα «Τα αναπαραγωγικά δικαιώματα, η αυτοδιάθεση του σώματος και ο ρόλος της τηλεόρασης και του κινηματογράφου».

Συντονίζει η δημοσιογράφος και σεναριογράφος, Μαρία Λούκα.

22:00

Βροντή / Foudre / Thunder

Μυθοπλασία, Ελβετία, 2022,  92’| DCP, Έγχρ., με ήχο | Σκηνοθεσία: Carmen Jaquier | Σενάριο: Carmen Jaquier | Παραγωγή: Close Up Films

Είναι το καλοκαίρι του 1900, σε μια πεδιάδα της νότιας Ελβετίας. Η Ελίζαμπεθ, 17 ετών, είναι έτοιμη να δώσει όρκο αγνότητας, όταν ο ξαφνικός θάνατος της μεγαλύτερης αδελφής της την αναγκάζει να φύγει από το μοναστήρι και να επιστρέψει στο οικογενειακό αγρόκτημα που άφησε πίσω της πέντε χρόνια νωρίτερα.

Όμως η Ελίζαμπεθ δεν είναι πια παιδί. Καθώς οι σκληροί κανόνες του χωριού την οδηγούν σε μια κατάσταση ασφυξίας και η μυστηριώδης εξαφάνιση της αδελφής τής έχει γίνει εμμονή, η Ελίζαμπεθ θα διεκδικήσει το δικαίωμά της στον πειραματισμό. Μυστικιστική στην ατμόσφαιρά της και εξαιρετικά επίκαιρη στη θεματολογία της, η ταινία της Ελβετίδας σκηνοθέτριας Κάρμεν Ζακιέ μιλάει για την πίστη, τη σεξουαλικότητα, την αυτοδιάθεση του γυναικείου σώματος και το δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό.

Η ταινία τιμήθηκε με το WIFTGRAward στο πλαίσιο του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

ΚΥΡΙΑΚΗ 27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022

18:00

Μωρά «Made in India» / Babies made in India

Ντοκιμαντέρ, Ινδία, 2009,  52’| DCP, Έγχρ., με ήχο | Σκηνοθεσία: Stéphanie Lebrun και Philippe Levasseur | Σενάριο: Damien Pasinetti, Antoine Imbert | Παραγωγή: Babel Press

Η Ινδία εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς στο μεγαλύτερο εργοστάσιο μωρών στον πλανήτη. Είναι μία από τις λίγες χώρες στον κόσμο που επιτρέπει τη χρηματοδότηση της παρένθετης μητρότητας. Με 10.000 ευρώ μπορείς να κάνεις θεραπεία υπογονιμότητας και να υποβληθείς σε εξωσωματική γονιμοποίηση.

Στη συνέχεια, τα έμβρυα, που προκύπτουν, εμφυτεύονται στην παρένθετη μητέρα. Εννιά μήνες αργότερα, επιστρέφεις και παραλαμβάνεις το νέο σου μωρό. Εκ πρώτης όψεως, φαντάζει ως το τέλειο σχέδιο. Ζευγάρια με προβλήματα γονιμότητας αποκτούν παιδί, ενώ φτωχές γυναίκες λαμβάνουν αρκετά χρήματα για να πληρώσουν το σχολείο των παιδιών τους ή ν’ αγοράσουν ένα μικρό σπίτι. Αλλά με τόσα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν, μπορεί στ’ αλήθεια η παρένθετη μητρότητα να αντιμετωπιστεί όπως μια οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση;

19:30

Οι Janes / The Janes

Ντοκιμαντέρ, USA, 2022, 101 ’| DCP, Έγχρ., με ήχο | Σκηνοθεσία: Tia Lessin και Emma Pildes | Παραγωγή: Pentimento Productions, Daniel Arcana – HBO Documentary Films | Διανομή: Vodafone TV

Την άνοιξη του 1972, η αστυνομία συνέλαβε επτά γυναίκες που ήταν μέλη ενός παράνομου δικτύου. Χρησιμοποιώντας κωδικά ονόματα, ψεύτικα στοιχεία και ασφαλή σπίτια, δημιούργησαν μια υπόγεια υπηρεσία για γυναίκες που αναζητούσαν ασφαλείς, οικονομικά προσιτές, αμβλώσεις. Αυτοαποκαλούνταν JANE. Το “The Janes” είναι ένα ειλικρινές ντοκιμαντέρ για την ιστορία της Jane Collective, μιας παράνομης ομάδας αμβλώσεων που εργαζόταν στο Σικάγο στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Η αφήγηση στηρίζεται κυρίως σε μαρτυρίες από τις γυναίκες εθελόντριες του Jane Collective, παρακολουθώντας τις προσπάθειές τους από την αρχή – όταν η ομάδα ήταν απλώς μια υπηρεσία παραπομπής – μέχρι τις τελευταίες μέρες τους που μάχονταν με την επιβολή του νόμου.

21:30

Άκουσέ με / Listen – Special Screening

Μυθοπλασία, Ελλάδα, 2022,  108’| DCP, Έγχρ., με ήχο | Σκηνοθεσία: Μαρία Ντούζα | Σενάριο: Μαρία Ντούζα | Παραγωγή: Steficon

Οικονομικές δυσκολίες αναγκάζουν την κωφή έφηβη Βαλμίρα να αφήσει το σχολείο Κωφών στην Αθήνα και να επιστρέψει στο νησί του πατέρα της, όπου βρίσκεται αντιμέτωπη με τον κίνδυνο της αδιαφορίας και της απομόνωσης – όχι μόνο εξαιτίας των προκαταλήψεων του χωριού, αλλά, κυρίως, των δικών της. Το δικαίωμα της Βαλμίρας να επιλέξει τον τρόπο που θα επικοινωνεί της αφαιρεί και ταυτόχρονα διευρύνει τους τρόπους πρόσληψης της πραγματικότητας. Ένα σχόλιο για την αδυναμία ουσιαστικής επικοινωνίας όχι τόσο λόγω κάποιας αναπηρίας αλλά εξαιτίας των φίλτρων πρόσληψης της πραγματικότητας που επιλέγουμε.

Σχετικά Άρθρα

Leave a Comment

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή