Site icon Times News

Πέντε Πολιτιστικές Διαδρομές σχεδιάζει για το άμεσο μέλλον το Υπουργείο Πολιτισμιού

Συνέντευξη Τύπου της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη με θέμα το έργο των Πολιτιστικών Διαδρομών

Το έργο των πολιτιστικών διαδρομών που συμπεριλαμβάνεται στις προτάσεις του ΥΠΠΟΑ προς το Ταμείο Ανάκαμψης, παρουσίασε σήμερα σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη.

Πρόκειται για πέντε εμβληματικές πολιτιστικές διαδρομές, με θεματικές αφηγήσεις που καλύπτουν όλες τις περιόδους της ελληνικής ιστορίας και με γεωγραφική εξάπλωση που καλύπτει σχεδόν ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.

Οι διαδρομές αυτές είναι:

Η κ. Μενδώνη διευκρίνισε ότι τα συγκεκριμένα έργα που προτείνει το ΥΠΠΟΑ συμπληρώνουν υποδομές και παρεμβάσεις σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία, μουσεία τα οποία έχουν ήδη γίνει στο παρελθόν ή εκτελούνται σήμερα ή έχουν προγραμματιστεί να γίνουν. «Ο βασικός στόχος του έργου είναι να αναπτυχθεί ο πολιτιστικός τουρισμός με ισόρροπο τρόπο σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας. Για τον λόγο αυτό έχει εν πολλοίς εξαιρεθεί η Αττική, η οποία συγκεντρώνει το 44,7% των επισκεπτών αρχαιολογικών χώρων και το 46,5% των επισκεπτών μουσείων», εξήγησε.

Οι πέντε διαδρομές αναπτύσσονται σε δυο γεωγραφικούς άξονες. Ο πρώτος διασχίζει τη Βόρεια Ελλάδα και συνδέει αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία στις Περιφέρειες της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και Ηπείρου. Στο κέντρο βρίσκεται η Θεσσαλονίκη, που αποτελεί πρωτεύοντα κόμβο του δικτύου με σημαίνοντα ρόλο στο όλο εγχείρημα. Ο δεύτερος ξεκινά από την Ήπειρο και κινείται προς νότο καλύπτοντας τις Περιφέρειες των Ιονίων Νήσων, Στερεάς Ελλάδας και Δυτικής Ελλάδας. Ιδιαίτερο ρόλο, ανάλογο της Θεσσαλονίκης, αλλά με πιο σύνθετο τρόπο διαδραματίζει η Περιφέρεια Πελοποννήσου, η οποία συμμετέχει στις τέσσερις από τις πέντε διαδρομές.

Σύμφωνα με την υπουργό Πολιτισμού, κάθε διαδρομή έχει ένα ποσό της τάξης των 500.000 ευρώ προκειμένου να τα χρησιμοποιήσει για να ευπρεπίσει χώρους οι οποίοι ήδη έχουν αναδειχθεί αλλά χρειάζονται κάτι περισσότερο. Ένα εκατ. ευρώ αφιερώνεται στην ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών «γιατί η κάθε διαδρομή πρέπει να έχει ένα δικό της δίκτυο ψηφιακής επικοινωνίας», ενώ το μεγαλύτερο ποσό της τάξης των 27 εκ. ευρώ αφιερώνεται στη συντήρηση, αποκατάσταση και ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων και μνημείων. Ο συνολικός προϋπολογισμός της πρότασης είναι 32 εκ. ευρώ, εκτός του ΦΠΑ, δηλαδή ένα 24% που θα καλυφθεί από την ελληνική πλευρά.

Όπως εξήγησε η κ. Μενδώνη, στην επιλογή των μνημείων που εντάχθηκαν σε κάθε διαδρομή καθοριστικό ρόλο έπαιξε η ωριμότητα και η ετοιμότητα τόσο των συγκεκριμένων έργων όσο και των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ να ανταποκριθούν στα συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και τις απαιτήσεις που θέτει το Ταμείο Ανάκαμψης. Θα πρέπει δηλαδή το 70% των έργων να έχει συμβασιοποιηθεί εντός του 2022 (δηλαδή αν πρόκειται για εργολαβίες να έχει γίνει εντός του έτους αυτού η σύμβαση με τον ανάδοχο ή αν πρόκειται για αυτεπιστασίες να έχουν εκδοθεί οι αντίστοιχες αποφάσεις αυτεπιστασίας). Το 2023 θα πρέπει να συμβασιοποιηθεί το υπόλοιπο 30%, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025.

Όπως επισήμανε η υπουργός, από τα έξι έργα που έχει καταθέσει ο Τομέας Πολιτιστικής Κληρονομιάς στο Ταμείο Ανάκαμψης, υπάρχουν άλλα τόσα τα οποία έχουν κατατεθεί από τον Τομέα Σύγχρονος Πολιτισμός, όπου μετέχει και η Πολιτιστική Κληρονομιά. Το σύνολο των χρημάτων που ζητά το ΥΠΠΟΑ από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι περίπου 430 εκατ. ευρώ στα οποία, όμως, δεν συμπεριλαμβάνεται το ΦΠΑ. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με την κ. Μενδώνη, ότι μαζί με το ΦΠΑ είναι ένα πρόγραμμα που ξεπερνά τα 600-650 εκ. ευρώ. «Είναι από τα μεγαλύτερα προγράμματα τα οποία έχουν εξασφαλιστεί ως σήμερα για τον Πολιτισμό. Το μόνο που θα μπορούσε να συγκριθεί με το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι το επιχειρησιακό πρόγραμμα Πολιτισμού στο Γ’ ΚΠΣ», πρόσθεσε.

Από τη μεριά του ο ΓΓ Πολιτισμού, Γιώργος Διδασκάλου, μίλησε για τη σπουδαιότητα του συγκεκριμένου προγράμματος, τονίζοντας ότι το ΥΠΠΟΑ, μέσα από το έργο αυτό των Πολιτιστικών Διαδρομών, βρίσκεται σε μια διαδικασία να εκτελέσει περισσότερα από 33 έργα σε 18 νομούς σε όλη τη χώρα.

Έργα επί μνημείων και Πολιτιστικές Διαδρομές

Σε κάθε πολιτιστική διαδρομή θα πραγματοποιηθούν μια σειρά από έργα συντήρησης, προστασίας και ανάδειξης στα εξής μνημεία:

1. Στην Πολιτιστική Διαδρομή «Στα Βήματα του Αποστόλου Παύλου»

2. Στην Πολιτιστική Διαδρομή «Πολιτιστική Εγνατία Οδός»

3. Στην Πολιτιστική Διαδρομή «Ο δρόμος προς τη Δύση. Από τον Όμηρο στον Θερβάντες»

4. Στην Πολιτιστική Διαδρομή «Μνημειακά έργα Κυκλώπων και ανθρώπων κατά τη Μυκηναϊκή εποχή (2η χιλιετία π.Χ.)»

5. Στην Πολιτιστική Διαδρομή «Δίκτυο κάστρων: Από το Βυζάντιο στην Οθωμανοκρατία»

Διευκρινίσεις για άνοιγμα μουσείων και Ακρόπολη

Τέλος, μετά από ερωτήσεις δημοσιογράφων, η κ. Μενδώνη διευκρίνισε ότι στις 14 Μαΐου ανοίγουν όλα τα μουσεία της χώρας, συμπεριλαμβανομένης της Εθνικής Πινακοθήκης (ανοίγουν και οι τρεις όροφοι με το πλήρες εκθεσιακό πρόγραμμά τους), ενώ εντός του Μαΐου θα ανοίξουν δυο ακόμα νέα μουσεία: η έκθεση της συλλογής Λοβέρδου στο Μέγαρο Λοβέρδου- Τσίλλερ στο κέντρο της Αθήνας και το Μουσείο Αρέθουσας στη Χαλκίδα.

Τέλος, όσον αφορά το θέμα του κομπρεσέρ σε γλυπτό της Ακρόπολης που δημοσιεύτηκε στον Τύπο, η κ. Μενδώνη δήλωσε ότι «επί της ουσίας έχουμε ένα ακόμα fake news. Δυστυχώς κάποιοι επιχειρούν να διασύρουν την Ακρόπολη στοχοποιώντας την και μαζί με αυτήν και τη χώρα. Τα έργα δεν εκτελούνται ούτε από την υπουργό ούτε από τον ΓΓ Πολιτισμού. Τα έργα στην Ακρόπολη εκτελούνται από τις υπηρεσίες και από στελέχη του ΥΠΠΟ, την ΥΣΜΑ και τις Εφορείες Αρχαιοτήτων, βάσει συγκεκριμένου θεσμικού πλαισίου το οποίο τηρείται απαρέγκλιτα», διευκρίνισε η υπουργός. Επίσης, πληροφόρησε για έγγραφο της προϊσταμένης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών, Ελένης Μπάνου, που κάνει λόγο για «ψεύδη αισχίστου είδους» όσον αφορά όσα διαδίδονται περί καταστροφής γλυπτού. Σύμφωνα με την υπουργό, αλλά και την έφορο αρχαιοτήτων, «το κομπρεσέρ σπάει παλιά τσιμέντα που είχαν κατασκευαστεί στο παρελθόν και επιτέλους απομακρύνονται μαζί με τους παλιούς εργοστασιακούς οικίσκους». Στη συνέντευξη παρουσιάστηκε και σχετικό φωτογραφικό υλικό.

«Οι εργασίες στην Ακρόπολη γίνονται σύμφωνα με τις εγκεκριμένες μελέτες από την ΕΣΜΑ, το ΚΑΣ, τις αρμόδιες Εφορείες Αρχαιοτήτων και Διευθύνσεις του ΥΠΠΟΑ, και ακολουθούν το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει», συμπλήρωσε ο ΓΓ Πολιτισμού.

Exit mobile version