Το έργο Sisyphus / Trans / Form του Δημήτρη Παπαϊωάννου στο Δημόσιο Καπνεργοστάσιο

Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της έκθεσης Portals|Πύλη, που συνεχίζεται έως τον Δεκέμβριο 2021 σε διοργάνωση του πολιτιστικού οργανισμού ΝΕΟΝ με τη Βουλή των Ελλήνων.

by Times Newsroom 1

Το έργο του Δημήτρη Παπαϊωάννου Sisyphus/Trans/Form (2019) παρουσιάζει ο ΝΕΟΝ στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, στις 27-28-29-30 Δεκεμβρίου. Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της έκθεσης Portals|Πύλη, που συνεχίζεται έως τον Δεκέμβριο 2021 σε διοργάνωση του πολιτιστικού οργανισμού ΝΕΟΝ με τη Βουλή των Ελλήνων.

Το έργο, όπου συμμετέχουν έξι ερμηνευτές βασίζεται στον μύθο του Σίσυφου, που καταδικάζεται από τους θεούς να σπρώχνει έναν βράχο στην κορυφή ενός βουνού, που όμως κυλάει αμέσως μετά προς τα πίσω, ώστε να είναι υποχρεωμένος να επαναλαμβάνει ατέρμονα την άσκηση. Στην ερμηνεία του Παπαϊωάννου, το βουνό και ο βράχος μεταμορφώνονται σε μια ενιαία, τεράστια, ορθογώνια πέτρινη πλάκα. Ένα βάρος για τον Σίσυφο, αλλά και ένα πλαίσιο για την παράσταση, και μια πύλη μέσω της οποίας ο πρωταγωνιστής εξαφανίζεται και επανεμφανίζεται. Κάποιες φορές, ο Σίσυφος παραπατάει, γέρνει σκυφτός προς τα εμπρός και κουβαλάει στους ώμους και την πλάτη του τον τεράστιο βράχο. ‘Αλλες πάλι, βλέπουμε το μεγαλείο του σωματικού θεάτρου όπου, μέσω των άκρων άλλων ερμηνευτών, ο Παπαϊωάννου μοιάζει μεταμορφωμένος, να νικά τη βαρύτητα, να γλιστρά και να γίνεται ένα με την επιφάνεια του βράχου. Κάποιες φορές, αντιμετωπίζει τον βράχο βάζοντας τόση δύναμη, που το κεφάλι του θρυμματίζεται καθώς έρχεται σε επαφή με τον τεράστιο όγκο.

Κατά τη διάρκεια της αναπαράστασης του αγώνα του Σίσυφου υπάρχουν στιγμές φαρσοκωμωδίας, με μια διάθεση σκοτεινού χιούμορ που θυμίζει ταινίες του βωβού κινηματογράφου. Κατά τη διάρκεια της παράστασης, ο Σίσυφος ευνουχίζεται και ο βράχος τον συνθλίβει σαν ήρωα καρτούν. Μόλις ο ευνουχισμένος Σίσυφος καταφέρνει να σταθεί στα πόδια του, μεταμορφώνεται σε τρανς γυναίκα.

Το έργο Sisyphus / Trans / Form «είναι κατά βάση ένας διαλογισμός στο παράλογο, τη συνειδητοποίηση -όπως αυτή περιγράφεται από τον Γάλλο φιλόσοφο και συγγραφέα Αλμπέρ Καμύ- ως αποτέλεσμα της αντιπαράθεσης μεταξύ της ανθρώπινης ανάγκης για ευτυχία και λογική και της «παράλογης σιωπής του κόσμου».

Όπως λέει ο ίδιος ο Παπαϊωάννου, «τέχνη είναι να χρησιμοποιείς το ταλέντο σου για να αναλογιστείς πάνω σε θέματα της ανθρώπινης ύπαρξης, είτε ευχάριστα είτε όχι».

Η ατέρμονη μάχη του Σίσυφου με τον βράχο μοιάζει με την επαναλαμβανόμενη ρουτίνα των εργαζομένων και αποτελεί έναν φόρο τιμής του Παπαϊωάννου στον πατέρα του, που είναι εργάτης. Μια ρουτίνα που οδηγεί αρχικά στη μελαγχολία και μετά στη μεταμόρφωση. Αντί η βιοπάλη -ο βράχος- να είναι ένα αφόρητο φορτίο, μετατρέπεται σε αφύπνιση. Όπως έγραψε ο Καμύ, «οι συνθλιπτικές αλήθειες πεθαίνουν όταν τις αναγνωρίζεις».

Το έργο δημιουργήθηκε με την υποστήριξη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών σε συνεργασία με την Collezione Maramotti + Max Mara και παρουσιάστηκε ως νέα ανάθεση για την Συλλογή Maramotti, για πρώτη φορά στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Aperto στο Reggio Emilia της Ιταλίας.

Περιέχει γυμνές σκηνές και είναι κατάλληλο για άνω των 15 ετών.

Η προκράτηση θέσεων θα ξεκινήσει στις 6 Δεκεμβρίου στο neon.artsvp.co.

Είσοδος ελεύθερη με απαραίτητη προκράτηση θέσης.

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή