Βασίλης Κεγκέρογλου: «Αναγκαία η ενίσχυση των ΜΜΕ σύμφωνα με αντικειμενικά και καθορισμένα κριτήρια»

by Times Newsroom 1

Τοποθέτηση Βασίλη Κεγκέρογλου, ειδικού αγορητή του Κινήματος Αλλαγής, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής κατά τη συζήτηση του ν/σ για τα οπτικοακουστικά μέσα.

«Οι εικόνες από την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Ικαρία με υπουργούς, συνοδούς και στελέχη της ΝΔ να συνωστίζονται και να γευματίζουν μαζικά, είναι προκλητικές και προσβλητικές για τους πολίτες που καλούνται να κλειστούν στα σπίτια τους από τις 6 το απόγευμα και να τηρήσουν με ευλάβεια τα μέτρα για να αντιμετωπιστεί η πανδημία.

Η ευθύνη του πρωθυπουργού είναι προσωπική, δεδομένη και μεγάλη. Η κυβέρνηση κουνά το δάχτυλο στους πολίτες και προσπαθεί να τα καλύψει την αλαζονική συμπεριφορά του Π/θ και των στελεχών της, με χειραγώγηση της ενημέρωσης όπως αποδείχθηκε από το αποτέλεσμα για να  αποσιωπηθεί το κορωνοπάρτι του κ. Μητσοτάκη και οι αποδοκιμασίες στην Ικαρία.

Η παρέμβαση έγινε, κρίνοντας από το αποτέλεσμα και το σκονάκι απλώς δείχνει τι έγινε στην ΕΡΤ και η Κυβέρνηση και η Διοίκηση της ΕΡΤ οφείλουν να δώσουν ξεκάθαρες απαντήσεις.

Όμως το Κίνημα Αλλαγής δεν περίμενε την υπόθεση αυτή για να καταδείξει την κυβερνητική επιδίωξη για παρέμβαση και έλεγχο στην ενημέρωση.

Η ενημέρωση, ο πλουραλισμός και η πολυφωνία είναι συστατικά στοιχεία της Δημοκρατίας και τα ανελεύθερα καθεστώτα και οι δικτατορίες το πρώτο που θέτουν υπό τον πλήρη έλεγχο τους, είναι τα μέσα ενημέρωσης προκειμένου να τα μετατρέψουν σε μηχανισμό προπαγάνδας.

Και στα δημοκρατικά συστήματα όμως η πολυφωνία και ο πλουραλισμός δεν είναι δεδομένες, αφού ανάλογα με την ωριμότητα τους, τη θεσμική θωράκιση τους, τις πολιτικές σκοπιμότητες  των κυβερνήσεων και τις πρακτικές που αυτές ακολουθούν, έχουμε προσπάθειες χειραγώγησης της ενημέρωσης και ελέγχου των μέσων μαζικής επικοινωνίας.

Σήμερα η κυβέρνηση της Ν.Δ πέρα από τις παρεμβάσεις τύπου «κορονοπάρτυ Ικαρίας» ακολουθεί από την πρώτη μέρα μια πολιτική ασφυξίας των Μέσων ενημέρωσης προκειμένου να τα ελέγχει. Όπως και σε άλλα θέματα εκμεταλλεύεται την πανδημία για να υλοποιήσει τις σκοπιμότητες της.

Με αδιαφάνεια και ελεγχόμενο ρυθμό χρηματοδοτήσεων, με επιλεκτικές νομοθετικές πρωτοβουλίες που εξαρτούν την τύχη των μέσων σχεδόν αποκλειστικά από τη βούληση του Κυβερνήτη. Είναι πασιφανές ότι ο κ. Μητσοτάκης το κάνει αποτελεσματικότερα απ’ ότι προσπάθησε ο κ. Τσίπρας το προηγούμενο διάστημα.

Οι εκθέσεις του ΕΣΡ 2018- 2019 για όλους τους κεντρικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, όχι μόνο επιβεβαίωσαν τις καταγγελίες μας αλλά αποκάλυψαν  και το μέγεθος του περιορισμού της πολιτικής πολυφωνίας και του πλουραλισμού.

Τη θέση της πολιτικής πολυφωνίας πήρε η δικομματική μονοφωνία με 90% Ν.Δ και ΣΥΡΙΖΑ και 10 % οι υπόλοιποι.

ΕΡΤ και ιδιωτικοί σταθμοί

Στο  δεύτερο μέρος του σχεδίου νόμου, περιλαμβάνονται οι πιο επίμαχες ρυθμίσεις.

Καταθέτω εξ αρχής την άποψη ότι κάθε θεσμικό πλαίσιο πρέπει να αξιολογείται στην πορεία του χρόνου, να αντιμετωπίζονται τα προβλήματα, να συγχρονίζεται με τις τεχνολογικές εξελίξεις και συνολικά να βελτιώνεται ώστε να επιτελεί το σκοπό του.

Προφανώς αυτό αφορά και τα Μέσα Ενημέρωσης και τη λειτουργία τους, που επιτελούν δημόσια υπηρεσία, και χρειάζεται μια σοβαρή αξιολόγηση και διαβούλευση προκειμένου να προχωρήσουν αλλαγές και κυρίως  ρυθμίσεις θεσμικής θωράκισης:

Για την διασφάλιση της ανεξαρτησίας της ενημέρωσης των πολιτών που μαζί με την πολυφωνία και τον πλουραλισμό αποτελούν κρίσιμα στοιχεία της Δημοκρατίας, υπάρχουν τρεις βασικές προϋποθέσεις:

1. Η εμπέδωση αισθήματος εργασιακής ασφάλειας του δημοσιογράφου και των εργαζομένων  γενικότερα που ενισχύει την ανεξαρτησία τους,

2.  Η βιωσιμότητα του Μέσου και η νόμιμη λειτουργία του χωρίς εκκρεμότητες

3.  Η αποτελεσματική λειτουργία της Ανεξάρτητης αρχής του ΕΣΡ.

Για το ΕΣΡ είναι ήδη γνωστά αυτά που πρέπει να γίνουν και από το ίδιο αλλά και από την κυβέρνηση για την υποστήριξη του έργου του, προκειμένου να μην υπάρχουν και άλλοθι.

Για την βιωσιμότητα των Μέσων. Η πανδημία προφανώς έχει ανατρέψει τα δεδομένα στα Μέσα όπως και στην μεγάλη πλειοψηφία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με αρνητικές επιπτώσεις.

Στο ερώτημα λοιπόν που τίθεται για την ανάγκη στήριξης των Μέσων εμείς απαντάμε θετικά, όπως άλλωστε απαιτούμε για το σύνολο των οικονομικών και παραγωγικών δραστηριοτήτων που πλήττονται.

Θεωρούμε όμως αναγκαίο να διαχωριστούν τα άμεσα μέτρα στήριξης λόγω πανδημίας από τη διαδικασία αξιολόγησης του θεσμικού πλαισίου η οποία πρέπει να γίνει υπό συνθήκες κανονικότητας.

Αυτά σημαίνουν, συγκεκριμένα μέτρα στήριξης των Μέσων Μαζικής επικοινωνίας, που να μην μετακυλούν όμως το κόστος στους εργαζόμενους:

1. Ολοκληρωμένο πρόγραμμα επιδότησης εργασίας για όλα ανεξαιρέτως τα μέσα Κεντρικά, Περιφερειακά και Τοπικά. Τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες, έντυπες και ηλεκτρονικές κ.λπ.( Η όποια αξιολόγηση του πλαφόν των εργαζομένων πρέπει να γίνει μετά την πανδημία.)

2.Διευκόλυνση στην καταβολή του ετήσιου μισθώματος, ακόμη και με μετακύλιση για όσο χρόνο θα διαρκέσει η πανδημία με παράλληλη επιμήκυνση του χρόνου.

 π.χ αν διαρκέσει ένα χρόνοη πανδημία, επιμήκυνση από 10 σε 11 χρόνια 

3.Ανάλογη ρύθμιση για τα Περιφερειακά κανάλια με καταβολή του μισθώματος, μέρους αυτού στη DIGEA

4.Εφαρμογή επιτέλους του νόμου του ΠΑΣΟΚ για κατανομή του 30% της κρατικής διαφημιστικής δαπάνης στα Περιφερειακά και τοπικά Μέσα Ενημέρωσης.

5.Ολική επαναφορά της διάταξης για την υποχρέωση του δημοσίου να δημοσιεύει τις ανακοινώσεις διακηρύξεις, διαγωνισμούς κ.λπ. στον τοπικό και περιφερειακό τύπο.

6. Γενική πρόταση: Κίνητρα  επενδύσεων όπως οι υψηλές αποσβέσεις ιδιαίτερα για επενδύσεις στους τομείς προστασία περιβάλλοντος, υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων και ψηφιακό μετασχηματισμό για όλες τις επιχειρήσεις άρα και για τα κανάλια και για τα άλλα Μέσα Ενημέρωσης.

Στο Άρθρο 41 συγκεκριμένα είμαστε σύμφωνοι με την πρώτη παράγραφο, να προκρίνονται στη διαγωνιστική διαδικασία αδειοδότησης όσοι έχουν νομίμως λειτουργούσες άδειες αφού ήδη με βάσει αυτές έχουν γίνει επενδύσεις.

Είναι όμως ανεπίτρεπτη η προσπάθεια της κυβέρνησης για περαιτέρω υποβάθμιση των εργασιακών δικαιωμάτων, των εργαζομένων στα ΜΜΕ, ενός κλάδου που έχει πληγεί ήδη αρκετά στα 10 χρόνια οικονομικής κρίσης.

Το ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ είναι αντίθετο στην δυσμενή μεταβολή  των εργασιακών σχέσεων, που δυστυχώς η δική σας κυβέρνηση προκρίνει και επιδιώκει με κάθε σχετικό σχέδιο νόμου που φέρνει στη Βουλή την περίοδο της πανδημίας.

Η  ρύθμιση που τελικά διατυπώσατε, είναι βελτιωμένη σε σύγκριση με αυτή που είδαμε στη διαβούλευση, αλλά δεν παύει να είναι επαχθέστερη από αυτή που ισχύει ήδη, γεγονός που μας βρίσκει αντίθετους.

Προφανώς και είναι αναγκαία η ενίσχυση των ΜΜΕ  σύμφωνα με αντικειμενικά και καθορισμένα κριτήρια.

Σας διατύπωσα ήδη προτάσεις αλλά προφανώς χρειάζονται και άλλα μέτρα, αντίστοιχα με των υπόλοιπων επιχειρήσεων και αντίστροφα.

Στο άρθρο 42 όπως είναι διαμορφωμένο εγείρει ενστάσεις και εντάσεις.

 Το ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ είναι υπέρ των καθαρών λύσεων και σας προτείναμε ήδη τι μπορεί να γίνει με το μίσθωμα.

Κίνητρα  επενδύσεων όπως οι υψηλές αποσβέσεις ιδιαίτερα για προστασία περιβάλλοντος, υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων, ψηφιακό μετασχηματισμό αλλά για όλους άρα και για τα κανάλια και για τα άλλα Μέσα Ενημέρωσης.

Αναφορικά με το άρθρο 45 προβλέπεται ότι οι αποδοχές όσων ασκούν διοίκηση με οποιονδήποτε τρόπο στην ΕΡΤ θα καθορίζονται με Υπουργική Απόφαση.

Επίσης, εξαιρείται από το ανώτατο όριο αποδοχών ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΤ και ο Πρόεδρος του ΔΣ του ΑΠΕ- ΜΠΕ.  Δεν υπήρξαμε ποτέ αντίθετοι, από θέση αρχής στις καλές αμοιβές των Managers και των κεντρικών στελεχών.

 Άλλωστε, αν θέλουμε να κάνουμε τη δημόσια τηλεόραση ανταγωνιστική οφείλουμε να δίνουμε και τα απαραίτητα κίνητρα.

Αλλά μέσα στην πανδημία το θυμηθήκατε. Αποτελεί τουλάχιστον πρόκληση, τη στιγμή που χιλιάδες εργαζόμενοι προσπαθούν να επιβιώσουν με το μισθό της αναστολής εργασίας, χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες ζουν με μισθούς πείνας και άλλοι τόσοι μένουν χωρίς κανένα εισόδημα σήμερα, αφού έχει λήξει το επίδομα ανεργίας και δεν έχετε φέρει καμία ρύθμιση γι’ αυτούς. Βάλτε ότι θα ισχύσει μετά την 1/1/2022 τουλάχιστον.

Και ερχόμαστε στο άρθρο 49 του νομοσχεδίου το οποίο  αφορά τα μέλη των Ανεξάρτητων Αρχών και συγκερκιμένα την παράταση της θητείας τους. «Η θητεία των μελών των ανεξάρτητων αρχών παρατείνεται αυτοδίκαια μέχρι το διορισμό νέων.»

Καταργείται η συνέχεια που όριζε πως η παράταση αυτή δεν μπορούσε να υπερβεί τους 6 μήνες και το κάνετε επ αόριστο.

Αν δεν φτάνουν οι 6 μήνες κάντε το ένα χρόνο. Αλλά παράταση εις το διηνεκές δε νοείται.

Θετικό το άρθρο 50. Επιτέλους, ακούσατε τα αιτήματα της ΕΕΤΕΠ (Ένωση Ενημερωτικών Τηλεοράσεων Ελληνικής Περιφέρειας) και έστω πολύ καθυστερημένα φέρνετε μια  σημαντική ρύθμιση για την επιβίωση της περιφερειακής τηλεόρασης. Φυσικά δεν φτάνει μόνο αυτό.

Χρειάζεται μια ξεχωριστή νομοθετική παρέμβαση η οποία θα αφορά ξεκάθαρα τα θέματα του περιφερειακού τύπου και τηλεόρασης, καθώς αποτελούν εξίσου σημαντικούς πυλώνες για την ενημέρωση των πολιτών της περιφέρειας.

Επιπρόσθετα, η δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί η κάλυψη οφειλόμενων εισφορών των ΜΜΕ προς τον ΕΔΟΕΑΠ για τα έτη 2017 έως 2020 σε 72 δόσεις είναι εύλογες ρυθμίσεις, αλλά δεν αρκούν.

Είπαμε, το ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ είναι υπέρ των καθαρών λύσεων και των ίσων ευκαιριών προς όλους. Θα καταθέσουμε δύο τροπολογίες για την ραδιοφωνία και παρακαλούμε να γίνουν δεκτές.

Με τις διατάξεις του Μέρους Α’ του Σχεδίου Νόμου ενσωματώνεται στο ελληνικό δίκαιο η Οδηγία 2018/1808/ΕΕ για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων.

Θα θέλαμε κ. Υπουργέ, να δώσετε τις διευκρινήσεις που σας ζητήσαμε αναφορικά με το άρθρο 4. Γιατί το αποφύγατε;

Προβλέπεται σε αυτό πως η αναμετάδοση στην Ελλάδα υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων προερχόμενων από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ είναι ελεύθερη.

Πώς θα εκπέμπουν αυτά τα κανάλια στην Ελλάδα. Μέσω  της DIGEA ή μέσω της ΕΡΤ; Πρέπει να προβλεφθεί.

Και με ποιο τίμημα;

Θα πληρώνουν κάτι αντίστοιχο με τους αδειοδοτημένους στην Ελλάδα σταθμούς που έχουν έδρα στην Ελλάδα;

Επιπρόσθετα, τι ισχύει για το προσωπικό των καναλιών αυτών;

Αυτά είναι ερώτημα κ. Υπουργέ που οφείλετε να αποσαφηνίσετε.

Τέλος θέλω να αναφερθώ στις θετικές ρυθμίσεις, όπως η απαγόρευση υποκίνησης μέσω των οπτικοακουστικών μέσων σε βία ή μίσος κατά κοινωνικών ομάδων ή η τέλεση τρομοκρατικών εγκλημάτων.

Αυξάνεται η προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία στις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων με την ενίσχυση εργαλείων, όπως είναι η νοηματική, όπως είναι ο υποτιτλισμός και η θέσπιση διαδικασίας λογοδοσίας των παρόχων.

 Επίσης ενισχύεται η προστασία της σωματικής, της ψυχικής, της ηθικής ανάπτυξης των ανηλίκων από ακατάλληλο περιεχόμενο και νομοθετείται η υποχρέωσή για προστασία των ανηλίκων και για αποτροπή μέσω των υπηρεσιών διαμοιρασμού  υποκίνησης σε βία ή μίσος ή σε τέλεση άλλων εγκλημάτων.

Σε γενικές γραμμές, η οδηγία περιέχει θετικές ρυθμίσεις, τις οποίες εμείς θα στηρίξουμε, λαμβάνοντας υπόψη βέβαια και την ανταπόκριση  σας, σε προτάσεις μας ή προτάσεις των φορέων όπως η ΕΣΑμΕΑ για την ενίσχυση της  προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρίες στις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων:

  1. Για τον υποτιτλισμό σε πραγματικό χρόνο για ζωντανές εκπομπές, για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας των κωφών/βαρήκοων ατόμων.
  2. Να δημιουργηθεί στο Ε.Σ.Ρ. Επιτροπή για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της εφαρμογής των διατάξεων, για την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία στα Μ.Μ.Ε. και στα οπτικοακουστικά μέσα. Επίσης η Επιτροπή αυτή, στην οποία μετέχει υποχρεωτικά εκπρόσωπος της Ε.Σ.Α.μεΑ. με τον αναπληρωτή του, που ορίζονται από την ίδια,  εξετάζει και εισηγείται σχετικά στο Ε.Σ.Ρ. αναφορικά με την εφαρμογή της παρ. 4 του παρόντος άρθρου, εξετάζοντας τυχόν παράπονα που υποβάλλονται”

Σημαντικές και οι άλλες προτάσεις που σας έχει καταθέσει η ΕΣΑμεΑ ανά άρθρο και δεν έχετε μέχρι στιγμής ανταποκριθεί.

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή