Φέρντιναντ Μπολ (1616 – 1680) Ολλανδός ζωγράφος, χαράκτης και σχεδιαστής της Χρυσής Ολλανδικής Εποχής στη ζωγραφική

Αν και τα έργα του που έχουν διασωθεί σπανίζουν, είναι εμφανής σε αυτά η επιρροή του Ρέμπραντ: Όπως και στον Δάσκαλό του, στον Μπολ άρεσαν τα ιστορικά θέματα, τα πορτρέτα (ανάμεσα στα οποία και αρκετές αυτοπροσωπογραφίες) και οι μοναχικές μορφές σε περιβάλλον με εξωτικά στολίδια

by Times Newsroom

Ο Φέρντιναντ Μπολ (Ferdinand Bol, 24 Ιουνίου 1616 – τάφηκε 24 Ιουλίου 1680 ήταν Ολλανδός ζωγράφος, χαράκτης και σχεδιαστής της Χρυσής Ολλανδικής Εποχής στη ζωγραφική. Αν και τα έργα του που έχουν διασωθεί σπανίζουν, είναι εμφανής σε αυτά η επιρροή του Ρέμπραντ: Όπως και στον Δάσκαλό του, στον Μπολ άρεσαν τα ιστορικά θέματα, τα πορτρέτα (ανάμεσα στα οποία και αρκετές αυτοπροσωπογραφίες) και οι μοναχικές μορφές σε περιβάλλον με εξωτικά στολίδια.

Στο Άμστερνταμ το όνομά του έχει αποδοθεί στην οδό Ferdinand Bolstraat και η ονομασία FEBO της ολλανδικής αλυσίδας εστιατορίων προέρχεται επίσης από αυτόν, καθώς η έδρα του πρώτου καταστήματος βρισκόταν στην Ferdinand Bolstraat.

Ο Μπολ γεννήθηκε στο Ντόρντρεχτ, γιος του χειρουργού Μπαλτάσαρ Μπολ. Αρχικά μαθήτευσε στον Γιάκομπ Κόυπ στη γενέτειρά του και/ή με τον Άμπραχαμ Μπλούμερτ στην Ουτρέχτη. Μετά το 1630 μαθήτευσε στον Ρέμπραντ, διαμένοντας στο σπίτι του, στην Sint Antoniesbreestraat, η οποία τότε ήταν οδός “της μόδας” καθώς σε αυτήν διέμεναν ζωγράφοι, κοσμηματοπώλες, αρχιτέκτονες και πολλοί Φλαμανδοί και Εβραίοι μετανάστες. Το 1641 ο Μπολ ξεκίνησε το δικό του εργαστήριο.

Το 1652 εισήλθε στην αριστοκρατία του Άμστερνταμ και το 1653 νυμφεύτηκε την Ελίζαμπετ Ντελ (Elisabeth Dell), της οποίας ο πατέρας κατείχε θέσεις στο Ναυαρχείο του Άμστερνταμ και στη Συντεχνία των εμπόρων κρασιού. Και οι δύο οργανισμοί αργότερα έδωσαν παραγγελίες στον καλλιτέχνη. Μέσα σε λίγα χρόνια έγινε ο επικεφαλής της Συντεχνίας και έλαβε παραγγελία για δύο έργα που θα τοποθετούνταν στις καμινάδες των αιθουσών στο νέο Δημαρχείο (σχεδιασμένο από τον Γιάκομπ φαν Κάμπεν και τέσσερις ακόμη για το Ναυαρχείο του Άμστερνταμ.

Την εποχή εκείνη ο Μπολ ήταν δημοφιλής και επιτυχημένος καλλιτέχνης. Η παλέτα του είχε γίνει πιο φωτεινή, οι μορφές του διέθεταν μεγαλύτερη κομψότητα και κατά τα μέσα της δεκαετίας λάμβανε περισσότερες επίσημες παραγγελίες από οποιονδήποτε άλλον καλλιτέχνη στο Άμστερνταμ. Μαθητής του διετέλεσε ο γερμανικής καταγωγής ζωγράφος Γκόντφρεϊ Νέλλερ (Godfrey Kneller), που σταδιοδρόμησε στην Αγγλία. Ο Μπολ δημιούργησε τέσσερις πίνακες για τις δύο κατοικίες των αδελφών Τριπ, που επίσης κατάγονταν από το Ντόρντρεχτ. Η πρώτη του σύζυγος απεβίωσε το 1660 και αυτός νυμφεύτηκε εκ νέου το 1669 την Άννα φαν Έρκελ (Anna van Erckel), χήρα του ταμία του Ναυαρχείου και εμφανώς σταμάτησε να ζωγραφίζει από αυτό το σημείο κι ύστερα.

Το 1672 το ζευγάρι μετακόμισε στην Keizersgracht, στον αριθμό 672, που τότε ανήκε στο νεοσχεδιασμένο τμήμα της πόλης. Σήμερα στεγάζεται εκεί το Μουσείο φαν Λόον. Ο Μπολ ανέλαβε τη διεύθυνση ενός ιδρύματος λεπρών. Απεβίωσε λίγες εβδομάδες μετά τη σύζυγό του, στο κανάλι Herengracht (Χέρενχραχτ), όπου ζούσε ο γιος του, ο οποίος ήταν δικηγόρος.

Πιθανόν το πιο γνωστό έργο του είναι το πορτρέτο της Ελίζαμπετ Μπας, συζύγου του αξιωματικού του Ναυτικού Γιοάχιμ Σβάρτενχοντ (Joachim Swartenhondt) και πανδοχέα κοντά στην πλατεία Νταμ. Αυτός και πολλοί από τους πίνακές του, κατά τον 19ο αιώνα, αποδίδονταν εσφαλμένα στον Ρέμπραντ.

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com