Σταντάλ : «Η τύχη σ’ αρπάζει απ’ τα μαλλιά, αλλά η ίδια είναι φαλακρή»

Το λογοτεχνικό όνομα Σταντάλ ήταν ένα από τα πολλά ψευδώνυμα που χρησιμοποιούσε ο συγγραφέας, ακόμη και στην ιδιωτική του αλληλογραφία. Επικράτησε από το 1817 και προέρχεται από την πόλη Στεντάλ στη Σαξονία-Άνχαλτ, παλιά επαρχία της Πρωσίας, κοντά στην οποία βρίσκεται το Μπράουνσβαϊγκ όπου υπηρέτησε από το 1807 έως το 1808 και είχε ευχάριστες αναμνήσεις

by Times Newsroom

Ο Σταντάλ (ψευδώνυμο του Henri Beyle) γεννήθηκε στη Γκρενόμπλ το 1783 και σε ηλικία επτά ετών έμεινε ορφανός από μητέρα. Ο πατέρας του ήταν εύπορος δικηγόρος και κτηματίας. Το 1799 έφυγε για το Παρίσι, κυρίως για να ξεφύγει από την πατρική εξουσία. Κατατάχθηκε στον στρατό του Ναπολέοντα τον Μάιο του 1800 και έλαβε μέρος στις εκστρατείες στην Αυστρία, στη Γερμανία και στη Ρωσία. Το 1815, μετά την πτώση του Ναπολέοντα, εγκαθίσταται στην Ιταλία, από όπου απελαύνεται ύστερα από επτά χρόνια ως ύποπτος κατασκοπείας. Επιστρέφει στο Παρίσι και διαμένει εκεί ως το 1831, οπότε επανέρχεται στην Ιταλία ως πρόξενος στην Τσιβιταβέκια, κοντά στη Ρώμη. Πέθανε στις 23 Μαρτίου του 1842, σε έναν δρόμο του Παρισιού, όπου είχε επανέλθει με αναρρωτική άδεια. Είχε ήδη συνθέσει την επιτύμβια επιγραφή του: “Έζησα, έγραψα, ερωτεύτηκα”. Η ζωή του ήταν γεμάτη περιπλανήσεις και ερωτικά πάθη. Στα νεανικά του χρόνια αποπειράθηκε να γράψει θέατρο. Έμαθε να ζωγραφίζει και φιλοτέχνησε αίθουσες στο Παρίσι. Έγραψε μυθιστορήματα, βιβλίο για την ιταλική ζωγραφική, βιογραφίες του Χάιντν και του Μότσαρτ, ταξιδιωτικές εντυπώσεις. Στο αριστούργημα του “Το Κόκκινο και το Μαύρο”, η Ιστορία συνδέεται με τις προσωπικές ιστορίες εμβληματικών χαρακτήρων. Έχει χαρακτηρισθεί το μεγαλύτερο μυθιστόρημα του 19ου αιώνα και είναι η πρώτη πραγματεία για την “επιτυχία”, την καινούργια κοινωνική θεότητα.

Μερικά από τα πιο σημαντικά του αποφθέγματα είναι

  1. Η μόνη δικαιολογία του Θεού είναι ότι δεν υπάρχει.
  2. Όλες οι θρησκείες είναι θεμελιωμένες στο φόβο των πολλών και στην εξυπνάδα των λίγων.
  3. Πρέπει να δίνει κανείς στην κατάκτηση μιας γυναίκας την προσοχή που δίνει σε μια παρτίδα μπιλιάρδο.
  4. Μπορεί να αποκτήσει κανείς τα πάντα με τη μοναξιά, εκτός από χαρακτήρα.
  5. Μια σαραντάρα γυναίκα έχει αξία μόνο για τους άντρες που την αγάπησαν στα νιάτα της.
  6. Η ομορφιά είναι μια υπόσχεση ευτυχίας.
  7. Το καλύτερο στυλ είναι αυτό που δεν γίνεται αντιληπτό.
  8. Τα δάκρυα είναι ένα ακραίο χαμόγελο
  9. Η ζωή είναι πολύ σύντομη και ο χρόνος που σπαταλιέται σε χασμουρητά δεν μπορεί να αναπληρωθεί.
  10. Η απόλαυση συχνά καταστρέφεται όταν προσπαθούμε να την περιγράψουμε.
  11. Οι ηδονές της αγάπης είναι πάντα ανάλογες με τους φόβους μας.
  12. Η εξουσία, μετά την αγάπη, είναι η πρώτη πηγή ευτυχίας.
  13. Ό,τι και να λένε οι διπλωμάτες και οι ποιητές, το βασικό πλεονέκτημα της γλώσσας είναι η σαφήνεια.
  14. Η λογική δεν είναι ούτε τέχνη ούτε επιστήμη, αλλά υπεκφυγή.
  15. Η σεμνοτυφία είναι μια μορφή φιλαργυρίας, η χειρότερη απ’ όλες.
  16. Το βασικό προσόν ενός ιστορικού είναι να μην έχει την ικανότητα να επινοεί.
  17. Το στυλ είναι ο ξεχωριστός τρόπος του καθενός να εκφράζει το ίδιο πράγμα.
  18. Δεν πειράζει αν δεν μ’ αγαπάς, εγώ θα αγαπώ και για τους δυο μας.
  19. Δεν αισθάνομαι ότι έχω αρκετή σοφία ώστε να αγαπάω ακόμα και κάτι που είναι άσχημο.
  20. Τα αληθινά μας πάθη είναι εγωιστικά.
  21. Ένα καλό βιβλίο είναι σημαντικό γεγονός στη ζωή μου.Το μισό, το καλύτερο μισό, της ζωής μένει κρυμμένο για όποιον δεν αγαπάει με πάθος
  22. Ο μόνος τρόπος να αγγίξεις μια καρδιά είναι να την πληγώσεις.

 

Αποφθέγματα / Πηγή: www.gnomikologikon.gr

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή