Σε βάρος του έχει σχηματιστεί δικογραφία για το αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων (κακούργημα), το οποίο με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα επισύρει ποινές από 10 χρόνια κάθειρξη ως και ισόβια. Επίσης, για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή.

Σύμφωνα με πληροφορίες κατά την προανακριτική του απολογία ο σταθμάρχης παραδέχθηκε ότι έκανε λάθος απιδίδοντάς το στην «κακιά ώρα».

Σύμφωνα  με την εντολή που έδωσε από την πρώτη στιγμή του πολύνεκρου δυστυχήματος ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος, οι έρευνες θα πρέπει να προχωρήσουν ταχύτατα και προς κάθε κατεύθυνση ούτως ώστε να βρεθούν οι αιτίες και να αποδοθούν οι ευθύνες της πρωτοφανούς τραγωδίας.

Τριήμερο εθνικό πένθος 1-3 Μαρτίου 2023 με μεσίστια έπαρση σημαίας σε όλα τα δημόσια κτίρια και αναστολή των δημοσίων εορταστικών εκδηλώσεων, κήρυξε χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Σε 42 ανέρχονται οι νεκροί που έχουν ανασυρθεί μέχρι στιγμής από τα συντρίμμια της επιβατικής αμαξοστοιχίας που συγκρούστηκε με εμπορική, στην περιοχή Ευαγγελισμός, κοντά στα Τέμπη, αργά το βράδυ της Τρίτης. Σήμερα θα συνεχιστούν οι έρευνες από τα σωστικά συνεργεία στο τρίτο βαγόνι.

Από τους 72 νοσηλευόμενους επιβάτες, 15 πήραν χθες εξιτήριο, ενώ 57 επιβάτες παραμένουν για νοσηλεία, εκ των οποίων 6 στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας.

Οι διάλογοι του σταθμάρχη πριν την τραγωδία

Αποκαλύπτεται ο διάλογος μεταξύ των μηχανοδηγών της αμαξοστοιχίας Ιntercity 62 και του σταθμάρχη της Λάρισας. Όπως προκύπτει από τις σύντομες συνομιλίες, ο σταθμάρχης χωρίς να το αντιλαμβάνεται δίνει εντολή να μπει στην παρακαμπτήριο και να συνεχίσει το ταξίδι του από τη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αθήνα, στην οποία ήδη εκινείτο η εμπορική αμαξοστοιχία.

Οι οδηγοί δεν παραξενεύτηκαν με το κόκκινο φωτόσημο που έβλεπαν μπροστά τους, καθώς το σύστημα φωτοσήμανσης δεν λειτουργεί. Μάλιστα, όπως έλεγαν σιδηροδρομικές πηγές, ο σταθμάρχης δεν αντελήφθη καν ότι το τρένο μπήκε στην αντίθετη γραμμή, οπότε δεν υπήρχε πιθανότητα να διορθώσει το λάθος του στα λίγα λεπτά που απέμεναν.

Στο ηχητικό ντοκουμέντο, που δημοσίευσε το «Πρώτο Θέμα» και αναμετέδωσε η εκπομπή «Πρόσωπο με Πρόσωπο» με τον Νίκο Χατζηνικολάου αναφέρονται τα εξής:

Μηχανοδηγός: Η Λάρισα ακούει;

Σταθμάρχης: Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου νέων Πόρων.

Μηχανοδηγός: Βασίλη, φεύγω;

Σταθμάρχης: Φεύγεις, φεύγεις.

Μηχανοδηγός: Έγινε, καλό βράδυ.

Σταθμάρχης: Καλή συνέχεια.

Είχε προηγηθεί διάλογος του σταθμάρχη με τον κλειδούχο, ο οποίος είναι αποκαλυπτικός του τι συνέβη:

Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Βασίλη, να γυρίσω (σημ: εννοεί το κλειδί που αλλάζει την κατεύθυνση της γραμμής)

Σταθμάρχης: Όχι, όχι, άστο όπως είναι, γιατί ακολουθεί το 1564.

Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Έγινε, καλώς, το αφήνω όπως είναι η διαγώνιος.

.

Η σύντομη αυτή συνομιλία φανερώνει τι πραγματικά συνέβη: Ο κλειδούχος ρώτησε τον σταθμάρχη αν έπρεπε να γυρίσει το κλειδί στην ευθεία -οπότε το τρένο θα συνέχιζε στην κανονική γραμμή, χωρίς πρόβλημα. Ωστόσο, ο σταθμάρχης του είπε ότι επρόκειτο να χρησιμοποιήσει τη διαγώνιο ένα τοπικό τρένο, όπως και συνέβη. Όμως, στη συνέχεια ο σταθμάρχης ξέχασε να γυρίσει το κλειδί, οπότε το Intercity μπήκε στο «αντίθετο ρεύμα».

Οι διάλογοι είναι τυπικοί, καθώς οι μηχανοδηγοί δεν είχαν λόγο να αμφισβητήσουν την εντολή του σταθμάρχη, αφού θεωρούσαν ότι είχε επικοινωνήσει με τον συνάδελφό του στον επόμενο σταθμό, στους Νέους Πόρους και θεώρησαν ότι η γραμμή ήταν ελεύθερη. Σημειώνεται ότι την συγκεκριμένη ημέρα είχαν καταγραφεί αρκετά τεχνικά προβλήματα, με αποτέλεσμα τμήματα των γραμμών να κλείνουν κατά διαστήματα.

Το Intercity είχε ξεκινήσει στις 22:48 με καθυστέρηση 48 λεπτών από τον σιδηροδρομικό σταθμό των Παλαιοφαρσάλων και έφτασε στο «ραντεβού του θανάτου» με την εμπορική αμαξοστοιχία λίγα λεπτά μετά τις 23:00.

Ο σταθμάρχης, αφού αρχικά υποστήριξε ότι είχε «κλειδώσει» το τρένο στην σωστή γραμμή «αλλά δεν υπάκουσε το σύστημα», παραδέχθηκε το μοιραίο λάθος του στην ανάκριση και βρίσκεται αντιμέτωπος με βαρύ κατηγορητήριο για ανθρωποκτονίες από αμέλεια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σταθμάρχης φέρεται να εργάζεται στη θέση αυτή μόλις ενάμιση μήνα, ενώ για πολλά χρόνια ήταν μετακλητός υπάλληλος του υπουργείου Παιδείας. Mάλιστα, υπηρέτησε διάφορες θέσεις στον ΟΣΕ, ακόμη και ως αχθοφόρος.

Η μοιραία εντολή του σταθμάρχη και τα ερωτηματικά 

«ΛΑΡ – 62 – Περνάς κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και είσοδο Νέων Πόρων». Αυτό είναι το τηλεγράφημα με την εντολή που έδωσε ο σταθμάρχης στον μηχανοδηγό.

Ο ίδιος, αν και φέρεται να παραδέχθηκε το μοιραίο του λάθος, επιμένει ότι έκανε την ενέργεια που έπρεπε για να μην είναι τα τρένα στην ίδια γραμμή. Ισχυρίζεται ότι άλλαξε τα κλειδιά στον πίνακα και δεν μπορεί να εξηγήσει γιατί δεν λειτούργησε.

Ωστόσο, σύμφωνα με μαρτυρία, υπάρχει ένας πίνακας ο οποίος, ακόμα και στην περίπτωση που δεν λειτουργήσει το χειροκίνητο, βγάζει ειδοποίηση ότι δεν έχει γίνει η αλλαγή. Ο κάθε σταθμάρχης που είναι στο πόστο μπορεί να δει στον ηλεκτρονικό πίνακα αν έχει γίνει λάθος.

Το ερώτημα επομένως στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι πώς ο συγκεκριμένος σταθμάρχης δεν το είδε. Για περίπου 12 λεπτά τα δύο τρένα ήταν σε πορεία σύγκρουσης.

Πρώτη φορά όμως αναλάμβανε σταθμάρχης, παίρνοντας πιστοποίηση. Στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook είχε ανεβάσει φωτογραφία στις 24 Ιανουαρίου, σχολιάζοντας «μετά το τέλος της εκπαίδευσης και την πιστοποίηση καλή μας αρχή».

Τα λάθη και οι παραλείψεις

Ειδικοί παρουσίασαν τα λάθη και τις παραλείψεις που οδήγησαν στην εθνική τραγωδία.

«Ερχόταν από εδώ, άνοδο, και έπρεπε να συνεχίσει κανονικά άνοδο. Κανονικά έπρεπε να φύγει άνοδο. Ο σταθμάρχης, απ’ ότι λένε καθομολογούμενα πλέον, το έδιωξε..», εξηγούν.

Δείχνοντας τον πίνακα, εξηγούν πως ο σταθμάρχης εκ παραδρομής είχε το κλειδί διαγώνια και το τρένο μπήκε στην αντίθετη κατεύθυνση.

«Δεν το αντιλήφθηκε. Με ποια έννοια δεν το αντιλήφθηκε: εκείνη την ώρα πήγε να δώσει τηλεγραφήματα στους Νέους Πόρους «σου στέλνω το τρένο». Του έφυγε από το μυαλό», σημειώνουν.

«To κλειδί ήταν διαγώνια, έπρεπε να είναι ευθεία. Αυτό είναι το λάθος που έγινε», αναφέρουν.

«Το σύστημα δεν υπάρχει όπως είχαμε το ΚΕΚ (Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας), να βλέπει που κινείται το τρένο. Θα βγουν στην πορεία όλα», τονίζουν .«Δεν λειτουργεί εδώ και χρόνια, κάηκε ο σταθμός, το ΚΕΚ».

Ιατροδικαστής: «H ταυτοποίηση θα γίνει βάσει πρωτοκόλλου με τη μέθοδο DNA»

Για το δύσκολο κομμάτι της αναγνώρισης των σορών που μεταφέρθηκαν από το σημείο της τραγωδίας στα Τέμπη, μίλησε η Ρουμπίνη Λεοντάρη, Ιατροδικαστής – Προϊστάμενη της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Λάρισας.

«Έπρεπε να τηρηθούν συγκεκριμένα πρωτόκολλα με το ειδικό τμήμα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, το οποίο ήρθε από την Αθήνα και το οποίο χειρίζεται το πρωτόκολλο για τις μαζικές καταστροφές με τη διενέργεια των εξετάσεων”, πρόσθεσε, ενώ εξήγησε ότι “το πρωτόκολλο αυτό λέει το εξής: Ότι έρχεται το συγκεκριμένο τμήμα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Από κει και πέρα φωτογραφίζεται η κάθε σορός και το κάθε στοιχείο το οποίο μπορεί να έχει επάνω, ένα μενταγιόν, ένα ρολόι και μετά και μετά γίνεται η λήψη DNA από τη σορό και φυσικά από τους συγγενείς. Είναι πραγματικά χρονοβόρα διαδικασία».

«Αυτή τη στιγμή εμείς έχουμε τελειώσει και με τη διαδικασία της νεκροψίας-νεκροτομής και των 43 σορών, που ήρθαν. Δυστυχώς, η ταυτοποίηση θα γίνει βάσει πρωτοκόλλου με τη μέθοδο DNA και θεωρώ κατά τα λεγόμενα της αστυνομίας ότι αύριο το μεσημέρι θα έχουν ταυτοποιηθεί αυτές οι 43 σοροί ώστε να μπορέσουν να αποδοθούν. Πρέπει βέβαια να πω, όπως πληροφορήθηκα από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, στο οποίο και ανήκουμε, ότι θα γίνει δημοσία δαπάνη η κηδεία. Εδώ η Περιφέρεια έχει ενδιαφερθεί, έχει κλείσει ξενοδοχεία για τους οικείους και για όλον τον κόσμο που έχει έρθει. Υπάρχει ένας πολύ καλός συντονισμός, αλλά δεν παύει ο πόνος να είναι πολύ μεγάλος και να είναι σίγουρα από τους οικείους μη διαχειρίσιμος», πρόσθεσε.