Στο πλαίσιο της έκθεσης “Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα”, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συνεργάζεται με το 30ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» και διοργανώνει τα “Cycladic Screenings”.
Πρόκειται για την προβολή δύο κινηματογραφικών ταινιών που επέλεξε η Cindy Sherman ως πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία μιας σειράς φωτογραφικών της έργων, μεγάλο μέρος των οποίων παρουσιάζονται στην έκθεσή της στο Μουσείο. Οι θεατές θα έχουν τη δυνατότητα να δουν την ίδια μέρα μία ή και τις δύο ταινίες και να περιηγηθούν στην έκθεση.
The Naked Kiss, 1964, 90’
Μια πόρνη θέλει να αλλάξει δρόμο, όμως η μικρή αμερικανική πόλη, οι Αρχές (και οι άνδρες της) δεν την αφήνουν. Θα απαντήσει. Ο Σάμιουελ Φούλερ δεν ήταν ποτέ «καλό παιδί», όμως όταν βγήκε στην ανεξάρτητη σκηνή εξερράγη πραγματικά στις διαστάσεις του. Και τα σκάγια πρέπει να πήραν τους πάντες, καθώς η ταινία, έστω και από το «ανυπόληπτο» πεδίο του b κυκλώματος, ακτινοβολεί μπροστά από τον καιρό της λέγοντας τα πράγματα ως έχουν. Η πορνεία, η κακοποίηση, η έκτρωση δεν ήταν κουβέντες ούτε για την εποχή του Κένεντι, όπως δεν ήταν και στο σινεμά η πλήρης ανατροπή του γυναικείου προτύπου με μια ενδυνάμωση σχεδόν πρωτοφανή. Αλήτικο, «κακοραμμένο», camp, επιθετικό περίπου σε κάθε σκηνή, εδώ συντίθεται το σινεμά που τα στούντιο θα καταλάβαιναν χρόνια μετά. Και ο Ντέιβιντ Λιντς κρατούσε τις σημειώσεις του.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Σάμιουελ Φούλερ
Πρωταγωνιστούν: Κόνστανς Τάουερς, Άντονι Άιλι, Μάικλ Ντάντε, Βιρτζίνα Γκρέι
Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2024
Ώρα: 20:00-21:30
Την ταινία θα προλογίσει ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος, Κριτικός Κινηματογράφου.
Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2024
Ώρα: 19:00-20:30
Την ταινία θα προλογίσει η Ζακλίν Λέντζου, Σκηνοθέτιδα
Beyond the Valley of the Dolls, 1970, 110’
Ένας ανεξάρτητος exploitation σκηνοθέτης και ένας παντελώς άπειρος σεναριογράφος (ο οποίος έμελλε να γίνει ένας από τους διασημότερους Αμερικανούς κριτικούς που υπήρξαν ποτέ) προσεγγίστηκαν το 1970 από μεγάλο στούντιο προκειμένου να υπογράψουν μια σάτιρα των χολιγουντιανών δραμάτων, η οποία θα αποτελούσε άτυπη συνέχεια στην επιτυχημένη εισπρακτικά ταινία Η ΚΟΙΛΑΔΑ ΜΕ ΤΙΣ ΚΟΥΚΛΕΣ. Το αποτέλεσμα στάθηκε μια από τις πιο εξωφρενικές και cult δημιουργίες όλων των εποχών. Συνδυασμός ηθικοπλαστικού μελοδράματος, μιούζικαλ, βίαιης σαπουνόπερας και λυσσαλέας παρωδίας, η ταινία σκιαγραφεί την είσοδο ενός κοριτσίστικου συγκροτήματος σε έναν επικίνδυνο κόσμο θεάματος, διαφθοράς και παρακμής. Ο Ρος Μάγιερ βομβαρδίζει την sex, drugs & rock’ n ‘roll οδύσσειά του με φανταχτερά χρώματα και ιλιγγιώδες μοντάζ, τροφοδοτώντας την πλοκή με τη μία εξωφρενική εξέλιξη μετά την άλλη και κορυφώνοντας τα πάντα σε ένα αξέχαστο ψυχεδελικό όργιο με πρωταγωνιστές σέξι θηλυκά, παρανοϊκούς crossdressers, δολοπλόκους πορνοστάρ, σαλταρισμένους χίπις και νεοναζί!
Σκηνοθεσία: Ρας Μάγιερ
Πρωταγωνιστούν: Ντόλι Ριντ, Σίνθια Μάιερς, Τζον Λάζαρ, Φίλις Ντέιβις
Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2024
Ώρα: 22:00-24:00
Την ταινία θα προλογίσει ο Άκης Καπράνος, Κριτικός Κινηματογράφου και Ιδρυτής του Midnight Express.
Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2024
Ώρα: 21:00-23:00
Την ταινία θα προλογίσει ο Αλέξανδρος Βούλγαρης (The Boy), Σκηνοθέτης και Συνθέτης
Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ SHERMAN ΜΕ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Η ΕΚΘΕΣΗ
Αντλώντας έμπνευση από την αναπαραγωγή γυναικείων εικόνων και στερεοτύπων από την τηλεόραση, τις διαφημίσεις και τον κινηματογράφο, το Χόλιγουντ της δεκαετίας του 1950 και του 1960, τα φιλμ νουάρ, τις B-movies και τις ταινίες του ανεξάρτητου ευρωπαϊκού κινηματογράφου, τα έργα της Sherman ασκούν κριτική στους παραδοσιακούς ρόλους και την ταυτότητα των φύλων. Η καλλιτέχνιδα δουλεύει μόνη της στο στούντιο, αναλαμβάνοντας η ίδια τον ρόλο της μακιγιέζ, της κομμώτριας, της στυλίστριας και της σκηνοθέτιδας καθώς μεταμορφώνεται σε διάφορους επινοημένους χαρακτήρες που απαθανατίζει στις φωτογραφίες της.
Η επιρροή του κινηματογράφου στα έργα της Sherman είναι εμφανής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σειρά εβδομήντα ασπρόμαυρων φωτογραφιών με τίτλο Untitled Film Stills (1977-1980) που παρουσιάζεται πλήρης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, την οποία η Sherman ξεκίνησε αφότου μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1977, σε ηλικία είκοσι τριών ετών. Δημιούργησε εικόνες που θυμίζουν το ύφος των λήψεων που χρησιμοποιούσαν τα κινηματογραφικά στούντιο για να διαφημίσουν τις ταινίες τους, οι οποίες παραπέμπουν σε συγκεκριμένους τύπους χαρακτήρων και αποτέλεσαν αφετηρία συζήτησης για τους ρόλους των φύλων, τον φεμινισμό και την αναπαράσταση.
Το 1980 η Sherman στράφηκε στην έγχρωμη φωτογραφία δημιουργώντας τη σειρά που είναι γνωστή ως Rear Screen Projections (1980), μέρος της οποίας επίσης συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση. Στα έργα αυτά, για τα οποία πόζαρε μπροστά σε τοποθεσίες που προβάλλονταν σε μεγάλη οθόνη, εφάρμοσε την τεχνική που χρησιμοποιούσε συχνά ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, τεχνική που της προσέφερε μεγαλύτερο έλεγχο επί του τελικού αποτελέσματος, συνεχίζοντας έτσι τον καλλιτεχνικό της διάλογο με τον κινηματογράφο.
Όπως δηλώνει η Αφροδίτη Γκόνου, Σύμβουλος Προγράμματος Σύγχρονης Τέχνης Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης:
«Οι φωτογραφίες της Sherman αποτελούν έργα-ορόσημα που έχουν συγκλονίσει τον κόσμο της τέχνης και τους θεατές με τη βαθιά αλλά ταυτόχρονα παιχνιδιάρικη δύναμή τους. Η ματιά της κινείται στα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, εκθέτοντας τους στερεοτυπικούς ρόλους που επιβάλλονται μέσα από την κοινωνία και τα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Είμαστε ενθουσιασμένοι που, στο πλαίσιο της παρουσίασης των πρώιμων έργων της στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Νύχτες Πρεμιέρας, η κορυφαία αυτή καλλιτέχνιδα μάς δίνει τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε το έργο της πολύπλευρα, μέσα από τις ταινίες που η ίδια επέλεξε ως ενδεικτικές της μεγάλης επίδρασης του κινηματογράφου στο έργο της».
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Προπώληση: ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
20:00-21:30, “The Naked Kiss”
22:00-24:00, ”Beyond the Valley of the Dolls”
Έκθεση ανοικτή έως τις 22:00
⟶ Σάββατο 5 Οκτωβρίου
19:00-20:30, “Τhe Naked Kiss”
21:00-23:00, ”Beyond the Valley of the Dolls”
Έκθεση ανοικτή έως τις 21:00
Χώρος
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Έκθεση: Μέγαρο Σταθάτου – Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης