Ο «ΝΕΟΝ» ενεργοποιεί τον εμβληματικό χώρο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου ως χώρο πολιτισμού

Ο Πρόεδρος της Βουλής εγκαινίασε την Έκθεση σύγχρονης τέχνης «Dream On», στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο

by Times Newsroom

«Η Βουλή παρουσιάζει στο αθηναϊκό –και όχι μόνο- κοινό σύγχρονες ελληνικές και παγκόσμιες εκδοχές της σύγχρονης τέχνης, σε μια εποχή μεγάλου προβληματισμού, αμφισβητήσεων και αγωνίας για το μέλλον». Αυτό ανέφερε ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, κ. Κωνσταντίνος Τασούλας, εγκαινιάζοντας την Έκθεση σύγχρονης τέχνης «Dream On», στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό «ΝΕΟΝ» και τον συλλέκτη Δημήτρη Δασκαλόπουλο.

Όπως σημείωσε ο κ. Τασούλας, αυτή η συνεργασία «επιτελεί συνταγματικό καθήκον, όσο κι αν αυτό δεν είναι τόσο συμβατό με την παραδοξότητα, με τον μοντερνισμό, με την προκλητικότητα των έργων τέχνης». Για να προσθέσει: «Κι όμως, το Σύνταγμά μας στο άρθρο 16 μας επιτάσσει να προβάλλουμε την τέχνη. Η τέχνη, η επιστήμη, η έρευνα είναι ελεύθερες και το κράτος έχει υποχρέωση να τα προωθεί».

Η Έκθεση «Dream On»

Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ο «ΝΕΟΝ» ενεργοποιεί τον εμβληματικό χώρο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου ως χώρο πολιτισμού, στο πλαίσιο της συνεργασίας με τη Βουλή των Ελλήνων, παρουσιάζοντας την Έκθεση σύγχρονης τέχνης «Dream On», μια έκθεση που υμνεί τον ρόλο της τέχνης στο δημόσιο χώρο.

Σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης και συμβούλου της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου, Δημήτρη Παλαιοκρασσά, η έκθεση «Dream On» συγκεντρώνει 18 εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας από Έλληνες και ξένους δημιουργούς που προέρχονται από τη Συλλογή Δ. Δασκαλόπουλου, ενώ συμπληρώνεται από 20 σχέδια έργων.

Η έκθεση παρουσιάζει ορισμένα από τα πιο σημαντικά έργα της Συλλογής που στη συνέχεια θα δοθούν ως δωρεά σε 4 μουσεία 3 χωρών σε 2 ηπείρους (ΕΜΣΤ, Tate, και από κοινού στα Guggenheim και MCA Chicago).

Είναι η πρώτη φορά που πολλά από τα έργα μεγάλης κλίμακας της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου παρουσιάζονται στην Ελλάδα, και μάλιστα συγκεντρωμένα στον ανοιχτό, ελεύθερα προσβάσιμο χώρο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου.

Η έκθεση σύγχρονης τέχνης «Dream On» ξεκινά στις 8 Ιουνίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 27 Νοεμβρίου 2022, στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, Λένορμαν 218, έναν χώρο «μνημείο», όπως κηρύχθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Ακολουθεί συνημμένη ολόκληρη η ομιλία του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΤΑΣΟΥΛΑ ΣΤΑ ΕΓΚΑΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ DREAM ON

ΣΤΟ ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΠΝΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ

Κυρίες και κύριοι, με ιδιαίτερη χαρά η Βουλή των Ελλήνων συνεχίζει για δεύτερη χρονιά μια συνεργασία μεγάλης κλίμακας με τον πολιτιστικό οργανισμό ΝΕΟΝ και τον συλλέκτη Δημήτρη Δασκαλόπουλο, μέσω του οποίου, πέρυσι και φέτος, παρουσιάζουμε στο αθηναϊκό -και όχι μόνο- κοινό, σύγχρονες ελληνικές και παγκόσμιες εκδοχές της σύγχρονης τέχνης, σε μια εποχή μεγάλου προβληματισμού, αμφισβητήσεων και αγωνίας για το μέλλον.

Η περυσινή έκθεση είχε τον τίτλο «Πύλες», οπότε κρατήσαμε ανοικτές αυτές τις «πύλες» συνεργασίας με το ΝΕΟΝ. Φέτος παρουσιάζουμε υπό τον τίτλο «Dream on», μεγάλες καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις τις οποίες παραδίδουμε στη φαντασία σας, στις σκέψεις, στη συνείδησή σας.

Η Βουλή των Ελλήνων έκανε ένα μεγάλο βήμα να ανοιχτεί σε ένα κοινό προς το οποίο, μέχρι τώρα, δεν είχε ανοιχτεί. Οι δράσεις της είναι πολύπλευρες: Αυτή τη στιγμή, στη Βουλή συζητείται το νομοσχέδιο για τη βελτίωση της δημόσιας διοίκησης, ενώ την Τετάρτη ο υπουργός Εθνικής Άμυνας θα ενημερώσει τα πολιτικά κόμματα για την αποστολή αμυντικής βοήθειας στην Ουκρανία. Σε έναν χώρο κοντά στη Βουλή, στην οδό Σέκερη, παρουσιάζεται επίσης, μια έκθεση με τίτλο «Σήκω ψυχή μου», για τις μουσικές των προσφύγων της μικρασιατικής καταστροφής, μουσικές οι οποίες «μπόλιασαν» τον γηγενή μας μας πολιτισμό. Ακόμα, στο κύριο Μέγαρο της Βουλής εξακολουθεί η έκθεση για το 1821, για την εθνεγερσία του 1821.

Και εδώ η έκπληξη. Το καινούργιο, το διαφορετικό από τη Βουλή. Το ασυνήθιστο. Σε αυτόν τον υπέροχο χώρο ενός «μνημείου» -όπως κηρύχθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού εδώ και πολλά χρόνια- η Βουλή των Ελλήνων παρουσιάζει μορφές τέχνης από τη συλλογή του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, οι οποίες έχουν δωρηθεί με εντυπωσιακή και αποστομωτική γενναιοδωρία σε τέσσερα μεγάλα μουσεία σε δύο ηπείρους, στην Ελλάδα, την Αγγλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες και θα τα καμαρώσουμε, θα συγκρουστούμε ή θα συμφιλιωθούμε μαζί τους, μέχρι τον τα τέλη Νοεμβρίου.

Η σύγχρονη τέχνη διαφέρει πολύ από την κλασική τέχνη και δεν ξέρουμε πώς θα την αντιμετωπίζουμε μετά από πολλές δεκαετίες. Μπορεί και αυτή η μορφή τέχνης, η οποία παραξενεύει και σε καλεί να αναμετρηθείς μαζί της και να ακονίσεις τη φαντασία σου για να την ερμηνεύσεις, να θεωρηθεί -ποιος ξέρει- αργότερα και «κλασική».

Πώς συνδέονται όμως τα πράγματα μεταξύ τους; Το πιο εμβληματικό -κατά τη γνώμη μου- μυθιστόρημα για τη μικρασιατική καταστροφή το έγραψε ο Κοσμάς Πολίτης και παρουσιάζει μια φτωχογειτονιά της Σμύρνης που λεγόταν «στου Χατζηφράγκου». Σε εκείνη τη γειτονιά στις αρχές του 1900, μία εικοσαετία πριν τη μεγάλη καταστροφή, ο κόσμος έπλασε τον μύθο της ζωής του και η απεικόνιση που δίνει ο Κοσμάς Πολίτης σε κάτι πολύ συνηθισμένο, στα δικά μου μάτια -ελπίζω και στα δικά σας- παίρνουν την εικόνα μιας σύγχρονης τέχνης. Ένα έργο μιας Γαλλίδας δημιουργού εδώ στη Λένορμαν μοιάζει πολύ στα δικά μου μάτια με αυτό που περιγράφει ο Κοσμάς Πολίτης, που γινόταν την Καθαρά Δευτέρα στη Σμύρνη, είκοσι χρόνια πριν την καταστροφή.

«ΕΙΔΕΣ ποτέ σου πολιτεία να σηκώνεται ψηλά; Δεμένη από χιλιάδες σπάγγοι ν΄ ανεβαίνει στα ουράνια; Ε, λοιπόν, ούτε είδες ούτε θα μεταδείς ένα τέτοιο θάμα. Αρχινούσανε την Καθαρή Δευτέρα – είτανε αντέτι (συνήθεια)- και συνέχεια την κάθε Κυριακή και σκόλη, ώσαμε των Βαγιών. Από του Χατζηφράγκου τ΄ Αλάνι κι από το κάθε δώμα και από τον κάθε ταρλά του κάθε μαχαλά της πολιτείας, αμολάρανε τσερκένια (χαρταετός). Πήχτρα ο ουρανός. Τόσο, που δε βρίσκανε θέση τα πουλιά… Είδες όμως ποτέ σου τούτη την πολιτεία ν΄ αρμενίζει στα ουράνια; Όχι. Εκεί, ούλα είταν λογαριασμένα με νου και γνώση, το κάθε σοκάκι δεμένο με τον ουρανό. Και χρειαζότανε μεγάλη μαστοριά και τέχνη για ν΄ αμολάρεις το τσερκένι σου».

Παρουσιάζει ο Κοσμάς Πολίτης κάτι συνηθισμένο, τους χαρταετούς, σαν μια πολιτεία στον ουρανό δεμένη με σπάγκους. Αυτό είναι μια καλή ιδέα για μια εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας, κύριε Δασκαλόπουλε ενδεχομένως. Βλέπει κανείς δηλαδή ότι η σύγχρονη τέχνη δεν βρίσκεται μόνο σήμερα εδώ μαζί μας, βρίσκεται στη λογοτεχνία, βρίσκεται στις αναμνήσεις μας και μπορεί να παρασταθεί και να αναπαρασταθεί με έναν τρόπο μοναδικό που θα διεγείρει αναμνήσεις, νοσταλγίες αλλά και βλέψεις και προοπτικές.

Η Bουλή παραδίδει στο αθηναϊκό κοινό σήμερα, συνεργαζόμενη με το ΝΕΟΝ, συνεργαζόμενη με έναν σπουδαίο συλλέκτη, σημαντικά έργα σύγχρονης τέχνης και επιτελεί συνταγματικό καθήκον, κυρίες και κύριοι, όσο κι αν αυτό δεν είναι τόσο συμβατό με την παραδοξότητα, με τον μοντερνισμό, με την προκλητικότητα των έργων τέχνης. Κι όμως, το Σύνταγμά μας στο άρθρο 16 μας επιτάσσει να προβάλλουμε την τέχνη. Η τέχνη, η επιστήμη, η έρευνα είναι ελεύθερες και το κράτος έχει υποχρέωση να τα προωθεί, γράφει το Σύνταγμά μας.

Κύριε Δασκαλόπουλε, σας ευχαριστούμε για αυτή τη συνεργασία που ήδη ατενίζει τα όρια μιας διετίας, σας ευχαριστούμε για την πρωτοβουλία σας να στεγάσετε σε ένα χώρο της Βουλής όλες αυτές τις σύγχρονες αναζητήσεις, μέσω της οποίας πρωτοβουλίας εμείς επιτελούμε ένα σημαντικό συνταγματικό μας καθήκον.

Κυρίες και κύριοι, σας καλώ σε λίγο να απολαύσετε τη σύγχρονη τέχνη όπως και η Βουλή των Ελλήνων και το ΝΕΟΝ, την έχουν στεγάσει, την έχουν φροντίσει, την έχουν παρουσιάσει και να αφήσετε για λίγο, στους δύσκολους καιρούς που περνάμε, αχαλίνωτη τη φαντασία σας, αλλά μην ανησυχείτε, πάντα υπό την σκέπη του Συντάγματος. Καλή επιτυχία.

Σχετικά Άρθρα

Leave a Comment

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com