- Χρήστος Ευαγγέλου
Το σύμβολο της γερμανικής βιομηχανικής ισχύος καταρρέει, προαναγγέλλοντας ένα φαινόμενο ντόμινο στην Ευρώπη, σε μια άνευ προηγουμένου βιομηχανική κρίση. Το κλείσιμο ορισμένων εργοστασίων της Volkswagen στη Γερμανία είναι μια ιστορική πρωτιά. Από τη δημιουργία της το 1937, η κορυφαία ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία απασχολεί σχεδόν 660.000 ανθρώπους παγκοσμίως, δεν έχει λάβει ποτέ τέτοια απόφαση σε γερμανικό έδαφος. Θα είναι επίσης η πρώτη φορά από το 1988, όταν ο όμιλος έκλεισε το εργοστάσιό του στο Westmoreland των ΗΠΑ.
Η εταιρεία βρίσκεται σε επισφαλή κατάσταση. Πέρυσι, η Volkswagen ξεκίνησε ένα πρόγραμμα μείωσης του κόστους, με στόχο την εξοικονόμηση 10 δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2026. Αυτό έχει αποτύχει και οι εργαζόμενοι φοβούνται περικοπές θέσεων εργασίας. Η εταιρεία τερμάτισε το πρόγραμμα για την ασφάλεια της εργασίας, το οποίο ίσχυε από το 1994.
Ο τρόπος μείωσης του κόστους είναι πάντα ο ίδιος: κλείσιμο εργοστασίων και απολύσεις, γεγονός που οδήγησε σε μεγάλη σύγκρουση μεταξύ της πολυεθνικής και του συνδικάτου των εργαζομένων. Σύμφωνα με το σωματείο IG Metall, είναι μια μαύρη μέρα στην ιστορία της Volkswagen.
Όμως δεν πρόκειται για κρίση της Volkswagen, αλλά για ευρωπαϊκή κρίση. Πέρυσι, το ποσοστό ανεργίας στη Γερμανία ήταν περίπου 5,7%. Τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους, ήταν 6%. Οι μειώσεις προσωπικού της Volkswagen, πραγματοποιούνται σε μια περίοδο που ο αριθμός των ανέργων στη Γερμανία συνεχίζει να αυξάνεται.
Ο γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν πρόκειται να εξαφανιστεί με την κρίση: μεταφέρει την παραγωγή της σε άλλες χώρες . Τα γερμανικά εργοστάσια δεν είναι πλέον ανταγωνιστικά, ειδικά μετά την κατάργηση των επιδοτήσεων από την κυβέρνηση του Βερολίνου και την αποβιομηχάνιση της Γερμανίας, της ατμομηχανής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάτι που θα προκαλέσει ντόμινο στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η Volkswagen αντιμετωπίζει ανταγωνισμό από κινεζικές εταιρείες. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν καθυστερήσει στο παιχνίδι. Η Ευρώπη έχει μείνει πίσω από την Κίνα στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των υβριδικών οχημάτων, γεγονός που εξηγεί την αποτυχία των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Volkswagen στην Κίνα, η οποία είναι παγκόσμιος ηγέτης σε αυτόν τον τομέα.
Το μερίδιο της Volkswagen στην παγκόσμια αγορά συρρικνώνεται. Εξαρτάται επίσης από την Κίνα, η οποία είναι η κύρια αγορά της γερμανικής εταιρείας: αντιπροσωπεύει το 40% των πωλήσεών της. Τρία εκατομμύρια οχήματα πουλήθηκαν πέρυσι.
Οι κακές σχέσεις της Γερμανίας με τη Ρωσία ανεβάζουν την τιμή του ηλεκτρισμού. Οι κακές σχέσεις με την Κίνα συρρικνώνουν την παγκόσμια και την κινεζική αγορά. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με επικεφαλής τη Γερμανίδα Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, επιβάλλει δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα και η Volkswagen, μεταξύ άλλων, πληρώνει τον λογαριασμό.
Η Volkswagen έχει σωθεί τα τελευταία 15 χρόνια από την Κίνα. Οι πωλήσεις της στην ασιατική χώρα αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της, σε όγκο και κερδοφορία. Τώρα όμως η ευρωπαϊκή εταιρεία χαρτοφυλακίου βλέπει τις πωλήσεις της να απειλούνται από τον ανταγωνισμό από κινεζικές εταιρείες όπως η BYD.
Η Volkswagen αγωνίστηκε τα τελευταία χρόνια για να σταματήσει τη μείωση του μεριδίου αγοράς της στην Κίνα. Αλλά οι προσπάθειές της να παραμείνει στην Κίνα ήταν μάταιες. Η μόνη της εναλλακτική είναι να σταματήσει να είναι ευρωπαϊκή και να γίνει μια… κινεζική εταιρεία.
Πηγή https://www.geoeurope.org/2024/09/20/i-volkswagen-kai-i-eyropaiki-biomixania/
Τo geoeurope είναι ένας ιστότοπος που δημιουργήθηκε από επιστήμονες και ειδικούς που έχουν ασχοληθεί με τη γεωπολιτική της Ευρώπης και έχουν διαπιστώσει συγκεκριμένα κενά στη ροή των πληροφοριών που διαμορφώνουν τις γεωπολιτικές συζητήσεις στην ήπειρό μας.