Συραγώ Τσιάρα: Οι θησαυροί της Εθνικής Πινακοθήκης

Η Εθνική Πινακοθήκη διοργανώνει την έκθεση «Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967), Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του»

by Times Newsroom

Η Εθνική Πινακοθήκη διοργανώνει την έκθεση «Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967), Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του». Πρόκειται για την πρώτη ολοκληρωμένη αναδρομική έκθεση, που αφιερώνεται στο έργο ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της νεοελληνικής τέχνης και αποσκοπεί στο να τιμήσει και να φωτίσει την σύνθετη, υψηλόφρονα και βαθιά ελληνική δημιουργία του.

Ο συμβολισμός της πρώτης αυτής αναδρομικής έκθεσης, που αφιερώνεται σε Έλληνα καλλιτέχνη στη νέα Εθνική Πινακοθήκη, δεν είναι τυχαίος, καθώς διαδέχεται την πρώτη μνημειώδη περιοδική έκθεση με θέμα την «Τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου».

Ο Κωνσταντίνος Παρθένης συγκαταλέγεται στους πιο δημοφιλής και αγαπητούς ζωγράφους αν και δεν είναι ο πιο προσιτός ως προς την ερμηνεία του γιατί και οι αλληγορικές μορφές και η πνευματικότητα του αυτή, δηλαδή η τάση εξιδανίκευσης που έχουν οι μορφές του απαιτούν μια ιδιαίτερη σχέση που πρέπει να αναπτυχθεί σταδιακά.

«Ωστόσο είναι πολύ οικείο το έργο του σε εμάς γιατί υπάρχουν κάποιες καταβολές που τον συνδέουν και με την βυζαντινή παράδοση την οποία την είδε μέσα από το πνεύμα του μοντερνισμού» αναφέρει μεταξύ άλλων η Συράγω Τσιάρα νέα Διευθύντρια Εθνικής Πινακοθήκης στην εκπομπή «Συνδέσεις» της ΕΡΤ.

Δύο βασικά στοιχεία στην ζωγραφική του εκτός από το γεγονός ότι φέρει όλη την επιρροή από τα μεγάλα Ευρωπαϊκά κινήματα του Μοντερνισμού, ήταν η αρχαία Ελλάδα δηλαδή η αρχαία ελληνική τέχνη και η βυζαντινή εικονογραφία.

Στο θεματικό επίπεδο της μυθολογίας βλέπουμε στοιχεία που μας συνδέουν με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, τον Ορφέα, την Ευρυδίκη. Αναμφισβήτητα, και η μουσική που είναι ένα οργανικό κομμάτι της ίδια της ψυχοσύνθεσης του ζωγράφου, καθώς η σύζυγός του Ιουλία ήταν τραγουδίστρια της όπερας.

Έτσι, ζούσε όλη του την ζωή σε ένα περιβάλλον που κατοικούσαν οι μούσες και τις είχε και ο ίδιος ενσωματώσει. Όταν ήρθε στην Αθήνα από την μια πλευρά υπήρχε θερμή υποδοχή από μια ομάδα καλλιτεχνών με τους οποίους σχημάτισε μια «Ομάδα Τέχνης» το 1917 και ήταν ο ρυθμιστικός παράγοντας ανανέωσης της ρήξης με την ακαδημαϊκή παράδοση. Από την άλλη μεριά σε μια εποχή μετάβασης από το παλιό στο καινούριο είναι δεδομένο να υπάρξουν τριγμοί. Οι τριγμοί αυτοί αποτυπώθηκαν όχι με τους μαθητές του αλλά με τους συναδέλφους του στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών.

Η έκθεση αποτελείται από 150 έργα και λειτουργεί καθημερινά 10:00 μέχρι 18:00 εκτός από Τρίτη με επιμέλεια Ζίνα Καλούδη και Έφη Αγαθονίκου.

Πηγή: ertnews.gr

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή