Απομονωμένη για σχεδόν μισό αιώνα, από την εποχή της τουρκικής εισβολής, η Κατεχόμενη από τους Τούρκους βόρεια Κύπρος, που αναγνωρίζεται μόνο από την Άγκυρα ως «Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου», μόλις εγκαινίασε έναν τερματικό σταθμό αεροδρομίου που κοστίζει σχεδόν μισό δισεκατομμύριο ευρώ στο διεθνές αεροδρόμιο
Ερτζάν, το αεροδρόμιο που η αυτοαποκαλούμενη δημοκρατία έχτισε κοντά στη Λευκωσία, στη θέση του παλιού αεροδρομίου, που σήμερα είναι ερειπωμένο στην ουδέτερη περιοχή που ελέγχεται από τον ΟΗΕ και αποτελεί, μεταξύ άλλων, αντικείμενο των εραστών του ακραίου απαγορευμένου (urbex) τουρισμού, γράφει η ιταλική εφημερίδα La Repubblica.
Σαν είδος καθεδρικού ναού στην έρημο, στη σημερινή κατάσταση των πραγμάτων, αφού το Ερτζάν αναγκαστικά καλωσόριζε -μέχρι τώρα- Τούρκους επιβάτες ή στην καλύτερη περίπτωση διεθνείς τουρίστες που, περνώντας από την Τουρκία, επέλεξαν να πετάξουν στη Βόρεια Κύπρο, ακόμα χωριστά από το υπόλοιπο νησί, την Κυπριακή Δημοκρατία , μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κατοικείται από Ελληνοκύπριους, με τη γραμμή οριοθέτησης που επανδρώνεται από τα Ηνωμένα Έθνη.
Όλα ξεκίνησαν το 1974, όταν ένα πραξικόπημα Ελλήνων εθνικιστών που ήθελαν να επαναπροσαρτήσουν το νησί στην Αθήνα πυροδότησε την τουρκική εισβολή.
Σήμερα περισσότερο από ποτέ οι δύο εθνοτικές ομάδες ζουν σε αντίθετες πλευρές αυτής της γραμμής, η οποία χωρίζει επίσης τους αντίστοιχους εναέριους χώρους τους.
Η ΤΔΒΚ, η οποία δεν αναγνωρίζεται καν από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας, ελέγχει το βόρειο τμήμα της περιοχής πληροφοριών πτήσεων της Βόρειας Λευκωσίας ( FIR ) και μέρος της Άγκυρας, στη νότια ακτή της Τουρκίας, σύμφωνα με όσα ανέφερε στο πρακτορείο ειδήσεων France Presse ο διευθυντής πολιτικής αεροπορίας της Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου Μουσταφά Σόφι .
Οι δύο εναέριοι χώροι του νησιού
Το Ερτζάν που βρίσκεται στα περίχωρα του κατεχόμενου τμήματος της Λευκωσίας, η Διεύθυνση Πολιτικής Αεροπορίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία ελέγχει τον νότιο εναέριο χώρο του νησιού, επαναλαμβάνει πως «δεν αναγνωρίζεται από τη διεθνή αεροπορική κοινότητα».
Παρά το διεθνές εμπάργκο, η Βόρεια Κύπρος εκμεταλλεύεται το εμπόριο με το νότιο τμήμα του νησιού -υπάρχουν ακόμη εννέα περάσματα- και των τουριστών που προσελκύονται από τις λευκές παραλίες, τα γαλαζοπράσινα νερά και τα πολυάριθμα ιστορικά μνημεία, που όλα ευνοούνται από ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές με την πρόσφατη πτώση της τουρκικής λίρας. Επιπλέον, ευρώ, δολάρια και βρετανικές λίρες είναι κοινά αποδεκτά στην Κατεχόμενη Κύπρο.
Τα Κατεχόμενα και το στοίχημα στον τουρισμό
Ο νέος τερματικός σταθμός Ερτζάν, έξι φορές μεγαλύτερος από τον κλειστό πλέον παλιό, «αποτελεί σημαντικό ορόσημο για τη χώρα μας, θα βοηθήσει να φέρει τον τουρισμό και την οικονομική ανάπτυξη σε ακόμη υψηλότερο επίπεδο», δήλωσε ο υπουργός Τουρισμού στα τοπικά ΜΜΕ , Fikri Ataoglu.
Ο τουρισμός είναι κρίσιμος για την Ψευδοδημοκρατία του Βορρά και οι επενδύσεις ακολουθούν αναλόγως: «περίπου 450 εκατομμύρια ευρώ», υπογραμμίζει ο Sofi, για έναν νέο διάδρομο προσγείωσης και για το νέο τερματικό σταθμό, ικανό να υποδέχεται 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, 4 φορές περισσότερους από αυτούς που θα μπορούσαν να περάσουν μέχρι χθες. Ένα επίπεδο συγκρίσιμο, όντως, ελαφρώς υψηλότερο, με αυτό που κυκλοφορεί σήμερα μεταξύ Λάρνακας και Πάφου, τα δύο αεροδρόμια της Κυπριακής Δημοκρατίας, τα οποία υποδέχτηκαν 9,2 εκατομμύρια επιβάτες το 2022.
Ο νέος τερματικός σταθμός εγκαινιάστηκε πριν από μερικές εβδομάδες, με τον Πρόεδρο Ερντογάν να συμμετάσχει (ανεπιφύλακτα) στην εκδήλωση. Στο αχανές κτίριο υπάρχει ήδη χώρος αφορολογήτων ειδών αλλά μένουν πολλά να γίνουν. Στα γραφεία του check-in διαβάζονται μόνο τα ονόματα των τουρκικών εταιρειών και πόλεων.
Οι διαπραγματεύσεις για την επανένωση σταμάτησαν για 6 χρόνια
Εδώ, ωστόσο, δεν λείπει η αισιοδοξία: ο υπουργός Μεταφορών του Ψευδοκράτους, Ερχάν Αρικλί , ελπίζει να δει διεθνείς πτήσεις «σε ενάμιση έως δύο χρόνο το πολύ».
Οι ειδικοί της διεθνούς πολιτικής δεν έχουν την ίδια άποψη. Ο Στέφαν Τάλμον , καθηγητής διεθνούς δικαίου στο Πανεπιστήμιο της Βόννης , και ειδικός σε θέματα Κύπρου, λέει στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι «δεν θα υπάρχουν απευθείας διεθνείς πτήσεις προς το αεροδρόμιο Ερτζάν, καθώς η διεθνής κοινότητα θεωρεί τη νήσο Κύπρο ως ενιαίο κράτος και αναγνωρίζει την κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας ως ολόκληρης της Κυβέρνησης του νησιού».
Το ερώτημα είχε ήδη απαντηθεί δύο φορές «το 2009 και το 2010 – προσθέτει ο μελετητής – από βρετανικά δικαστήρια που ανακρίθηκαν από κυπρο-τουρκική αεροπορική εταιρεία, η οποία τους είχε ζητήσει να επιτρέψουν απευθείας πτήσεις μεταξύ Λονδίνου και Ερτζάν».
Το αίτημα απορρίφθηκε με το σκεπτικό ότι «δεν μπορούν να υπάρξουν απευθείας πτήσεις έως ότου η κυπριοελληνική κυβέρνηση -η οποία φυσικά δεν αναγνωρίζει την ΤΔΒΚ- ορίσει το Ερτζάν ως διεθνή αερολιμένα», σε συμμόρφωση με τη Σύμβαση του Σικάγου για τη διεθνή πολιτική αεροπορία, που πρέπει να τηρούνται από τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες διαφορετικά υπόκεινται σε βαριά πρόστιμα.
Αυτό που θα ήθελαν να αποκτήσουν οι Τούρκοι – προσθέτει ο νομικός – είναι απευθείας πτήσεις από τη Φρανκφούρτη, το Παρίσι ή το Λονδίνο», οι οποίες μπορούν να επιτρέψουν στους τουρίστες «να φτάσουν στη Βόρεια Κύπρο πιο γρήγορα και φθηνά, χωρίς να αναγκαστούν να περάσουν από την Τουρκία ή την Κυπριακή Δημοκρατία».
Όμως, σύμφωνα με τον Τάλμον, «χωρίς πολιτική λύση στο κυπριακό ζήτημα -οι διαπραγματεύσεις για την επανένωση βρίσκονται σε αδιέξοδο από το 2017- οι απευθείας πτήσεις δεν θα είναι ποτέ δυνατές».
La Repubblica
—