Οι ρίζες της Ελληνικής «παθογένειας» που εκμηδενίζουν κάθε πιθανότητα προόδου

Θέλουμε πραγματικά να συμπορευτούμε με τις σύγχρονες εξελίξεις ή να μείνουμε σε μια αρχαϊκή εποχή που οι Αρχαίοι επί της Ομηρικής εποχής χρέωναν τα λάθη τους στους Θεούς; Θέλουμε πραγματικά να ξεριζώσουμε την παθολογία που κρατά τον σκοταδισμό στην Ελληνική κοινωνία, ή να μετατραπούμε σε ένα αντίστοιχο Ντουμπάι;

by ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΠΑΣ
  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΠΑΣ

Η διερεύνηση μιας κουλτούρας είναι ανάλογη με την διερεύνηση του σύμπαντος. Ο σχηματισμός της ενώ εκλαμβάνεται ως έτοιμο δημιούργημα, τελείται έπειτα από μια μακρά εξελικτική διαδικασία. Η «Γαία» σαν υλικό στοιχείο συντίθεται μέσω του «Έρωτα – ηλεκτρομαγνητισμού» δίνοντας μια γεω-μορφολογική ουσία μέσα στον χώρο με τον ερχομό του Κρόνου-Χρόνου. Όλες οι οντότητες πείθονται από την ανάγκη που είναι η μητέρα της εφεύρεσης.

Η παρουσία της ανάγκης μέσα από την χωρική μορφολογία

Ο Ελλαδικός χώρος πλην της Κρήτης περιελάμβανε όπως σήμερα, συγκεκριμένες γόνιμες περιοχές όπως η Θεσσαλία και η Πελοπόννησος με την τελευταία να υπερτερεί όντας το μήλο της έριδος για το οποίο οι Δωριείς εκδίωξαν τους Ίωνες. Η βραχώδης μορφή του χώρου απομόνωνε τις πληθυσμιακές ομάδες που δεν ήταν επαρκείς από τα προϊόντα που παρήγαγε το έδαφος τους με ένα κλίμα χωρίς πολλές βροχές και με μια «Κύρια Χώρα» που δεν περιτριγυρίζεται από παντού με θάλασσα. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αρχίζουν να διαμορφώνονται φατρίες απομονωμένες η μία από την άλλη που προσπαθούσαν να επιβιώσουν, αντίθετα με τον Μυκηναϊκό και τον Μινωικό πολιτισμό που άνθησαν λόγω καρποφόρας γης.

Ένας μεγάλος ποταμός με τα γλυκά του νερά, δεν επιδρά όπως μια θάλασσα με το αλάτι της, που στεγνώνει τις ρίζες των φυτών που δεν αναπτύσσονται εύκολα. Η Αίγυπτος και η Μεσοποταμία δεν είναι τυχαίο ότι ανέπτυξαν αυτοκρατορίες με τεχνολογία, διότι υπήρχε η ανάγκη κατασκευής φραγμάτων για την πρόληψη μιας πλημμύρας. Έτσι άρχισαν να αναπτύσσονται οικογενειακές ομάδες απομονωμένες η μια από την άλλη δομώντας έναν εσωτερικό κολεκτιβισμό.

Ο συνδυαστικός ρόλος του ουρανού – γης στην διαμόρφωση των οικογενειακών σχηματισμών

Η ηλιοφάνεια σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα δίνει έναυσμα την νόηση να είναι σε μια συνεχή εγρήγορση, να μπορεί να ανταπεξέλθει σε μαθησιακές διαδικασίες και να παράγει σεροτονίνη. Η αύξηση της σεροτονίνης είναι σύμφυτη με την σεξουαλικότητα που αναπτύσσεται στα δυο φύλα ειδικά όταν δεν καλύπτονται με βαριά ρούχα και είναι εκτεθειμένο το δέρμα που διεγείρει περισσότερο το αντρικό φύλο. Η επικεντρωμένη οπτική λειτουργία του εγκεφάλου των αντρών είναι κάτι που διαμορφώθηκε εξελικτικά κατά την δραστηριότητα του ως κυνηγός λόγω της σκελετικής του διαμόρφωσης. Οι γυναίκες σαν συλλέκτριες και μητέρες ανέπτυξαν εξελικτικά περιοχές του εγκεφάλου που μπορούν να διαχειριστούν με διαφορετικό τρόπο ταυτόχρονα αμέτρητες πληροφορίες.

Η έλλειψη της ηλιοφάνειας μαζί με τις ψυχρές καιρικές συνθήκες αναπτύσσουν ακριβώς τις αντίθετες καταστάσεις με αποτέλεσμα να μην εγείρονται οι ορμόνες που προκαλούν τις ανάλογες ψυχικές συγκινήσεις. Όταν τα επίπεδα της τεστοστερόνης που είναι συνδεδεμένα με τον εγωκεντρισμό, την επιθετικότητα το πάθος και την ενεργητικότητα δεν είναι ανεβασμένα, αυτό αντανακλά στην συμπεριφορά. Οι συνεχείς υποχρεώσεις που φέρουν οι κλιματικές προκλήσεις δεν αφήνουν επίσης το χρονικό περιθώριο για σεξουαλικές συνευρέσεις, με αποτέλεσμα ο νους να αρχίζει να ταυτίζεται με την πρακτικότητα.

Στην Σκανδιναβική μυθολογία οι Θεοί συνεργάζονται όλοι μαζί για να παραδώσουν ένα βασίλειο στην Βασίλισσα Freya. Ο Ρωμαίος ιστορικός Τάκιτος αναφέρει ότι οι πολεμιστές των Γερμανικών λαών έδιναν βάσεις στις συμβουλές και τις εκτιμήσεις των γυναικών τους πάνω σε θέματα πολέμου, ενώ δεν έκλαιγαν πάνω από τις πληγές των μαχητών συνεχίζοντας να τους παροτρύνουν στις μάχες.

Στην Ομηρική Ιλιάδα (Ε- 446) η προτροπή του Δία προς την Αφροδίτη είναι χαρακτηριστική όταν της λέει, «Δεν είναι για σένα παιδί μου τα έργα του πολέμου, να κοιτάζεις τις ευχάριστες δουλειές του σπιτιού». Πώς εξηγείται αυτή η πολιτισμική διαφορά;

Στην Αρχαία Ελλάδα όταν άνθρωποι οργανώθηκαν σε πόλεις-κράτη, οι κύριες απασχολήσεις ήταν το θαλάσσιο εμπόριο, η παραγωγή λαδιού, σιταριού και οι κατασκευές κεραμικών. Οι γυναίκες εκείνη την εποχή περιορίζονταν στο μεγάλωμα των παιδιών, τις οικιακές εργασίες και το κέντημα των ρούχων, ενώ οι άντρες είχαν περισσότερα ερεθίσματα από το εξωτερικό τους περιβάλλον. Όταν υπάρχουν μικρές αρχαϊκές πληθυσμιακές ομάδες που εγείρονται από τα ένστικτά τους, τότε εμφανίζεται ο ανταγωνισμός , οι αντιζηλίες και μια φοβία κοινωνικής διάρρηξης. Αυτή η φοβία των αντρών εκφράστηκε με τον περιορισμό της γυναίκας μέσα στο σπίτι η οποία μοιραία δένονταν συναισθηματικά με τα παιδιά της.

Στην Βόρεια Ευρώπη οι πληθυσμιακές ομάδες καταπιάνονταν κυρίως με την θάλασσα ενώ οι Γερμανικές με την κτηνοτροφία καθώς ο ποταμός Ρήνος με την ύπαρξη βοοειδών στην περιοχή δεν άφηνε άλλη εναλλακτική. Σε ψυχρά κλίματα απαιτείται ένας τρόπος εξεύρεσης λύσεων σε προκλήσεις που θα εμφανιστούν, ενώ η αποθήκευση της τροφής, των ξύλων για την φωτιά είναι ανάγκες που έγιναν έξεις. Σε ένα Μεσογειακό κλίμα οι διατροφικές συνήθειες περιελάμβαναν τις ελιές το ψωμί και το κριθάρι που δεν χρειάζονταν να αποθηκευτούν στην κατάψυξη ενώ τα ψάρια μπορούν να ξηραθούν στον ήλιο. Αντίθετα σε μια ψυχρή χώρα τα ψάρια πρέπει να τοποθετηθούν σε υπόγεια ανοίγματα στο έδαφος οπού η θερμοκρασία δεν είναι τόσο χαμηλή.

Επομένως οι γυναίκες στα ψυχρά κλίματα του Βορρά εκτός του μεγαλώματος του παιδιού τους, του μαγειρέματος, ήταν αναγκασμένες να σκέφτονται την αποθήκευση και την εξοικονόμηση των πόρων σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι οι γυναίκες που ζούσαν σε άλλα κλίματα. Η εν δυνάμει γνωστική ικανότητα του πολυμήχανου νου της γυναίκας τέθηκε σε απόλυτη λειτουργία με αποτέλεσμα η όχι τόσο αυξημένη λίμπιντο – εγωκεντρισμός του Βόρειου άντρα να είναι περισσότερο δεκτικός. H γυναίκα της Αρχαίας Ελλάδας δεν ήταν αναγκασμένη να ασχοληθεί με κάτι άλλο, όταν τελείωνε με τις υποχρεώσεις του σπιτιού, οπότε όλη η προσοχή της ήταν στραμμένη στα παιδιά.

Η τάση για έντονο καλλωπισμό αναπτύχθηκε σαν μια ανάγκη για να ελκύεται η προσοχή πάνω της καθώς είχε ταυτιστεί με την σεξουαλικότητα – αναπαραγωγή. Τα πρώτα επτά χρόνια του παιδιού ξοδεύονταν μέσα στον γυναικωνίτη μαζί με την μητέρα του, με αποτέλεσμα να αναπτύσσεται μια έντονη σχέση μεταξύ γιου – μητέρας ως αντικατάσταση του απόντος άντρα και μια απόσταση μεταξύ κόρης – πατέρα. Οι πατέρες ασχολούνταν περισσότερο με τους γιους τους αφήνοντας τις κόρες να εκπαιδεύονται από την μητέρα στις εργασίες του σπιτιού.

Τα παιδιά σε μικρή ηλικία υιοθετούν σαν μάθηση, τον τρόπο οργάνωσης που παρατηρούν μέσα στα όρια του σπιτιού. Ένα παιδί που λαμβάνει όλη την προσοχή της μητέρας και την ανησυχία της, δεν μπορεί να αναπτύξει μια ανεξαρτησία, όσο ένα παιδί του οποίου η μητέρα έχει και άλλες έγνοιες. Σύμφωνα με την Cynthia Patterson αυτή η οικογενειακή δομή είναι που εκείνη την εποχή δημιούργησε τις βάσεις για την Αθηναϊκή Δημοκρατία. Όντως η μεγάλη παρόρμηση που ανέπτυξαν οι άντρες της αρχαιότητας στον χαρακτήρα τους, υπό την πύρινη καταπιεσμένη παρόρμηση των μητέρων τους, τους οδήγησε σε μια αντιδραστική συμπεριφορά που δόμησε τα πρώτα δείγματα της Δημοκρατίας.

Το καθρέφτισμα των παθογενειών μέσα από τις κοινωνικές συμπεριφορές

Η Ελλάδα σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για να δικαιώματα της ισότητας των φύλων κατατάσσεται τελευταία στην Ευρώπη. Τα Σουηδικά Σοσιαλδημοκρατικά κριτήρια για την θέση της γυναίκας, διαμορφώθηκαν σύμφωνα με άλλες περιβαλλοντικές ποσότητες. Η Σκανδιναβική νοοτροπία είναι δομημένη εκ φύσεως με επικέντρωση στην ατομικότητα υπό το πρίσμα της σκέψης πως πολλές αυτόνομες και ανεξάρτητες μονάδες συντηρούν μαζί ένα οργανικό όλο. Είναι μια κοινωνία που αρχίζει από το άτομο για να καταλήξει στο συλλογικό ενώ η Ελληνική κοινωνία δομείται με βάση μια θέαση που θέλει το άτομο να εξαρτάται από την οικογένεια και να προβάλλει αυτές τις προσδοκίες στο κράτος.

Η οικογενειακή απομόνωση προβάλλεται ασυνείδητα και στην πολιτική έκφραση, όταν σε μια σοβαρή υπόθεση όπως οι τραγωδίες στο μάτι αποτέλεσαν ευκαιρία για αποδόσεις πολιτικών ευθυνών. Ένας λογικός απόηχος αυτής της κατάστασης θα ήταν μια πρακτική προληπτική κίνηση όπως η απομάκρυνση των κλιματιστικών που βρίσκονται πάνω στα κτίρια. Όταν φτάσει η στιγμή που θα σκουριάσουν τα υλικά και με έναν δυνατό άνεμο, μπορεί να σκοτώσουν κάποιον τότε θα λάβει την ατομική ευθύνη κανείς;

H τοποθέτηση των καμερών στον δρόμο εκκρεμεί από το 2011, καθώς βρίσκεται ακόμα σε πιλοτικό πρόγραμμα. Την ίδια στιγμή σκοτώνονται στον δρόμο συμπολίτες μας, διότι η διαπαιδαγώγηση του οδικού κώδικα δεν είναι κάτι που διδάσκεται μέσα από μια διδακτέα ύλη. Βέβαια η μονομερής τοποθέτηση για την προστασία των αστυνομικών εκ μέρους της Κυβέρνησης που ευαγγελίζεται ένα Ευρωπαϊσμό θα έκανε τους Γερμανούς Χριστιανοδημοκράτες να γελάνε. Η έλλειψη των κανόνων συμπεριφοράς στον δρόμο, φέρνει την παρεμπόδιση ενός ασθενοφόρου που σκοπεύει να παραλάβει ή να μεταφέρει στο νοσοκομείο έναν συμπολίτη μας. Η καθυστέρηση των ασθενοφόρων «χρεώνεται» συλλογικά στο σύστημα υγείας αλλά όχι στην ατομική ευθύνη των πολιτών. Οι πολίτες έχουν την γνώμη πως «εγώ είμαι προσεκτικός, αν δεν είναι ο άλλος δεν φταίω εγώ», μια γνώμη που απαλλάσσει το άτομο από κοινωνικές ευθύνες.

Την στιγμή που η κοινωνική πρόνοια νοσεί, ξοδεύονται λεφτά για έξυπνα πάρκα, νέες παιδικές χαρές, για την τοποθέτηση ανούσιων Φοινίκων κόστους 3.000 ευρώ έκαστος και για την διακόσμηση της Αθήνας με φωτιστικά που καταναλώνουν ρεύμα. Στις ανεπτυγμένες χώρες όταν δεν υπάρχει η δυνατότητα για χρηματοδότηση ενός εγχειρήματος απλώς δεν γίνεται. Επίσης οι ανεπτυγμένες χώρες, έχοντας ήδη δομήσει μια κοινωνική πρόνοια, είναι έτοιμες να δημιουργούν οικολογικά έξυπνα πάρκα.

Οι σοσιαλδημοκράτες της Σουηδίας έχουν θεσμοθετήσει όρια και ποινές για τα γκραφίτι που θεωρούνται βανδαλισμοί από τους ιδιοκτήτες και από την Πολιτεία. Προφανώς στην Σουηδία γίνεται στατιστική καταμέτρηση των εξόδων, κάτι που δεν συμβαίνει στην Ελλάδα οπού δεν προβλέπεται κανένας ξεχωριστός νόμος για τα γκραφίτι, αλλά περιλαμβάνεται σε διατάξεις περί φθοράς της ξένης περιουσίας. Είναι ξένη περιουσία τα δημόσια κτίρια που χρηματοδοτούνται από τους φόρους των πολιτών; Πόσα χρήματα θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν από αυτά που συνεχώς ξοδεύονται για να βάφονται ξανά και ξανά τα δημόσια κτίρια;

Στην Ελλάδα η επιβολή ορίων ταυτίζεται με ανελευθερία ή ολοκληρωτισμό αλλά το θέμα είναι πως η υπερβολική έλλειψη ορίων δομεί ένα ελλειπτικό κράτος πρόνοιας. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η σοσιαλδημοκρατική πλευρά να ήταν ελαστική με τα όρια προκειμένου να αποφύγει τις κοινωνικές αντιδράσεις και η παρούσα Δεξιά Αστική κυβέρνηση να αποδίδει τις ευθύνες στις Τράπεζες και όχι στην άγνοια της Πολιτείας για τρόπους εξοικονόμησης πόρων. Την ίδια λογική είχε και η Κεντροαριστερή κυβέρνηση απέναντι στο θέμα διαχωρισμού Κράτους-Εκκλησίας, που δεν κρατάει μια συνεπή στάση απέναντι σε ένα θέμα, που επίσης επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Το Ελληνικό κομμουνιστικό κόμμα έχει αναλογιστεί πως περιβάλλον ( κλίμα – γη ) της Ρωσίας διαμόρφωσε μια νοοτροπία στους κατοίκους της μαζί με το γεγονός της μεταφοράς Γερμανών εργατών από την αυτοκράτειρα Αικατερίνη;

Ο Μαρξισμός αφορούσε μια δομή ανάλογη μιας βιομηχανικής ανάπτυξης, όπως της Γερμανίας και της Αγγλίας, που είχαν το στοιχείο της ατομικότητας μέσα. Μέσα από την ιστορία είδαμε πως αυτό το σχήμα εφαρμοζόμενο σε κολεκτιβιστικές κοινωνίες, δεν ανταπεξήλθε στις προσδοκίες των ιδεών του. Ο Μαρξισμός μιλούσε για ανάπτυξη της ελεύθερης ατομικότητας, μόνο που η κοινωνία που ο ίδιος ο Marx μεγάλωσε είχε ήδη ανεπτυγμένο το στοιχείο της ατομικότητας. Οι δομές των κοινωνιών της Ανατολικής Ευρώπης, της Λατινικής Αμερικής, της Νοτιοανατολικής Ασίας όπως και της Ελλάδας δεν είχαν αναπτύξει ποτέ την ατομικότητα. Μπορεί η κοινωνία των Εσκιμώων να οργανώσει ποιητικές βραδιές όταν δεν ασχολείται καν με την ανάγνωση της ποίησης;

Η αποφυγή των κοινωνικών αντιδράσεων εκ μέρους όλων των κομμάτων, θυμίζει έναν γονέα που διαπραγματεύεται με το παιδί του για να αποφύγει τις αρνητικές αντιδράσεις.

Οι παθολογίες μέσα από την προσπάθεια εκσυγχρονισμού

Σε κάθε χώρα του κόσμου λοιπόν ανακύπτουν κοινωνικά φαινόμενα λόγω της έλλειψης της μεσότητας. Η Αγγλική είναι επίσης μια γλώσσα που μπορεί να διδάσκεται από τα 3 έτη και να προωθείται για την διεθνή ανάπτυξη δεσμών μεταξύ πανεπιστημιακών ιδρυμάτων πάνω σε έρευνες. Τα τελευταία χρόνια έγινε μια προσπάθεια για την εισαγωγή του μαθήματος της προγενετικής αγωγής μέσα στην Ελληνική εκπαίδευση, αλλά έχριζε έλλειψης γνώσεων που έχουν προκύψει τις τελευταίες δεκαετίες, μπλέκοντας ένα Νέο – Πλατωνικό αφήγημα.

Το Ιατρικό Κέντρο Beth στο Ισραήλ προσφέρει εκπαίδευση σε μέλλοντες γονείς με δομημένα προγράμματα για τις έγκυες μητέρες. To κέντρο Beth συνεργάζεται με το Harvard του οποίου τα ερευνητικά ευρήματα το 2011 πάνω στην σχέση μόλυνσης περιβάλλοντος-αυτισμού στην προ- γενετική φάση ήταν εκπληκτικά. Πλέον δεν είμαστε το κέντρο του πολιτισμού όπως χιλιάδες χρόνια πριν, ούτε το μεγαλύτερο κέντρο επιμόρφωσης είναι η Αίγυπτος στην οποία κατέφευγε ένας Θαλής για να προσλάβει ερεθίσματα. Ο Πρωθυπουργός προχώρησε σε αυτό το εγχείρημα ιδρύοντας παραρτήματα του Yale και του Harvard στην Ελλάδα για προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές με στόχο να «συνεργαζόμαστε με τους καλύτερους». Ο πρύτανης του Ε.Κ.Π.Α τόνισε πως η συνεργασία θα γίνει πάνω στα πλαίσια της μεταναστευτικής πολιτικής από πολλές σκοπιές όπως η νομική η πολιτική και η ιατρική.

Η συνεργασία με «τους καλύτερους» σημαίνει πως μπορεί επίσης κανείς να φέρει σε επαφή τους αρμόδιους των Ερευνητικών κέντρων του Γ.Ν.Α «Αλεξάνδρα» με το Ιατρικό Κέντρο του Beth για πρόληψη νέων ερεθισμάτων πάνω σε θέματα γυναικολογικά. Βέβαια αυτή η ιδέα εμπεριέχει σκέψη και εξεύρεση λύσεων για τον τρόπο εφαρμογής της, ενώ η ίδρυση πανεπιστημιακών παραρτημάτων είναι και μια ιδέα που εμφυσήθηκε από πρωτοβουλία ανθρώπων του εξωτερικού. Τα θέματα μετανάστευσης αφορούν άμεσα την Ευρώπη και την άλλη άκρη του Ατλαντικού σε γεωπολιτικό και στρατηγικό επίπεδο. Σε θέματα γυναικολογικά και αγωγής σε εγκύους γυναίκες «δεν θα μας πουν οι ξένοι τι θα κάνουμε», αλλά θα δειχτεί εμπιστοσύνη σε ειδικούς με παραθρησκευτικές αναζητήσεις. Όταν όμως υπάρχουν πολιτικά πρόσωπα που πιστεύουν στην αστρολογία και στην ομοιοπαθητική αυτά γίνονται. Μπλέκονται οι αρχαϊκές δοξασίες με τον μοντέρνο κόσμο. Οι αστρικές προβλέψεις που γίνονται για τον πρωθυπουργό δίνουν ελπίδες ή δικαιολογούν λάθη χάρη στην πορεία των άστρων. Δομείται ένα αφήγημα γύρω από τις προφητείες ενός εκλιπόντα ανθρώπου σχετικά με γεωπολιτικά ζητήματα, που εξαλείφει την ατομική ευθύνη της Πολιτείας.

Η κοινωνική αυτογνωσία μπορεί να επιφέρει αλλαγές

Η Ελληνική οικογένεια αναπαράγει ένα μοντέλο διαπαιδαγώγησης που ενέχει κάποιες υπερβολές που έχουν αναπτυχθεί εκ φύσεως και αποτελούν στέρεες συνήθειες. Κατά τον Freud, τον Piaget και τον Erickson τα πρώτα πέντε έτη του παιδιού διαμορφώνουν τον χαρακτήρα του. Στα πρώτα πέντε έτη αναπτύσσονται οι τάσεις ανεξαρτησίας, αυτονομίας και συνεργασίας με άλλους ανθρώπους. Ένα βρέφος τον πρώτο χρόνο της ζωής του έχει ανάγκη από την αίσθηση ασφάλειας, ενώ αργότερα επιζητεί την ευχαρίστηση από την λήψη τροφής. Η υπερβολική παρουσία δίπλα στο παιδί θα δημιουργήσει έντονη εξάρτηση, ενώ η λήψη γάλακτος κάθε φορά που κλαίει μπορεί να το οδηγήσει στην εξάρτηση. Ένα βρέφος μπορεί να κλαίει επειδή αναπτύσσεται ως οργανισμός, και νιώθει αυτές τις αλλαγές.

Η άγνοια αυτής της κατάστασης μπορεί να μεταφραστεί πως κλαίει διότι υπάρχει η έλλειψη τροφής, με αποτέλεσμα να οδηγείται σε υπερβολικό θηλασμό. Δεν πρέπει να ξεχνάμε και το γεγονός πως η Μεσόγειος και ειδικά η Ελλάδα είναι μια έντονη σεισμογενής περιοχή και μια μητέρα μόνη της στο σπίτι με ένα παιδί μάταια θα αναπτύξει φοβίες που θα την κάνουν υπερ- προστατευτική.

Μήπως είναι ανάγκη να διερευνηθεί από την εγχώρια επιστημονική κοινότητα το ζήτημα ώστε να διαμορφωθεί ένα κοινωνικό πρόγραμμα που να ενημερώνει τους πολίτες για αυτό το ζήτημα μέσω της σύγχρονης ψηφιακής πλατφόρμας; Με οπτικοακουστικά μέσα, επεξηγήσεις και σύνδεση του πεδίου της ψυχολογίας με τον κοινωνικό σκοπό και όχι σαν σκόρπιες συμβουλές ψυχολόγων μέσα από το διαδίκτυο. Μπορεί επίσης να εισαχθεί μάθημα της οικιακής οικονομίας στους βρεφονηπιακούς σταθμούς εισάγοντας το παιδί στην νοοτροπία της εξοικονόμησης.

Έχουμε την επιθυμία να προχωρήσουμε ή βρισκόμαστε ακόμα στην περίοδο της Αρχαίας Ελλάδας με τους γυναικωνίτες; H κυρία Ursula Von den Leyen βαδίζει με ένα πρόγραμμα που τα θεμέλιά του έχουν τεθεί προ πολλών ετών στον Βορρά. Πώς θα συμπορευτούμε με την πρόοδο χωρίς υποδομή; Το γνῶθι σαὐτόν μπορεί να φέρει το μέτρον ἄριστον. Πέρα από τον «κόσμο των ιδεών» που φέρει στους ανθρώπους την εντύπωση ότι διαφοροποιούνται υπάρχει ο αισθητός πραγματικός κόσμος που σε αυτόν τα πράγματα δεν είναι τόσο εύκολα όσο θα ήθελε κανείς. Πώς θα γίνει η αναβάθμιση των υποδομών και η εισαγωγή των τεχνολογιών, ταυτόχρονα με μια έλλειψη μακροπρόθεσμης σκέψης και υπεύθυνης συμπεριφοράς; Για πόσο ακόμα θα συνεχίζεται η συνεχής αναβάθμιση της χώρας χωρίς τη αναβάθμιση της νοοτροπίας; Στις Νορδικές χώρες οι κοινωνικές προκλήσεις αφορούν το μεγάλο ποσοστό ηλικιωμένων ανθρώπων που μένει χωρίς κοινωνικό δίκτυο. Γίνονται πειράματα να δημιουργηθούν κοινωνικά δίκτυα δια της κοινής συγκατοίκησης των ηλικιωμένων με φοιτητές ώστε να δομείται κάτι που να προσομοιάζει σε οικογένεια για κάποιον ηλικιωμένο.

Θέλουμε πραγματικά να συμπορευτούμε με τις σύγχρονες εξελίξεις ή να μείνουμε σε μια αρχαϊκή εποχή που οι Αρχαίοι επί της Ομηρικής εποχής χρέωναν τα λάθη τους στους Θεούς; Θέλουμε πραγματικά να ξεριζώσουμε την παθολογία που κρατά τον σκοταδισμό στην Ελληνική κοινωνία, ή να μετατραπούμε σε ένα αντίστοιχο Ντουμπάι; Η συμπεριφορά όλων μας ανεξαρτήτως ιδεολογίας κάπου εκεί θα συντελέσει. Σε ένα πολυτελές θέρετρο διακοπών που ήδη σπονσοράρεται για την ίδρυση τζαμιών από ιδιωτικούς κύκλους που δεν επιθυμούν την εισροή μεταναστών στα δικά τους εδάφη. To lobbying υπέρ του Κατάρ που μόνο οικονομικά κίνητρα κρύβει ίσως είναι πολυσυλλεκτικό, χωρίς να χρειάζεται να προσωποποιούνται καταστάσεις.

The following two tabs change content below.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΠΑΣ

Είναι απόφοιτος του τμήματος Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Εργογραφία: Έκδοση του θεατρικού έργου «Το Κράμα» από τις εκδόσεις Δωδώνη. Σενάριο μικρού μήκους για τη ταινία «Friendshop» που έλαβε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη στο London Greek Film Festival. Σενάριο για την μικρού μήκους ταινία «οι Νότες του Τώρα» που συμμετείχε στο Πανσπουδαστικό Φεστιβάλ της Δράμας ( 2013).

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή