Ράλλης Κοψίδης (1929 – 2010) Ζωγράφος, αγιογράφος, χαράκτης και πεζογράφος

Στο έργο του συνδυάζει τα βιώματα από τη λαϊκή, μεταβυζαντινή παράδοση και τις σπουδές του κοντά στους τεχνίτες του χρωστήρα. Αντλεί την έμπνευσή του από το πνεύμα της ορθοδοξίας αλλά το μετουσιώνει στον δικό του ονειρικό κόσμο

by Times Newsroom

Ο Ράλλης Κοψίδης (1929 – 2010) ήταν ζωγράφος, αγιογράφος, χαράκτης και πεζογράφος από τη Λήμνο. Γεννήθηκε στο Καστρο Λήμνου στις 5 Νοεμβρίου 1929. Ήταν γιος του Αθανασίου Κοψίδη και της Δέσποινας Προδρομίδου. Ο πατέρας του, Αθανάσιος Κοψίδης, καταγόταν από την Ανατολική Θράκη και πριν το 1922 η οικογένειά του ασχολείτο με τη ναυτιλία. Ήταν ιδιοκτήτες και καπετάνιοι ιστιοφόρων, τα οποία μετέφεραν εμπορεύματα διαπλέοντας τον ποταμό Έβρο. Η μητέρα του, Δέσποινα Προδρομίδου, καταγόταν από το Ιντζεσού, χωριό που ανήκε στη μητρόπολη Καισαρείας της Καππαδοκίας.

Ήταν μοναχοκόρη ευκατάστατης οικογένειας και ο πατέρας της Πέτρος Προδρομίδης ήταν γιατρός και διατηρούσε φαρμακείο στο Ιντζεσού. Μετά την ανταλλαγή πληθυσμών εγκαταστάθηκαν στο Κάστρο της Λήμνου, όπου η Δέσποινα παντρεύτηκε τον Αθανάσιο Κοψίδη και το 1929 απέκτησαν τον Ράλλη, που πέρασε τα παιδικά του χρόνια στη Λήμνο. Το 1945, η οικογένεια Κοψίδη εγκαταστάθηκε στην Αλεξανδρούπολη. Εκεί γνώρισε τη σύζυγό του Μαρία, με την οποία απέκτησε μία κόρη, τη ζωγράφο Σοφία Κοψίδη.

Φοίτησε στην Παιδαγωγική Ακαδημία Αλεξανδρουπόλεως (1948-49). Από το 1949 και για τέσσερα χρόνια σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στο εργαστήριο του Ανδρέα Γεωργιάδη. Από το 1953 ως το 1959 μαθήτευσε κοντά στο Φώτη Κόντογλου και συνεργάστηκε μαζί του στην εικονογράφηση εκκλησιών. Η μαθητεία του κοντά στους δυο αυτούς καλλιτέχνες, σε συνδυασμό με τα βιώματά του από τη Λήμνο, διαμορφώνουν την καλλιτεχνική του προσωπικότητα.

Στο έργο του συνδυάζει τα βιώματα από τη λαϊκή, μεταβυζαντινή παράδοση και τις σπουδές του κοντά στους τεχνίτες του χρωστήρα. Αντλεί την έμπνευσή του από το πνεύμα της ορθοδοξίας αλλά το μετουσιώνει στον δικό του ονειρικό κόσμο. Οι αγιογραφίες του έχουν χαρακτήρα λαϊκής ζωγραφιάς, όπως ο “Άγιος Κωνσταντίνος ο εκ της νήσου Ύδρας” και ο “Άγιος Γεώργιος ο νέος ο εξ Ιωαννίνων” και οι δύο στη μονή Πεντέλης.


 

Οργάνωσε ατομικές εκθέσεις σε πολλές ελληνικές πόλεις αλλά και στο εξωτερικό, όπως σε Κολωνία, Καμερούν, Δουβλίνο, Βρυξέλες. Το 1989 η Εθνική Πινακοθήκη τον τίμησε με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση έργων του στην Αθήνα και στην Αλεξανδρούπολη. Με αναδρομική έκθεση τον τίμησε και ο Δήμος Πάτρας το 1994. Αγιογραφίες του κοσμούν διάφορες εκκλησίες στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Κορυφαία θεωρείται το “Όραμα του Αποστόλου Παύλου” στο ναό του Αγ. Παύλου του Ορθοδόξου Κέντρου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Chambésy της Γενεύης με τα έντονα οικολογικά στοιχεία, όπου απεικονίζεται η σύγχρονη αγωνία για την περιβαλλοντική καταστροφή.
Το έργο αυτό γνώρισε πανευρωπαϊκή προβολή. Οι εικόνες του χαρακτηρίστηκαν ως μια καινοτόμος προσπάθεια να συνδυαστεί η παραδοσιακή εικαστική μορφολογία με ένα μοντέρνο στυλ στην αγιογράφηση των ορθοδόξων εκκλησιών. Επίσης, αγιογραφίες του υπάρχουν στο μοναστήρι Cheverogne του Βελγίου.

Χαρακτικά του Ράλλη Κοψίδη κοσμούν δεκάδες βιβλία, όπως: Γ. Μέγα “Ελληνικά Παραμύθια Ι και ΙΙ” (1998, 1999), Γ. Ιωάννου “Παραμύθια του λαού μας” (1998), Αγ. Καρακατσάνη “Φώτης Κόντογλου” (2006), Μ. Βεϊνόγλου “Το μεγάλο πλοίο” (1994). Επίσης, είναι και ο ίδιος πεζογράφος. Εξέδιδε το περιοδικό «Κάνιστρο» από το 1972 ως το 1974 και έχει συγγράψει και εικονογραφήσει πολλά βιβλία.

Πέθανε στις 14 Αυγούστου του 2010.

Το καλλιτεχνικό του έργο
Πήρε μέρος σε πολλές πανελλήνιες και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα.
Ατομικές εκθέσεις οργάνωσε:

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l4=”” lfo3;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Στην Αθήνα στις γκαλερί:

      • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:=”” auto;mso-list:l4=”” lfo3;tab-stops:list=”” 72.0pt”=””>

“Τέχνη”, 1958.

      • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:=”” auto;mso-list:l4=”” lfo3;tab-stops:list=”” 72.0pt”=””>

“Ώρα”, 1969, 1973, 1976, 1978.

      • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:=”” auto;mso-list:l4=”” lfo3;tab-stops:list=”” 72.0pt”=””>

“Θόλος”, 1975.

      • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:=”” auto;mso-list:l4=”” lfo3;tab-stops:list=”” 72.0pt”=””>

“Κρεωνίδη 1978.

      • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:=”” auto;mso-list:l4=”” lfo3;tab-stops:list=”” 72.0pt”=””>

“Αργώ” 1982.

      • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:=”” auto;mso-list:l4=”” lfo3;tab-stops:list=”” 72.0pt”=””>

“Αστρολάβος”  1992.

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l4=”” lfo3;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Στη Θεσσαλονίκη, 1970 και “Κοχλίας” 1974, 1977.

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l4=”” lfo3;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Στο Βόλο “Τέχνη”, 1970

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l4=”” lfo3;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Στην Κατερίνη, 1977

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l4=”” lfo3;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Στο Ηράκλειο Κρήτης, “Γκαλερί Σταυρακάκη” 1979.

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l4=”” lfo3;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Στην Πάτρα, αναδρομική έκθεση, “Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών”1994Η δουλειά του παρουσιάστηκε σε ομαδικές εκθέσεις:

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l0=”” lfo4;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Στην Κολωνία 1976.

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l0=”” lfo4;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Στη Γιαουντέ του Καμερούν 1980.Επίσης, σε δύο εκθέσεις που οργάνωσε η Εθνική Πινακοθήκη:

  • Στο Δουβλίνο 1979 και
    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l5=”” lfo5;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Στις Βρυξέλλες 1988.Το 1989 η Εθνική Πινακοθήκη οργάνωσε μεγάλη αναδρομική έκθεση με έργα του, ζωγραφικής και χαρακτικής στην Αθήνα και Αλεξανδρούπολη.

Έργα του Έργα του βρίσκονται στους εξής χώρους:

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Εθνική Πινακοθήκη

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>Συλλογή Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων<li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Υπουργείο Πολιτισμού

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Μουσείο Βορρέ

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Τελλόγλειο Ίδρυμα

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Πινακοθήκη Πατρών

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Πινακοθήκη Ιωαννίνων

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Πινακοθήκη Δήμου Θεσσαλονίκης

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Δήμος Μύρινας Λήμνου

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Βαλκανική Πινακοθήκη Κοντιά Λήμνου

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Συλλογή Καγκελάρη

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l8=”” lfo6;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Θρησκευτικό ζωγραφικό έργο

Ο Κοψίδης ασχολήθηκε με την αγιογράφηση εκκλησιών στην Ελλάδα, στο Βέλγιο (μοναστήρι Cheverogne) και στη Γενεύη, στο ναό του Ορθοδόξου Κέντρου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Chambesy.

Το τελευταίο αυτό έργο είχε ιδιαίτερη προβολή στον ελληνικό και ξένο τύπο και χαρακτηρίστηκε ως μια προσπάθεια εξεύρεσης μιας νέας εικαστικής μορφολογίας για την εικονογράφηση ορθοδόξων εκκλησιών, βασισμένης μεν στην παράδοση αλλά με έντονα προσωπικό ύφος.

Το συγγραφικό του έργο
Εκτός από ζωγράφος και χαράκτης ο Ράλλης Κοψίδης είναι δόκιμος πεζογράφος με αξιόλογη επίδοση στην συγγραφή και εικονογράφηση βιβλίων. Από το 1972 έως το 1974 ασχολήθηκε με την έκδοση του περιοδικού Κάνιστρο.
Έχει γράψει και έχει εικονογραφήσει τα βιβλία:

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l1=”” lfo7;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Σταυροί στον Άθωνα, 1963.

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l1=”” lfo7;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Εξοχή, 1964.

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l1=”” lfo7;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Προσκυνητάρι της Αίγινας, 1965.

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l1=”” lfo7;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Το Άδυτον-15 ξυλογραφίες για το Άγιο Όρος, 1968.

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l1=”” lfo7;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Μάνη η Πολύπυργος, 1972 (έκδοση Κάνιστρου).

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l1=”” lfo7;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Σπίτια Ελληνικά, 1973 (έκδοση Κάνιστρου).

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l1=”” lfo7;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Ρακένδυτοι, 1976.

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l1=”” lfo7;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Κάστρο Ηλιόκαστρο, 1980.

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l1=”” lfo7;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Τα κουρσούμια και άλλα ιστορήματα, 1985.

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l1=”” lfo7;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Στα μπάζα του Λαυρίου, 1985.

    • <li “mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;=”” mso-list:l1=”” lfo7;tab-stops:list=”” 36.0pt”=””>

Το Τετράδιο του Γυρισμού, 1987.Στη συγγραφική του δράση συγκαταλέγονται και πολλά άρθρα σε διάφορα περιοδικά καθώς και κείμενα για φυλλάδια που εκδόθηκαν με την ευκαιρία των ατομικών του εκθέσεων.

Πηγή: ralliskopsidis.weebly.com

Σχετικά Άρθρα

Leave a Comment

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή