Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2025: Οι συναυλίες και μουσικές παραστάσεις

Δείτε τις μουσικές εκδηλώσεις του προγράμματος του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2025».

by Times Newsroom

Χίος, Aller / Retour
1, 2 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Οθωμανικό Λουτρό, Κάστρο Χίου

  • Σύλληψη, μουσική, σκηνοθετική επιμέλεια: Λευτέρης Βενιάδης
  • Δραματουργία, σκηνοθετική επιμέλεια: Δημήτρης Καλακίδης
  • Χορογραφία: Δέσποινα Λαγουδάκη
  • Εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
  • Ηχητικός σχεδιασμός: Aux Studio / Παναγιώτης Παρασκευαΐδης
  • Ερμηνεύουν: Μυρσίνη Μαργαρίτη (υψίφωνος), Τάσος Αποστόλου (βαθύφωνος)
  • Κλαρινέτο: Κώστας Τζέκος
  • Xορεύει η Δέσποινα Λαγουδάκη
  • Συμμετέχει η Χορωδία Μουσικού Σχολείου Χίου σε διδασκαλία και μουσική διεύθυνση Μιχάλη Πιλαβά και η Χορωδία Παγχιακού Ομίλου Μουσικής Παιδείας «Η ΑΡΜΟΝΙΑ» σε διδασκαλία και μουσική διεύθυνση Βίνας Αμπανούδη
  • ΑΜΚΕ: ΜΟΥΣΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΙΟΥ

Το 1898-99 ο Γάλλος περιηγητής και γλωσσολόγος Hubert Pernot συναντά τον αυτοδίδακτο λόγιο Κωνσταντίνο Ν. Κανελλάκη και καταγράφει 114 χιώτικες παραδοσιακές μελωδίες του νησιού. Μια ευτυχής συγκυρία! Δεν είναι η πρώτη φορά που συνθέτες καταπιάνονται με αυτό το πλούσιο μουσικό αλλά συνάμα και πολιτιστικό υλικό: ανάμεσά τους εξέχουσα θέση κατέχουν ο Maurice Ravel με τις Πέντε ελληνικές λαϊκές μελωδίες (1904-1906) και ο Μιχάλης Αδάμης με τα Χιώτικα δημοτικά τραγούδια (1989).

Ο Λευτέρης Βενιάδης επιλέγει δώδεκα από τα καταγεγραμμένα δημοτικά τραγούδια της Χίου προκειμένου να τα ανασυνθέσει και να τα επανασυστήσει στο κοινό και προτείνει μια εναλλακτική, ενιαία αφήγηση του τοπικού συλλογικού βιώματος με σκηνική προέκταση η οποία συμπληρώνεται αντιστικτικά με τον σύγχρονο χορό – το δραματουργικό εγχείρημα επιχειρεί να φέρει το παρελθόν στο σήμερα και να αφουγκραστεί το μέλλον.

***

Μεταμορφώσεων το ανάγνωσμα
1, 2 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Αρχαίο Θέατρο Απτέρας, Χανιά

  • Μουσική, δραματουργία, ηλεκτρική κιθάρα: Αναστασία Γιαμούζη
  • Σκηνοθεσία, δραματουργία, σκηνικά, κοστούμια: Μάγδα Δήμου
  • Μουσική διδασκαλία κρουστών: Γιάννης Παπατζανής, Ανθή Φουρκή, Μαρία Κεφαλουδάκη
  • Μουσική διδασκαλία κρουστών, τραγούδι: Ελευθερία Μπλαζάκη, Κατερίνα Λακιωτάκη, Αλεξία Κατσανεβάκη
  • Μουσικό σύνολο: Γιώργος Ζαχαριουδάκης (φλάουτο, παραδοσιακά πνευστά), Γιάννης Χαλκιαδάκης, Πέτρος Δούναβης (βιολί), Lauri Hämäläinen (βιόλα), Bernhard Klein (τσέλο), Φραγκίσκος Κοκοβλής (κοντραμπάσο)
  • Ερμηνεύουν: Φανή Γεωργακάκη, Αντώνης Γλυνός
  • ΑΜΚΕ: ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΟ ΜΙΞΕΡ – ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ

«Να ’βγαινα από τούτο το κορμί και να ’ταν το κορμί μου άλλο ξένο».

Το έργο Μεταμορφώσεων το ανάγνωσμα είναι μια μουσική παράσταση που εξετάζει τη διαχρονικότητα του πεπρωμένου και τη σχέση του με τις ατομικές και συλλογικές επιλογές. Μέσα από τη σκηνική αφήγηση τριών μύθων του Οβιδίου –της Ηχούς και του Νάρκισσου, του Ερυσίχθoνα και του Φαέθοντα– όπως έχουν αποδοθεί από τον Θεόδωρο Παπαγγελή, παρουσιάζεται η αέναη ρευστότητα των επί γης σωμάτων. Ένα ορχηστρικό μουσικό σύνολο συνομιλεί με τους αφηγητές των μύθων και συνδιαλέγεται με ένα σύνολο κρουστών, δημιουργώντας ζωντανά ηχοτοπία και αφηγηματικά ηχοχρώματα. Άλλοτε συνοδεύει την αφήγηση κι άλλοτε αναλαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο, μετατρέποντας τον ήχο σε φορέα δράσης και νοήματος, αναδεικνύοντας έτσι τη δυναμική του συλλογικού σώματος. Κεντρικά ερωτήματα της παράστασης: Είναι το πεπρωμένο αναπόφευκτο ή αποτέλεσμα των αποφάσεών μας, και πώς κουβαλούν μέσα τους οι κλασικοί μύθοι τη σύγχρονη πραγματικότητα;

***

Εν-Διαμέσως / In between
7, 8 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Ωδείο Γόρτυνας, Κρήτη

  • Σκηνοθεσία, επιμέλεια παραγωγής: Μαρία Λούκα
  • Χορογραφία: Ροδούλα Κρανιωτάκη
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Βασίλης Δημητριάδης
  • Make-up artist: Μαρία Ασλάνη
  • Τεχνικός ήχου, επεξεργασία ήχου: Αριστοτέλης Τέλης
  • Μουσικοί: Γιώργος Ζαχαριουδάκης, Νίκος Κατριτζιδάκης (φλάουτο, παραδοσιακά πνευστά), Ζαχαρίας Σπυριδάκης (κρητική λύρα), Γιάννης Παπατζανής (κρουστά)
  • Τραγούδι, αφήγηση: Μαρία Λούκα
  • Χορεύουν: Ροδούλα Κρανιωτάκη, Αθηνά Χαραλαμπάκη, Σάκης Δημόπουλος
  • ΑΜΚΕ: ΖΑΛΟΥ

Η μουσικοχορευτική παράσταση Εν-Διαμέσως / In between συνταιριάζει τη μουσική της Κρήτης με σύγχρονους ετερόκλητους ήχους και με ελεύθερο χορό. Αρχέγονοι ήχοι της Κρήτης αναβιώνουν στο σήμερα, συμπλέκονται με ήχους σύγχρονης δυτικοευρωπαϊκής μουσικής αλλά και με ηχοτοπία ειδικών εφέ. Παραδοσιακά όργανα όπως το θιαμπόλι, η μαντούρα, ο άσκαυλος, η λύρα και το λαούτο συνδυάζονται δημιουργικά με πετάλια εφέ και με φλάουτα όπως το soprano, το alto, το ινδικό bansuri και το κινέζικο bawe. Ταυτόχρονα, σε ένα πλαίσιο ελεύθερου αυτοσχεδιασμού και πειραματισμού, ο χορός καταφέρνει να εναρμονίσει τις αντιθέσεις γεφυρώνοντας το χθες με το σήμερα.

Η μουσικοχορευτική αυτή παράσταση θα αναδείξει τη συνύπαρξη του παλιού και του νέου, του παραδοσιακού, του σύγχρονου και του καινοτόμου. Σε έναν επιβλητικό και συνυφασμένο με την πολιτιστική μας κληρονομιά χώρο, το κοινό θα έρθει σε επαφή με τη φύση, την ιστορία, την παράδοση και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

***

Η μάνα μου η χήνα: Ένα σύγχρονο μουσικό παραμύθι
12, 13 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.00
Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας

  • Καλλιτεχνική επιμέλεια: Oros Ensemble
  • Κείμενο: Δήμητρα Κατιώνη
  • Πρωτότυπη μουσική: Ισμήνη Μπεκ
  • Αφήγηση: Μάρα Τσικάρα
  • Μουσική εκτέλεση: Κωνσταντίνος Ζιγκερίδης (ακορντεόν), Βασίλης Ζιγκερίδης (κανονάκι), Ειρήνη Κρικώνη (βιολί), Καζούγιο Τσουνεχίρο (κρουστά), Αντώνης Τσαχτάνης (κλαρινέτο)
  • Εκτέλεση παραγωγής: Κωνσταντίνα Σαμαρά
  • ΑΜΚΕ: ΡΥΜΗ

Το έργο Η μάνα μου η χήνα: Ένα σύγχρονο μουσικό παραμύθι είναι μια μουσική παράσταση από τους Oros Ensemble σε πρωτότυπο κείμενο της Δήμητρας Κατιώνη, μουσική σύνθεση της Ισμήνης Μπεκ και αφήγηση της Μάρας Τσικάρα. Η παράσταση στοχεύει στη δημιουργία μιας νέας μορφής μουσικού παραμυθιού, αντλώντας έμπνευση από το κλασικό μουσικό έργο Η μάνα μου η χήνα του Μωρίς Ραβέλ. Συνδυάζοντας στοιχεία από την παράδοση και το ελληνικό παραμύθι, η παράσταση φιλοδοξεί να ανανεώσει και να τοποθετήσει το είδος σε ένα σύγχρονο πλαίσιο. Έτσι, το πρωτότυπο έργο του Ραβέλ διασκευάζεται για μικρό σύνολο από το Oros Ensemble και συνομιλεί με το πρωτότυπο μουσικό παραμύθι Χωρίς της ποιήτριας Δήμητρας Κατιώνη. Στόχος, το παρελθόν, το παρόν αλλά και το μέλλον του παραμυθιού να συνταιριάξουν σε μια μουσική παράσταση για όλους.

***

Το Βυζάντιο μετά το Βυζάντιο
Η βυζαντινή κληρονομιά στη σύγχρονη μουσική και λογοτεχνική δημιουργία
14, 15 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Ροτόντα, Θεσσαλονίκη

  • Μουσικό σχήμα Εν Χορδαίς
  • Μουσική σύνθεση, μουσική διεύθυνση: Κυριάκος Καλαϊτζίδης
  • Μουσικοί: Κυριάκος Πετράς (βιολί), Θανάσης Κουλεντιανός (κανονάκι), Κυριάκος Καλαϊτζίδης (ούτι, τραγούδι), Ηλίας Ανδρεουλάκης (κρητική λύρα), Θανάσης Τσίτσαρης (τσέλο), Πέτρος Παπαγεωργίου (μπεντίρ, νταϊρές)
  • Τραγούδι: Νίκος Ανδρίκος
  • Αφήγηση: Βασιλική Νευροκοπλή
  • Επιμέλεια κειμένων: Δέσποινα Σαραφείδου
  • Σχεδιασμός ήχου: Λεωνίδας Παλάσκας
  • ΑΜΚΕ: Εν Χορδαίς

Η παράσταση Το Βυζάντιο μετά το Βυζάντιο εξερευνά τη διαχρονική επίδραση της βυζαντινής παράδοσης στη ζωή και την πολιτιστική δημιουργία των λαών των Βαλκανίων και της Ανατολικής Μεσογείου μετά την Άλωση του 1453. Στην παράσταση παρουσιάζονται πρωτότυπες οργανικές συνθέσεις και τραγούδια του καλλιτεχνικού διευθυντή του μουσικού σχήματος «Εν Χορδαίς» Κυριάκου Καλαϊτζίδη, σε στίχους της Βασιλικής Νευροκοπλή και κείμενα εμβληματικών Ελλήνων λογοτεχνών που αναδεικνύουν την επίδραση της βυζαντινής κληρονομιάς στη νεοελληνική πνευματική δημιουργία.

Η προσέγγιση του Κυριάκου Καλαϊτζίδη αποτελεί ώριμο καρπό της βιωματικής σχέσης του με τη βυζαντινή μουσική ως ψάλτη, αλλά και της βαθιάς του γνώσης ως ερευνητή με πλούσιο επιστημονικό έργο. Έργα του έχουν παρουσιαστεί στις κορυφαίες μουσικές σκηνές ανά τον κόσμο και έχουν κυκλοφορήσει από δισκογραφικές εταιρείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Μια μουσική παράσταση που συνδιαλέγεται δημιουργικά με το βυζαντινό παρελθόν ως ιστορική παρακαταθήκη και ως δημιουργική συνθήκη της σύγχρονης τέχνης, μια καλλιτεχνικής φύσεως απάντηση στο ερώτημα: «Γιατί το Βυζάντιο;».

***

Πόσος κόσμος χωράει στο μπαλκόνι μου
15, 16 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.30
Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Θεσσαλονίκη

  • Κείμενο: Σάκης Σερέφας
  • Σκηνοθεσία: Έλενα Μουδίρη-Χασιώτου
  • Σύλληψη, οργάνωση παραγωγής: Τέση Γιαννακίνα
  • Δραματουργική επεξεργασία: Μελίνα Γαρμπή
  • Μουσική: Περικλής Βραχνός, Βαγγέλης Βραχνός, Onur Şentürk
  • Υπεύθυνες καλλιτεχνικού εργαστηρίου για παιδιά και εφήβους: Έλσα Μουρατίδου, Εύχαρις Ντόμπρου-Λεοντοπούλου
  • Ηχοληψία: Χρήστος Ευθυμιάδης
  • Οπτικό υλικό: Εύχαρις Ντόμπρου-Λεοντοπούλου
  • * Φωτογραφικό υλικό από την ομάδα «Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης»
  • Ερμηνεύουν: Ανδριάνα Αχιτζάνοβα (νέι, τραγούδι), Βαγγέλης Βραχνός (κοντραμπάσο), Έλενα Μουδίρη-Χασιώτου (τραγούδι, κρουστά, αφήγηση), Έλσα Μουρατίδου (τραγούδι, αφήγηση), Μάκης Μπακλατζής (βιολί), Onur Şentürk (ποντιακή λύρα, σάζι), James Wylie (καμαντσέ, σαξόφωνο)
  • AMKE: olipoli

Αντλώντας έμπνευση από το βραβευμένο βιβλίο Ένας δεινόσαυρος στο μπαλκόνι μου του Σάκη Σερέφα, η μουσικοεικαστική παράσταση Πόσος κόσμος χωράει στο μπαλκόνι μου προσκαλεί παιδιά και εφήβους σε μια ονειρική περιήγηση στον χώρο και τον χρόνο της Θεσσαλονίκης: ο μικρός Γιάννης σκαρφαλωμένος στο κεφάλι ενός σπάνιου φίλου, του δεινόσαυρου Σαύρου, περιπλανιέται στην πόλη και ανακαλύπτει «πόσο παλιά, συνεχής και πολυφυλετική είναι η ιστορία της και πως αυτό που κανείς το ζει ως παρόν πρόκειται στο μέλλον να αποτελεί πολύτιμη μαρτυρία για τις επόμενες γενιές».

Επί σκηνής, η ζωντανή μουσική, ως πρωτότυπη σύνθεση αλλά και ως δημιουργική επαναδιαπραγμάτευση της πολυσυλλεκτικής μουσικής παράδοσης της Θεσσαλονίκης, συνομιλεί με την εικαστική δημιουργία (βίντεο) και την αφήγηση, δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να αντικρίσει βιωματικά τη Θεσσαλονίκη ως μια ζωντανή σύνθεση πολιτισμών και να συνειδητοποιήσει τη σημασία της διατήρησης και του σεβασμού της πολιτιστικής πολυφωνίας στην καθημερινή μας ζωή.

* Πριν από την παράσταση θα πραγματοποιηθεί μουσικοεικαστικό εργαστήριο για παιδιά ηλικίας 6-12 ετών.

***

ΛΟΓΟΣ 132
18, 19 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 18.45
Εκκλησιαστήριο Αρχαίας Μεσσήνης, Μεσσηνία

  • Ergon Ensemble: Κώστας Παναγιωτίδης (βιολί), Παναγιώτης Τζιώτης (βιολί), Αγγέλα Γιαννάκη (βιόλα), Δημήτρης Τραυλός (βιολοντσέλο), Κώστας Τζέκος (κλαρινέτο, ηχητικός σχεδιασμός), Μπάμπης Ταλιαδούρος (κρουστά)
  • Aπαγγελία, σκηνοθετική επιμέλεια: Νικόλας Χανακούλας
  • Eικαστική επιμέλεια, κατασκευή ηχητικών γλυπτών: Στέλλα Ν. Χρίστου
  • AMKE: ΕRGON Ensemble

Στον αιώνιο χορό της ύπαρξης, οι έννοιες της Αρχής, του Χώρου και του Χρόνου διαπλέκονται, δημιουργώντας ένα πλέγμα που συνδέει τη ζωή με τον θάνατο. Η δράση ΛΟΓΟΣ 132 θα έχει ως πυρήνα την εκτέλεση του Κουαρτέτου εγχόρδων αρ. 15, αρ. καταλόγου 132, του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, μια σύνθεση που αποτυπώνει τη θνητότητα και την ανθρώπινη κατάσταση. Παράλληλα, το Atlas Eclipticalis του Τζων Κέιτζ θα αναδείξει την έννοια του μη χώρου και του άχρονου, σε μια ηχητική συνομιλία μεταξύ των μουσικών και των γλυπτών, προσκαλώντας τους επισκέπτες να αναστοχαστούν τη σχέση τους με τον χρόνο.

Στην καρδιά της εγκατάστασης, μια σειρά γλυπτών που θα δημιουργηθούν για τη συγκεκριμένη περίσταση από την Κύπρια εικαστικό Στέλλα Ν. Χρίστου θα εκπέμπει φυσικούς μικροήχους, ηχογραφημένους από τα μέλη του Ergon Ensemble, εμπνευσμένα από σύγχρονες τεχνικές πρωτοπόρων συνθετών, προσομοιάζοντας την αίσθηση των ερεθισμάτων που προκαλεί ένας ανηχοϊκός θάλαμος και δημιουργώντας παράλληλα μια ηχητική ατμόσφαιρα που θα συνοδεύεται από την απαγγελία ποιημάτων του Τ. Σ. Έλιοτ από τη συλλογή Τα κουαρτέτα.

***

Αντίλαλοι του χρόνου – Από την τέχνη του Πετρολούκα Χαλκιά στη σύγχρονη δημιουργία
18, 19 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.15
Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης, Ιωάννινα

  • Καλλιτεχνική επιμέλεια, μουσική διεύθυνση: Βασίλης Κώστας
  • Επίλεκτο Ηπειρωτικό Ensemble: Αιμιλία Χαλκιά (τραγούδι), Κωνσταντίνα Καράμπα (τραγούδι), Κωνσταντίνος Σακαρίδης (κλαρίνο), Άννα-Μαρία Σινωπίδου (καβάλι), Χρήστος Δανάς (βιολί), Κωνσταντίνος Μπραχόπουλος (βιολί), Γιάννης Δεληγιάννης (βιολί), Άκης Παπαεμμανουήλ (βιολί), Στέφανος Πατεράκης (λαούτο), Απόστολος Πούπαλος (λαούτο), Γιάννης Γαλάνης (ούτι), Μελίνα Μπιτζίδου (σαντούρι), Γιώργος Βενέτης (σαντούρι), Ελένη Ευθυμίου (σαντούρι), Ευαγγελία Μουκάνου (ακορντεόν), Θοδωρής Εφαπλωματάς (κρουστά)
  • Συμμετέχει ο Σωκράτης Σινόπουλος (πολίτικη λύρα) και οι Ανδρέας Παππάς (κρουστά), Παναγιώτης Αϊβαζίδης (κανονάκι) και Παναγιώτης Γεωργακόπουλος (τύμπανα)
  • Σύγχρονος χορός: Χαριτίνη Κούκου, Μαρίλια Χαρέμη

Η μουσική παράσταση Αντίλαλοι του χρόνου – Από την τέχνη του Πετρολούκα Χαλκιά στη σύγχρονη δημιουργία φέρνει τη μουσική παράδοση της Ηπείρου στο σήμερα, ενσωματώνοντας τη βαθιά ιστορία και πολιτισμική της αξία με σύγχρονες ενορχηστρώσεις, πρωτότυπες συνθέσεις και σύγχρονο χορό.

Με αφετηρία την τέχνη του θρυλικού Πετρολούκα Χαλκιά και το πλούσιο ρεπερτόριο της ηπειρώτικης μουσικής, το Επίλεκτο Ηπειρωτικό Ensemble της Ιεράς Μητρόπολης Ιωαννίνων και ο διεθνώς βραβευμένος λαουτίστας Βασίλης Κώστας, που έχει την επιμέλεια της παράστασης και τη μουσική διεύθυνση του συνόλου, δημιουργούν έναν ζωντανό διάλογο με το παρελθόν.

Η ορχήστρα, αποτελούμενη από δεκαέξι νέους μουσικούς με συστηματική εκπαίδευση στη δημοτική μουσική της Ηπείρου, δημιουργεί δυναμικούς διαλόγους και γέφυρες με το σύγχρονο μουσικό τοπίο. Εξέχων καλεσμένος είναι ο δεξιοτέχνης της πολίτικης λύρας Σωκράτης Σινόπουλος. Ιδιαίτερη καινοτομία φέρνει η σύμπραξη με τις χορεύτριες Χαριτίνη Κούκου και Μαρίλια Χαρέμη, που μετουσιώνουν τα κομμάτια σε σύγχρονη κινητική προσέγγιση, καθρεφτίζοντας τις ιστορίες των συνθέσεων. Συμμετέχουν οι σπουδαίοι Ανδρέας Παππάς (κρουστά), Παναγιώτης Αϊβαζίδης (κανονάκι) και Παναγιώτης Γεωργακόπουλος (τύμπανα), προσφέροντας μια ολοκληρωμένη καλλιτεχνική εμπειρία.

***

Η διάσταση της Ιφιγένειας
18, 19 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.00
Ζιντζιρλί Τζαμί, Σέρρες

  • Κείμενο, σκηνοθεσία: Μαρίνα Ζερδαλή
  • Σύλληψη, δραματουργία, σκηνικά, κοστούμια: Αναστασία Αρτοπούλου
  • Μουσική: Αγγελική Ζώη
  • Φωτογραφία, βίντεο: Θεοδόσης Παναγιώτου
  • Σχεδιασμός φωτισμών, ηχοληψία: Άλκης Οικονόμου
  • Ερμηνεύουν: Μαρκέλα Ζερδαλή, Ευαγγελία Κεραμάρη, Ιωάννα Ευθυμιάδου
  • Σε συνεργασία με τον Κώστα Γιαννακίδη για τη μεταφορά και φροντίδα του πιάνου
  • AMKE: Performart

Τι συμβαίνει όταν συνδιαλέγεται μια θεατρική Ιφιγένεια με μια ποιητική Ιφιγένεια και με μια τεχνητή; Ένας διάλογος μεταξύ Τεχνητής Νοημοσύνης, διαχρονικού κειμένου και πρωτότυπης μουσικής.

Στην παράσταση μουσικού θεάτρου Η διάσταση της Ιφιγένειας, το κοινό θα γνωρίσει τρεις διαφορετικές εκδοχές του γυναικείου ρόλου της Ιφιγένειας. Κάθε ηθοποιός, μέσα από τον δικό της μονόλογο, φωτίζει μια διαφορετική πλευρά του ίδιου προσώπου, προσφέροντας μια άλλη διάσταση στην εξέλιξη του έργου.

Συγκεκριμένα, η Ευαγγελία Κεραμάρη θα υποδυθεί την Ιφιγένεια του Ευριπίδη, τοποθετώντας την σ’ έναν τόπο εξορίας, σε μια δυστοπία. Η Ιωάννα Ευθυμιάδου θα μας ταξιδέψει σ’ έναν κόσμο ποίησης, ελπίδας και αιώνιας ευτυχίας, γνωστό σ’ εμάς ως ουτοπία, μέσα από την Ιφιγένεια του Γιάννη Ρίτσου. Η Μαρκέλα Ζερδαλή θα υποδυθεί την Ιφιγένεια Τεχνητής Νοημοσύνης, απορρίπτοντας τον συναισθηματικό κόσμο για τη λογική. Η συνθέτρια Αγγελική Ζώη θα δώσει τη δική της μουσική διάσταση στην παράσταση, με πρωτότυπη μουσική που αναδεικνύει τον εσωτερικό κόσμο των τριών ερμηνευτριών.

***

Μοτίβα του τραύματος – Τέχνες και Ιστορία
20, 21 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.00
Αρχαίο Θέατρο Πλευρώνας, Μεσολόγγι

  • Θεατρικό κείμενο: Θοδωρής Ιωσηφίδης
  • Μουσικό σύνολο: Φαίδων Μηλιάδης, Λαέρτης Κοκολάνης (βιολί), Ενκέλα Κοκολάνη (βιόλα), Άγγελος Λιακάκης (βιολοντσέλο)
  • Ερμηνεύει ο Δημήτρης Μανδρινός
  • ΑΜΚΕ: POLYTONALITY

Πώς θα ακουστεί ένα σύγχρονο κείμενο σε διάλογο με ένα παλιό, ένα απόσπασμα από το Άξιον Εστί μετά από μια προφορική μαρτυρία; Πώς θα μπορούσαν να συναντηθούν όλα αυτά με μια εμβληματική σύνθεση του Ντμίτρι Σοστακόβιτς για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο; Οι μουσικοί Φαίδων Μηλιάδης, Λαέρτης Κοκολάνης, Ενκέλα Κοκολάνη και Άγγελος Λιακάκης θα ερμηνεύσουν το Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 8 του Σοστακόβιτς σε έναν ανοιχτό διάλογο με τον ηθοποιό Δημήτρη Μανδρινό.

Ένας νέος θεατρικός μονόλογος του Θοδωρή Ιωσηφίδη, προορισμένος για την τοποθεσία του Αρχαίου Θεάτρου της Πλευρώνας, θα επιχειρήσει να πει με λόγια αυτά που η μουσική παραδίδει με βιωμένο συναίσθημα. Πηγή για το έργο που συνομιλεί με τη μουσική θα αποτελέσουν μαρτυρίες επιζώντων, αλλά και λογοτεχνικά κείμενα που σχετίζονται με τον πόλεμο, παλαιότερα και νεότερα. Λογοτεχνικά και μουσικά μοτίβα μπλέκονται μεταξύ τους σε μια απόπειρα αναγνώρισης του συλλογικού τραύματος που αποτέλεσε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος.

***

Ιώ: στο βουνί των μεγάλων θεών
22, 23 Ιουλίου 2025
Σημείο εκκίνησης: Αρχαιολογικό Μουσείο Σαμοθράκης στις 19.00
Ιερό των Μεγάλων Θεών, Σαμοθράκη

  • Σκηνοθεσία: Γιώργος Βουρδαμής
  • Κείμενο, δραματουργία: Παυλίνα Μάρβιν
  • Μουσική, ενορχήστρωση: People of the Wind (Αλέξανδρος Ριζόπουλος, James Wylie, Fausto Sierakowski)
  • Σκηνικός χώρος, κοστούμια: Εύα Τσαμπάση
  • Κινησιολογία, χορογραφία: Ίρις Νικολάου
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Γεωργία Βαρβέρη
  • Βοηθός παραγωγής: Γίτσα Κωνσταντουδάκη
  • Ερμηνεύουν: Ρόζα Προδρόμου, Γιάννης Διονυσίου, Ειρήνη Κυριακού, Ίρις Νικολάου, Γιώργος Βουρδαμής
  • Μουσικοί επί σκηνής: People of the Wind (Αλέξανδρος Ριζόπουλος, James Wylie, Fausto Sierakowski)
  • Φιλική συμμετοχή: Αργύρης Μπακιρτζής
  • ΑΜΚΕ: Láz – Las

[…] Ο μύθος προσπαθεί να εξηγήσει το ανεξήγητο.
Μιας και προέρχεται από ένα αίτιο αληθινό, πρέπει και πάλι να τελειώσει στο ανεξήγητο.
Φραντς Κάφκα, Προμηθέας, μτφρ. Γ. Καρτάκης (2018)

Σε μια εποχή όπου ο χρόνος επιταχύνεται, η συλλογικότητα θρυμματίζεται και η βιωμένη εμπειρία υποκαθίσταται από την πληροφορία, η μουσική σκηνική σύνθεση Ιώ: στο βουνί των μεγάλων θεών εμπνέεται και εφορμάται από το μυστήριο του νησιού της Σαμοθράκης και διερευνά την πίστη ως τόπο ιδεών, συγκρούσεων και συνδέσεων. Μια σύγχρονη διαβατήρια τελετουργία για τη φωτιά του πολιτισμού μας, την απανθρωπιά του ανθρώπου και την αλληλεγγύη, με βασικό υλικό τον Προμηθέα δεσμώτη του Αισχύλου. Εκκινώντας από εθιμοτυπικά σχήματα ενός παραδοσιακού γάμου συναντάμε έναν έρημο πια Προμηθέα. Ο ιερός γάμος που προορίζεται για τη νύφη-Ιώ δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί. Καμιά και κανένας από τους παρευρισκομένους δεν γνωρίζει πια το τελετουργικό.

Ο κορυφαίος του Χορού τραγουδά την αδυναμία των ανθρώπινων κοινωνιών και τους πόνους του Τιτάνα που τιμωρείται για τα δώρα που έδωσε στην ανθρωπότητα. Οι μουσικές συνθέσεις των People of the Wind δίνουν το έδαφος στα μέλη του Χορού να αναζητήσουν νέες ερμηνείες του μύθου και της ιστορίας. Υπάρχουν άραγε άλλοι τρόποι συσχέτισης πέρα από αυτούς που αναπαράγουμε;

***

Δεν είναι εποχή για ποίηση – Νίκος Εγγονόπουλος
23, 24 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.30
Ιερά Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Τορνικίου, Γρεβενά

  • Σενάριο, σκηνοθεσία: Ελπίδα Σκούφαλου
  • Πρωτότυπη μουσική: Σωκράτης Σινόπουλος
  • Kαλλιτεχνική συνεργάτιδα: Ερριέττη Εγγονοπούλου
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Βασίλης Μπάλιος
  • Ηχοληψία: Γιάννης Σκανδάμης
  • Ερμηνεύουν: Ρένη Πιττακή, Κώστας Βασαρδάνης
  • Μουσικοί: Σωκράτης Σινόπουλος (λύρα), Γιάννης Κυριμκυρίδης (πιάνο), Δημήτρης Τσεκούρας (μπάσο), Δημήτρης Εμμανουήλ (τύμπανα)
  • ΑΜΚΕ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΝΗΣΙ

Ο Εγγονόπουλος έχει αφήσει το αποτύπωμά του στο παλίμψηστο της νεοελληνικής ταυτότητας με ένα έργο που αντέχει στον χρόνο. Οξύτητα ποιητικού λόγου, εικαστική διεισδυτικότητα, αποθέωση του χρώματος, ελευθερία, γενναιότητα, «τρέλα» για ζωή και έρωτα. Υπερασπίστηκε το ρεύμα του υπερρεαλισμού με πάθος και πείσμα, συνομίλησε με την παράδοση με γνώση και τόλμη, οδεύοντας αέναα σε μια συνεχή υπέρβαση.

Δανειζόμαστε τον στίχο του «Δεν είναι εποχή για ποίηση…» για μια παράσταση γεμάτη μουσική και ποίηση, στο επισκέψιμο μνημείο της Ιεράς Μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου Τορνικίου, κοντά στη Δεσκάτη Γρεβενών. Ο Σωκράτης Σινόπουλος υπογράφει την πρωτότυπη μουσική και συνδράμει μουσικά με το κουαρτέτο του. Ο αρχέγονος ήχος της λύρας συναντά την τζαζ και τη σύγχρονη μουσική.

Η σπουδαία Ρένη Πιττακή και ο Κώστας Βασαρδάνης ερμηνεύουν και συνομιλούν με τους μουσικούς, στις όχθες του Αλιάκμονα, λουσμένοι σε ένα μαγικό φως με φόντο αγριολούλουδα, ήχους πουλιών, αντανακλάσεις νερού.

***

Μνήμης περάσματα
23, 24 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Αρχοντικό Τσιατσιαπά, Καστοριά

  • Μουσική επιμέλεια: Γεωργία Νταγάκη
  • Σκηνοθετική επιμέλεια: Αλκμήνη Καλογήρου
  • Οπτικοακουστικός σχεδιασμός: Κωνσταντίνος Σταμουλίδης
  • Επιλογή κειμένων: Δάφνη Παπαδοπούλου
  • Κοστούμια: Ελένη Νταγάκη
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Στράτος Κουρλής
  • Μουσικό σύνολο: Γεωργία Νταγάκη (τραγούδι, κρητική λύρα), Πάνος Γεωργόπουλος (κιθάρα), Γιάννης Παπανικολάου (τύμπανα, loops, spd), Αποστόλης Καρποντίνης (λαούτο), Βαγγέλης Καραπέτρος (programming, μπάσο)
  • Ερμηνεύει η Κερασίνα-Παναγιώτα Κωστάμη
  • Διεύθυνση παραγωγής: Κωνσταντίνος Θάνος
  • ΑΜΚΕ: ΚΙΤΡΟΝ

Ο ξεριζωμός αποτελεί μια τραυματική εμπειρία από το παρελθόν που συνεχίζεται μέχρι σήμερα, επηρεάζοντας γενιές ολόκληρες και διαμορφώνοντας τις ταυτότητες και τις ιστορίες τόσο των ατόμων όσο και των κοινωνιών. Η μουσική οπτικοακουστική δράση Μνήμης περάσματα εξερευνά τον διαχρονικό δεσμό του ελληνισμού με τον εκπατρισμό. Μέσα από έναν συνδυασμό τραγουδιών, αφηγήσεων και ψηφιακής οπτικοακουστικής τέχνης, ανασύρονται ιστορικές μνήμες και ο πόνος του ξεριζωμού, μετατρέποντας τα τραγούδια σε ζωντανά ντοκουμέντα της συλλογικής μνήμης.

***

Τα λουλούδια που βλέπουν
28, 29 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Παρυφές βυζαντινού φρουρίου Γυναικοκάστρου, Παλαιό Γυναικόκαστρο Κιλκίς

  • Κείμενα, πρωτότυπα τραγούδια, νέες μουσικές συνθέσεις, ενορχηστρώσεις: Alcedo Folk Band
  • Σχεδιασμός ήχου: Πασχάλης Κολέντσης
  • Σχεδιασμός φωτισμού: Αλέξανδρος Πολιτάκης
  • Alcedo Folk Band: Μαρία Μιχαλάκα (τραγούδι, βιολί), Στέφανος Χατζηαναγνώστου (φλάουτο), Δημήτρης Κουφαλάκος (φαγκότο, φυσαρμόνικα), Θεοδώρα Αθανασίου (κιθάρες, τραγούδι), Μενέλαος Μωραΐτης (τούμπα), Κώστας Κωνσταντάτος (κρουστά, βιολί, μαντολίνο, τραγούδι)
  • Αφήγηση, χορός: Αγγελίνα Τερσενίδου
  • ΑΜΚΕ: Alcedo

Τα λουλούδια είναι σιωπηλοί μάρτυρες της θυσίας από την αρχή του κόσμου. Στα μοιρολόγια, στις μπαλάντες του Μεσαίωνα, στις λαϊκές δοξασίες, άνθη αιώνια γεννιούνται από ιστορίες αγάπης και αίματος. Από τον Νάρκισσο και τα ρόδα του Μεσαίωνα μέχρι την παπαρούνα (σύμβολο μνήμης του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου μεταξύ άλλων), τα λουλούδια, με τις ιστορίες που βλέπουν, μας διαμορφώνουν, μας εμπνέουν, μας οδηγούν στις καινούριες, δικές μας ιστορίες. Από τα δημοτικά τραγούδια έως τους μεσαιωνικούς θρύλους, τα λουλούδια αναδύονται εκεί όπου η θυσία χαράζει ανεξίτηλα τη μνήμη.

Οι Alcedo Folk Band μας οδηγούν σε ένα ηχητικό και αφηγηματικό μονοπάτι, όπου η λαϊκή παράδοση συναντά τη σύγχρονη μουσική δημιουργία. Ο ελληνικός και ο ευρωπαϊκός πολιτισμός γεφυρώνονται με πολύτιμα υλικά από τη δημοτική ποίηση, τη μυθολογία και τη μεσαιωνική παράδοση.

***

Άξιον Εστί
30, 31 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.30
Ελληνιστικό Θέατρο στο Δίον, Πιερία

  • Σολίστ: Γιώργος Γάλλος (αφηγητής), Γιάννης Σελητσανιώτης (βαρύτονος), Γιάννης Διονυσίου (λαϊκός τραγουδιστής)
  • Piandaemonium: Χαράλαμπος Αγγελόπουλος, Αντώνης Ανισέγκος, Ευτυχία Βενιωτά, Εύη Γιαμοπούλου, Νίκος Ζαφρανάς, Βικτωρία Κιαζίμη, Γιώργος Κωνσταντίνου, Χρήστος Λενούτσος, Μαρία Μυλαράκη, Στέφανος Νάσος, Θοδωρής Τζοβανάκης, Κώστας Χάρδας (πιάνο)
  • Μουσική διεύθυνση: Διονύσης Παντής
  • Συμμετέχει η Μικτή Χορωδία Δημοτικού Ωδείου Λάρισας
  • Μουσική διεύθυνση: Δημήτρης Καρβούνης
  • Συμμετέχει η Χορωδία Δωματίου Κοζάνης
  • Μουσική διεύθυνση: Έμη Τσιούρα-Δημοπούλου
  • ΑΜΚΕ: Piandaemonium

Το Άξιον Εστί (1960) του Μίκη Θεοδωράκη, βασισμένο στην ομώνυμη ποιητική σύνθεση του νομπελίστα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη, παρουσιάζεται μέσα από την ηχοχρωματική παλέτα έξι πιάνων και την ηχητική ομοιογένεια της ερμηνείας δώδεκα πιανιστών της πιανιστικής ορχήστρας Piandaemonium.

Το εμβληματικό έργο που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης συνιστά ένα υβριδικό άκουσμα συμφωνικής ορχήστρας και χορωδίας από τη μια, με ψάλτη και αφηγητή από την άλλη, σε ένα σταυροδρόμι όπου η λόγια μουσική συναντά την παράδοση. Η βαθιά συζήτηση των εκφραστικών φορτίων των ετερόκλητων μουσικών παραδόσεων γίνεται πάνω στον καμβά της υψηλής ποίησης του Ελύτη, προσδοκώντας την έκφραση μιας ελληνικότητας σύγχρονης και πολυδιάστατης, με βλέψεις άμεσης επικοινωνίας του συλλογικού μηνύματός της με ένα μεγάλο κοινό.

Αυτός ο μοναδικός ήχος αποκτά νέα ζωή μέσα από την πρωτότυπη σύλληψη και εκτέλεση της μοναδικής πιανιστικής ορχήστρας Piandaemonium, η οποία με την εικοσιπενταετή εμπειρία της επιχειρεί μια σύγχρονη ηχητική επαναπροσέγγιση ενός έργου που κουβαλά ακόμα και σήμερα τα σύμβολα ενός πολιτισμού που διαρκώς ανανεώνεται.

***

Μόλις κοιμηθεί το κύμα
31 Ιουλίου, 1 Αυγούστου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Κάστρο Ιωαννίνων

  • Κείμενο, σκηνοθεσία: Θύμιος Διαμάντης, Κώστας Κουτρούλης
  • Κατασκευή σκηνικού: Εβίτα Αγγέλη
  • Τεχνικός φωτισμού: Ελευθέριος Τζοβάρας
  • Ερμηνεύει η Πέπη Γιαννιώτη
  • Συμμετέχουν μέλη του Πολυφωνικού Σχήματος «Πολυφωνικό Καφενείο»: Αρετή Μίγγου, Ερμιόνη Δόβα, Μαρία Μπακογιάννη, Ιακώβη Ντελέκου
  • ΑΜΚΕ: ΚΑΠΠΑ ΤΕΣΣΕΡΑ

Μέσα στο Ιτς Καλέ, κοντά στον τάφο του Αλή Πασά, πέντε γυναίκες αφηγούνται την ιστορία της Κυρα-Φροσύνης και των δεκαεπτά δολοφονημένων γυναικών στη λίμνη των Ιωαννίνων. Τέσσερις γυναίκες, μόνο με τις φωνές τους, τραγουδούν ηπειρώτικα τραγούδια, ενώ μια ερμηνεύτρια αναλαμβάνει τον ρόλο της Ευφροσύνης, εξιστορώντας μας τη ζωή που δεν έζησε, τα όνειρα και τα βιώματά της.

Ο διάλογος αυτός ξεδιπλώνει το κουβάρι της ιστορίας, φτάνοντας στο αύριο, εκεί όπου οι πέντε γυναίκες ελπίζουν να ζήσουν τη ζωή που στερήθηκαν. Στο τέλος, η ίδια η Ευφροσύνη μονολογεί για την ομορφιά της ζωής, κάνοντας μια έκκληση κατανόησης για τα λάθη που έκανε όσο ζούσε. Ακολουθώντας την ηπειρώτικη παράδοση, παρακολουθούμε έναν διάλογο μουσικής και αφήγησης, που σκοπό έχει τη θύμηση γεγονότων τα οποία μπορούν να γίνουν στο σήμερα έμπνευση και διδαχή, ενώ ταυτόχρονα φέρνουν τις νεότερες γενιές σε επαφή με την ιστορία του τόπου μας.

Στην παράσταση ακούγονται τα κομμάτια: «Μόλις κοιμηθεί το κύμα» (παραδοσιακό Β. Ηπείρου), «Κίνησα να ρθω ένα βράδυ» (παραδοσιακό Πολύτσανης Πωγωνίου), «Άσπρη κατάσπρη βαμβακιά» (παραδοσιακό Πολύτσανης Πωγωνίου), «Έβγα μάνα δες τον ήλιο» (παραδοσιακό Κόνιτσας).

***

Το κοσμοϋφάδι της Έρχηγου
2, 3 Αυγούστου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.30
Αρχαιολογικός χώρος Αβδήρων, Ξάνθη

  • Σκηνοθετική επιμέλεια: Γιάννης Δενδρινός
  • Δραματουργία, πρωτότυπη μουσική: Μάτα Κατσούλη
  • Χορογραφία: Δανάη Γιαννακάκου
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου
  • Τα πρόσωπα: Μάτα Κατσούλη (Άχρονη υφάντρα), Νίκος Σπανάτης (Άνδρας), Δανάη Γιαννακάκου (Χορεύτρια)
  • Μουσικοί: Κώστας Τζέκος (κλαρινέτο), Χαράλαμπος Καρασαββίδης (βιολί I), Καλλιόπη Μητροπούλου (βιολί II), Στέλιος Παπαναστάσης (βιόλα), Μαρσέλα Μπινέρι-Μπάσσιου (βιολοντσέλο)
  • AMKE: ΤΕΧΝΗ-ΨΥΧΗ

Η Κόρη ανοίγει το σεντούκι. Ξεδιπλώνει τα κιλίμια, ένα ένα, και θυμάται όσα της αφηγήθηκε η μητέρα της. Κάθε υφαντό, τρεις ιστορίες: η ιστορία του κόσμου –με πολέμους, σοδειές και πανηγύρια–, η ιστορία της παρέας –με τραγούδια, πειράγματα, παραμύθια και κουβέντες– κι η σιωπηλή ιστορία της καρδιάς.

Με προσδοκίες, μοναξιά κι όνειρα. Έτσι κυλούσαν, υπό το φως της λάμπας, οι ώρες της ύφανσης. Τα χέρια των γυναικών έμοιαζαν με εκείνα των μυθικών, αιώνιων Υφαντρών. Μα ο καιρός άλλαξε. Η Κόρη δεν υφαίνει πια για να ζεσταθεί και να ζεστάνει. Υφαίνει για να θυμηθεί και να δημιουργήσει. Το υφαντό γίνεται φωνή. Κι ο αργαλειός, σώμα μουσικό. Τα νήματα πάλλονται. Μέσα στην τελευταία ύφανση, εκεί όπου ενώνονται οι μνήμες, γεννιέται η Έργηχος – το έργο από ήχο.

***

Τραγούδι αχειροποίητο: Ο κυρ Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης ανάμεσά μας
3, 4 Αυγούστου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Αθανασάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου

  • Πρωτότυπη σύνθεση, καλλιτεχνική διεύθυνση: Ανδρέας Κατσιγιάννης
    Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας: Φίλιππος Ρέτσιος (πιάνο), Κώστας Γεδίκης (μπουζούκι, λαούτο, μαντολίνο), Απόστολος Βαλαρούτσος (κιθάρες), Κώστας Κωνσταντίνου (κοντραμπάσο), Ανδρέας Κατσιγιάννης (σαντούρι), Δήμος Βουγιούκας (ακορντεόν), Σταύρος Κουσκουρίδας (κλαρίνο, καβάλ), Κώστας Μερετάκης (κρουστά)
  • Τραγούδι: Χριστίνα Μαξούρη
  • Αφήγηση: Θωμάς Κοροβίνης
  • Ηχοληψία: Νίκος Δεληστάθης
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Χάρης Κεχαΐδης
  • ΑΜΚΕ: ΔΙΟΔΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ

Η μουσικοθεατρική παράσταση Τραγούδι αχειροποίητο: Ο κυρ Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης ανάμεσά μας έχει ως θέμα την ανάδειξη της διαχρονικότητας του παπαδιαμαντικού έργου μέσα από τον συνδυασμό της θυμοσοφικής και παράλληλα λόγιας διάστασης του λόγου του και της πέραν των ορίων του χρόνου διηνεκούς προσληψιμότητάς του από τις παλιότερες, τις τωρινές και τις μέλλουσες γενιές των Ελλήνων. Ορχηστρικά και μελοποιημένα ποιήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, του Ηλία Κατσούλη και του Θωμά Κοροβίνη, κείμενα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και του Ανδρέα Εμπειρίκου, καθώς και αποσπάσματα από τη νουβέλα του Θωμά Κοροβίνη Το αγγελόκρουσμα. Η τελευταία νύχτα του κυρ-Αλέξανδρου σε πρωτότυπες μουσικές δημιουργίες του συνθέτη Ανδρέα Κατσιγιάννη.

***

Το Κάστρο της Μυτιλήνης: Χτίζοντας πάνω στο παρελθόν
8, 9 Αυγούστου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Κάστρο Μυτιλήνης

  • Μουσική σύνθεση, μουσική διεύθυνση: Θεόδωρος Λεμπέσης
  • Κείμενο, λιμπρέτο: Λευτέρης Ντρούβας
  • Σκηνοθετική επιμέλεια: Γιάννης Βούρος, Λευτέρης Ντρούβας
  • Επιστημονικός συνεργάτης: Παύλος Τριανταφυλλίδης (προϊστάμενος Εφορείας Αρχαιοτήτων Λέσβου)
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Μελίνα Μάσχα
  • Βίντεο: Γιώργος Παπαδόπουλος
  • Σολίστ: Αγγελική Βαρδάκα (υψίφωνος)
  • Ερμηνεύουν: Γιάννης Βούρος (αφηγητής), Θεοδώρα Σιάρκου, Βασίλης Μπατσακούτσας
  • Συμμετέχουν τα ερασιτεχνικά σύνολα από τη Μυτιλήνη: Παιδική χορωδία Αnimato και Animato Youth Voices
  • Μουσική διδασκαλία: Νεκταρία Λαγκαδινού, Νίκη Καρδακάρη
  • Βυζαντινή χορωδία Μυτιλήνης
  • Συνοδεύει ορχήστρα δωματίου
  • Διεύθυνση παραγωγής: Άννα Σιταρένιου
  • ΑΜΚΕ: Syrix Productions

Το έργο Το Κάστρο της Μυτιλήνης: Χτίζοντας πάνω στο παρελθόν αποτελεί ένα πολυθέαμα ανάμεσα στη μουσική και το θέατρο που παρουσιάζει όλα όσα γέννησαν τη σημερινή μορφή του κάστρου – οι θεατές μεταφέρονται εικονικά σε επτά σημεία σταθμούς όπου έχουν στηθεί επτά διαφορετικές περφόρμανς. Κάθε πλίνθος του κάστρου της Μυτιλήνης στηρίχθηκε πάνω στον προηγούμενο. Διαφορετικοί λαοί έχτισαν ο ένας πάνω στον άλλον, σε μια διαρκή σύνθεση των πολιτισμών, με τη χρήση πολλών και διαφορετικών συστατικών. Πώς οι άνθρωποι διαμόρφωσαν στο πέρασμα των αιώνων το κάστρο και πώς το κάστρο διαμόρφωσε τους ανθρώπους που φιλοξένησε; Κάθε διαφορετική εποχή, συνδεδεμένη με την προηγούμενη, παίρνει τη σκυτάλη, προσφέρει τον δικό της λίθο και γεννά με τη σειρά της τροφοδοσία για την επόμενη. Το χθες, το σήμερα και το αύριο, το παρελθόν ως οδηγός, η Ανατολή και η Δύση, η εξέλιξη του κτίσματος αλλά στο επίκεντρο πάντα η ζύμωση του νέου από το παλιό πάνω στο ίδιο το κάστρο, στους ανθρώπους και στην τέχνη.

***

Βρυκόλαξ εν Καβειρίω
Καντάτα για υψίφωνο, πνευστά και ακορντεόν
8, 9 Αυγούστου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.00
Αρχαιολογικός χώρος Καβειρίου, Λήμνος

  • Σύλληψη, καλλιτεχνική επιμέλεια, σκηνικά, σχεδιασμός εκπαιδευτικής δράσης: Kournos Music Festival
  • Μουσική: Αποστόλης Κουτσογιάννης
  • Λιμπρέτο: Μαρλένο Νίκα, Σέμη Σελάμι
  • Γλυπτά: Φίλιππος Βασιλείου
  • Ερμηνεύει η Αφροδίτη Πατουλίδου (υψίφωνος)
  • Ventus Ensemble: Κώστας Τζέκος (κλαρινέτο), Σπύρος Τζέκος (κλαρινέτο), Κώστας Γιοβάνης (όμποε), Δημήτρης Ντακοβάνος (φαγκότο), Κωνσταντίνος Ζιγκερίδης (ακορντεόν)

Η καντάτα για υψίφωνο, πνευστά και ακορντεόν Βρυκόλαξ εν Καβειρίω είναι ένα μουσικό παραμύθι για τους ηττημένους και αήττητους βρυκόλακες της εποχής μας μέσα από τη σύμπραξη του συνθέτη Αποστόλη Κουτσογιάννη και τ@ ποιητ@ Μαρλένο Νίκα και Σέμη Σελάμι.

Μια λυρική περφόρμανς κάτω από το φως του αυγουστιάτικου φεγγαριού στον αρχαιολογικό χώρο του Καβειρίου της Λήμνου, με σολίστ τη διεθνή υψίφωνο Αφροδίτη Πατουλίδου και με το διακεκριμένο μουσικό σύνολο Ventus Ensemble. Τα γλυπτά του εικαστικού Φίλιππου Βασιλείου εμπνέονται από τις αναγεννησιακές εικόνες του Gregorio Dati, ξεδιπλώνοντας ετερόκλητες υφές του μύθου. Τα έργα «Συγχώρεση» του Ιάκωβου Πολυλά και «Ο γυιος του βρυκόλακα»» του Αχιλλέα Παράσχου, οι σκοτεινές βαμπίρ νουβέλες του 19ου αιώνα ως υπόμνηση ενός παράλογου σύμπαντος, συνδιαλέγονται με το πρωτότυπο λιμπρέτο των δημιουργών μεταγγίζοντας και σ’ εμάς το πρόταγμα ενάντια στην απομάγευση του κόσμου.

***

Περαμάτισμα
Υφαίνοντας τον Μέλλοντα του κόσμου απ’ τον Αόριστο του τόπου
21, 22 Αυγούστου 2025 / Ώρα έναρξης: 19.30
Ιδαίον Άντρον, Ανώγεια, Ψηλορείτης

  • ΑΜΚΕ: ANDROIDUS PROJECT TANK

Το Περαμάτισμα αποτελεί μια πολιτιστική πρόταση, εμπνευσμένη από τη διαχρονική τελετουργία του περαματίσματος στον παραδοσιακό αργαλειό – τη διαδικασία του «περάσματος» των νημάτων που καθορίζει το σχέδιο και την τεχνοτροπία κάθε υφαντού. Ως έννοια, το περαμάτισμα μετατρέπεται σε εργαλείο κατανόησης της συνύφανσης του τοπικού με το παγκόσμιο, της παράδοσης με την καινοτομία, του χρόνου με τον χώρο, του ανθρώπου με την ύλη και την τεχνολογία.

Στον ορεινό Ψηλορείτη και το Ιδαίον Άντρον, έναν τόπο με ειδικό βάρος και ισχυρό συμβολισμό για την Κρήτη, το έργο επιχειρεί να συνυφάνει την πολιτιστική μνήμη με τη σύγχρονη δημιουργία και με επίκεντρο τον άνθρωπο δημιουργό. Μέσα από το Περαμάτισμα αναδύεται: η δυναμική της υφαντικής ως χειρονομίας, συμβολισμού και πολιτισμικού κώδικα· η συνάντηση παραδοσιακών τεχνών με νέες τεχνολογίες και ψηφιακές μορφές έκφρασης· η συνύφανση διαφορετικών μουσικών ιδιωμάτων που γεννούν μια νέα ακουστική εμπειρία.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Μέρος Α΄: Εισηγήσεις & Παρουσιάσεις
– Άνοιγμα στο Περαμάτισμα μέσα από τη μνήμη του καθημερινού και την ποίηση της υφαντικής με τον Λουδοβίκο των Ανωγείων (21/8)
– Εισαγωγή στον θεματικό πυρήνα της προοπτικής με τη σημασία της υφαντικής ως τόπου μνήμης, πράξης και επανανοηματοδότησης από τη Ζωή Παπαδάκη, υφάντρα και εκπαιδευτικό της νέας Δομής Υφαντικής του Υπουργείου Πολιτισμού στα Ανώγεια (22/8)

Μέρος Β΄: Μουσική
– Σύγχρονες εκδοχές της κρητικής μουσικής από τους Λευτέρη και Μανούσο Καλλέργη (21/8)
– Μουσική σύμπραξη με την υφαντική τέχνη: Γιάγκος Χαιρέτης (21, 22/8)
– Δημιουργία ηχητικής σύνθεσης: Argonauts Music (22/8)
– String Demons: Λυδία και Κωνσταντίνος Μπουντούνης (21, 22/8)

Παράλληλη δράση:
Έκθεση Ψηφιακού Μουσείου Άδρακτος
Για πρώτη φορά παρουσιάζεται στο κοινό επιλογή έργων από την εν εξελίξει πλατφόρμα Άδρακτος, ένα ψηφιακό μουσείο σύγχρονης υφαντικής και τέχνης. Η έκθεση φέρνει κοντά τις υφάντρες του Ψηλορείτη Αριστέα Ξυλούρη, Ερμιόνη Καλομοίρη, Βαγγελιώ Νταγιαντά, Ευαγγελία Σπιθούρη, Νίτσα Χαιρέτη και Λευκοθέα Σπιθούρη με τους σύγχρονους δημιουργούς Νίκο Κανόγλου, Αλεξάνδρα Μπίσα, Κλωθώ και Γιώργο Μπούνια.

***

Πατέρας & Γιος
Διάλογος μέσα από την τζαζ – Το βάρος της κληρονομιάς
21, 22 Αυγούστου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Ρωμαϊκή Αγορά Δελφών

  • Σαξόφωνα, φωνητικά, Somax AI system: Δημήτρης Βασιλάκης
  • Τενόρο σαξόφωνο, laptops: Νέστορας Βασιλάκης
  • Πλήκτρα: Μάνος Σαριδάκης
  • Τύμπανα: Γιώργος Κωστελέτος

Στη μουσική παράσταση υπό τον τίτλο Πατέρας & Γιος: Διάλογος μέσα από την τζαζ – Το βάρος της κληρονομιάς ο Δημήτρης Βασιλάκης, διεθνώς καταξιωμένος σαξοφωνίστας και συνθέτης, και ο Νέστορας Βασιλάκης, εκπρόσωπος της νέας γενιάς μουσικών, συνομιλούν μέσα από τη μουσική, εξερευνώντας τη σχέση παράδοσης και καινοτομίας. Το συναυλιακό πρόγραμμα περιλαμβάνει επιλεγμένα κομμάτια πατέρα και γιου από το standard jazz ρεπερτόριο, καθώς και πρωτότυπες συνθέσεις και από τους δύο σε έναν διαρκή διάλογο που γεφυρώνει τις γενιές και με την ποίηση αλλά και με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.

***

Έλα και τράβα τη σκεπή, να φύγω να πετάξω…
25, 26 Αυγούστου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Παλαιό Φρούριο Κέρκυρας

  • Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
  • Απαγγελία: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη
  • Πιάνο: Αχιλλέας Γουάστωρ
  • Μπουζούκι, μαντολίνο: Ηρακλής Ζάκκας

Ο Μανώλης Μητσιάς κάλεσε την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, την κορυφαία Ελληνίδα ηθοποιό, να αποδώσουν μαζί τραγούδια που συνθέτουν τη συλλογική μας μνήμη και την εμψυχώνουν στους καλούς και στους σημερινούς δυστοπικούς καιρούς. Ένα αφιέρωμα από καρδιάς στους ποιητές των τραγουδιών και μέσα από αυτό μια ολοκάθαρη μουσική διαδρομή στην ιστορία και τον πολιτισμό της νεότερης Ελλάδας.

O αξεπέραστος Μανώλης Μητσιάς συναντιέται στη σκηνή με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, η οποία απαγγέλλει στίχους των ποιητών και τραγουδά για πρώτη φορά επί σκηνής. Τραγούδια σε στίχους των Νίκου Γκάτσου, Οδυσσέα Ελύτη, Γιώργου Σεφέρη, Γιάννη Ρίτσου, Μάνου Ελευθερίου, Λευτέρη Παπαδόπουλου, των ποιητών που έδωσαν τον κανόνα του καλού ελληνικού τραγουδιού.

***

Η ποίηση στη μουσική
Κρυμμένη ποίηση | Μυστική συναυλία
25, 26 Αυγούστου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Φορτέτσα Ρεθύμνου

  • Υπόγεια Ρεύματα: Γρηγόρης Κλιούμης, Τάσος Πέππας, Νίκος Γιούσεφ
  • Εικαστική και σκηνοθετική επιμέλεια: Ρένα Παπαγεωργίου
  • Επιστημονικός σύμβουλος: Ανδρέας Ν. Μιχαλόπουλος (Καθηγητής Λατινικής Φιλολογίας ΕΚΠΑ)
  • Τεχνική επιμέλεια, σχεδιασμός φωτισμών, ηχοληψία: Πέτρος Πετρόπουλος, Πολυφωνική Στούντιο
  • Υπεύθυνοι παραγωγής, διοικητικό προσωπικό: Μίμα Δημούλα, Άννα Παπαγεωργίου
  • ΑΜΚΕ: ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΡΑΣΗ

Έχοντας εμπνευστεί και μελοποιήσει μοναδικά ποιήματα σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών, το θρυλικό συγκρότημα Υπόγεια Ρεύματα θα πραγματοποιήσει μια ξεχωριστή συναυλία η οποία, με στόχο τη συνολική παρουσίαση αυτών των εξαιρετικών πρωτότυπων συνθέσεων, νέων και παλαιότερων, ειδικά διαμορφωμένων για τη «μυστική» συναυλία, θέτει τις βάσεις για συζήτηση, έμπνευση και εξέλιξη της λογικής σύνδεσης της κλασικής μας κληρονομιάς με τη σύγχρονη καλλιτεχνική έκφραση. Παράλληλα, η εικαστικός Ρένα Παπαγεωργίου εκθέτει τις δημιουργίες της, απεικονίζοντας τις προσωπογραφίες σπουδαίων ποιητών και ποιητριών μας με τη μοναδική αφηρημένη αλλά γεμάτη σεβασμό και ενδιαφέρον τεχνοτροπία της. Οι καλλιτέχνες, με τις μελοποιημένες ποιητικές συνθέσεις και τις εικαστικές απεικονίσεις, αντιμετωπίζουν το παρελθόν ως μια δημιουργική συνθήκη η οποία αποτελεί την έμπνευση αυτής της δράσης αφιέρωμα στην ποίηση και στην καλλιτεχνία, μέσω μιας ατμοσφαιρικής συναυλίας που θα προσφέρει μια μοναδική εμπειρία στο κοινό.

***

Ove vai? Konte Nano, Ove vai?
Tο λεμονοπεριβόλι του Δαμαλά
25, 26 Αυγούστου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.30
Φρούριο Παλαμηδίου, Ναύπλιο

  • Σύλληψη, σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης
  • Σύνθεση κειμένων, έρευνα: Θοδωρής Γκόνης, Αγγελική Παπαγιαννοπούλου
  • Πρωτότυπα κείμενα: Παντελής Μπουκάλας, Θοδωρής Γκόνης
  • Σκηνικά, κοστούμια: Ανδρέας Γεωργιάδης
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Αγγελική Παπαγιαννοπούλου
  • Ερμηνεύουν: Νίκος Γαλανός, Ελένη Ουζουνίδου, Ρωξάνη Καρφή
  • Μουσικοί: Δήμητρα Τσαγκαράκη (τραγούδι, μουσική επιμέλεια και ενορχήστρωση), Πέτρος Χρηστάκης (ηλεκτρική κιθάρα, συνεπιμέλεια ενορχήστρωσης), Αντιγόνη Πάππου (νέι, φλογέρες), Έκτορας Ρέμσακ (κρητική λύρα), Παύλος Κόρδης (πιάνο)
  • ΑΜΚΕ: PRO4arts

Ο πρώτος Κυβερνήτης επιστρέφει σήμερα στο Ναύπλιο, προσπερνά την εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα και ανεβαίνει στο Παλαμήδι. Κρατά στα χέρια του μια επιστολή. Τρεις ηθοποιοί και μια ομάδα μουσικών δημιουργούν ένα σπονδυλωτό θέαμα –μια «μουσικοθεατρική Βαβυλωνία»– και μας μεταφέρουν στην ταραγμένη εποχή του Καποδίστρια, με άξονα τα κείμενα που στηρίζονται σε αυθεντικά γραπτά και διαλόγους της εποχής (Ιστορικές αναμνήσεις του Νικολάου Δραγούμη, Απόλογα για τον Καποδίστρια του Γεωργίου Τερτσέτη, Στρατιωτικά ενθυμήματα του Νικολάου Κασομούλη, Ιστορική ανθολογία του Γιάννη Βλαχογιάννη, Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως του Θωμά Γόρδωνος και άλλα), όπως και πρωτότυπα κείμενα.

***

Παρόλες: Πώς τα τραγούδια του χθες συνομιλούν με το σήμερα;
26, 27 Αυγούστου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00
Κονάκι Προδρόμου, Καρδίτσα

  • Σύλληψη, ιδέα, έρευνα: Κατά-φωνή
  • Σκηνοθεσία: Πέτρος Παπαζήσης
  • Δραματουργία: Αρετή Πολυμενίδη, Αλκυόνη Θηλυκού
  • Μουσική επιμέλεια: Μίμης Τζαρούχης, Βάσω Μιχαηλίδου
  • Σκηνογραφική επιμέλεια: Λήδα Γρηγοριάδου
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Ελένη Χούμου
  • Επιστημονικές συνεργάτιδες: Γεωργία Τέντα, Εύη Νάκου
  • Ηχοληψία: Νίκος Βρύζας
  • Επί σκηνής: Νίκος Βρύζας (κιθάρα, φωνή), Λήδα Γρηγοριάδου (ηθοποιός, φωνή), Αλκυόνη Θηλυκού (ηθοποιός, πιάνο, φωνή), Χρήστος Καλογριδάκης (φωνή, φλάουτο), Ξανθίππη Κουτούφη (ηθοποιός, φωνή), Βάσω Μιχαηλίδου (ακορντεόν, φωνή), Πέτρος Παπαζήσης (ηθοποιός, φωνή), Αρετή Πολυμενίδη (ηθοποιός, φωνή), Μίμης Τζαρούχης (έγχορδα, κρουστά, φωνή)
  • Διεύθυνση παραγωγής: Πέτρος Παπαζήσης
  • ΑΜΚΕ: ΟΜΑΖ

Η μουσική παράσταση Παρόλες: Πώς τα τραγούδια του χθες συνομιλούν με το σήμερα; από το μουσικοθεατρικό σχήμα «Κατά-φωνή» καταπιάνεται με τη θεσμική και κοινωνική λογοκρισία σε τραγούδια από το 1930 ως το 1980. Ένα σύγχρονο μουσικό σύνολο συναντά ένα μπουλούκι «από τα παλιά». Κουβεντιάζουν μεταξύ τους για τη λογοκρισία, την ελευθερία έκφρασης και την πολιτική ορθότητα στα τραγούδια.

Το ρεπερτόριο περιστρέφεται γύρω από ερωτήσεις όπως: Τι σκέφτεται μια προσφυγούλα μασουλώντας ανθούς κανέλας; Γιατί μια μαύρη Φορντ περιμένει την Αλεξάνδρα και την Ευλαμπία; Πώς ακούστηκαν τα μαλαματένια λόγια, όταν νύχτωσε χωρίς φεγγάρι; Γιατί θα κλείσω τα μάτια; Πώς οι οπερέτες και τα ρεμπέτικα φλερτάρουν με τον σεξισμό, την πατριαρχία και τον σουρεαλισμό; Στίχοι, εικόνες και ήχοι πλέκονται με ζωντανή μουσική και αφηγήσεις, γεμάτες άβολες σιωπές και ηχηρές παρόλες. Άραγε, όταν η Χασκίλ, ο Βαμβακάρης και ο Τσιτσάνης είπαν «άσε πλέον τις παρόλες, σου ’ξηγήθηκα», αναρωτήθηκαν αν οι παρόλες τους θα λογοκριθούν, θα αλλάξουν ή θα παραμείνουν ίδιες, παρ’ όλα αυτά;

* Παρόλες: λέξη με λατινικές ρίζες, συνώνυμη με τις «παχιές λέξεις»

Σχετικά Άρθρα

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή