Τα εγκαίνια της έκθεσης “Mothertongue” θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη, 8 Μαΐου 2025 (18.00 – 21.00).
Κείμενο έκθεσης: Σοφία Ελίζα Μπουράτση (Θεωρητικός τέχνης και επιμελήτρια. Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου)
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ:
Η γκαλερί Καλφαγιάν παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση του Harm Gerdes (1994, Darmstadt, Γερμανία) στην Ελλάδα. Η έκθεση, με τίτλο Mothertongue, είναι η πέμπτη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη που αποφοίτησε το 2020 από την Düsseldorf Kunstakademie, ενώ ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Παρόλο που ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει στη μητρική γλώσσα του Ελληνοκύπριου – Γερμανού εικαστικού, αναφέρεται ταυτόχρονα στον πυρήνα της ταυτότητάς του: την ουσιαστική ενασχόληση με τη ζωγραφική.
Πρέπει κανείς να ανακαλύψει τα έργα του Harm Gerdes δια ζώσης για να αντιληφθεί ότι αυτό που από μακριά ή μέσω οθόνης μοιάζει με ψηφιακή δουλειά είναι στην ουσία αφηρημένες ζωγραφικές συνθέσεις όπου τα έντονα χρώματα, οι οργανικές φόρμες, η υλικότητα και η κίνηση συνδιαλέγονται δυναμικά διαμορφώνοντας το έργο.
Η έκθεση Mothertongue, ενώ ξετυλίγει το νήμα της μέσα από προηγούμενα έργα του καλλιτέχνη, αποτελεί μία νέα περίοδο στη δουλειά του, όπου απελευθερώνεται από την επιτακτικότητα της αναφοράς και αφήνει τη διαδικασία της ζωγραφικής να τον οδηγήσει ελεύθερα στη δημιουργία της εικόνας.
Και ενώ ο καλλιτέχνης έχει κάνει την δύσκολη επιλογή να μην υποστηρίζει τα έργα του μ’ ένα συγκεκριμένο αφήγημα, μία εξιστόρηση που τελικά θα περιόριζε την ερμηνεία τους σε μία πιο «εύκολη» ανάγνωση, μία πιο προσεκτική ματιά στα έργα του μπορεί να ανακαλύψει κάποια από τα κεντρικά στοιχεία και διακυβεύματα που τον απασχολούν.
Ο Gerdes συνθέτει αισθητικές του παρόντος με τα θεμελιώδη ερωτήματα που απασχολούν διαχρονικά τη ζωγραφική. Οι χώροι που δημιουργούνται από την υπέρθεση των μορφών, το παιχνίδι μεταξύ των εννοιών της ιεραρχίας και της ελευθερίας, η οικειότητα που μπορεί να αισθανθεί κανείς σε σημεία ή «γειτονιές» των έργων και η άμεση υπέρβαση του οικείου μέσω της απρόσμενης μεταμόρφωσης, η δοκιμασία της συνύπαρξης, οι ισορροπίες που δομούνται και αποδομούνται ρυθμικά, θέτουν επίμονα και ουσιαστικά το ερώτημα της ζωγραφικής εικόνας – του ποιείν και του θωρείν της – ενώ προκαλούν μία πηγαία αισθητική απόλαυση.
Επίσης, η επιρροή της Αθήνας και της Ελλάδας, όπου ο Harm Gerdes μετακόμισε μόλις τον Σεπτέμβρη του 2022 και δημιούργησε τα έργα που παρουσιάζει στην έκθεση, διακρίνονται στην επιλογή των χρωμάτων που παραπέμπουν άλλοτε στο αυθεντικό λιτό ελληνικό καλοκαίρι και άλλοτε στον πυκνό αστικό ιστό τον οποίο βιώνει καθημερινά ο καλλιτέχνης.
Τέλος, η αίσθηση της χαράς που χαρακτηρίζει το έργο του, μεταφέρει τόσο στην ευχάριστη εντύπωση που προκαλεί το άκουσμα της μητρικής μας γλώσσας και στην πολύτιμη αίσθηση του ανήκειν σ’ έναν τόπο – ειδικά για όσους έχουν παραπάνω από μία χώρες –, όσο και στην απόλαυση της ανακάλυψης, της απρόσμενης έκβασης και της αισθητικής πρόκλησης που μπορεί να δημιουργήσει μία δυνατή εικόνα.
HARM GERDES – ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ:
Ο Harm Gerdes (γεν. 1994) είναι Γερμανο-Κύπριος εικαστικός καλλιτέχνης ο οποίος από το 2022 ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Μεγάλωσε στο Ντάρμστατ της Γερμανίας. Το 2020 αποφοίτησε από την Kunstakademie του Ντύσσελντορφ (με καθηγήτρια την Katharina Grosse μεταξύ των ετών 2016-2018). Ο Gerdes έχει παρουσιάσει το έργο του σε ατομικές εκθέσεις διεθνώς όπως μεταξύ άλλων: The Autotuned Mind, Peres Projects, Μιλάνο (2024), Panorama, Peres Projects, Σεούλ (2023), Synthetic Spirits, Peres Projects, Βερολίνο (2022), Staying with the Trouble, Peres Projects, Βερολίνο (2021). Έχει συμμετάσχει σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων: There is no sea but the sea, Meyer Riegger, Καρλσρούη (2022), werden/becoming: From Michelangelo to, Tiroler Landesmuseen, Ίνσμπρουκ (2021, Coming to Voice, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Ντύσσελντορφ (2021); Utopia, Peres Projects, Βερολίνο (2021), καθώς επίσης και σε art fairs όπως Art Basel, Art Basel Hong Kong, Frieze and KIAF. Παλαιότερες εκθέσεις: Darmstadt Triennale: Kunstpunkte, Mathildenhöhe Darmstadt, Γερμανία (2015); Mit Kunst für die Kunst, Kunsthalle Darmstadt, Γερμανία (2015) κ.α. Aτομική έκθεση 2025: ΜOTHERTONGUE, Kalfayan Galleries, Αθήνα.
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Harm Gerdes, Color Study I, 2025, ακρυλικό σε καμβά, 40 x 55 εκ. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και των Kalfayan Galleries, Αθήνα