Στο Αρχαιολογικού Μουσείου της Ίου, στην αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων, σε συνδιοργάνωση με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, παρουσιάζονται για πρώτη φορά έργα σύγχρονης τέχνης, σε έναν δημιουργικό διάλογο με τα εκθέματα του Μουσείου. Η έκθεση “Cycladic Nexus, A Journey of Connections Across Time: Skarkos”, η οποία εγκαινιάζεται το Σάββατο 28 Ιουνίου, φέρνει κοντά το παρελθόν με το παρόν μέσα από σύγχρονες καλλιτεχνικές προσεγγίσεις.
Έμπνευση και αφορμή της έκθεσης αποτελεί ο προϊστορικός οικισμός του Σκάρκου και κατ’επέκταση ο κυκλαδικός πολιτισμός. Ο οικισμός του Σκάρκου στην Ίο αποτελεί μία από τις πιο ολοκληρωμένες μαρτυρίες της Πρωτοκυκλαδικής περιόδου, που αναπτύχθηκε την περίοδο 2.700-2.400/2.300 π.Χ, αποκαλύπτοντας μια κοινωνία που αναπτύχθηκε μέσα από νέες τεχνολογίες, συστήματα επιβίωσης και κοινωνικές δομές. Η έκθεση αυτή επιχειρεί να φέρει σε διάλογο τη δυναμική αυτής της αρχαίας κοινότητας με τη σύγχρονη τέχνη, διερευνώντας τις αλλαγές στην ανθρώπινη θεώρηση του κόσμου.
Γιώργος Αλεξανδρίδης, Καταλύματα, 2020, πηλός stoneware, εγκατάσταση, μεταβλητές διαστάσεις (21 x 21 x 11 εκ. το κάθε ένα)
Ο εικαστικός διάλογος που αναπτύσσεται ανάμεσα στον αρχαίο οικισμό και τις σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές έχει ως βασικό άξονα τη σύνδεση ως θεμέλιο της πολιτισμικής συγκρότησης. Η έκθεση αντλεί έμπνευση από την αρχαία γεωγραφία των ανταλλαγών και προτείνει έναν σύγχρονο στοχασμό πάνω στη μνήμη, την κοινότητα και την ταυτότητα, ως επίκαιρες και βιωμένες εμπειρίες.
Καλλιτέχνες από διαφορετικά πεδία διερευνούν έννοιες όπως η μετακίνηση, η επικοινωνία και οι δεσμοί, μέσα από ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις, κέντημα και ψηφιακές εκτυπώσεις. Το ανθρώπινο ίχνος —παρουσία ή απουσία, διαδρομή ή τραύμα—διατρέχει τα έργα, θέτοντας ερωτήματα για τη συλλογικότητα και την ιστορική συνείδηση.
Οι επιμελήτριες της έκθεσης Ευγενία Ίσκου και Ναταλία Μητσιώνη σημειώνουν: «Η έκθεση δεν αποτελεί απλώς μια αναφορά στην πολιτισμική συνέχεια. Είναι μια εικαστική πρόταση που αντιλαμβάνεται την ιστορία όχι ως αρχείο, αλλά ως δυναμική τοπογραφία· ως πεδίο νοήματος που μας αφορά άμεσα. Στη συνάντηση του αρχαίου με το σύγχρονο, ο θεατής προσκαλείται να στοχαστεί πάνω στις έννοιες της μετακίνησης, της μετάβασης, της ανταλλαγής και της συλλογικότητας, όχι ως αφηρημένες έννοιες, αλλά ως θεμελιώδη βιώματα, κοινά στον Πρωτοκυκλαδικό κάτοικο και στον σύγχρονο άνθρωπο».
Σταύρος Κάσσης, Ephemera, 2023, ευρεθέντα αντικείμενα:χαρτιά, καρτ ποστάλ, φωτογραφία, χαρτόνι, κλιπς, τζάμι , 31 x 42 εκ.
Συμμετέχουν : Γιώργος Αλεξανδρίδης, Οδυσσέας Γλύκας, Αντιγόνη Καββαθά, Σταύρος Κάσσης, Θάνος Μακρής, Κωνσταντίνος Μάσσος, Βαρβάρα Μαυρακάκη, Αντώνιος Παναγόπουλος, Περικλής Πραβήτας, Ιφιγένεια Σδούκου, Μίλτος Σκούρας, Νίκος Τρανός
Επιμέλεια έκθεσης: Ευγενία Ίσκου (Αρχαιολόγος-Ιστορικός της Τέχνης), Ναταλία Μητσιώνη (Ιστορικός της Τέχνης)
Κεντρική εικόνα θέματος: Νίκος Τρανός, Ναυτία (από τη σειρά terrain), 2017, 50 κεραμικά κεφάλια υαλοχρωματισμένα πορτοκαλί, όπως τα σωσίβια διάσωσης και ψημένα δύο φορές στους 1020oC, 2 βιεννέζικες καρέκλες οικιακά έπιπλα από τα σκουπίδια των Αθηνών, 150 φελλοί από σαμπάνιες και κρασιά, σιδερένιες ράβδοι, 113 x 55 x 115 εκ. Οι καρέκλες έχουν απολυμανθεί. | Ευγενική παραχώρηση: Zoumboulakis Galleries