Η επίδραση της αρχαίας Ελλάδας στη σύγχρονη ζωή

by Times Newsroom

Η ελληνική μυθολογία τροφοδοτεί διαρκώς με περιεχόμενο -όσο ταιριαστή μπορεί να είναι αυτή η λέξη για μία τόσο πλούσια κληρονομιά- τη ζωή μας. Ατελείωτες ιστορίες και θρύλοι που όχι απλώς έχουν επιζήσει στο πέρασμα των αιώνων και των χιλιετιών, αλλά έχουν καταφέρει να εμπνεύσουν εκατοντάδες γενεές ανθρώπων. Ήρωες, θεοί, τέρατα και μάχες έχουν επηρεάσει τη μοντέρνα ζωή και τη σύγχρονη κουλτούρα της ανθρωπότητας, όχι μόνο στα στενά όρια της χώρας μας, αλλά σε κάθε γωνιά του πλανήτη, ανεξάρτητα από τις όποιες εθνικότητες και πολιτισμικές διαφορές.

Είναι πολύ λογικό, λοιπόν, το τελευταίο διάστημα να κάνει θραύση στο τηλεοπτικό τοπίο η σειρά KAOS, που πραγματεύεται, και εν μέρει παρωδεί, τους θεούς του Ολύμπου, με έναν τρόπο που έχει φτάσει στο σημείο να προκαλεί αντιδράσεις. Βέβαια, δεν υπάρχει σχεδόν τίποτα στην καθημερινότητά μας που να μην επιδέχεται αμφισβήτησης και η σειρά του Netflix έχει καταφέρει να προκαλέσει, χωρίς να είναι αυτός ο στόχος της. Αυτό που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει, ωστόσο, είναι η επίδραση της αρχαίας ελληνικής ιστορίας και μυθολογίας στη λαϊκή κουλτούρα.

Μπορεί να το πιάσει κανείς από διάφορα σημεία, όπως για παράδειγμα από το online gaming. Οι τίτλοι videogames που έχουν να κάνουν με την αρχαία Ελλάδα είναι χιλιάδες, ενώ η μεταφορά ανάλογης θεματογραφίας έγινε ακόμη και σε ένα από τα πιο δημοφιλή παρακλάδια του gaming, σε εκείνο των καζίνο. Στο Λας Βέγκας μπορούσαμε να δούμε για πάνω από 60 χρόνια επίγεια καζίνο που είχαν ως βασικό τους θέμα την αρχαία Ελλάδα. Η τεχνολογία, όμως, ήταν εκείνη που άνοιξε εντελώς τους ορίζοντες και έβαλε την ελληνική μυθολογία στην καρδιά της ψηφιακής διασκέδασης.

Το μέσο ήταν τα φρουτάκια, πιθανότατα τα πιο διασκεδαστικά παιχνίδια που μπορεί να βρει κανείς σε ένα καζίνο. Γνωστά και ως κουλοχέρηδες σε πολλά μέρη του κόσμου, εμφανίστηκαν στα τέλη του 1800 με τους χαρακτηριστικούς κινούμενους τροχούς, που απεικόνιζαν φρούτα και έτσι πήραν το όνομά τους. Τουλάχιστον για έναν αιώνα καταλάμβαναν τον περισσότερο χώρο στα καζίνο, όμως η τεχνολογική επανάσταση που ξεκίνησε το 1995 και έφερε τα online καζίνο στο προσκήνιο, άλλαξε εντελώς το τοπίο.

Οι πάροχοι εκμεταλλεύτηκαν τη δυνατότητα που είχε πια ο κάθε άνθρωπος να αποκτήσει πρόσβαση στο ψηφιακό παιχνίδι, μέσα από τις εξειδικευμένες πλατφόρμες όπως εκείνη της PokerStars Casino, όποια στιγμή θέλει. Το κινητό τηλέφωνο και το internet έκαναν τα online φρουτάκια άμεσα διαθέσιμα σε όλους, ενώ παράλληλα καταρρίφθηκαν όλοι οι σχεδιαστικοί περιορισμοί. Τα θέματα των κουλοχέρηδων αυξήθηκαν και μαζί τους ήρθε η αναβάθμιση της αρχαίας Ελλάδας μέσα από αυτό το μονοπάτι της λαϊκής κουλτούρας. Και, φυσικά, δεν είναι το μοναδικό.

Από τις ταινίες, τα βιβλία έως τη μουσική, μπορούμε να διακρίνουμε τις σημαντικές επιρροές της ελληνικής κουλτούρας. Πόσες όπερες, εξάλλου, είναι εμπνευσμένες από αρχαίους ελληνικούς μύθους; Σε αρκετές, συναντάμε και ελληνικά κείμενα, όπως στην περίπτωση του Monteverdi, που δεν δίστασε να ενσωματώσει την ελληνική γλώσσα για να δώσει ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα στην επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη, ενώ σε άλλες πετυχαίνουμε χαρακτήρες, όπως εκείνον της «Μήδειας» στην όπερα του Cherubini.

Εκτός, όμως, από την όπερα, βρίσκουμε επιρροές της αρχαίας Ελλάδας σε πολλά ακόμα είδη μουσικής, όπως η «calypso», που πήρε το όνομά της από την «Καλυψώ», ή ακόμα και στο heavy metal, όταν το άλμπουμ των The Lord Weird Slough Feg εμπνεύστηκε από την Οδύσσεια.

Εξίσου βέβαια, η ελληνική μυθολογία επίδρασε και τη λογοτεχνία, όπως και ολόκληρη την τέχνη. Αρκεί να θυμηθούμε μόνο μερικά από τα πιο διάσημα λογοτεχνικά έργα, όπως «Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα» του Σαίξπηρ και ο «Οδυσσέας» του Τζέιμς Τζόις, ή κάποιους κορυφαίους πίνακες, όπως η «Γέννηση της Αφροδίτης» του Μποτιτσέλι και ο «Δαυίδ» του Μιχαήλ Αγγέλου, για να εντοπίσουμε με ευκολία τις αναφορές στους ήρωες της μυθολογίας μας.

O χώρος του μάρκετινγκ, επίσης, δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστος από τη δύναμη της αρχαίας ελληνικής κουλτούρας. Πιθανότατα, θα μέναμε έκπληκτοι εάν απαριθμούσαμε σε πόσα σημεία, διαφημίσεις και brands συναντάμε τους ελληνικούς μύθους, καθημερινά. Έχετε αναρωτηθεί, για παράδειγμα, από πού εμπνεύστηκαν η «Nike», η «Hermes»,  ακόμα και η «Amazon», τα ονόματά τους; Η «θεά της Νίκης», ο θρυλικός «Ερμής» και οι δυνατές «Αμαζόνες» της ιστορίας μας υπήρξαν, απ’ ό,τι φαίνεται, ένα τεράστιο κομμάτι της επιτυχίας των διάσημων brands. Το εμβληματικό λογότυπο του οίκου Versace, μήπως, επίσης, σας θυμίζει κάτι από ελληνική μυθολογία;

Σχετικά Άρθρα

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή