Καλαφάτης: Η Θεσσαλονίκη αλλάζει ταχύτητα και μεταμορφώνεται με έργα-σταθμούς και βλέμμα στο μέλλον

Την ξεκάθαρή του θέση ότι η Θεσσαλονίκη δεν είναι πια απλώς μια πόλη που «υπόσχεται», αλλά παραδίδει έργο, μεταμορφώνεται και διεκδικεί πρωταγωνιστικό ρόλο στον χάρτη της βιώσιμης ανάπτυξης και της καινοτομίας, διατύπωσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος για θέματα Έρευνας και Καινοτομίας, Σταύρος Καλαφάτης μιλώντας σήμερα (31/5) από το βήμα του 1ου Συνεδρίου«Mobility Next», που διοργανώνει το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας NOESIS.

by Times Newsroom

Όπως είπε ο ίδιος, το Μετρό λειτουργεί και αλλάζει τη ροή της καθημερινότητας, τα ηλεκτρικά λεωφορεία κινούνται ήδη στους δρόμους, ενώ στον ορίζοντα υψώνονται έργα όπως το νέο παιδιατρικό νοσοκομείο στο Φίλυρο, που θα είναι το πιο σύγχρονο στην Ευρώπη, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς.

Βέβαια, αναγνώρισε ότι η προαναφερόμενη πρόοδος δεν έρχεται χωρίς προκλήσεις. Η ηλεκτροκίνηση προχωρά, αλλά ακόμη μετρά βήματα σε μια αγορά που κινείται αργά, οι υποδομές φόρτισης είναι λίγες, η τεχνολογία ακριβή, και η ανάγκη για μαζική αποδοχή παραμένει επίκαιρη όσο ποτέ. «Το ζητούμενο; Ένα συνεκτικό σχέδιο, με καινοτομία, πολιτική βούληση και συμμετοχή όλων», επισήμανε ο κ. Καλαφάτης, τονίζοντας εμφατικά ότι η Θεσσαλονίκη έχει μπει πλέον στην ταχεία λωρίδα των εξελίξεων και το μεγάλο στοίχημα τώρα είναι να μην πατήσει φρένο, αλλά να συνεχίσει να πρωτοπορεί, ως κόμβος πράσινης τεχνολογίας, ως σημείο αναφοράς για τη ΝΑ Ευρώπη, και ως πόλη-πρότυπο για την Ελλάδα του αύριο.

Άλλωστε, όπως επισήμανε «στρατηγική κυβερνητική επιλογή είναι η Θεσσαλονίκη να πάψει να είναι “ο φτωχός συγγενής” και να μετατραπεί σε κόμβο τεχνολογίας, καινοτομίας και βιώσιμης κινητικότητας».

Η Θεσσαλονίκη, συνέχισε ο υφυπουργός Ανάπτυξης, «είναι μια πόλη που χτίζει το μέλλον σήμερα. Ένα μέλλον όπου η μετακίνηση θα είναι καθαρή, η καινοτομία καθημερινή, και η ανάπτυξη βιώσιμη και συμμετοχική» και πρόσθεσε ότι «η Ελλάδα, και ιδιαίτερα η Βόρεια Ελλάδα, έχει την ευκαιρία να γίνει παράδειγμα για ολόκληρη την Ευρώπη. Το ερώτημα δεν είναι αν μπορούμε. Το ερώτημα είναι αν θα συνεχίσουμε με την ίδια αποφασιστικότητα. Και η απάντηση, τουλάχιστον από τη Θεσσαλονίκη, είναι ξεκάθαρη: Ναι».

Μετρό Θεσσαλονίκης: Η υπόσχεση που έγινε πράξη

Αναφερόμενος στο μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Καλαφάτης σημείωσε ότι ύστερα από δεκαετίες καθυστερήσεων, αυτό μετρά ήδη έξι μήνες λειτουργίας και καθημερινά το χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους περισσότεροι 80.000 επιβάτες και ήδη πάνω από 100.000 Θεσσαλονικείς έχουν ήδη προμηθευτεί κάρτα πολλαπλών διαδρομών.

Μάλιστα, όπως διευκρίνισε «όταν κουμπώσει στην βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης και η επέκταση στην Καλαμαριά, που προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2026,ο αριθμός των χρηστών αναμένεται να εκτοξευτεί, υπερβαίνοντας τα 100.000 άτομα/ημερησίως».

Ηλεκτροκίνηση στους δρόμους

Η Θεσσαλονίκη βέβαια, όπως έσπευσε να τονίσει ο κ. Καλαφάτης, «δεν μένει μόνο στο μετρό», αφού όπως εξήγησε νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, που είναι υπερσύγχρονα, αθόρυβα και εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους, έχουν ενταχθεί στον στόλο και κινούνται ήδη στις γειτονιές -μεταξύ άλλων-των Τριανδρίας, Ευόσμου και Αμπελοκήπων.

Λέγοντας μάλιστα ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν εφησυχάζει και με το που κατακτά έναν στόχο αμέσως στρέφεται στον επόμενο, ο υφυπουργός Ανάπτυξης τόνισε ότι «άλλα 100 ηλεκτρικά λεωφορεία αναμένονται σύντομα, ενώ η επόμενη μεγάλη πρόκληση είναι η επέκταση του Μετρό προς τα δυτικά και η σύνδεση με τον προαστιακό σιδηρόδρομο, δημιουργώντας έναν νέο χάρτη αστικών μεταφορών».

Mobility Νext: Το Μέλλον Είναι Τώρα

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αλλαγών, το συνέδριο Mobility Next 2025, που φιλοξενείται στο ΝΟΗΣΙΣ από το οποίο και διοργανώνεται, αποτελεί σύμφωνα με τον υφυπουργό σημείο συνάντησης για ερευνητές, κατασκευαστές, φορείς και πολίτες. «Το συνέδριο έφερε στο προσκήνιο τη βιώσιμη κινητικότητα, όχι μόνο ως τεχνολογική εξέλιξη αλλά ως κοινωνικό στοίχημα», είπε ο κ. Καλαφάτης και πρόσθεσε ότι «η ηλεκτροκίνηση, προτεραιότητα του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, αποτελεί πλέον πυλώνα του εθνικού σχεδιασμού. Μέσω νομοθετικών πρωτοβουλιών και επενδύσεων, η Ελλάδα δημιουργεί το θεσμικό και τεχνολογικό υπόβαθρο για ένα μέλλον όπου οι μετακινήσεις θα είναι καθαρές, ασφαλείς και φθηνότερες».

Οι έξι Δρόμοι της Καινοτομίας

Μιλώντας για την στρατηγική που ακολουθεί το υπουργείο Ανάπτυξης, τόνισε ότι εστιάζει σε έξι άξονες για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και αυτοί είναι οι εξής:

  • Εξέλιξη μπαταριών: Συσσωρευτές στερεάς κατάστασης, γρήγορη φόρτιση, ανακύκλωση πολύτιμων υλικών (λίθιο, κοβάλτιο, νικέλιο).
  • Συστήματα πρόωσης και ενεργειακή απόδοση: Ελαφρύτερα υλικά, αεροδυναμικός σχεδιασμός, αποδοτικότερες μηχανές.
  • Υποδομές φόρτισης: Από τους 3.200 φορτιστές σήμερα, στόχος είναι οι 8.000 στις αρχές του 2026. Έμφαση στα έξυπνα δίκτυα και την εν κινήσει φόρτιση.
  • Ψηφιακές τεχνολογίες & AI: Βελτιστοποίηση δρομολογίων, έξυπνα apps και διαχείριση ενέργειας.
  • Περιβαλλοντικές και κοινωνικές καινοτομίες: Κυκλική οικονομία, car sharing, νέα επιχειρηματικά μοντέλα.
  • Μείωση κόστους – Ανταγωνιστικότητα: Επιδότηση της έρευνας, στήριξη νεοφυών επιχειρήσεων, φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα για τον μέσο καταναλωτή.

Θεσσαλονίκη – Κόμβος Τεχνολογίας στα Βαλκάνια

Επιπλέον, ο υφυπουργός Ανάπτυξης, λέγοντας ότι η Θεσσαλονίκη δεν είναι μόνο αποδέκτης αλλαγών, αλλά γίνεται η ίδια πρωταγωνίστρια, αναφέρθηκε στα τρία πανεπιστήμια διεθνούς κύρους, στα δυναμικά ερευνητικά κέντρα όπως το ΕΚΕΤΑ και το Νόησις, στα νέα βιομηχανικά clusters και στη μια ολοένα και πιο εξωστρεφή επιχειρηματική κοινότητα και σημείωσε «η πόλη εξελίσσεται σε περιφερειακό hub ηλεκτροκίνησης και τεχνολογίας για τη ΝΑ Ευρώπη.

Ένα Παιδιατρικό Νοσοκομείο – Σημείο Αναφοράς

Στον τομέα της υγείας, η Θεσσαλονίκη «κάνει άλματα», είπε ο κ. Καλαφάτης και σημείωσε ότι στο Φίλυρο, κατασκευάζεται το πιο σύγχρονο παιδιατρικό νοσοκομείο της Ευρώπης, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα επόμενα τρία χρόνια. «Πρόκειται για ένα έργο με σημαντική κοινωνική και αναπτυξιακή διάσταση, που θα εξυπηρετεί ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα», τόνισε.

Οι εργασίες του προαναφερόμενου συνεδρίου που ξεκίνησε χθες ολοκληρώνονται αύριο, ενώ τονίζεται ότι σήμερα μετά την ομιλία του κ. Καλαφάτη έγινε απονομή έξι βραβείων.

Σχετικά Άρθρα

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή