Κυριάκος Μητσοτάκης για το νέο ΚΟΚ: «Δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος και την ανομία»

Στο βήμα της Ολομέλειας της Βουλής μίλησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για το νομοσχεδίου για το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

by Times Newsroom

«Ειδικά στη σημερινή συνεδρίαση θα ήθελα να μιλήσω όχι μόνο ως Πρωθυπουργός, αλλά ως πολίτης και πατέρας που ακούει κάθε πρωί ένα ακόμα θανατηφόρο τροχαίο, με θύματα νέους που γύρισαν από βραδινή έξοδο, εργαζόμενους που πήγαιναν στη δουλειά τους ή ηλικιωμένους που παρασύρθηκαν από έναν μεθυσμένο οδηγό, ο οποίος έτρεχε υπερβολικά και παραβίασε το κόκκινο. Είναι ειδήσεις που μας ταράζουν, αλλά δεν αρκούν για να αλλάξουν παγιωμένες αντιλήψεις. Το παρατηρεί κανείς καθημερινά, βλέποντας οδηγούς να μιλούν στο κινητό τηλέφωνο ή αναβάτες χωρίς κράνος» ξεκίνησε την ομιλία του ο πρωθυπουργός.

«Όταν συμβεί το κακό, είναι συνήθως πολύ αργά. Έφτασε η ώρα να κοιταχτούμε στον καθρέφτη. Είμαστε η πρώτη χώρα στην Ε.Ε. σε αριθμό νεκρών στον δρόμο. Έχουμε πιο σύγχρονους δρόμους, όμως η τάση είναι και πάλι ανοδική. Σε κάποιες περιφέρειες της χώρας η εικόνα είναι πιο τραγική. Σήμερα είναι η ώρα της ευθύνης. Καταρτίσαμε νέο Κ.Ο.Κ., που ρυθμίζει σε νέα βάση το καθεστώς ποινών για παραβάσεις. Οι κυρώσεις οδηγούν σε αλλαγή κουλτούρας. Ποινές που αντιστοιχούν σε επικινδυνότητα, διαχωρίζοντας την πρώτη παράβαση από τη συνεχιζόμενη παραβατικότητα».

Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη, «Δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος και την ανομία στον δρόμο και γενικότερα στον χώρο της δημόσιας ζωής. Αυτή τη λογική υπηρετούν τα υψηλότερα πρόστιμα και η οριστική αφαίρεση διπλώματος. Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και τα πρόστιμα για χρήση αλκοόλ και παράβαση ορίου ταχύτητας. Αν δείτε τα στατιστικά, έχουμε δυσανάλογους θανάτους και βαριές κακώσεις από ατυχήματα συμπολιτών μας χωρίς κράνος. Πρέπει να είμαστε αμείλικτοι. Οι ρυθμίσεις του Κ.Ο.Κ. περιγράφηκαν διεξοδικά από τον Υπουργό και τον Εισηγητή. Χαίρομαι γιατί ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ τάσσονται επί της αρχής υπέρ», είπε.

Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Εστιάζουμε στην αύξηση ταχύτητας των Μ.Μ.Μ., απελευθερώνοντας λεωφορειολωρίδες. Έχουμε παραλάβει πάνω από 400 λεωφορεία. Έως τις αρχές του 2026 θα έχουμε υποδεχθεί πάνω από 1.000 νέα λεωφορεία, και μέχρι το τέλος του 2027 θα έχουμε ανανεώσει πλήρως τον στόλο. Το μετρό προχωρά με γρήγορους ρυθμούς. Στη Θεσσαλονίκη, έως τις αρχές του 2026, θα έχει ολοκληρωθεί η σύνδεση με την Καλαμαριά. Προχωράμε στην πιλοτική λειτουργία μετρό και τραμ τα ξημερώματα του Σαββατοκύριακου, για να διευκολύνουμε τους νέους να μην παίρνουν το αυτοκίνητο. Οι νέοι θα ήθελαν να έχουν μια αξιόπιστη επιλογή, ιδίως κατά την επιστροφή τους – γι’ αυτό και στηρίζουμε τους εργαζόμενους στις συγκοινωνίες. Βλέπετε ότι οι έλεγχοι αλκοτέστ συνεχίζονται με εντατικό ρυθμό. Ένας στους τέσσερις θανάτους συνδέεται με κατανάλωση αλκοόλ. Τρίτη αιτία συγκρούσεων είναι η χρήση κινητού. Οι ειδικοί λένε ότι ειδικά τα γραπτά μηνύματα αυξάνουν τον κίνδυνο 23 φορές. Παίζουμε τη ζωή μας και τη ζωή των άλλων.

Έμφαση σε υπερβολική ταχύτητα, αλκοόλ και κράνος

«Θα επιμείνω στην υπερβολική ταχύτητα, το αλκοόλ και το κράνος. Οι ποινές θα συνδέονται με το επίπεδο επικινδυνότητας. Πρέπει να τιμωρούμε πρωτίστως τους υπότροπους. Παράλληλα, για τη χρήση μη ζώνης και κράνους, που βρίσκονται στις πιο συχνές παραβάσεις, τα πρόστιμα θα φτάνουν τα 350 ευρώ, τόσο για τον οδηγό όσο και για τον συνεπιβάτη. Αυτή η στατιστική αίματος και πόνου είναι η απάντηση σε όσους χαρακτηρίζουν σκληρές τις ρυθμίσεις. Ο κόμπος έφτασε στο χτένι. Οι ρυθμίσεις θα κάνουν τον επιπόλαιο οδηγό να σκεφτεί διπλά και τριπλά πριν βάλει σε κίνδυνο τη ζωή του και των υπολοίπων», σημείωσε.

Μια δεύτερη καινοτομία είναι η καθιέρωση ορίου 30 χλμ/ώρα μέσα στις πόλεις, σε μονόδρομους. Δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό. Η μείωση ταχύτητας έχει δοκιμαστεί και σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με επιτυχία. Κάντε μόνοι σας μια παρατήρηση. Εγώ βλέπω στον περιφερειακό του Λυκαβηττού την ανάπτυξη ταχύτητας από Ι.Χ., που αν πεταχτεί ένας πεζός, δεν υπάρχει περιθώριο αντίδρασης.

Οι συγκοινωνιολόγοι μάς λένε ότι οι μικρότερες ταχύτητες μπορούν να βελτιώσουν και την ίδια την κίνηση. Άρα μιλάμε για μια αλλαγή συνήθειας με πολλαπλάσιο όφελος. Εδράζεται στη βιωμένη εμπειρία. Δεν είναι δυνατόν η Πολιτεία να έχει έναν τροχονόμο σε κάθε δρόμο. Γι’ αυτό και η τρίτη επιλογή είναι η εγκατάσταση καμερών. Στόχος μας είναι να φτάσουμε τις 1.500 κάμερες. Πιλοτικά, θα εγκατασταθούν και στα λεωφορεία για έλεγχο των λεωφορειολωρίδων. Τα έσοδα από τις ψηφιακές κλήσεις θα μπαίνουν σε Ταμείο Οδικής Ασφάλειας για έργα αναβάθμισης του οδικού δικτύου. Όσο περισσότερα έσοδα έχουμε από κλήσεις, τόσο θα προκύπτει ανάγκη για παρεμβάσεις. Δεν είναι σκοπός η είσπραξη εσόδων από πρόστιμα. Το αντίθε

Ήδη η Πολιτεία προχωρά σε μια σειρά προσωρινών παρεμβάσεων σε κεντρικούς οδικούς άξονες, όπου γνωρίζουμε ότι έχουμε μεγάλα προβλήματα. Μιλώ για τον ΒΟΑΚ – ο Υπουργός μού είπε ότι κάποια έργα θα έχουν ολοκληρωθεί άμεσα. Όποιος ταξιδεύει στην Πατρών-Πύργου θα έχει δει ότι ήπιες παρεμβάσεις έχουν μειώσει τα δυστυχήματα. Το ίδιο θέλουμε να κάνουμε και στον ΒΟΑΚ.

Δεν λύνει το πρόβλημα της οδικής συμπεριφοράς ένας νέος Κ.Ο.Κ. Απαιτούνται περισσότερα, ασφαλέστερα Μ.Μ.Μ., καλύτεροι δρόμοι, καλύτερη εκπαίδευση στα σχολεία. Ίσως πρέπει να ξαναδούμε το πλαίσιο των εξετάσεων. Και ναι, πολιτική της κυβέρνησης είναι να στρέψουμε τον κόσμο με μεγαλύτερη συχνότητα στα Μ.Μ.Μ., όσο αυτά ενισχύονται. Βρέθηκα πριν λίγες ημέρες στον Βόλο, όπου επισκευάζονται με μεγάλη ταχύτητα οι απαξιωμένοι συρμοί του παλιού ηλεκτρικού. Ξαναχτίζονται από την αρχή. Δεκατέσσερις τέτοιοι συρμοί θα μπορέσουν να μπουν στο δίκτυο έως το 2026 και θα βρούμε πόρους να ανατάξουμε το σύνολο του στόλου.

Οι βασικές παράμετροι του νέου ΚΟΚ

Δύο βασικές παράμετροι του νέου ΚΟΚ είναι η αυστηρότητα κατά την υποτροπή σε ένα αδίκημα, αλλά και η τιμωρία του οδηγού και όχι του οχήματος, σε αντίθεση με ό,τι ισχύει μέχρι σήμερα. Παράλληλα, αυστηροποιείται ιδιαίτερα το ποινικό πλαίσιο σε περίπτωση που κάποιος προκαλέσει θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα, ιδίως αν διαπιστωθεί ότι δεν φέρει δίπλωμα.

Με βάση τις πρόνοιες του νέου ΚΟΚ, αν κάποιος ξεπεράσει το όριο ταχύτητας κατά 50χλμ. την πρώτη φορά θα πληρώσει πρόστιμο 700€ και του αφαιρεθεί το δίπλωμα για 60 ημέρες, ενώ για την τρίτη φορά που θα υποπέσει στην ίδια παράβαση το πρόστιμο θα φτάσει τις 2000 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος τα 2 έτη. Για τους οδηγούς που προκαλούν θανατηφόρα τροχαία η ποινή μπορεί να φτάσει τα 10-20 χρόνια και αν πρόκειται για πολύνεκρο τροχαίο, την ισόβια κάθειρξη.

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις που εξυπηρετούν τα δημόσια μέσα μεταφοράς, λέγοντας ότι τον τελευταίο χρόνο υπάρχουν 400 νέα λεωφορεία. «Η βελτίωση των συγκοινωνιών υπήρξε ένα από τα κυρίαρχα αιτήματα», ανέφερε, λέγοντας ότι γίνονται επιλογές που ενθαρρύνουν για τη χρήση των ΜΜΜ. «Προχωράμε στην πιλοτική λειτουργία του μετρό και του τραμ το Σαββατοκύριακο», ανέφερε.

Οι έλεγχοι αλκοτέστ συνεχίζονται και μάλιστα με μεγάλο ρυθμό, όχι δειγματοληπτικά. Βεβαιώθηκαν 8.000 πρόστιμα για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, οι παραβάσεις αυξήθηκαν. Οι συμπολίτες μας δυσανασχετούν, όμως ούτε από τον κίνδυνο ξεφεύγουν. Ένας στους τέσσερις θανάτους οφείλεται στη χρήση αλκοόλ.

Τρίτη αιτία συγκρούσεων η χρήση κινητού. Ειδικά τα γραπτά μηνύματα πολλαπλασιάζουν τον κίνδυνο έως και 23 φορές. Είναι τεράστιο ρίσκο αυτό με το κινητό. Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στην οδήγηση χωρίς κράνος. «Πρέπει να είμαστε αμείλικτοι», ανέφερε.

Ο πρωθυπουργός εξέφρασε ικανοποίηση για την επί της αρχής θετική στάση του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο.

Η ομιλία Μητσοτάκη από τη Βουλή

Σχετικά Άρθρα

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή