Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, κατά την επίσημη επίσκεψή της στο Πεκίνο, ως προσκεκλημένη της Κινεζικής Ακαδημίας Κοινωνικών Σπουδών (CASS), εγκαινίασε χτες μαζί με τον Sun Yeli Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού της Κίνας, την έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου», στο Εθνικό Μουσείο του Πεκίνου. Η έκθεση, η οποία οργανώθηκε από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Ελλάδας και συγκροτείται από 279 έργα, δίνει την ευκαιρία στον επισκέπτη να γνωρίσει τα χαρακτηριστικά και τις αξίες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Αναδεικνύει την αισθητική έκφραση του ανθρώπου σε ετερογενή κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, από τη νεολιθική περίοδο μέχρι την ύστερη αρχαιότητα.
Η έκθεση αποτελεί, ουσιαστικά, ένα μέρος των ισχυρών πολιτιστικών δεσμών που έχουν καλλιεργηθεί τα τελευταία χρόνια, από το 2020 μέχρι σήμερα, μεταξύ Ελλάδας και Κίνας.
Στην ομιλία της, η Υπουργός Πολιτισμού σημείωσε ότι «αυτή η ξεχωριστή έκθεση ιχνηλατεί την αρχαία ελληνική αναζήτηση και επιδίωξη της ομορφιάς από τη νεολιθική περίοδο έως την ύστερη αρχαιότητα. Η έκθεση συνιστά πρόκληση για διαπολιτισμικό διάλογο και παρέχει μια μοναδική πλατφόρμα προκειμένου Ανατολή και Δύση να εξερευνήσουν ένα διαχρονικό θέμα, εμπνέοντας συνδέσεις που υπερβαίνουν τον τόπο και το χρόνο», ενώ σημείωσε ότι η έκθεση αυτή «δίνει την ευκαιρία να στοχαστούμε πάνω στις αμέτρητες όψεις του ωραίου που διαμορφώνουν την κατανόησή μας για την τέχνη, τον πολιτισμό και την ανθρωπότητα».
Τα αρχαία έργα, σε συνδυασμό με σύγχρονα ψηφιακά μέσα, προσφέρουν στο κινεζικό κοινό ένα ταξίδι στον χρόνο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Με άξονα το Ωραίο επικεντρώνεται στην ανθρώπινη δημιουργία διερευνώντας παράλληλα την πνευματική βάση των τεχνικών και αισθητικών επιλογών διαχρονικά.
Το εκθεσιακό αφήγημα αρθρώνεται σε τέσσερα μέρη. Στην «Αιώνια αισθητική» παρουσιάζονται αντικείμενα της καθημερινότητας, που καταγράφουν τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής στην ανθρώπινη διαχρονία. «Το ωραίο και το επιθυμητό» επιχειρεί μια προσέγγιση στις αισθητικές προτιμήσεις των αρχαίων κοινωνιών, όπως αποκαλύπτονται στα αρχαιολογικά ευρήματα, που αφορούν στην ένδυση, την κόμμωση, τα κοσμήματα και τον καλλωπισμό, και στους αρχαίους ελληνικούς μύθους για την ομορφιά. Το τρίτο μέρος με τίτλο «Προβάλλοντας το σώμα» αναφέρεται στην έκφραση του ωραίου στην εικαστική απόδοση του ανθρώπινου σώματος, από τη νεολιθική περίοδο μέχρι τους ιστορικούς χρόνους. Τέλος, στην «Ατέρμονη αναζήτηση» ο επισκέπτης καλείται να στοχαστεί τη σημασία του ωραίου και την αξία του για τον άνθρωπο. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 5 Ιουνίου του 2025, εγκαινιάστηκε παρουσία του Πρέσβη της Ελλάδας στο Πεκίνο Ευγένιου Καλπύρη και του νέου Πρέσβη της Κίνας στην Αθήνα Fang Qiu.
Προηγουμένως, η Υπουργός Λίνα Μενδώνη είχε μακρά συνάντηση συνεργασίας με τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού της Κίνας, Sun Yeli.
Η Υπουργός εξήρε το υψηλό επίπεδο που χαρακτηρίζει τις πολιτιστικές σχέσεις ανάμεσα τις δύο χώρες και οι οποίες έχουν οδηγήσει στην παραγωγή απτών αποτελεσμάτων. Η Λίνα Μενδώνη υπογράμμισε τη δυνατότητα εμβάθυνσης, ανάπτυξης και εξέλιξης της πολιτιστικής συνεργασίας, καθώς οι δύο χώρες δικαιωματικά κατέχουν κορυφαία θέση στο διάλογο των πολιτισμών, δίνοντας έμφαση στην αμοιβαία επωφελή προαγωγή της συνεργασίας στο πλαίσιο διεθνών οργανισμών, όπως η UNESCO. Ελλάδα και Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας έχουν κυρώσει τις συμβάσεις της UNESCO για την προστασία των πολιτιστικών αγαθών, της πολιτιστικής πολυμορφίας, της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και μπορούν να εντείνουν τη συνεργασία τους στους τομείς αυτούς και ιδίως στο ζήτημα του επαναπατρισμού παρανόμως διακινηθέντων πολιτιστικών αγαθών και του παράνομου εμπορίου αρχαιοτήτων.
Ο Sun Yeli, ευχαρίστησε την Λίνα Μενδώνη για την στήριξη που παρείχε η Ελλάδα, στην τελευταία Σύνοδο της UNESCO, για την εγγραφή του κεντρικού άξονα του Πεκίνου στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Επανέλαβε, για μια ακόμη φορά, την σθεναρή υποστήριξη της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στο δίκαιο αίτημα της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, στην Αθήνα. Εμφαντικά, επεσήμανε τους στενούς πολιτιστικούς δεσμούς ανάμεσα στον κινεζικό και ελληνικό λαό, τονίζοντας πόσο δημοφιλής είναι η Ελλάδα στην Κίνα και τον λαό της, ενώ οι αξίες και οι αρχές του ελληνικού πολιτισμού αποτελούν ένα διαρκές παράδειγμα.
Η Λίνα Μενδώνη σημείωσε την εξαιρετική συνεργασία μεταξύ των ελληνικών και των κινεζικών μουσείων, στο πλαίσιο της οποίας διοργανώθηκε και η έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου στην αρχαία τέχνη», της εμβληματικής έκθεσης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου στο Εθνικό Μουσείο της Κίνας, την οποία εγκαινίασαν οι δύο Υπουργοί.
«Η πραγματοποίηση ελληνικών εκθέσεων σε σημαντικά κινεζικά μουσεία, σημείωσε η Υπουργός Πολιτισμού, δίνει τη δυνατότητα στους κινέζους να γνωρίσουν τον ελληνικό πολιτισμό, ενώ αντίστοιχα οι ανταποδοτικές εκθέσεις κινεζικών μουσείων, είτε αυτές που έχουν διοργανωθεί, είτε προγραμματίζονται δίνουν τη δυνατότητα στο ελληνικό κοινό να εμβαθύνει στον πολιτισμό της φίλης χώρας.
Παράλληλα, η ανταλλαγή ειδικών επιστημόνων και ακαδημαϊκών μεταξύ των δύο χωρών συμβάλλει καθοριστικά στην κατανόηση του πολιτισμού των δύο λαών».
Η διοργάνωση του A΄ Παγκόσμιου Συνεδρίου Κλασικών Σπουδών, αλλά και η ίδρυση της Κινεζικής Σχολής Κλασικών Σπουδών της Αθήνας, κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση.
Τόνισε, επίσης, ότι «η ανταλλαγή τεχνογνωσίας, που απορρέει από τη μακρά εμπειρία των δύο χωρών στη διαχείριση μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, συμβάλει στη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς από τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, μίας εκ των μεγαλύτερων προκλήσεων που αντιμετωπίζει σήμερα η παγκόσμια κοινότητα».
Με δεδομένο ότι βασικός άξονας της πολιτικής του ΥΠΠΟ είναι η συνέργεια ανάμεσα στην πολιτιστική κληρονομιά και τον σύγχρονο πολιτισμό, παρέχεται η δυνατότητα συνεργασίας των ελληνικών οργανισμών με τους αντίστοιχους της Κίνας, με στόχο την εμβάθυνση των σχέσεων για την ανάπτυξη του σύγχρονου πολιτισμού.
Χαιρετισμός της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Δρος Λίνας Μενδώνη, στα εγκαίνια της έκθεσης «Οι Αμέτρητες όψεις του Ωραίου, στην Αρχαία Τέχνη», στο Εθνικό Μουσείο της Κίνας, στο Πεκίνο
Βρισκόμαστε, σήμερα, για ακόμη μια φορά στο Πεκίνο, στο μεγάλο Εθνικό Μουσείο της Κίνας, για τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου στην αρχαία τέχνη». Η έκθεση αυτή αντανακλά το σφρίγος και την ωριμότητα της μακροχρόνιας πολιτιστικής εταιρικής σχέσης μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, αναδεικνύοντας τον κοινό σεβασμό και τη βαθιά εκτίμηση προς την πλούσια ιστορία και τις αρχαίες παραδόσεις των δύο λαών μας. Και οι δύο χώρες φροντίζουν και διαφυλάσσουν την πολιτιστική τους κληρονομιά ως παρακαταθήκη και ως επένδυση για τη μελλοντική τους ευημερία. Μέσα από τέτοιες δράσεις, όπως αυτή η συγκεκριμένη έκθεση, συναντιόμαστε. Γεφυρώνουμε τις δύο ηπείρους, την Ευρώπη και την Ασία, με όχημα τον κοινό μας σεβασμό για την ομορφιά και την τέχνη.
Στην έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου στην αρχαία τέχνη» παρουσιάζονται 279 πρωτότυπα έργα, 1 εκμαγείο, ψηφιακά εκθέματα και η καθηλωτική μουσική δύο μεγάλων Ελλήνων δημιουργών, των Βαγγέλη Παπαθανασίου και Νίκου Ξανθούλη. Αυτή η ξεχωριστή έκθεση ιχνηλατεί την αρχαία ελληνική αναζήτηση και επιδίωξη της ομορφιάς από τη Νεολιθική Περίοδο έως την Ύστερη Αρχαιότητα. Έχοντας αφήσει πίσω μας τις αντιξοότητες της πανδημίας του Covid-19 -εξαιτίας των οποίων αναβλήθηκε η παρουσίαση της έκθεσης, που είχε αρχικά προγραμματιστεί για το 2020- το Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού με υπερηφάνεια και ενθουσιασμό μοιράζεται αυτή την εξαιρετική συλλογή με το κινεζικό κοινό, από σήμερα έως τον Ιούνιο του 2025.
Στο πέρασμα της ιστορίας, η έννοια του ωραίου υπήρξε ένα οικουμενικό και εξελισσόμενο ιδεώδες, που ασκούσε ισχυρή επιρροή στις κοινωνίες και ενέπνεε την ανθρώπινη δημιουργικότητα. Στην αρχαία Ελλάδα, η ομορφιά αντιπροσώπευε κάτι πολύ περισσότερο από μια αισθητική αρχή. Αποτελούσε ακρογωνιαίο λίθο της φιλοσοφίας, της καλλιτεχνικής έκφρασης και της καθημερινής ζωής. Η ομορφιά, όπως αναδεικνύεται μέσα από αυτή την έκθεση, είναι πολυδιάστατη, καθώς μπορεί να κάνει την εμφάνισή της τόσο στην απλότητα των καθημερινών αντικειμένων, όσο και στο μεγαλείο της μνημειακής τέχνης και αρχιτεκτονικής. Αν και ικανοποιεί πρωταρχικά τις αισθήσεις, αντανακλά και τις βαθύτερες πολιτιστικές, κοινωνικές και πνευματικές αξίες ενός πολιτισμού. Για τους αρχαίους Έλληνες, η ομορφιά – το κάλλος – δεν περιοριζόταν στη φυσική εμφάνιση και μορφή. Επεκτεινόταν στην αρμονική ισορροπία μεταξύ σώματος και πνεύματος, αντανακλώντας μια ανώτερη ηθική και πνευματική αριστεία, που συνδέεται με την αλήθεια και την αρετή, όπως υποστήριζαν φιλόσοφοι, όπως ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης. Η ομορφιά εκλαμβανόταν ως ιδιότητα που διαπερνά το σύνολο μιας ύπαρξης, ενός όντος.
Προϊόν της εξαιρετικής συνεργασίας μεταξύ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας και του Εθνικού Μουσείου της Κίνας, η συγκεκριμένη έκθεση συνιστά μια πρόσκληση για διαπολιτισμικό διάλογο. Παρέχει μια μοναδική πλατφόρμα, προκειμένου Ανατολή και Δύση να εξερευνήσουν το διαχρονικό θέμα της ομορφιάς, εμπνέοντας συνδέσεις που υπερβαίνουν τον τόπο και τον χρόνο. Εξαίρει την οικουμενική αναζήτηση και επιδίωξη του ωραίου, προωθώντας τον αμοιβαίο σεβασμό και την κατανόηση μεταξύ ανθρώπων με διαφορετικά υπόβαθρα στη βάση ανώτερων αξιών και ιδανικών.
Καθώς ξεκινάμε μαζί αυτό το ταξίδι, προσκαλούμε εσάς, τους εκλεκτούς Κινέζους φίλους μας, να εξερευνήσετε αυτή την εξαιρετική συλλογή αντικειμένων, μουσικής και εννοιών, που αποκαλύπτουν όχι μόνο τις αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων για την ομορφιά, αλλά και την ταυτότητα και τον εσωτερικό ψυχισμό του ελληνικού λαού.
Ας γίνει αυτή η έκθεση μια ευκαιρία να στοχαστούμε πάνω στις αμέτρητες όψεις του ωραίου, που διαμορφώνουν την κατανόησή μας για την τέχνη, τον πολιτισμό και την ανθρωπότητα.
Εκφράζουμε την ειλικρινή μας ευγνωμοσύνη στις Κινεζικές Αρχές για τη θερμή υποδοχή και τη φιλοξενία τους.
Ευχαριστούμε το Εθνικό Μουσείο της Κίνας, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας και το αφοσιωμένο προσωπικό και των δύο ιδρυμάτων, που κατέστησε δυνατή αυτή την έκθεση.
Τέλος, ευχαριστούμε όλους εσάς που βρεθήκατε σήμερα μαζί μας για να γιορτάσουμε αυτή την παρακαταθήκη στην ομορφιά, στις κοινές πολιτιστικές μας αξίες και στη φιλία μας.