Σε μία εποχή γεωπολιτικής και οικονομικής αστάθειας, η ανάγκη για κατανόηση των ταξιδιωτικών τάσεων είναι πιο κρίσιμη από ποτέ. Σύμφωνα με τη νέα παγκόσμια μελέτη της Expedia Group, 2025 Traveler Value Index, οι προτεραιότητες, τα μέσα έμπνευσης και οι αξίες των ταξιδιωτών έχουν μετατοπιστεί σημαντικά. Η κατανόηση αυτών των αλλαγών θα βοηθήσει καθοριστικά τις δράσεις μάρκετινγκ από τους επαγγελματίες του τουρισμού.
Η επιθυμία για ταξίδια παραμένει ισχυρή
Παρά τις παγκόσμιες προκλήσεις, το 88% των καταναλωτών δηλώνει πως σχεδιάζει ένα ταξίδι αναψυχής μέσα στους επόμενους 12 μήνες, ενώ το 68% σκοπεύει να ταξιδέψει στο εξωτερικό – αύξηση 19% σε σύγκριση με το 2022. Επιπλέον, ένας στους δύο θεωρεί πως τα ταξίδια είναι πιο σημαντικά σήμερα σε σχέση με πριν από πέντε χρόνια. Οι ευέλικτες διακοπές (flexcations) και τα ταξίδια αναψυχής με επαγγελματικό σκοπό (bleisure) αποκτούν δυναμική, καθώς οι ταξιδιώτες επιδιώκουν να συνδυάσουν εργασία και αναψυχή.
Τιμές και αξιοπιστία: διπλή προτεραιότητα
Η τιμή παραμένει σημαντικός παράγοντας, με το 58% των καταναλωτών να δηλώνουν πως θα είναι πιο προσεκτικοί στα έξοδα τους μέσα στον επόμενο χρόνο. Ωστόσο, η εμπιστοσύνη αποδεικνύεται εξίσου κρίσιμη: το 75% είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για καταλύματα με θετικές αξιολογήσεις. Η αξιοπιστία και οι καλές κριτικές γίνονται πλέον βασικό κριτήριο επιλογής.
Η κοινωνική δικτύωση αναδιαμορφώνει την ταξιδιωτική έμπνευση
Τα social media αποκτούν κεντρικό ρόλο στη φάση του ταξιδιωτικού σχεδιασμού. Το 61% των ερωτηθέντων αντλεί πλέον έμπνευση από πλατφόρμες όπως Instagram, TikTok και YouTube – έναντι μόλις 35% το 2022. Επιπλέον, το 73% δηλώνει πως οι συστάσεις influencers επηρέασαν την τελική του απόφαση για κράτηση. Η εμπιστοσύνη σε peer-to-peer περιεχόμενο και «αληθινές» εμπειρίες αναδεικνύεται ως κινητήρια δύναμη.
Οι πόντοι επιβράβευσης αποκτούν μεγαλύτερη αξία
Οι ταξιδιώτες επιθυμούν να αξιοποιήσουν τα προγράμματα πιστότητας στο έπακρο. Το 83% θεωρεί τα ταξίδια ως την κορυφαία κατηγορία εξαργύρωσης πόντων, ενώ το 82% ενδιαφέρεται να κάνει κρατήσεις ταξιδιών μέσω εξωτερικών προγραμμάτων επιβράβευσης – π.χ. πιστωτικών καρτών ή retailers. Το φαινόμενο αυτό υπογραμμίζει την αξία συνεργασιών ανάμεσα σε ταξιδιωτικά brands και επιχειρήσεις άλλων κλάδων.
Γεωγραφικές και γενεακές διαφορές
Τοπικές ιδιαιτερότητες και διαφορές ανά ηλικία επηρεάζουν σημαντικά τις ταξιδιωτικές επιλογές:
- Διεθνή ταξίδια: Οι Κινέζοι (87%), οι Βρετανοί (77%) και οι Γερμανοί (72%) δηλώνουν πρόθεση να ταξιδέψουν στο εξωτερικό τον επόμενο χρόνο.
- Ταξιδιώτες κάτω των 40 ετών: Είναι πιο πιθανό να συνδυάσουν εργασία και αναψυχή και επηρεάζονται έντονα από τα social media. Το 84% δηλώνει πως οι influencers επηρέασαν τις κρατήσεις τους, ενώ το 80% θα πλήρωνε παραπάνω για καταλύματα με καλύτερες αξιολογήσεις.
- Αεροπορικά ταξίδια: Η προτεραιότητα ποικίλλει. Στην Κίνα ζητούν εμπειρίες χωρίς επαφή, στη Γερμανία δίνεται έμφαση σε πλήρεις επιστροφές, ενώ σε Γαλλία, Ιταλία, Καναδά και Αυστραλία κυριαρχεί το κόστος ως βασικός παράγοντας.
- Ενοικίαση αυτοκινήτου: Η τιμή παραμένει κυρίαρχη σε όλες τις αγορές, όμως για τους κάτω των 40, οι κριτικές έχουν σχεδόν την ίδια βαρύτητα.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για τα brands;
Για τον Greg Schulze, Chief Commercial Officer της Expedia Group, τα ευρήματα στέλνουν ξεκάθαρο μήνυμα: «Παρά τις προκλήσεις, η επιθυμία για ταξίδια δεν υποχωρεί. Η κατανόηση των νέων αξιών και συμπεριφορών είναι το “κλειδί” για να συνεχίσουμε να προσφέρουμε εξαιρετικές εμπειρίες στους πελάτες μας. Με τα κατάλληλα εργαλεία και συνεργασίες, μπορούμε να αντέξουμε κάθε “καταιγίδα”».
- Η έρευνα “2025 Traveler Value Index” διαμορφώθηκε από την ανάλυση δεδομένων από 11.000 ταξιδιώτες σε 11 αγορές (Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδάς, Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ιαπωνία, Μεξικό, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ).