Βιογραφίες: L.S. Vygotsky (1896-1934)

Ο Vygotsky επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη του παιδιού, στην αναπτυξιακή ψυχολογία και στην εκπαιδευτική φιλοσοφία. Θεώρησε ότι τα παιδιά αναπτύσσουν τις συμπεριφορές και τις συνήθειές τους από τον πολιτισμό τους και μέσα από τις διαπροσωπικές εμπειρίες που έχουν.

by Times Newsroom

Ο Σοβιετικός ψυχολόγος L.S. Vygotsky γεννήθηκε το 1896 στην Λευκορωσία, σε μια οικογένεια που αγαπούσε την τέχνη και τη λογοτεχνία και πέθανε το 1934 στην Μόσχα. Σπούδασε γλωσσολογία και φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας, πριν εμπλακεί στην ψυχολογική έρευνα. Έγινε μια σημαντική προσωπικότητα στην εξελικτική ψυχολογία και κυρίως στη προεπαναστατική Σοβιετική ψυχολογία. Μελέτησε τον ρόλο των κοινωνικών και πολιτισμικών παραγόντων στη διαμόρφωση της ανθρώπινης συνείδησης.  Η θεωρία του άσκησε επιδράσεις στην ανάπτυξη του λόγου και της σκέψης και επηρέασε τους Luria και Piaget.

Ο Vygotsky επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη του παιδιού, στην αναπτυξιακή ψυχολογία και στην εκπαιδευτική φιλοσοφία. Θεώρησε ότι τα παιδιά αναπτύσσουν τις συμπεριφορές και τις συνήθειές τους από τον πολιτισμό τους και μέσα από τις διαπροσωπικές εμπειρίες που έχουν. Υποστήριξε ότι η ανώτερη σκέψη αναπτύχθηκε ως αποτέλεσμα κοινωνικοπολιτισμικών αλληλεπιδράσεων και θεώρησε ότι το άτομο εσωτερικεύει τις πολιτιστικές νόρμες.

Η ζώνη εγγύτερης ανάπτυξης είναι από τις πιο δημοφιλείς έννοιες στη θεωρία του  Vygotsky και αφορά την απεικόνιση της μαθησιακής διαδικασίας ενός παιδιού. Τα παιδιά μαθαίνουν να επιτυγχάνουν πιο δύσκολες εργασίες με τη βοήθεια ενός πιο έμπειρου ατόμου. Ο ενήλικας βοηθάει το παιδί να κάνει κάτι, χωρίς όμως να το κάνει ο ίδιος αντί για το παιδί. Ο Vygotsky ανακάλυψε ότι το παιχνίδι διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη μάθηση και ότι τα παιδιά συχνά μαθαίνουν έννοιες που στηρίζονται σε παιχνίδια φαντασίας. Το παιχνίδι μπορεί να αποκτήσει συμβολική σημασία και είναι μια δραστηριότητα που μαθαίνει στα παιδιά να ρυθμίζουν και να ελέγχουν τη συμπεριφορά τους.

Ο Vygotsky το 1925 ολοκλήρωσε τη διατριβή του και πήγε σε ένα συνέδριο για την εκπαίδευση κωφών στο Λονδίνο. Όταν επέστρεψε στη Σοβιετική Ένωση, υποτροπίασε η φυματίωση, αλλά κατάφερε να επιβιώσει. Παρέμεινε εκτός εργασίας μέχρι το 1926. Κατά τη δεκαετία του 1930, ο Vygotsky βίωσε μια βαθιά κρίση, σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο και πέρασε μια περίοδο αυτοκριτικής, με αποτέλεσμα να κάνει ριζικές αναθεωρήσεις στη θεωρία του. Ωστόσο, το έργο του παρέμεινε πρόχειρο και ημιτελές, καθώς προσβλήθηκε ξανά από φυματίωση. Δεν κατάφερε να επιβιώσει από την ασθένεια και πέθανε σε ηλικία 37 ετών στη Μόσχα.

Πηγές:

__________________________________________________________________

Κουραβάνας Νικόλαος, Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγοι, MSc.

Posted by Κουραβάνας Νικόλαος- Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγοι, MSc 

Σχετικά Άρθρα

Leave a Comment

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή