Διαβάζοντας το βιβλίο: «Γεννημένοι ρευστοί. Μεταμορφώσεις της τρίτης χιλιετίας»

Η σχέση μεταξύ των γενεών για τον Μπάουμαν αποτελεί ένα πρόβλημα συνέχειας και ασυνέχειας. Είναι αυτή η σχέση που δημιουργεί το παρόν και το μέλλον.

by Times Newsroom

«Οι νέοι είναι η εικόνα των καιρών που αλλάζουν. Αδύνατον να μην τους αγαπάμε και να μην τους μισούμε ταυτοχρόνως. Στην πραγματικότητα αυτό που αγαπάμε περισσότερο είναι η δική μας νεανική ύπαρξη, το παρελθόν μας, εξού και η ‘απέχθεια’ προς τους νέους- η νεότητά μας δεν ήταν αιώνια, ήταν φευγαλέα και ρευστή. Σήμερα, όταν αναλύουμε τη νεανική ύπαρξη γινόμαστε θύματα ενός αποτυχημένου πολιτισμικού σχετικισμού που δεν μπορεί να εφαρμοστεί αποτελεσματικά, επειδή δεν υπάρχει ένα εξωτερικό ‘εμείς’ που να παρατηρεί τον εαυτό του, το ίδιο του το εγώ. Το βλέμμα μας στους νέους είναι βλέμμα ρευστοποιημένων ανθρώπων, των οποίων τα όρια έχουν αναπόφευκτα αλλάξει: είμαστε καρπός των περιστάσεων της ζωής μας. Από αυτό το εμείς, το οποίο δεν είναι πια μέρος του παρόντος μας, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να παρατηρούμε τον εαυτό μας στο πρόσωπο των άλλων» (σελ. 15-16).

«Τα στοιχεία εκείνα που χαρακτηρίζουν τους νέους δεν είναι αναγνωρίσιμα από εμάς, ούτε ως απόρροια της επιθυμίας μας για αυτοεπιβεβαίωση, ούτε στο πλαίσιο εκείνου του πεδίου που συχνά υποτιμάμε μολονότι είναι θεμελιώδες, εφόσον διαπερνά και επηρεάζει βαθιά το βλέμμα, του πεδίου των αισθητικών προτιμήσεων και τάσεων» (σελ. 16-17).

«Ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν, συνομιλώντας με τον Ιταλό δημοσιογράφο Τόμας Λεοντσίνι, περιγράφει όψεις του τρόπου ζωής των Millennials, των ανθρώπων που γεννήθηκαν μετά το 1980, και συχνά ονομάζονται ‘Γενιά Υ’. Ο μεγάλος Πολωνός στοχαστής στο τελευταίο του κείμενο μιλάει για το πώς η Γενιά Υ σχετίζεται με το σώμα της, με τα κοινωνικά δίκτυα και με τις μεταμορφώσεις της δημόσιας σφαίρας. Ο Μπάουμαν επισημαίνει και σχολιάζει μερικά φαινόμενα της δεύτερης  ή ‘ρευστής’ νεωτερικότητας, όπου τίποτα δεν είναι μόνιμο, σταθερό και συνεχές και όπου οι ανθρώπινες σχέσεις στηρίζονται στο ‘δίκτυο’- και εξάλλου περιγράφονται ως ‘δικτύωση’. Το ‘Γεννημένοι ρευστοί’ είναι κατά κάποιο τρόπο και μια μικρή εισαγωγή στο έργο του Μπάουμαν περί καταναλωτικής κοινωνίας – ως μηχανισμού κατασκευής απορριμμάτων (τόσο αντικειμένων όσο και ανθρώπων)-, περί διαδικτύου- ως μηχανισμού ψευδών σχέσεων- καθώς και γενικότερα περί σύγχρονου κράτους και παγκοσμιοποίησης» (από το οπισθόφυλλο).

Στο πλαίσιο ενός διεθνούς συνεδρίου, το 2017, στον Πανεπιστήμιο της Βαρσοβίας, ο Μπάουμαν μιλάει με έναν Ιταλό δημοσιογράφο για τις μεταμορφώσεις στο δέρμα (τατουάζ, πλαστική χειρουργική, hipster), τις μεταμορφώσεις της επιθετικότητας (εκφοβισμός- bullying) και τις σεξουαλικές και ερωτικές μεταμορφώσεις.

Η σχέση μεταξύ των γενεών για τον Μπάουμαν αποτελεί ένα πρόβλημα συνέχειας και ασυνέχειας. Είναι αυτή η σχέση που δημιουργεί το παρόν και το μέλλον.

  • Πηγή: Bauman, Z. & Leoncini, T. (2017). «Γεννημένοι ρευστοί. Μεταμορφώσεις της τρίτης χιλιετίας». Αθήνα: Πατάκη.

Κουραβάνας Νικόλαος & Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγοι, MSc.

Posted by Κουραβάνας Νικόλαος- Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγοι, MSc 

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή