Γιώργης Έξαρχος: “…την χάιδευε μ’ αγάπη”

Πέτρα την πέτρα περπατώ, λιθάρι το λιθάρι / με το σπασμένο μου βιολί και το χρυσό δοξάρι / να τραγουδήσω τους καημούς που κάθε πέτρα κρύβει / κι έχει αιώνια ομορφιά παντοτινή την ήβη

by ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

…την χάιδευε μ’ αγάπη

Την κράταγε στα χέρια του, την χάιδευε μ’ αγάπη
παρθενοκόρη αμόλυντη σε νυφικό κρεβάτι
την κοίταζε από δεξιά κι από ζερβά με πόθο
και το μυαλό του έλεγε «χίλιες ιδέες κλώθω»
κι αυτή η καημένη αμίλητη στη θλίψη, στην οδύνη
κι η σκέψη του δημιουργού σε διαρκή ωδίνη
να πιάσει τον κρυφό παλμό που έχει η καρδιά της
οι σάρκες της, το αίμα της κι η ραχοκοκαλιά της`
τα ροζιασμένα χέρια του π’ άγγιζαν την ψυχή της
λουλούδι μοσχομυριστό θα κάναν τη ζωή της!…

*

Μην απορείς –παρακαλώ– που πρόκειται για πέτρα
την «ύλη των πολιτισμών»` κι αν θες να μάθεις… μέτρα
από την παλιολιθική η επόμενη βαθμίδα
είναι η νεολιθική… πολιτισμού κοιτίδα`
σ’ αυτήν πια ανιχνεύεται η πέτρα τι έχει κάνει
με μάστορες… «μαΐστορες»` του λίθου πελεκάνοι
ύψωσαν τα πελασγικά και τα κυκλώπεια τείχη
του νου τ’ ανθρώπου αγνά παιδιά κι όχι κάτι… στην τύχη
κι έχτισαν μέγαρα τρανά, παλάτια και τεμένη
ναούς, γεφύρια, μέγαρα σ’ όλη την οικουμένη`
δεν ήταν… «αρχιτέκτονες» ή… «άνθρωποι από σόι»
αλλά της πέτρας εραστές, μάστορες λιθοξόοι!…

*

Και στα νταμάρια –ω, θεοί– σε πόσα λατομεία
οι νταμαρτζήδες μάστορες μ’ αληθινή μαγεία
ξερίζωναν από της γης τα πονεμένα σπλάχνα
μάρμαρα, λίθους, υλικά… λέγοντας λόγια λάγνα:
«Αν δεν σε κάνω ταίρι μου, πέτρα μου να μη ζήσω`
και με ζωή και με ψυχή, πέτρα θα σ’ αναστήσω!»
Κι έτσι γίναν αγάλματα «θεών τε και ανθρώπων»
μνημεία διαχρονικά στων εργατών τον τόπον
να νιώθουνε περήφανοι μετά οι κληρονόμοι
ότι στην όποια διαδρομή δεν είναι έρμοι – μόνοι
γιατί βοηθούν «ασύστολα» κι οι πρόγονοι νεκροί τους
και ομορφαίνουν σήμερα την… μίζερη ζωή τους!…

*

–Πέτρα την πέτρα περπατώ, λιθάρι το λιθάρι
με το σπασμένο μου βιολί και το χρυσό δοξάρι
να τραγουδήσω τους καημούς που κάθε πέτρα κρύβει
κι έχει αιώνια ομορφιά παντοτινή την ήβη`
κι αν τώρα τα χεράκια μου κρατούν κοντυλοφόρο
την οφειλόμενη τιμή στην πέτρα… δίνουν φόρο…
Σ’ όσους την πέτρα έκαναν «ωραία κοιμωμένη»
και στον αιώνιο ύπνο της θλιμμένα ξαπλωμένη
και σ’ όσους πάλι λάξευσαν τη «λευτεριά ωραία»
με μια σημαία στο δεξιό, στ’ αριστερό… ρομφαία!…

The following two tabs change content below.

ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

O Γιώργης Έξαρχος γεννήθηκε στο Kαλοχώρι Λάρισας το 1952. Eίναι απόφοιτος του εξατάξιου Γυμνασίου Συκουρίου (1970), πτυχιούχος του Oικονομικού Tμήματος της AΣOEE (1975), διδάκτορας οικονομικών επιστημών της Academia de Studii Economice (ASE) Βουκουρεστίου (1980), συνταξιούχος καθηγητής Α.Ε.Ι. (του νυν Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, 2013). Ασχολείται με τη λογοτεχνία και τη δημιουργική γραφή από τα εφηβικά του χρόνια. Το πρώτο του βιβλίο κυκλοφόρησε το 1985 και έχει εκδώσει μέχρι σήμερα πάνω από εξήντα πέντε βιβλία (ποίηση, παραμύθια, παιδική λογοτεχνία, λαογραφία, εθνολογικές και ιστορικές μελέτες, ανθρωπολογικές έρευνες, οικονομικές πραγματείες, μεταφράσεις κ.ά.). Συνεργάστηκε με τα περιοδικά: Αγωνιστής, Ντέφι, Ρίγα, Tαξιδιώτες, Σχεδία, Ρομάντσο, Ιχνευτής, Διαβάζω, Στιγμές, Σχολιαστής, Φωτογράφος, Έψιλον, Λαϊκό Τραγούδι, Έρευνα, Οικονομική Επιθεώρηση, Τουριστικά Θέματα, Επτά Ημέρες κ.ά., επίσης με το Β΄, Γ΄ και Δ΄ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας της ΕΡΤ ΑΕ (1986-1991) ως παραγωγός εθνολογικών, οικολογικών, μουσικών και πολιτιστικών εκπομπών, καθώς και με τις αθηναϊκές εφημερίδες: Εξόρμηση, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Ελευθεροτυπία, Πρώτη, Καθημερινή, Αυγή, Ναυτεμπορική, Mακεδονία της Θεσσαλονίκης, Πανευβοϊκόν Βήμα Χαλκίδας, Ελευθερία Λάρισας, Ελευθερία Σερρών κ.ά., ως εξωτερικός συνεργάτης. Υπήρξε επιστημονικός υπεύθυνος και σεναριογράφος του ντοκιμαντέρ Ντούκα ’ν Κάλι – Καθ’ Oδόν (1987), παραγωγής του Yπουργείου Πολιτισμού, και σε κείμενό του βασίστηκε το ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ για τη ζωή του λαϊκού κλαριντζή Βάιου Μαλλιάρα (1989). Το βιβλίο του Αδελφοί Μανάκια (Γαβριηλίδης 1991) αποτέλεσε το έναυσμα για τη διαμόρφωση του σεναρίου της βραβευμένης στο Φεστιβάλ Kαννών ταινίας Tο βλέμμα του Oδυσσέα, του σκηνο-θέτη Θεόδωρου Aγγελόπουλου. Έλαβε μέρος ως εισηγητής ή σύνεδρος σε πολλά επιστημονικά διεθνή και εθνικά συνέδρια εντός και εκτός Ελλάδας και υπήρξε μέλος επιστημονικών επιτροπών «ανωνύμων κριτών» επιστημονικών περιοδικών. Διετέλεσε σύμβουλος ή συνεργάτης ή επιστημονικό προσωπικό της πολιτικής ηγεσίας των Yπουργείων: YBET (1982), YXOΠ (1982-1984), Bιομηχανίας (1986-1987), Γεωργίας (1995-2000) και YΠEXΩΔE (2000-2003). Δίδαξε ως έκτακτος καθηγητής οικονομικών μαθημάτων στο TEI Xαλκίδας (1991-1994), ως επιστημονικός συνεργάτης στο Α-ΤΕΙ Κρήτης (2003-2006) και ως τακτικός επίκουρος καθηγητής στο AEI Σερρών (11/2006-11/2013). Τουρκιστί κυκλοφορεί το μυθιστόρημά του: Yorgis Eksarhos, S.E.L.A.N.A., Şimdiki Mücadelemiz Bütün Bunlar İçindir, Istos Yayin, Istanbul, 2013. Σε μετάφραση και στίχους τραγουδιών του και σε σκηνοθεσία Ανδρομάχης Μοντζολή, τον χειμώνα του 2015-2016, στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη» (Αθήνα) παίχτηκε ο Πλούτος του Αριστοφάνη: Μουσικοθεατρική παράσταση για όλη την οικογένεια. Μουσική και τραγούδια: Δημήτρης Παπαδημητρίου. Στις 24 Σεπτεμβρίου 2018 παίχτηκε στο Ηρώδειο – Αθήνα, το «Έρωτες και Θρήνοι Γυναικών», από τις τραγωδίες του Ευριπίδη, σε μετάφρασή του και σε σκηνοθεσία Πάνου Αγγελόπουλου, με σπουδαίες ελληνίδες ηθοποιούς – ερμηνεύτριες και μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου. Από το 2008 κατοικοεδρεύει και ζει στη Θεσσαλονίκη. Ηλεκτρονική διεύθυνση: exarchos.geor.sta@gmail.com

Σχετικά Άρθρα

Leave a Comment

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή