Στην καρδιά μιας εποχής που η ζήτηση για πυρομαχικά αυξάνεται παγκοσμίως, η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη δυνατότητα παραγωγής τους. Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής και τομεάρχης Εθνικής Άμυνας, Μιχάλης Κατρίνης, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (Ε.Α.Σ.), θέτοντας καίρια ερωτήματα προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια και τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη.
Μέχρι το 2019, τα Ε.Α.Σ. διέθεταν πλήρη γραμμή παραγωγής πυρομαχικών πλοίων επιφανείας 76/62 και βλημάτων πυροβολικού 105χιλ., 155 χιλ. κ.λπ. Ωστόσο, η βλάβη ενός κρίσιμου μηχανήματος και η απόφαση μεταφοράς του 75% των μηχανημάτων στις αποθήκες για τη δημιουργία του πάρκου Λεντάκη, σύμφωνα με κυβερνητική απόφαση, έβαλαν φρένο στη λειτουργία των εργοστασίων σε Υμηττό και Λαύριο.
Η παραγωγή μεταλλικών τμημάτων για τα πυρομαχικά έχει πλέον αντικατασταθεί από εισαγωγές, με τα εργοστάσια του Υμηττού και του Λαυρίου να υπολειτουργούν. Όλα αυτά τη στιγμή που οι χώρες του ΝΑΤΟ, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, αναζητούν τρόπους να αυξήσουν τα αποθέματά τους, με την αυξημένη ζήτηση να αναμένεται να διαρκέσει για χρόνια.
Ο κ. Κατρίνης επισημαίνει ότι η επαναλειτουργία της γραμμής παραγωγής θα μπορούσε να ενισχύσει την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και εξασφαλίζοντας την αυτονομία της χώρας στην παραγωγή βλημάτων. Αντί αυτού, η σημερινή κατάσταση «θάβει» τις δυνατότητες των Ε.Α.Σ., μετατρέποντας την Ελλάδα από παραγωγό σε εισαγωγέα.
Στην παρέμβασή του, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ -Κινήματος Αλλαγής, θέτει στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια και τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη έξι κρίσιμα ερωτήματα:
– Η απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών για τη μεταφορά του 75% των μηχανημάτων και της γραμμής κατασκευής στις αποθήκες ήταν σε γνώση και συμφωνία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας;
– Η ακατανόητη μη αποκατάσταση της βλάβης ήταν απόφαση της κυβέρνησης ή αυθαίρετη επιλογή της διοίκησης των ΕΑΣ;
– Υπάρχει πρόθεση επαναλειτουργίας της γραμμής στο Λαύριο;
-Διερευνήθηκαν οι διαθέσιμες λύσεις για την επαναλειτουργία της γραμμής κατασκευής μεταλλικών μερών σε συγκρότημα εργοστασίων των ΕΑΣ;
– Αναμένοντας την εκδίκαση προσφυγής στο ΣτΕ για τη σύμβαση Ε.Α.Σ. και M.S.M. Export, υπό ποιο καθεστώς λειτουργεί όλο το τελευταίο χρονικό διάστημα η γραμμή παραγωγής γομώσεων στο Συγκρότημα Εργοστασίων Λαυρίου; Μπορούν τα Ε.Α.Σ. να δεχθούν και να υλοποιήσουν παραγγελίες από ξένους πελάτες, με δεδομένη τη διεθνώς αυξημένη ζήτηση πυρομαχικών;
Έχει αντιληφθεί η κυβέρνηση ότι η παραγωγή και εμπορία από τα Ε.Α.Σ. ετήσιας ποσότητας 40.000 βλημάτων των 155 χιλιοστών με εγχώρια κατασκευή των μεταλλικών τμημάτων και της γόμωσής τους στο Λαύριο θα συμβάλλει στη βιωσιμότητα τους; Στην ίδια κατεύθυνση, υπό ποιους οικονομοτεχνικούς όρους αποφασίστηκε και δρομολογείται η παροχή αποκλειστικής χρήσης της γραμμής παραγωγής γομώσεων σε ένα και μόνο κοινοπρακτικό σχήμα (JV);
Η κατάσταση των ΕΑΣ απαιτεί άμεσες αποφάσεις. Με τη διεθνή ζήτηση στα ύψη και την Ελλάδα να καλείται να ενισχύσει την αμυντική της θέση, η ανάκαμψη της αμυντικής βιομηχανίας δεν είναι απλώς μια οικονομική αναγκαιότητα αλλά μείζον ζήτημα εθνικής ασφάλειας και η χώρα μας δεν έχει περιθώρια να χάσει άλλο χρόνο.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Ν. Δένδια Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κ. Χατζηδάκη
Θέμα: Εγχώρια παραγωγή πυρομαχικών πλοίων επιφανείας και βλημάτων πυροβολικού.
Στις εγκαταστάσεις της πρώην ΠΥΡΚΑΛ, δηλαδή των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (Ε.Α.Σ.), μέχρι και το 2019 λειτουργούσε πλήρη γραμμή παραγωγής πυρομαχικών πλοίων επιφανείας 76/62 και βλημάτων πυροβολικού 105χιλ., 155 χιλ. κ.λπ.
Η τελευταία σύμβαση που ολοκληρώθηκε σε αυτή την γραμμή ήταν η 03Β/2016 με το ΥΠΕΘΑ. με την παράδοση στο Γ.Ε.Ν. 18.070 βλημάτων πλοίων επιφανείας 76/62. Με την ολοκλήρωση της σύμβασης 03Β/2016 το έτος 2019 παρουσιάστηκε βλάβη σε ένα εκ των μηχανημάτων με συνέπεια το κυριότερο μέρος από όλη την γραμμή παραγωγής, δηλαδή η κατασκευή των μεταλλικών τμημάτων των πυρομαχικών από χαλύβδινη μπάρα, να βρίσκεται εκτός λειτουργίας. Η εν λόγω γραμμή παραγωγής είναι εγκατεστημένη σε δύο εργοστασιακούς χώρους των
Ε.Α.Σ. Το τμήμα της κατασκευής των μεταλλικών τμημάτων βρίσκεται στο εργοστάσιο του Υμηττού και έχει ετήσια παραγωγική δυνατότητα περίπου 40.000 κορμούς βλήματος 155χιλ. Το τμήμα των γομώσεων βρίσκεται στο εργοστάσιο του Λαυρίου και έχει ετήσια παραγωγική δυνατότητα (διπλή γραμμή σε δυο βάρδιες) περίπου 215.000 γομώσεις βλημάτων.
Στο πλαίσιο της κυβερνητικής απόφασης για την ίδρυση του πάρκου Λεντάκη στις 14 Απριλίου 2022 το Υπουργείο Οικονομικών έδωσε εντολή στην διοίκηση των Ε.Α.Σ. να φροντίσει για την μεταφορά και αποθήκευση του 75% περίπου των μηχανημάτων συμπεριλαμβανομένου του τμήματος κατασκευής των μεταλλικών τμημάτων. Συνεπώς η εγχώρια παραγωγή των συγκεκριμένων πυρομαχικών εξαρτάται πλέον ολοκληρωτικά από εισαγωγές των μεταλλικών κορμών, ενώ οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις των γομώσεων έχουν προδεσμευτεί εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα σε συνθήκη αποκλειστικότητας στο πλαίσιο μιας επικείμενης, αμφισβητούμενης νομιμότητας και σκοπιμότητας, κοινοπραξίας Ε.Α.Σ. – M.S.M. Export.
Η ακατανόητη αμέλεια της διοικήσεως των Ε.Α.Σ. να μην μεριμνήσει για την αποκατάσταση της βλάβης στο τμήμα της γραμμής κατασκευής των μεταλλικών τμημάτων και η εντολή αποθήκευσης του 75% των εγκαταστάσεων του Υμηττού συμπίπτει χρονικά με αυξημένη ζήτηση των εν λόγω πυρομαχικών.
Επιπρόσθετα σημειώνεται ότι η αυξημένη ζήτηση θα διατηρηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα προς κάλυψη της μειώσεως των αποθεμάτων σε όλες τις Χώρες του ΝΑΤΟ συμπεριλαμβανομένης και της Χώρας μας.
Συνεπώς η επαναλειτουργία της γραμμής κατασκευής των μεταλλικών τμημάτων στο εργοστάσιο του Λαυρίου είναι αναγκαία για Εθνικούς και εμπορικούς λόγους και θα συμβάλλει στην βιωσιμότητα των Ε.Α.Σ. δεδομένου ότι η ελληνική εταιρία θα εμπορεύεται η ίδια ετησίως περίπου 40.000 βλήματα 155χιλ.
Δεδομένου ότι θα απαιτηθεί μετά το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία ανάγκη παραγωγής μεγάλων ποσοτήτων βλημάτων 155χιλ. προς
αναπλήρωση αποθεμάτων, Δεδομένου ότι το ΥΠΕΘΑ. είναι κατά νόμο υπεύθυνο για την Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική,
Δεδομένου ότι το ΥΠΕΘΑ. επέβαλε στους όρους της συνεργασίας των Ε.Α.Σ. με την M.S.M. Export να συμπεριληφθεί λίστα πυρομαχικών για τα οποία το ΥΠΕΘΑ κρίνει ότι πρέπει να διασφαλιστεί η εγχώρια παραγωγή τους, συμπεριλαμβανομένων των 76/62 και των 155χιλ.,
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΚΥΡΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ:
1.
Η απόφαση του Υπ. Οικονομικών για την αποθήκευση του 75% ερίπου των μηχανημάτων και ειδικά της γραμμής κατασκευής των μεταλλικών τμημάτων, ήταν σε γνώση και συμφωνία του ΥΠΕΘΑ;
2.
Η ακατανόητη μη αποκατάσταση της βλάβης της γραμμής κατασκευής των μεταλλικών τμημάτων ήταν απόφαση της Κυβέρνησης ή
αυθαίρετη επιλογή της Διοίκησης των ΕΑΣ; Ποια ήταν τα οικονομοτεχνικά κριτήρια στη βάση των οποίων λήφθηκε η εν λόγω απόφαση που περιορίζει δραστικά την παραγωγική ικανότητα των Ε.Α.Σ. μόνο στις γομώσεις;
3.
Προτίθεται το ΥΠΕΘΑ να μεριμνήσει για την επαναλειτουργία της γραμμής κατασκευής των μεταλλικών τμημάτων στο εργοστάσιο του
Λαυρίου;
4.
Διερευνήθηκε το ενδιαφέρον ή κατατέθηκαν προτάσεις κοινοπρακτικών σχημάτων ή συνεργασιών που εμπεριείχαν την επαναλειτουργία της γραμμής κατασκευής μεταλλικών μερών σε Συγκρότημα Εργοστασίων των Ε.Α.Σ. ώστε να αποφευχθεί η πλήρης εξάρτηση της παραγωγής πυρομαχικών από την εισαγωγή μεταλλικών τμημάτων;
5.
Αναμένοντας την εκδίκαση προσφυγής στο ΣτΕ για τη σύμβαση Ε.Α.Σ. και M.S.M. Export, υπό ποιο καθεστώς λειτουργεί όλο το τελευταίο χρονικό διάστημα η γραμμή παραγωγής γομώσεων στο Συγκρότημα Εργοστασίων Λαυρίου; Μπορούν τα Ε.Α.Σ. να δεχθούν και να υλοποιήσουν παραγγελίες από ξένους πελάτες, με δεδομένη τη διεθνώς αυξημένη ζήτηση πυρομαχικών;
6.
Έχει αντιληφθεί η κυβέρνηση ότι η παραγωγή και εμπορία από τα Ε.Α.Σ. ετήσιας ποσότητας 40.000 155χιλ. με εγχώρια κατασκευή των
μεταλλικών τμημάτων και γόμωσή τους στο Λαύριο θα συμβάλλει στην βιωσιμότητα της; Στην ίδια κατεύθυνση, υπό ποιους οικονομοτεχνικούς όρους αποφασίστηκε και δρομολογείται η παροχή αποκλειστικής χρήσης της γραμμής παραγωγής γομώσεων σε ένα και μόνο κοινοπρακτικό σχήμα (JV);
Ο Ερωτών Βουλευτής
Μιχάλης Κατρίνης