Όπως χαρακτηριστικά είπε, «αποκλίσεις θα υπάρχουν και στο κομμάτι των θεωρητικών λόγω των επιδόσεων των παιδιών, αλλά μικρότερες μάλλον στο κομμάτι του δεύτερου και τρίτου πεδίου, μεγαλύτερες στο τέταρτο γιατί πήγαν καλά στην Οικονομία. Αλλά σίγουρα η Νεοελληνική Γλώσσα θα παίξει τον ρόλο και η Έκθεση».
Από τις 8 Ιουλίου και μετά, κατά προσέγγιση, θα αρχίσουν να συμπληρώνουν το μηχανογραφικό τους, ανέφερε η κ. Ζαχαράκη και για διάστημα δέκα ημερών περίπου, έως τις 17 Ιουλίου, δηλαδή.
Οι βάσεις θα ανακοινωθούν τις τελευταίες μέρες του Ιουλίου, είπε η υπουργός.
«Θα φροντίσουμε όσο νωρίτερα μπορούμε, θα γίνει αυτή η άσκηση, έτσι ώστε να τελειώσει και αυτό το κομμάτι της αγωνίας. Είδατε και χθες, ανακοινώσαμε ίσως νωρίτερα από ποτέ» συνέχισε η κ. Ζαχαράκη.
«Θέλω να σημειώσω κάτι που σπανίως λέμε, ότι σε αυτή τη διαδικασία των Πανελλαδικών εμπλέκονται χιλιάδες άνθρωποι, τους ευχαριστώ από καρδιάς και τους υπαλλήλους του υπουργείου, καθώς προετοιμαζόμαστε τις υπόλοιπες 355 μέρες για το θέμα των Εξετάσεων και όλα τα βαθμολογικά και τους ανθρώπους οι οποίοι ήταν επιτηρητές και βέβαια παιδιά και γονείς οι οποίοι προετοιμάζονται χρόνια γι’ αυτό. Ας αναμένουμε όμως τώρα και τις προτιμήσεις τους» συμπλήρωσε.
Έχουμε ξεκινήσει να μελετούμε την πρότασή μας για τη μετάβαση στο Εθνικό Απολυτήριο
Απαντώντας στο ερώτημα, κατά πόσο το σύστημα των Πανελλαδικών φαίνεται να ολοκληρώνει τον κύκλο του και άρα εάν δρομολογείται ένα νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια, η υπουργός ανέφερε τα εξής.
«Νομίζω ότι ο στόχος γενικά της ελληνικής πολιτείας, ανεξαρτήτως κομμάτων και κυβερνήσεων, γιατί στον κυβερνητικό κύκλο που έχουμε αυτή τη στιγμή δεν αναμένεται εντός των επόμενων δύο ετών να γίνει αλλαγή, τα παιδιά που είναι τώρα στο Λύκειο θα δώσουν με το σύστημα των εξετάσεων όπως το ξέρουμε, αλλά εμείς έχουμε ξεκινήσει τις συζητήσεις, την έρευνα και τη μελέτη, ενδελεχή θα έλεγα, έτσι ώστε να παρουσιάσουμε στον πρωθυπουργό μία πρόταση για τι θα σήμαινε να μεταβούμε στο Εθνικό Απολυτήριο. Τι θα έπρεπε να προσμετρηθεί, ποιες είναι οι καλές πρακτικές από άλλες χώρες, τι μας προτείνουν οι εμπειρογνώμονες και οι άνθρωποι του πεδίου που θα μπορούσε να μετρήσει έτσι ώστε να υπάρχει εναλλακτική κάποια στιγμή και στην Ελλάδα για να μπεις διαφορετικά στο πανεπιστήμιο. Και βέβαια σημαντικό ρόλο θα παίξει και εδώ η συζήτηση και με το Πανεπιστήμιο, τους Πρυτάνεις και με τους ανθρώπους οι οποίοι ξέρουν και τη Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια. Σε άλλες χώρες αυτό το οποίο γίνεται είναι το να προσμετρώνται επιδόσεις και των τριών ετών και των τεσσάρων σε άλλες χώρες, ανάλογα πώς διαμορφώνεται η δευτεροβάθμια σε ορισμένα μέρη. Πάντως εδώ πέρα, θα έχει ενδιαφέρον κάποια στιγμή πραγματικά και αυτό θα κάνουμε, να κάνουμε μία μελέτη γιατί ξέρετε, στην εκπαίδευση θέλεις τον χρόνο και θέλεις και τα στοιχεία. Δεν λειτουργούμε με ραβδάκια, ούτε με εντολές».
Σχετικά με τις επιδόσεις των παιδιών και το πόσο επηρεάστηκαν οι βαθμολογίες τους από τον περιορισμό ή μη της χρήσης οθονών, τάμπλετ, κινητού κτλ, αλλά και το πώς συνδέεται το ζήτημα αυτό με την προφορική και γραπτή επάρκεια της χρήσης της γλώσσας, η κ. Ζαχαράκη εξέφρασε την άποψη ότι όλα συντελούν στο να έχει επηρεαστεί αυτή τη στιγμή η γλωσσική ποικιλία χρήσης λέξεων των παιδιών, γιατί παρακολουθείται και δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, ενώ αναφέρθηκε σε ανάλογες συζητήσεις που γίνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
«Ιδίως και με τους συναδέλφους από τον Βορρά, που θα σας κάνει εντύπωση γιατί είναι χώρες οι οποίες είχαν εισαγάγει τη χρήση της οθόνης πολλαπλώς, η Σουηδία είναι κλασική χώρα, η οποία έχει βγάλει εντελώς την οθόνη πλέον. Γιατί και η υπουργός αυτό το οποίο μου έλεγε χαρακτηριστικά στο τελευταίο Συμβούλιο Υπουργών είναι ότι τα παιδιά έχουν χάσει το κομμάτι της γλωσσικής επάρκειας στη γραφή και στο κομμάτι το προφορικό. Όμως δεν είμαστε εδώ για διαπιστώσεις μόνο» είπε χαρακτηριστικά.
«Οπότε αυτό το οποίο εμείς αντιπροτείνουμε είναι στα νέα προγράμματα σπουδών και για τη Νεοελληνική, μεγαλύτερη σύνθεση κειμένων και αυτό ήδη γίνεται επιμόρφωση και το εφαρμόζουν και περισσότερο οι φιλόλογοι. Χαίρομαι γιατί υπάρχει και η Τράπεζα Θεμάτων και υπάρχουν και πιο πολλές πηγές και θα υπάρχουν πιο πολλές πηγές και με το πολλαπλό βιβλίο. Επίσης πρέπει να σας πω ότι θα ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο, κάτι το οποίο λέμε καιρό και έχει αρχίσει να γίνεται αλλά όχι έντονα, το θέμα της φιλαναγνωσίας» συμπλήρωσε η υπουργός.
Ως προς τις εξετάσεις PISA, η κ. Ζαχαράκη σημείωσε ότι φέτος έγιναν πιο δομημένες όσο αφορά στη χώρα μας, ενώ παράλληλα γίνονται αντίστοιχα και από το ελληνικό δημόσιο σύστημα, από το Υπουργείο Παιδείας διαγνωστικές εξετάσεις στη Νεοελληνική και τα Μαθηματικά.
«Του χρόνου θα έχουμε τη συνολική αποτύπωση των αποτελεσμάτων των μαθητριών και μαθητών από την PISA. Γιατί αυτό, ούτως η άλλως είναι υπερτοπικό, είναι ανάμεσα σε χώρες, αλλά βλέπουμε συνεχώς και σύντομα θα βγάλουμε στη δημοσιότητα και τα αποτελέσματα από την αρχή ποιότητας που έχουμε στο Υπουργείο και για τις εσωτερικές μας εξετάσεις τη διάγνωση, τις διαγνωστικές εξετάσεις, κυρίως στα Νέα Ελληνικά, είναι ένα θέμα το οποίο προσωπικά με ενδιαφέρει πολύ. Μακάρι να μπορέσουμε να δώσουμε στα παιδιά τα κίνητρα και να τροφοδοτήσουμε έτσι ώστε να πάνε καλύτερα και σε αυτό» ανέφερε η υπουργός.
Σε ό,τι αφορά στα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια, η υπουργός σημείωσε πως τον Απρίλιο κατατέθηκαν οι αιτήσεις, οπότε είναι πολύ σφιχτός ο προγραμματισμός.
«Κατατέθηκαν και έχουν παραδοθεί εγκαίρως, άμεσα στην Ανεξάρτητη Αρχή. Η Ανεξάρτητη Αρχή αυτή τη στιγμή ελέγχει τις αιτήσεις των μητρικών πανεπιστημίων, δηλαδή των πανεπιστημίων από το εξωτερικό που κατέθεσαν τις αιτήσεις τους και πιστεύουμε ότι μέχρι τα τέλη Ιουλίου, αρχές Αυγούστου θα μας έχει ήδη δώσει την εισήγησή της. Ποια δηλαδή είναι αυτά τα οποία θα μπορέσουν να λειτουργήσουν. Την ίδια στιγμή όμως ξεκινούν οι έλεγχοι στα κτηριολογικά, γιατί αντιλαμβάνεστε ότι δεν θα γίνει καμία έκπτωση στην ποιότητα και στην ασφάλεια, αλλά και στην ποικιλία των δυνατοτήτων που δίνουν κυρίως στα εργαστηριακά μαθήματα. Γιατί είναι πολλές οι αιτήσεις για πολλά προγράμματα. (…)
Γίνεται ένας αγώνας δρόμου για να μπορέσουμε και φέτος, κάποια προγράμματα να λειτουργήσουν. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εισήγηση της Ανεξάρτητης Αρχής καθώς και ο ίδιος νόμος, ο οποίος κρίθηκε συνταγματικός από το ΣτΕ πριν από λίγες μέρες, ορίζει με απόλυτη σαφήνεια. Άρα, υπάρχουν απαραίτητοι όροι και ποιότητας και αξιοκρατίας και βέβαια δικαιοσύνης ως προς το αποτέλεσμα για να μπορέσουμε αμέσως μετά, μέσα στον Αύγουστο, να πάρουμε την ενημέρωση από την Ανεξάρτητη Αρχή ποια προγράμματα θα λειτουργήσουν έτσι ώστε και οι γονείς και τα παιδιά να γνωρίζουν πού θα μπορούσαν να κάνουν τις αιτήσεις τους φέτος και τις απαραίτητες προϋποθέσεις που θέτει κάθε ίδρυμα που τυχόν πάρει την πιστοποίηση του. Είναι καλό πάντως, να πούμε ότι πλέον και στην Ελλάδα μας, σε μια ιστορική καμπή θα έχουμε περισσότερες επιλογές. Και βέβαια ένα παιδί το οποίο αυτή τη στιγμή, μπορεί χθες να μην πήρε τα αποτελέσματα, έκανε όμως μια σημαντική προσπάθεια, λέει ότι εγώ θα ‘θελα να πάω κάπου να σπουδάσω, τι ωραίο θα ήταν να έχει την ευκαιρία να μπορεί να σπουδάσει και στη χώρα μας» ανέφερε η κ. Ζαχαράκη.
Απαντώντας σε ερωτήσεις ακροατών, η κ. Ζαχαράκη ανέφερε σε σχέση με το πότε ανοίγει η εφαρμογή για τις εγγραφές στα ΕΠΑΛ, ότι θα βγει άμεσα η ανακοίνωση, καθώς γίνονται οι εσωτερικές διεργασίες για τις ιδρύσεις νέων τμημάτων. «Οπότε θα περιμένουμε την Κοινή Υπουργική Απόφαση για ίδρυση νέων ειδικοτήτων αλλά και πιθανώς νέων ΕΠΑΛ. Μέσα στις επόμενες μέρες θα υπάρχει ενημέρωση για τις εγγραφές» ανέφερε.
Όσο αφορά τα βιβλία της Γλώσσας για τα οποία ασκείται κριτική καθώς δεν έχουν αλλάξει εδώ και τουλάχιστον 23 χρόνια, η κ. Ζαχαράκη επισήμανε πως αυτό είναι αληθές και γι’ αυτό έχει ξεκινήσει η διαδικασία συγγραφής νέων βιβλίων και έχουν αλλάξει τα προγράμματα σπουδών. Μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρχει το πολλαπλό βιβλίο, έτσι ώστε από τις επόμενες χρονιές οι εκπαιδευτικοί να επιλέγουν το βιβλίο που ταιριάζει πιο πολύ ως προς την προσέγγιση που θέλουν να έχουν και στο τελικό μαθησιακό αποτέλεσμα που ορίζεται από τα προγράμματα σπουδών. «Έχουν πολλά χρόνια να αλλάξουν τα βιβλία. Ευτυχώς όμως είμαστε στην τελική οδό έτσι ώστε να μπορέσουμε να έχουμε και αυτό το πολλαπλό βιβλίο κάποια στιγμή στη χώρα μας» τόνισε.
Και φέτος θα διορίσουμε 10.000 καθηγητές μέσα στον Αύγουστο
Τέλος, ερωτηθείσα για το ζήτημα των κενών, το φαινόμενο των αδειών των εκπαιδευτικών που παρατηρούνται από πέρυσι στα Γυμνάσια και τον σχετικό σχεδιασμό για την επόμενη χρονιά, η υπουργός τόνισε «πρέπει να σας πω το Υπουργείο Παιδείας δουλεύει πολλούς μήνες πριν για να ακούσουμε αυτό το κουδούνι. Τι σημαίνει αυτό; Ότι γίνονται πολλαπλές ασκήσεις, έτσι ώστε να δούμε άνθρωποι οι οποίοι αφυπηρετούν, καινούργιες ανάγκες τμημάτων, τμήματα τα οποία δυστυχώς λόγω του δημογραφικού πρέπει να συγχωνευτούν, κάποια σχολεία τα οποία αναστέλλονται στην λειτουργία. Καταλαβαίνετε ότι είναι μία τεράστια άσκηση η οποία γίνεται. Εμείς έχουμε ούτως ή άλλως κάνει την διαπραγμάτευση. Έχουμε πει ότι με το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Εσωτερικών, είναι απαραίτητοι συνεργάτες μας σε αυτή την άσκηση, έχουμε τους μόνιμους εκπαιδευτικούς. Θέλω να πω στον ακροατή, ακροάτρια που μας έθεσε το ζήτημα, ότι έχουν τα τελευταία χρόνια διοριστεί 38.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Πάνω από 47.000 αναπληρωτές προσλαμβάνονται κάθε χρόνο. Το ίδιο θα γίνει και φέτος. Μέριμνά μας είναι να ξεκινήσουμε τη χρονιά με όσο λιγότερα κενά γίνεται. Δεν θα σας πω ποτέ ψέματα. Δεν θα έχουμε ποτέ μηδέν κενά, διότι πολλές φορές και ανάγκες γεωγραφικές προκύπτουν και άδειες, όπως αναφέρθηκε στην ερώτηση, οι οποίες μπορεί να προκύψουν μέσα στη χρονιά. Σίγουρα όμως οι υποχρεώσεις του Υπουργείου Παιδείας και των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των Περιφερειακών Διευθύνσεων είναι να μπορούμε άμεσα να καλούμε τον επόμενο εκπαιδευτικό έτσι ώστε να μην υπάρχουν κενά. Πράγματι όμως, έχουν διαπιστωθεί και λόγω απρόβλεπτων συνθηκών, άδειες που λαμβάνονται μέσα στη χρονιά. Τότε η Διεύθυνση προσπαθεί να αναπληρώσει το κενό. Πάντως είναι μια δύσκολη άσκηση. Διαβεβαιώ τους ακροατές και τους ακροατές ότι κάνουμε το καλύτερο δυνατό, έτσι ώστε και τον αριθμό των πιστώσεων να έχουμε για να έχουμε αναπληρωτές, συνεχώς διορισμούς και φέτος θα διορίσουμε 10.000 καθηγητές, μέσα στο καλοκαίρι μέσα στον Αύγουστο, στην Πρωτοβάθμια κυρίως, νηπιαγωγούς, ανθρώπους ειδικοτήτων, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και βέβαια και τους συναδέλφους της Δευτεροβάθμιας».