Γιώργης Εξαρχος: …νεράιδα κατσιβέλα

Όσοι προοδευτικά μιλούν και νοιάζονται για τους Ρομά / θαρρώ πως ότι και να πουν…έχουν μια «στάση» που βρωμά!

by ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

…νεράιδα κατσιβέλα

Έχω μια γύφτισσα καρδιά και μια ψυχή τσιγγάνα
τα μάτια μου τσακίρικα και η ματιά μου πλάνα
λεύτερη κι ανεξάρτητη, νεράιδα κατσιβέλα
μποέμισσα κι αλήτισσα, του πάρε και του έλα`
και Αθιγγάνα μ’ έχουνε μένα την Ατζιγγάνα
μακριά από της ηθικής τη δύσμορφη δαγκάνα
που μ’ έναν κυκλικό χορό και μ’ άγριο τσιφτετέλι
κάνω οι διαβόλοι να φανούν σαν του θεού αγγέλοι
κι όσες σκοτούρες έχουνε οι ανθρώποι στο κεφάλι
να πάν’, να μη γυρίσουνε… σ’ του χάους την κραιπάλη!…

*

–Λησμόνησα πως θα ’πρεπε μη δώσω τόση βάση
εις το «πολιτικώς ορθόν» που άλλα επιτάσσει
αφού θεσμοθετήθηκε με νόμους και φιρμάνια
Ρομά παντού να λέγονται «της τέχνης τα τζιμάνια»`
και οι καημένοι Ρόμηδες πρέπει να πειθαρχήσουν
τ’ όνομα που τους έδωσαν… να μην το μαγαρίσουν
κι έτσι Ρομά, Μανους-Σιντέ, Καλέ, χαρμάνι όλοι
γιατ’ έτσι διατάζουνε λογής λογής χαχόλοι
που οχυρώνονται σεμνά δήθεν στην «επιστήμη»
και των ματιών τον ύπνο τους προδίδει μόν’ η λήμη!…

*

Τούτα τα λόγια… άλογα σε κάποιους θα φαντάζουν
ιδίως σ’ όσους δεν μπορούν σε βάθος να κοιτάζουν
να θυμηθούν του Παλαμά το έργο… περί «Γύφτου»
αθάνατο δοξαστικό κι αντίδωτο του ύπνου
που υπογραμμίζει ξάστερα το «Γιούχα των πατρίδων»
ως δόγμα φαραωνιτών κι «απάτριδων παντίδων»
που σαν κρικέλια δένουνε τα χειροπόδαρά μας
και μετατρέπουν σε ειρκτή τον λεύτερο οντά μας`
και όπως λέει ο λαός «Κοντά στον νου κι η γνώση»
τον Γύφτο κάνοντας Ρομά κανείς δεν θα τον σώσει!…
Η πιο όμορφη επιλογή κι η μόνη σωτηρία
θα έρθει σαν οι Μπαλαμός πάψουν την θεωρία
πάψουν να είναι ρατσιστές… δεν κάνουν διακρίσεις
και ενεργήσουν ώριμα με των σοφών τις ρήσεις…

*

Όσοι προοδευτικά μιλούν και νοιάζονται για τους Ρομά
θαρρώ πως ότι και να πουν…έχουν μια «στάση» που βρωμά!
Γιατί Ρομά, Μανούς-Σιντέ, Καλέ… τρεις είναι κλάδοι
ελεύθερων κι αδούλωτων που δεν γουστάρουν χάδι…

The following two tabs change content below.

ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

O Γιώργης Έξαρχος γεννήθηκε στο Kαλοχώρι Λάρισας το 1952. Eίναι απόφοιτος του εξατάξιου Γυμνασίου Συκουρίου (1970), πτυχιούχος του Oικονομικού Tμήματος της AΣOEE (1975), διδάκτορας οικονομικών επιστημών της Academia de Studii Economice (ASE) Βουκουρεστίου (1980), συνταξιούχος καθηγητής Α.Ε.Ι. (του νυν Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, 2013). Ασχολείται με τη λογοτεχνία και τη δημιουργική γραφή από τα εφηβικά του χρόνια. Το πρώτο του βιβλίο κυκλοφόρησε το 1985 και έχει εκδώσει μέχρι σήμερα πάνω από εξήντα πέντε βιβλία (ποίηση, παραμύθια, παιδική λογοτεχνία, λαογραφία, εθνολογικές και ιστορικές μελέτες, ανθρωπολογικές έρευνες, οικονομικές πραγματείες, μεταφράσεις κ.ά.). Συνεργάστηκε με τα περιοδικά: Αγωνιστής, Ντέφι, Ρίγα, Tαξιδιώτες, Σχεδία, Ρομάντσο, Ιχνευτής, Διαβάζω, Στιγμές, Σχολιαστής, Φωτογράφος, Έψιλον, Λαϊκό Τραγούδι, Έρευνα, Οικονομική Επιθεώρηση, Τουριστικά Θέματα, Επτά Ημέρες κ.ά., επίσης με το Β΄, Γ΄ και Δ΄ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας της ΕΡΤ ΑΕ (1986-1991) ως παραγωγός εθνολογικών, οικολογικών, μουσικών και πολιτιστικών εκπομπών, καθώς και με τις αθηναϊκές εφημερίδες: Εξόρμηση, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Ελευθεροτυπία, Πρώτη, Καθημερινή, Αυγή, Ναυτεμπορική, Mακεδονία της Θεσσαλονίκης, Πανευβοϊκόν Βήμα Χαλκίδας, Ελευθερία Λάρισας, Ελευθερία Σερρών κ.ά., ως εξωτερικός συνεργάτης. Υπήρξε επιστημονικός υπεύθυνος και σεναριογράφος του ντοκιμαντέρ Ντούκα ’ν Κάλι – Καθ’ Oδόν (1987), παραγωγής του Yπουργείου Πολιτισμού, και σε κείμενό του βασίστηκε το ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ για τη ζωή του λαϊκού κλαριντζή Βάιου Μαλλιάρα (1989). Το βιβλίο του Αδελφοί Μανάκια (Γαβριηλίδης 1991) αποτέλεσε το έναυσμα για τη διαμόρφωση του σεναρίου της βραβευμένης στο Φεστιβάλ Kαννών ταινίας Tο βλέμμα του Oδυσσέα, του σκηνο-θέτη Θεόδωρου Aγγελόπουλου. Έλαβε μέρος ως εισηγητής ή σύνεδρος σε πολλά επιστημονικά διεθνή και εθνικά συνέδρια εντός και εκτός Ελλάδας και υπήρξε μέλος επιστημονικών επιτροπών «ανωνύμων κριτών» επιστημονικών περιοδικών. Διετέλεσε σύμβουλος ή συνεργάτης ή επιστημονικό προσωπικό της πολιτικής ηγεσίας των Yπουργείων: YBET (1982), YXOΠ (1982-1984), Bιομηχανίας (1986-1987), Γεωργίας (1995-2000) και YΠEXΩΔE (2000-2003). Δίδαξε ως έκτακτος καθηγητής οικονομικών μαθημάτων στο TEI Xαλκίδας (1991-1994), ως επιστημονικός συνεργάτης στο Α-ΤΕΙ Κρήτης (2003-2006) και ως τακτικός επίκουρος καθηγητής στο AEI Σερρών (11/2006-11/2013). Τουρκιστί κυκλοφορεί το μυθιστόρημά του: Yorgis Eksarhos, S.E.L.A.N.A., Şimdiki Mücadelemiz Bütün Bunlar İçindir, Istos Yayin, Istanbul, 2013. Σε μετάφραση και στίχους τραγουδιών του και σε σκηνοθεσία Ανδρομάχης Μοντζολή, τον χειμώνα του 2015-2016, στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη» (Αθήνα) παίχτηκε ο Πλούτος του Αριστοφάνη: Μουσικοθεατρική παράσταση για όλη την οικογένεια. Μουσική και τραγούδια: Δημήτρης Παπαδημητρίου. Στις 24 Σεπτεμβρίου 2018 παίχτηκε στο Ηρώδειο – Αθήνα, το «Έρωτες και Θρήνοι Γυναικών», από τις τραγωδίες του Ευριπίδη, σε μετάφρασή του και σε σκηνοθεσία Πάνου Αγγελόπουλου, με σπουδαίες ελληνίδες ηθοποιούς – ερμηνεύτριες και μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου. Από το 2008 κατοικοεδρεύει και ζει στη Θεσσαλονίκη. Ηλεκτρονική διεύθυνση: exarchos.geor.sta@gmail.com

Σχετικά Άρθρα

Leave a Comment

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή