Γιώργης Εξαρχος: “…Πόλεμος και Ειρήνη”

Το χέρι που οπλίζεται στου μακελειού τη μέθη / ψεύτικα έχει ιδανικά, και μ’ αίμα όσα κατέχει… / Στου χρόνου τα γυρίσματα Πόλεμος και Ειρήνη / είναι αδέλφια δίδυμα, κοιμούνται σε μια κλίνη…

by ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

…Πόλεμος και Ειρήνη

Ο θείος μου ο Πόλεμος κι η θεία μου η Ειρήνη
γευμάτιζαν σε μια σκιά πλάι στην Υπέρεια Κρήνη
βαθιά συλλογιζόμενοι, ποιος έχει την ευθύνη
ποιος φταίει περισσότερο για του κακού τη δίνη
κι αθώων αίμα χύνεται στο κόκκινο ποτάμι
κι όσοι θρηνούν και κλαίγουνε το δάκρυ τους δεν φτάνει
νεκρούς για να μοιριολογούν και να παινεψουν ζώντες`
κυκλοφορούν σαν ξόανα – πεινώντες και διψώντες
και καρτερούνε στωικά να έρθει άσπρη μέρα
…αλλά με ξόρκια το κακό ποτέ δεν πάει πέρα!…

*

–Θαρρώ αδελφέ μου Πόλεμε πως φταις εσύ για όλα
και μένουν χήρες και ορφανά` αλλά και ότι ακόμα
παιδιά που είν’ αμούστακα με βελουδένιο χνούδι
θυσία γίνονται, βορά, σαν άνοιξης λουλούδι
που κάποια μπόρα μ’ αστραπές το κατακεραυνώνει
στη γλάστρα του που κρέμεται στο ρείθρο απ’ το μπαλκόνι…
Για κάνε κράτει, αδελφέ, τους δυνατούς του κόσμου
μην τους ακούς, και ξέχνα τους` γιατί καλέ μου, φως μου
θέλουν κρεατομηχανές κι ανθρώπους να αλέθουν
να πολλαπλάσιάσουνε κέρδη κι όσα κατέχουν!…

*

–Αγαπημένη μου αδελφή, πανάκριβη Ειρήνη
τα συμμερίζομαι όσα λες, τ’ ακούω με οδύνη`
μα, λέγε μου, παρακαλώ, σε… ειρηνικές ημέρες
δεν βγάζουν τα εργοστάσια τουφέκια, νάρκες, σφαίρες;
Πυραύλους, αερόπλανα, μπόμπες και τάνκς, κανόνια
…σμηνίτες, πεζικάριους, κι αλπινιστές για χιόνια
φρεγάτες, τορπιλάκατους, άρματα και οβίδες
που κάνουν τις ανθρώπινες σάρκες σκόνη και βίδες;
Γιατί μου καταμαρτυρείς ευθύνες που σου ανήκουν
δικά σου «αχρεία πράγματα» και του δικού σου οίκου!…

*

Σ΄άλλη σκιά καθότανε ο Ρήγας, παραδίπλα
λαγοκοιμόταν κι άκουγε` σαν σκούπισε την τσίμπλα
στα δύο αδέλφια μίλησε ως ποιητής με γνώση
χωρίς απ’ τα οράματα κάποιο να το προδώσει:
–Σας άκουσα με προσοχή στα όσα τώρα λέτε`
αμφότεροι ευθύνεστε, το ίδιο οι δυο σας φταίτε!…
Όμως, μην αποφεύγετε να πείτε τα όσα ζείτε:
«Πόλεμος, πάντων ο πατήρ», ο Ηράκλειτος το είπε.
«Αν την Ειρήνη θέλετε και πρόοδο να δείτε
με φρόνηση για πόλεμο όλοι ετοιμαστείτε»!
Μονάχα με τον πόλεμο φεύγει μια τυραννία
κι ούτε η ειρήνη γίνεται να ’ναι… δικτατορία!…

*

Το χέρι που οπλίζεται στου μακελειού τη μέθη
ψεύτικα έχει ιδανικά, και μ’ αίμα όσα κατέχει…
Στου χρόνου τα γυρίσματα Πόλεμος και Ειρήνη
είναι αδέλφια δίδυμα, κοιμούνται σε μια κλίνη…

The following two tabs change content below.

ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

O Γιώργης Έξαρχος γεννήθηκε στο Kαλοχώρι Λάρισας το 1952. Eίναι απόφοιτος του εξατάξιου Γυμνασίου Συκουρίου (1970), πτυχιούχος του Oικονομικού Tμήματος της AΣOEE (1975), διδάκτορας οικονομικών επιστημών της Academia de Studii Economice (ASE) Βουκουρεστίου (1980), συνταξιούχος καθηγητής Α.Ε.Ι. (του νυν Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, 2013). Ασχολείται με τη λογοτεχνία και τη δημιουργική γραφή από τα εφηβικά του χρόνια. Το πρώτο του βιβλίο κυκλοφόρησε το 1985 και έχει εκδώσει μέχρι σήμερα πάνω από εξήντα πέντε βιβλία (ποίηση, παραμύθια, παιδική λογοτεχνία, λαογραφία, εθνολογικές και ιστορικές μελέτες, ανθρωπολογικές έρευνες, οικονομικές πραγματείες, μεταφράσεις κ.ά.). Συνεργάστηκε με τα περιοδικά: Αγωνιστής, Ντέφι, Ρίγα, Tαξιδιώτες, Σχεδία, Ρομάντσο, Ιχνευτής, Διαβάζω, Στιγμές, Σχολιαστής, Φωτογράφος, Έψιλον, Λαϊκό Τραγούδι, Έρευνα, Οικονομική Επιθεώρηση, Τουριστικά Θέματα, Επτά Ημέρες κ.ά., επίσης με το Β΄, Γ΄ και Δ΄ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας της ΕΡΤ ΑΕ (1986-1991) ως παραγωγός εθνολογικών, οικολογικών, μουσικών και πολιτιστικών εκπομπών, καθώς και με τις αθηναϊκές εφημερίδες: Εξόρμηση, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Ελευθεροτυπία, Πρώτη, Καθημερινή, Αυγή, Ναυτεμπορική, Mακεδονία της Θεσσαλονίκης, Πανευβοϊκόν Βήμα Χαλκίδας, Ελευθερία Λάρισας, Ελευθερία Σερρών κ.ά., ως εξωτερικός συνεργάτης. Υπήρξε επιστημονικός υπεύθυνος και σεναριογράφος του ντοκιμαντέρ Ντούκα ’ν Κάλι – Καθ’ Oδόν (1987), παραγωγής του Yπουργείου Πολιτισμού, και σε κείμενό του βασίστηκε το ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ για τη ζωή του λαϊκού κλαριντζή Βάιου Μαλλιάρα (1989). Το βιβλίο του Αδελφοί Μανάκια (Γαβριηλίδης 1991) αποτέλεσε το έναυσμα για τη διαμόρφωση του σεναρίου της βραβευμένης στο Φεστιβάλ Kαννών ταινίας Tο βλέμμα του Oδυσσέα, του σκηνο-θέτη Θεόδωρου Aγγελόπουλου. Έλαβε μέρος ως εισηγητής ή σύνεδρος σε πολλά επιστημονικά διεθνή και εθνικά συνέδρια εντός και εκτός Ελλάδας και υπήρξε μέλος επιστημονικών επιτροπών «ανωνύμων κριτών» επιστημονικών περιοδικών. Διετέλεσε σύμβουλος ή συνεργάτης ή επιστημονικό προσωπικό της πολιτικής ηγεσίας των Yπουργείων: YBET (1982), YXOΠ (1982-1984), Bιομηχανίας (1986-1987), Γεωργίας (1995-2000) και YΠEXΩΔE (2000-2003). Δίδαξε ως έκτακτος καθηγητής οικονομικών μαθημάτων στο TEI Xαλκίδας (1991-1994), ως επιστημονικός συνεργάτης στο Α-ΤΕΙ Κρήτης (2003-2006) και ως τακτικός επίκουρος καθηγητής στο AEI Σερρών (11/2006-11/2013). Τουρκιστί κυκλοφορεί το μυθιστόρημά του: Yorgis Eksarhos, S.E.L.A.N.A., Şimdiki Mücadelemiz Bütün Bunlar İçindir, Istos Yayin, Istanbul, 2013. Σε μετάφραση και στίχους τραγουδιών του και σε σκηνοθεσία Ανδρομάχης Μοντζολή, τον χειμώνα του 2015-2016, στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη» (Αθήνα) παίχτηκε ο Πλούτος του Αριστοφάνη: Μουσικοθεατρική παράσταση για όλη την οικογένεια. Μουσική και τραγούδια: Δημήτρης Παπαδημητρίου. Στις 24 Σεπτεμβρίου 2018 παίχτηκε στο Ηρώδειο – Αθήνα, το «Έρωτες και Θρήνοι Γυναικών», από τις τραγωδίες του Ευριπίδη, σε μετάφρασή του και σε σκηνοθεσία Πάνου Αγγελόπουλου, με σπουδαίες ελληνίδες ηθοποιούς – ερμηνεύτριες και μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου. Από το 2008 κατοικοεδρεύει και ζει στη Θεσσαλονίκη. Ηλεκτρονική διεύθυνση: exarchos.geor.sta@gmail.com

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή